• 0

Naamswijziging statuten B.V.

Dag,

 

Wij willen een naamswijziging doorvoeren en kiezen voor het wijzigen van de statuten i.p. v. een nieuwe handelsnaam te nemen.

Er is dus geen overdracht van aandelen aan een andere partij. Klopt het dat er dan geen zijn juridisch gevolgen zijn? (dus we hoeven onze contracten en orders niet aan te passen?).

 

Wat zijn de gevolgen als we voor statutenwijzing gaan? Moet er wel of niet een nieuw fiscaal en bankrekening nummer aangevraagd worden?

Ook wat zijn de gevolgen voor de B.V. zelf (boekhoudkundig & fiscaal gezien)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je deze vragen heel makkelijk beantwoord kunt krijgen bij de notaris die deze statutenwijziging gaat uitvoeren.

 

De entiteit zelf blijft hetzelfde. Daar verandert de statutenwijziging niks aan. Dus zelfde KvK nummer en vanuit fiscaal oogpunt verandert er niks. Je moet mogelijk wel bij de fiscus de naamswijziging expliciet doorgeven.

 

Juridisch gezien is het ook nog steeds dezelfde entiteit, alleen ontstaat er mogelijk onduidelijkheid bij conflicten. (Dat is waarom een KvK nummer bij de contractanten handig is). Volgens mij is het niet nodig contracten verplicht aan te passen (maar check even bij de notaris). Ik zou voor het netjes wel een 'Notice' sturen naar alle partners om de naamswijziging door te geven.

 

Ik ga ervan uit dat je bank ook gewoon de tenaamstelling wijzigt en je geen nieuwe rekening aan hoeft te vragen, maar dat zal bank-specifiek zijn: dus check bij je bank..

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.