• 0

Privé investeren in BV, lening of aandelenkapitaal verhogen?

ik wil EUR 75.000 vanuit prive investeren in mijn bv en vraag me af wat het beste is. als ik vanuit prive leen aan de bv (tegen 4% rente) betaal ik in box 1 36,5% over de ontvangen rente. Dat is (75000*4%/12)*36,5%= 1095.

In plaats hiervan kan ik volgens mij ook het aandelenkapitaal verhogen.  Wat is hiervoor nodig? kan ik eenvoudig geld overmaken onder melding van storting aandelenkapitaal. BV is paar jaar geleden opgericht, dus was er al geen sprake meer van de eur 18K grens. Moet ik hiervoor wel of niet langs de notaris? Is het niet zo dat ik tot een bedrag van 90K kan storten zonder dat ik notariskosten hoef te maken, laat staan statutenwijziging? Het gestorte aandelen kapitaal van EUR 75K is nodig voor overname voorraad van een andere BV. Op deze wijze hoeft er geen lening van prive naar bv plaats te vinden en hoeft er in box 1 ook geen belasting over betaald te worden. Als deze 75K weer wordt geinvesteerd, kan dat ook weer in  mindering op de winst en vennootschapsbelasting worden gebracht.

Klopt deze argumentatie?

 

Nog een terzijde: Als de 75K in box 3 achterblijft - en dus niet wordt gebruikt als lening aan bv of storting aandelenkapitaal - wordt deze belast in box 3 sparen en beleggen. Ik heb een paar online rekentools geraadpleegd (berekenhet.nl) en over 2019 zou deze belasting eur 434 bedragen.  ik lees vaak dat, om aan deze box 3 belasting te ontsnappen, het loont om aan de bv te lenen, maar uit bovenstaande berekeningen komt er een ander beeld naar voren. De betaalde rente door de bv vermindert de vennotschapsbelasting (20%*3000= 600, maar per saldo is uitlenen aan de bv niet voordeliger.

 

verneem graag reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, pspino zei:

Nog een terzijde: Als de 75K in box 3 achterblijft - en dus niet wordt gebruikt als lening aan bv of storting aandelenkapitaal - wordt deze belast in box 3 sparen en beleggen. Ik heb een paar online rekentools geraadpleegd (berekenhet.nl) en over 2019 zou deze belasting eur 434 bedragen.  ik lees vaak dat, om aan deze box 3 belasting te ontsnappen, het loont om aan de bv te lenen, maar uit bovenstaande berekeningen komt er een ander beeld naar voren. De betaalde rente door de bv vermindert de vennotschapsbelasting (20%*3000= 600, maar per saldo is uitlenen aan de bv niet voordeliger.

De heffing in box 3 is aangepast en kan lager uitvallen dan een paar jaar terug. Mogelijk is dat wat je las veroudert en slaat de balans nu anders uit.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien een overbodige waarschuwing, maar let bij het overhevelen van geld naar je bv goed op dat dit dan ook écht zakelijk moet zijn. Domweg 75K overboeken als lening (box 1), simpelweg 75K overmaken als (informele) kapitaalstorting (box 2), of misschien wel een combinatie van die twee hoeft er niet voor de zorgen dat het buiten box 3 kan worden gehouden!

 

Met name als er binnen een periode van drie tot zes maanden (waarbij het over het nieuwe jaar wordt getild) dezelfde euro's zonder een aannemelijke zakelijk doel heen en weer worden geschoven, dan zal de Belastingdienst hier tegenwoordig doorheen prikken. Het wordt dan gewoon in box 3 meegeteld, ook al heb je er voor je gevoel een box 1 of box 2 sticker op geplakt. Voor de duidelijkheid: je betaalt dan dubbel (zowel in de box waar je het in geplaatst hebt als de box waar het eigenlijk in hoort)!

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, pspino zei:

Als deze 75K weer wordt geinvesteerd, kan dat ook weer in  mindering op de winst en vennootschapsbelasting worden gebracht.

Klopt deze argumentatie?

 

Nee. Een investering breng je niet in mindering op de winst. 

De eventuele afschrijving op het geïnvesteerde zelf wel, maar dat hangt af van het soort goed. Schaf je voorraad aan, dan schrijf je daar niet op af (hooguit waardeer je het af als het incourant is geworden of om andere redenen in waarde is gedaald ) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, pspino zei:

klopt. investering is hier  niet juiste woord. het gaat specifiek om overname van componenten om producten te produceren/assembleren: kosten van de goederen

Ook dat levert geen vermogensmutatie op: alleen een verschuiving van geld naar goederen:  dat verlaagt de winst dus ook niet. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.