Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Prijspunt bepalen, hoe doe jij dat?

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het uitwerken van een nieuw type buikbak.

Al zolang ik met het idee bezig ben worstel ik met het bepalen van het prijspunt in combinatie met wat ik met die nieuwe buikbak voor oplossing ga bieden.

 

Gisteravond kwamen er eindelijk een paar ideeën samen die in de prijs-prestatie mix (zo heet dat toch hé) goed op elkaar aan lijken te sluiten.

 

De nieuwe bak heeft een paar voordelen en een paar nadelen ten opzichte van mijn andere modellen.

 

Het grootste voordeel: Ze worden plano verstuurd. Met name voor verzenden per luchtvracht scheelt dat flink in de verzendkosten, ze worden verstuurd op werkelijk gewicht in plaats van volumegewicht.

Belangrijkste nadeel: Ze zijn minder sterk en raken makkelijker beschadigd. Je kan zelf tijdens het in elkaar vouwen (dat kost 1 minuut) wat houtlijm toevoegen, dat zal heel veel schelen maar toch, dat zal voor sommigen een drempel zijn.

 

Voordeel voor mij als producent: Minder processtappen in de productie.

Verzenden per luchtvracht en minder processtappen=snel in huis.

Dat is waarschijnlijk wel wat waard.

 

Dat wordt mijn voornaamste uitgangspunt voor het bepalen van de prijs.

 

Maar hoe doen jullie zoiets?

Heb je een stappenplan of moet je er gewoon net zo lang op broeden tot je tevreden bent met je mix?

 


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Svenh,

 

Ik heb jouw topic drie drie keer gelezen en begrijp de tekst - en dus jouw vraag - niet. Kun je voor al het vakjargon 'Jip & Janneke' taal gebruiken? Misschien dat ik je dan kan adviseren.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap het probleem denk ik wél en ik heb het al eerder in andere topics gepost zien worden door topic starter.

 

Dit soort zaken vragen gewoon eens een keer om persoonlijk contact (sparring).

 

Multidisciplinaire bespreking voorafgaand aan of vluchtiger tijdens de HL Nieuwjaarsborrel? Mooie uitdaging voor het nieuwe jaar!

 

Als het nieuwe product (voldoende) goed of onderscheidend is, kan de prijsstelling met een juiste productintroductiestrategie m.i. nooit het probleem zijn!

 

Hans, kom je ook weer een keer uit het (verre) noorden? :classic_wink:

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Highio zei:

Hans, kom je ook weer een keer uit het (verre) noorden? :classic_wink:

Ik hoop het wel, maar nu nog teveel bordjes draaiende te houden op twee locaties...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

'Jip & Janneke' taal gaan me niet lukken, daar heb ik het met mijn dochtertje nog niet over gehad.

 

Poging tot Hans van den Bergh taal:

 

Om de hoek van je Groningse B&B ontdek je een gek pandje dat al heel lang leeg blijkt te staan. Het is lelijk, ligt niet in de loop en heeft geen mooi uitzicht.

Je ziet meteen kansen voor nog een B&B want je weet wat voor mensen je dagelijks ziet rondlopen. Maar tegelijk ontdek je dat je klant wel over de drempel zal moeten helpen omdat het nou eenmaal geen standaard B&B is.

 

Wat voor fratsen ga je uithalen in hoe je de boel gaat optuigen om met zo weinig mogelijk investering zo veel mogelijk winst te halen, terwijl je zelf nog niet alles helder hebt?

 

(Sparren is idd een goeie)

Voor mezelf heb ik al vast kunnen stellen dat ik soms ergens mee moet blijven lopen broeden tot ik er een aha-moment bij krijg, terwijl ik soms daadwerkelijk moet beginnen terwijl ik nog geen compleet plan heb.

aangepast door svenh

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ideeën moet je (durven) delen, voordat deze kunnen groen of bloeien. Ik ben daar zelf (gemiddeld) ook helemaal niet goed in behalve enkele (positieve) ervaringen daargelaten. Je kunt de datum en locatie van de Nieuwjaarsborrel 2019 eenvoudig achterhalen en ik ben voorlopig van plan om daarbij aanwezig te zijn. Neem je handel of wandel mee, zou ik willen zeggen! :classic_wink:

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het bepalen van de juiste verkoopprijs is niet eenvoudig. Idealiter zou je moeten testen hoe de prijselasticiteit is. Dus bij welke prijs maximaliseer ik mijn winst tegen minimale inspanning. Goed uitgangspunt is de prijs van de huidige bakken.

 

Als een product een mindere kwaliteit heeft die wordt gecompenseerd door een lagere prijs zou je  kunnen denken aan nieuwe klantgroepen of meer verkopen aan bestaande klanten. Bijvoorbeeld klanten die wel een bak of meerdere willen maar die éénmalig willen gebruiken op een feest of evenement. Dan is kwaliteit minder van belang en de prijs meer van belang.

 


Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Linkedin)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uur geleden, Hans v N zei:

Als een product een mindere kwaliteit heeft die wordt gecompenseerd door een lagere prijs zou je  kunnen denken aan nieuwe klantgroepen of meer verkopen aan bestaande klanten.

 

Of andere distributiekanalen of andere verpakkingen (multipack) of andere toepassingen (afgevuld met handelswaar) etc. Ik ben ervan overtuigd dat de oplosingen vaak in het probleem verstopt zitten. Dus draai zo'n flatpack eindeloos om en de kansen komen je tegemoet. Waar is straatverkoop populair? Wat wordt er in stadions verkocht? Wie zijn de verkopers en wie de leveranciers?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Kansen genoeg, maar er is ook een bedreiging te voorzien: jouw nieuwe product wordt mogelijk gekopieerd door een grotere speler die produceert in Azië en de bakken makkelijk over heel de wereld verdeelt.

 

Buikbakken en luchtvracht, hoe vaak komt dat voor?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

100% van mijn buikbakken buiten de eu gaan per luchtvracht.

Alle 2 de bestellingen die ik kreeg toen ik eerder mijn site in het Engels had :).

 

En binnen de EU gaat het volumegewicht ook al snel spelen als het snel in huis moet zijn, allen bij versturen per post gaat het om het werkelijke gewicht.

 

Inmiddels heeft Branko Collin me geholpen de site technisch weer vertaalbaar te krijgen en probeer ik het opnieuw.

 

Het plan zoals het er nu ligt gaat uit van het binnen 72 uur versturen van een Full colour bak in 1 huisstijlkleur maar zonder branding.

En als het in volledige huisstijl moet dan wil ik het binnen een week verstuurd hebben.

 

 

aangepast door svenh

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan zou je een mini tube lijm erbij moeten leveren?

 

Denk dat je de klant een keus moet laten:

Gemonteerd leveren -> extra kosten verzenden + monteren -> hogere prijs per bak.

Ongemonteerd leveren -> extra kleine tube houtlijm -> 

 

Klant betaald dan zelfde verzendkosten of je ze nu gemonteerd of ongemonteerd levert alleen bij de gemonteerde versie heb je vooraf de extra verzendkosten ingecalculeerd.

 

Prijs is uiteraard kijken naar concurrentie, maar allicht ook test op een beurs, gewoon vragen wat ze denken dat zoiets mag kosten of wat ze voor over zouden hebben? Zoiets zie je altijd in The Profit.

Volgens mij zwerft er ergens wel een ongeschreven regel over marge per product  versus inkoopprijs. Hoe lager de kosten, hoe groter de marge. 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Multiscope heeft een prijsmeter.

 

Crux lijkt mij ook een beetje te zitten in jouw manier van kostprijs(door)berekenen. Zitten jouw uren en een overhead daar al wel of niet in!?

 

Lage verzendkosten of hoge verzendkosten (of deze niet rekenen) zijn ook onderdeel van de marketingmix. En in het recente verleden heb we discussies gehad over productopties met stevige meerprijzen. Een verkoopproces is veel makkelijker als een deel daarvan onbesproken kan blijven vanuit klantoptiek.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als al mijn leveringen boven een bepaald bedrag waren of eventueel met maar een doodenkel uitschietertje naar beneden dan zou het idd veel handiger zijn meer basiskosten (misschien incl de verzendkosten) op te nemen in de productprijs.

 

Maar ik heb klanten die één bak bestellen en klanten die er tien bestellen (meer mag ook maar is nog niet gebeurd). Binnen die bandbreedte gaat het om orders tussen 150 en 2000 euro en gaat het om verzenden tussen 8,95 (post) en pakem beet 150,-- (snelle luchtvracht USA).

 

Alles bij elkaar heb ik nog niet kunnen vaststellen waar het zwaartepunt van de bestellingen zit, noch in geld, noch in aantal.

 

Een tube lijm bijleveren, daar had ik ook al aan zitten denken.

Ik zal even navragen of die meegestuurd mag worden met luchtvracht maar ik ben ook bang dat die gaan lekken als gevolg van drukverschillen in het vliegtuig.

 

 

 

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Taalfoutje (nog = noch) aangepast t.b.v. verbeteren leesbaarheid

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

In essentie heb ik het antwoord op jouw kernvraag al voorbij zien komen, maar laat ik het samenvatten en aanvullen:

De juiste prijsstrategie zal aan de ene kant alle kosten dekken alsmede een stuk verdienste voor jou bevatten en aan de andere kant door de markt worden betaald, maar het is altijd een samenhang van de gehele marketingmix (de welbekende P's)


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Sven, als tip zou ik voor wat betreft productontwikkeling of productverbetering (vernieuwing) voor alles ook inzetten op een toekomstige 'star' of 'cash cow' voor onze thuismarkt. Een kleine samenwerking met een medelid vind ik daarnaast als 'tweede' strategie wél goed klinken en dat is ook altijd leuk om hier te vernemen!

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké