• 0

Contractueel te regelen bij tegengestelde bedrijfsbelangen

Ik ga voor verdere groei samenwerken met een tweetal andere gevestigde organisaties die naast het nieuwe samenwerkingsverband (nieuwe BV) ook nog een andere organisatie hebben.

Nu vraag ik mij af wat ik contractueel kan/moet regelen voor mijzelf als persoon m.b.t. situaties als o.a. tegengestelde belangen / prioriteitstelling / besluitvorming.

 

Het management team zal uit 3 personen bestaan. De besluitvorming op basis 2 van de 3 moeten het ermee eens zijn principe.

Ikzelf ben de enige persoon die 100% focus zal hebben op het gezamenlijke. De andere 40% en 50% omdat ze er nog een organisatie naast hebben.


Enkele dingen waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld kosten doorbelastingen. De andere 2 kunnen er belang bij hebben om de eigen organisatie in te zetten en zo kosten door te belasten naar het gezamenlijk bedrijf terwijl ik nut en noodzaak niet zie (cash onttrekking).

 

Of bij gelijktijdige “brand” / hectiek. Ik heb 100% focus en zal de brand bij het gezamenlijk bedrijf willen blussen. Zij mogelijk liever in de eigen organisatie. Met als gevolg dat ik alleen voor sta voor het bluswerk.

 

Hoe voorkom ik (voor zover mogelijk) dat, indien andere niet in belang van het gezamenlijke bedrijf handelen, het door mij ingebrachte bedrijf/product mogelijk schade kan ondervinden of benadeeld wordt? Aan wat voor soort afspraken moet ik denken?

Ook i.v.m. mogelijk persoonlijke imago schade voor mij als gevolg (ik ben het gezicht naar de buitenwereld en heb een jarenlange betrouwbare reputatie in het vakgebied).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Zoals u het omschrijft, zou ik er niet aan beginnen. De enige optie die ik zie is wanneer u het zo regelt dat uw stem altijd de doorslag geeft. Daar zal men niet snel mee akkoord gaan. En dan nog vraag ik mij af waar voor u nu eigenlijk de voordelen zitten van dit nieuwe bedrijf.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit soort zaken worden geregeld in een aandeelhoudersovereenkomst. En voor de inhoud van die overeenkomst is het in zijn algemeenheid en zeker in deze situatie van belang om echt in scenario's te denken en voor elk van die scenario's een passende invulling te bedenken.

 

Dit werkt niet alleen om die problemen voor te zijn, maar ook om te zien of het voor de anderen bespreekbaar is dat deze voorwaarden zo gesteld worden.

Link naar reactie
  • 1

dame en heer, hartelijk dank voor jullie reactie.

Het doel is inderdaad zoals Steven aangeeft iets te voorkomen. Ik hoor het veel om mij heen. Op dit moment speelt het intern niet bij ons maar wat niet is kan komen. samenwerkingen gaan de eerste periode meestal goed omdat iedereen enthousiast is. Na verloop van tijd kan dat veranderen.

 

Hoe verwerk je zo iets in een overeenkomst? Zijn daar algemene bepalingen voor?

Moeten echt alle situaties uitgeschreven worden. Dat lijkt mij ondoenlijk.

Als het uitschrijven is, welke veel voorkomende situaties zouden we moeten beschrijven?

De genoemde voorbeelden ken ik toevallig door ervaring van iemand anders. Zelf bedenken wat er mis kan gaan is een lastige.

 

Een doorslaggevende stem lijkt mij niet haalbaar en ook door mij niet gewenst. Is er iets te regelen in een soort van adviesrol oid?

 

Link naar reactie
  • 0

Het op de hoogte zijn van het risico is al uitstekend. Dan weet je waar je op moet letten. Je kan ook nooit uitputtend alle mogelijke gevallen in een overeenkomst regelen/afdekken, dus je moet altijd blijven opletten.

 

Het risico bestaat alleen als ieder van jullie drie zelfstandig de bv kunnen vertegenwoordigen. Daarvan uitgaande kan je dan wellicht opnemen dat als er overeenkomsten of verplichtingen worden aangegaan door de BV met aan de aandeelhouders/directeuren gelieerde partijen, eerst de toestemming van de andere aandeelhouders/partijen wordt gevraagd. En eventueel toevoegen "Welke toestemming niet onredelijkerwijs zal worden onthouden." Dan heb je een mechanisme ingebouwd waarbij voor ene bijzondere categorie eerst de toestemming moet worden gevraagd, en geef je een bepaalde assurance dat als het verzoek redelijk is, de toestemming ook zal worden gegeven.

 

Spreek dit soort dingen uit bij je partners, dan kan je samen op zoek naar een oplossing. Goede communicatie is het beste middel tegen ruzie.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0
Op 10-12-2018 om 13:33, JesperW zei:

Het doel is inderdaad zoals Steven aangeeft iets te voorkomen. Ik hoor het veel om mij heen. Op dit moment speelt het intern niet bij ons maar wat niet is kan komen. samenwerkingen gaan de eerste periode meestal goed omdat iedereen enthousiast is. Na verloop van tijd kan dat veranderen.

 

Hulde dat je dit van tevoren al bedenkt. Er komen hier zeer regelmatig topics voorbij van mensen die daar pas achter komen als er ruzie is en dan hier komen vragen wat ze kunnen doen om de schade te beperken (en dat is meestal niet zo heel veel). Dus heel goed dat je het van tevoren al goed wilt regelen. Ik kan je daar helaas niet bij adviseren, veel succes gewenst!

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.