• 0

Vraag over factuurnummering

Hoi,

 

Ik ben startende ondernemer en ben een beetje in verwarring geraakt m.b.t. de wijze van factuurnummering. Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit oplopend moest zijn, en dat je dan gewoon door moet nummeren, ongeacht het boekjaar. Nu werd mij echter verteld dat je per boekjaar weer met factuurnummer 1 moet beginnen, maar dat leek mij onlogisch, aangezien je dan dubbele nummers krijgt. Op internet word ik er ook niet veel wijzer van.

 

Mijn vraag is: mag ik gewoon doornummeren in het volgende boekjaar oplopend van het nummer  waar ik  het vorige  jaar mee ben geëindigd? 

 

Dank!

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

jazeker mag dat, beide methodes zijn toegestaan. (eindeloos) doornummeren is zelfs iets beter omdat bij een controle makkelijker is vast te stellen dat bijv 51 het laatste nummer van 2018 was en 52 het eerste van 2019. Hoofddoel van doorlopende nummering is volledigheid van de administratie en verantwoording van opbrengsten  zichtbaar te maken.

Link naar reactie
  • 0

Men begint vaak op 0 begin jaar om duidelijkheid te krijgen van welk jaar de factuur.

Andere voegen een suppletie toe aan het nummer in getal van een jaar.

december laatste is dan bijvoorbeeld 045618 en januari wordt dan 045719

 

Hangt ook af van hoeveel je verkoopt, als ik in juni een factuur van een webshop krijg met nummer 180045, maak ik op dat 18 jaar is en 45 de 45e factuur van het jaar.

Dat voor een webshop die in juni verstuurd, geeft mij altijd een glimlach....

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Hangt ook af van hoeveel je verkoopt, als ik in juni een factuur van een webshop krijg met nummer 180045, maak ik op dat 18 jaar is en 45 de 45e factuur van het jaar. Dat voor een webshop die in juni verstuurd, geeft mij altijd een glimlach....

Hoewel doornummeren eigenlijk de enige juiste methode is, afgezien van de vele gedoogversies, is dit een goede reden om het ook te doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft op haar site een mooi overzicht met factuureisen.

 

Zoals Cosara al aangeeft is, dient het officieel opeenvolgend te zijn.

 

Praktisch zie je vaak:

 

  • JaarVolgnummer (Dus bv 201800001)
  • JaarMaandDagVolgnummer (Dus bv 20181210001)

 

Het voordeel met het verwerken van het verwerken van de datum/dag in je volgnummering is dat klanten (zoals in het geval van JansenmeteenJ) niet gelijk de 'grootte' van je onderneming kunnen inschatten en daar een mening aan gaan hangen.

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0
Quote

Hangt ook af van hoeveel je verkoopt, als ik in juni een factuur van een webshop krijg met nummer 180045, maak ik op dat 18 jaar is en 45 de 45e factuur van het jaar.

Dat voor een webshop die in juni verstuurd, geeft mij altijd een glimlach....

Oh, waarom dan? Een multishop-ondernemer zoals ik ben zal dat werkelijk worst zijn.

 

Denk je dat dat uitsluitend inzicht geeft in B2C en B2B factuurreeksen en omzet?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Dus JaarMaandDagVolgnummer is naar mijn mening geen geschikte nummering omdat deze grote tussenruimten heeft tussen de nummers.

... als factuurnummer niet, maar <JaarMaandDag> als factuurnummer prefix gevolgd door een doorlopend factuurnummer (aaneengesloten zonder tussenruimte) kan prima. Dat prefix kan overigens ook een locatie of filiaal(nummer) zijn. 

 

Dat doorlopend nummeren heeft primair als doel dat er niet gefraudeerd kan worden met periode afsluitingen. 

Elk nieuw boekjaar beginnen met nummer 1 betekent dat, aan het einde van elk boekjaar,   ruimte  ontstaat voor creatief boekhouden. 

Elke nieuwe maand met nummer 1 beginnen, of nog erger, elke debiteur een eigen factuurnummering geven, maakt de chaos compleet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.