• 0

Als oud-mede eigenaar van BV, mag ik het portfolio gebruiken?

Hi,

 

Op het moment lig ik in scheiding met mijn compagnon in onze gezamenlijke BV. Na lange struggelingen heb ik besloten om er uit te stappen en als freelancer verder te gaan.

Nu ben ik verantwoordelijk geweest voor 95% van het creatief opgebouwde portfolio. Mag ik dit gebruiken ter promotie van mijn toekomstige freelance diensten?

 

alvast bedankt,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt mij van niet.

U bent in loondienst van uw eigen BV.

Alle eigendomsrechten vallen in de BV, tenzij er iets anders in de statuten is opgenomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, noniem zei:

Nu ben ik verantwoordelijk geweest voor 95% van het creatief opgebouwde portfolio. Mag ik dit gebruiken ter promotie van mijn toekomstige freelance diensten?

 

Dat is voor mij nogal vaag. Wat is de creatief opgebouwde portfolio? We hebben geen flauw idee in welke branche je zit en wat je met die term bedoelt. Wat zit er in die portfolio? Websites, Modeontwerpen, grappige tekeningen, octrooien over automotoren? We wten het niet.

 

Ook is het niet duidelijk (zie de reactie van Branko) of je de portfolio zelf wilt gebruiken, of dat je alleen het feit dat die uit jouw hoofd komt wilt gebruiken.

 

In het algemeen is het zo dat mensen nogal graag de term 'intellectueel eigendom' naar boven halen en dan claimen dat iets van hen is. Met enkele uitzonderingen zijn echter alleen dingen van iemand als het binnen wettelijk bepaalde klassen valt en als er bescherming voor is aangevraagd. De rest is vrij, is van iedereen.

 

Het is dus goed mogelijk dat de portfolio waar jjij van gelooft dat die van de BV is, dat bij nader inzien helemaal niet is.

 

Dan is het ook nog eens zo (althans in Belgie, waar ik werk, maar ik vermoed dat het in NL niet anders zal zijn) dat een overdracht van intellectuele eigendom schriftelijk moet gebeuren. Bij werknemers is dit soms een uitzondering, maar het leuke is: als bestuurder van een BV ben je geen werknemer.

 

Dus al denk je dat je in het verleden allerlei dingen aan de BV hebt gegeven die jij bedacht hebt... het zou best wel eens kunnen dat dat juridisch helemaal niet zo is, en dat ze nog steeds van jou zijn.

 

Alles hangt van de details af

 

 

aangepast door Roel J
quote toegevoegd als onderscheid tussen vraag en antwoord

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hij maakt geen aanspraak op het intellectueel eigendom. Hij wil alleen tonen aan welke creatieve voortbrengselen hij meegewerkt heeft. Dat is een portfolio. Een visuele CV. Ik mag toch ook laten zien in welke auto ik rijd, ondanks alle rechten van anderen op ontwerp en vormgeving?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Kan je het niet onderdeel van de scheidingsregeling maken?

Je verlaat de BV en verkoopt je aandelen daarin aan de andere aandeelhouder(s).

Daarvoor wil je:

x hoeveelheid geld

x hoeveelheid klanten meenemen

x hoeveelheid portfolio kunnen gebruiken

enz.

 

kwestie van onderhandelen bij het uit elkaar gaan lijkt me.

of denk ik daar nu te eenvoudig over?

Ja .. een kwestie van onderhandelen bij het uit elkaar gaan.

Nee ... daarover denkt u precies goed. Beter zaken vooraf vast te leggen, dan achteraf procederen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

Wat wordt bedoeld met het gebruiken van een portfolio?

Meer ‘to the point’ ... wat wordt bedoeld met het woord portfolio ?

 

Een gangbare betekenis is ...

“Een portfolio is een presentatiemap waarin een ontwerper eigen werk presenteert. Het portfolio kan gerealiseerde projecten bevatten, maar ook studies, prijsvraaginzendingen, afstudeeropdrachten et cetera. Een portfolio geeft goed inzicht in het ontwerpend vermogen, de ervaring en de creativiteit van een ontwerper.”

... maar dat is in deze zaak niet helemaal/helemaal niet duidelijk.

 

Aangezien TS (noniem) de grote afwezige is, blijft het voor de aanwezigen speculeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Die gangbare betekenis vergt geen ingewikkeld onderhandeling over intellectueel eigendom. Het tonen van een map (de oude invulling) zal ook geen bezwaar oproepen. Maar creatieven anno 2018 tonen hun portfolio online. Dus daar ontstaat gedoe over. Maar net zoals een voetballer mag zeggen dat hij met Ajax landskampioen is geworden en zoals een slager mag vertellen dat hij rookworst maakte bij Unox mag een creatief vertellen dat hij aan campagne X werkte.

 

Of mag dat niet?

 

Beweren dat je verantwoordelijk bent voor 95% van de creatieve output in de oude samenwerking is onbewijsbaar en potentieel smadelijk. :classic_dry:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.