• 0

Bedrijfspand verplicht afschrijven?

Sinds een paar jaar hebben wij een winkel in een zelfstandige ruimte aan ons woonhuis vast (niet aangebouwd aan, maar onderdeel van het huis). De waarde van het gehele pand groeit (virtueel) met de stijging van de huizenprijzen. Hoe moet ik hiermee omgaan op de balans, waar het bedrijfsgedeelte op staat? Liever zou ik (voorlopig) niet afschrijven, maar kan dat? In de eerste jaren kon je "als starter" willekeurig afschrijven, maar op een gegeven moment kan dat niet meer. En in hoeverre is een keus die je maakt, dan vast voor de lange termijn?

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie?

Andrea

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Andrenee,

 

Voor de opstelling van de fiscale balans moet je je houden aan de regels van goed koopmansgebruik.

Dat betekent dat voortzetting van de afschrijving over het bedrijfspand min of meer verplicht is.

Je mag daarbij wel een restwaarde aanhouden (ten minste de waarde van de ondergrond) en het afschrijvingspercentage zo laag mogelijk houden. 2% per jaar lijkt me wel verdedigbaar.

Daarbij geldt als bodemwaarde de helft van de WOZ-waarde.

(Vanaf 2019 is - als ik me niet vergis - het de bedoeling dat de bodemwaarde wordt opgetrokken naar 100% van de WOZ-waarde, maar deze beperking lijkt alleen te gelden voor BV's, dus daar heb je niets aan). 

 

Helaas kun je op een eenmaal gemaakte keuze niet meer terugkomen. Dus de gekozen lijn van de afgelopen jaren zul je moeten voortzetten. Als het afschrijvingspercentage nu hoger dan 2% is, kun je dat dus niet meer veranderen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

Het lijkt zo net of je weinig te kiezen hebt. Alleen de looptijd: in jouw voorbeeld 50 jaar.

In de eerste jaren kun je als starter gebruik maken van willekeurig afschrijven, toch?

Stel dat je in 50 jaar wil afschrijven van taxatiewaarde naar 50% van de WOZ-waarde en je wil de eerste drie jaar niet afschrijven (dus: willekeurige afschrijving op 0 zetten): moet je dan daarna in 27 jaar afschrijven, of in 30 jaar?

 

Wat gebeurt er als je een tussentijds een nieuwe taxatie doet: kun je dan je afschrijvingsmethodiek "openbreken"?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.