• 0

Koppelen Excel aan website

Beste Allen,

 

Is het mogelijk om gegevens uit een excel bestand voor klanten  te koppelen aan een website? Stel klant heeft gegevens in een excel bestand met diverse tab bladen.

Klant logt in op website en hij krijgt deze info te zien in een mooie layout. Dit per tab. Tab kosten wordt dan bv gepresenteerd zonder excel look.

Zodra er in de excel tab kosten iets gewijzigd wordt is dit direct te zien voor klant zodra hij inlogt.  Het is de bedoeling dat een paar honderd  klanten in kunnen loggen en hun 

overzicht zien. Het excel bestand is qua vorm voor iedere klant gelijk. De inhoud uiteraard anders. Zodra ik de inhoud verander kan klant dit bekijken op de site.

 

Graag verneem ik de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, secretagent zei:

Is het mogelijk om gegevens uit een excel bestand voor klanten  te koppelen aan een website?

Ja, dat is mogelijk. Er kan een website geschreven worden in bijvoorbeeld PHP (of andere taal) en die kan de .xlsx bestanden uitlezen. Zie bijvoorbeeld https://github.com/gneustaetter/XLSXReader

 

Hoe het een en ander daadwerkelijk geïmplementeerd zal worden hangt af van de programmeur in overleg met degene die de specificaties opstelt.

 

Wel is het de vraag of dat voor honderden klanten de meest efficiënte oplossing is. Veel zal afhangen van hoeveel klanten tegelijk in zullen loggen en hoe zwaar je server zal zijn die dit allemaal moet doen.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Maxn zei:

Dan zou je creatief met Excel macros moeten gaan doen

Waarom zou je met macros moeten gaan werken?

 

In PHP kun je gewoon een .xlsx bestand direct uitlezen. Alleen moet er wel bekeken worden of je die .xlsx niet zelf op dat moment open hebt in Excel en of je met heel veel gebruikers tegelijk niet teveel vraagt van de server. Maar het is zeker niet 'onmogelijk'.

 

Afhankelijk van een aantal dingen kan het echter wel handiger zijn om deze dingen op te nemen in een database en zoals je al aangeeft te werken met een webinterface.

 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Rik · zei:

Waarom zou je met macros moeten gaan werken?

 

Vanwege de wens van de TS dat als hij een veldje in het Excel bestand wijzigt, dit ook direct op de website zichtbaar is.

 

3 uur geleden, secretagent zei:

Zodra er in de excel tab kosten iets gewijzigd wordt is dit direct te zien voor klant zodra hij inlogt. 

 

Link naar reactie
  • 0

@Highio, dat is correct.Klanten kunnen het alleen bekijken. Aanpassingen maak ik in excel waarna ze het weer kunnen bekijken.

@ Rik, het zal niet zo zijn dat vele klanten tegelijk kijken. Wel zullen in de toekomst steeds meer excel bestanden aan de site hangen.

 

Een andere optie kan zijn kan ik de tabbladen in excel eerst omzet naar een ander bestand en dat deze ingelezen wordt.

 

Als ik het excel bestand opsla als webpagina ben ik al een eind wat ik wil. Je kunt de verschillende tabs openen.

Wat je niet kunt is aanpassen = prima. Wat ook niet kan is velden welke samengevoegd zijn openklappen en dat zou wel mooi zijn. In de velden staat vrij veel tekst en om dat allemaal open te laten staan is onleesbaar.

 

Het zou dan mooi zijn dat na inloggen de site opent met welkom familie x met in midden een aantal buttons die de tabs vertegenwoordigen. Klik je op button kosten dan zie je de excel layout. Wil je bepaalde kosten welke samengevoegd zijn bekijken dan klik je op + op ze open te vouwen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Maxn zei:

Vanwege de wens van de TS dat als hij een veldje in het Excel bestand wijzigt, dit ook direct op de website zichtbaar is.

Nadat het bestand weer opgeslagen is staat dat veldje gewoon in het .xlsx bestand. Deze kan daarna gewoon direct uitgelezen worden door een website. Daar heb je dan geen macros voor nodig.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, Rik · zei:

Nadat het bestand weer opgeslagen is staat dat veldje gewoon in het .xlsx bestand. Deze kan daarna gewoon direct uitgelezen worden door een website. Daar heb je dan geen macros voor nodig.

 

 

Opslaan, inloggen, uploaden is niet wat ik zelf onder "direct" versta.

Maar goed, misschien dat dat wel aan de gewijzigde wensen voldoet.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Maxn zei:

Opslaan, inloggen, uploaden is niet wat ik zelf onder "direct" versta.

Hoezo inloggen en uploaden? Dat is maar hoe de infrastructuur eruit ziet. Met een eigen computer (lokaal op de zaak) of een raspberry pi'tje die de Excel bestanden lokaal host, kun je die gewoon lokaal uitlezen en alles verwerken om op een webpagina te laten zien (en dat kan lokaal of remote gehost worden).

 

Er is helemaal niet gesproken dat de server die de website host ook daadwerkelijk op een andere locatie staat. En zelfs als dat het geval is kun je met automatisch synchronisatie nog heel veel dingen doen. Nee, Opslaan van de .xlsx is het enige dat handmatig zou hoeven te gebeuren zolang de rest maar geautomatiseerd wordt. Alleen al die kennis om dit voor elkaar te krijgen moet wel aanwezig zijn of ingehuurd worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je niets zelf gaat maken dan zou ik je vraagstelling naar de bouwer heel anders maken, want nu doe je het voorkomen alsof of jij een excelsheet wilt publiceren.. Dat is niet het geval, het is de enige manier die jij nu kunt bedenken. wat je uiteindelijk wil is.

1. dat je klanten na inloggen de voor hun relevante data kan raadplegen in een prettig leesbare layout

2. Jij aan de achterkant de data moet kunnen bijwerken / updaten of aanpassen met de eenvoud van een excelsheet.

 

Laat aan de bouwer over of hij een excel sheet gaat publiceren of dat hij middels een datasynchronisatie of import/export wil werken.

 

Er zijn meerdere methoden te bedenken om die data te ontsluiten. Excel heeft vele functies om data zowel te importeren als te exporteren en ergens op te slaan waar de website erbij kan.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de locatie waar je ze opslaat kunnen deze bestanden automatisch geupload worden naar de plaats van verwerking (ik neem aan dat je website ergens anders online staat en je niet met een eigen lokale webserver werkt).

 

Via een scriptje of synchronisatie-programma kunnen die .xlsx bestanden dus (automatisch) ergens neergezet worden waar de webbouwer erbij kan. Die kan dan de keuze hebben om de inhoud eerst te verwerken in een 'eigen' formaat (database o.i.d.) of de .xlsx direct uitlezen wanneer iemand inlogt en de website bekijkt. Dat zal ook een beetje afhankelijk zijn van de snelheid van het inlezen van dat xlsx-bestand.

 

Dus als je voorkeur is om zelf lokaal met die Excel-bestanden te blijven werken, dan zal dat een van de specificaties moeten zijn die je met de bouwer bespreekt.

 

Ook is het mogelijk om lokaal reeds een pre-verwerkings-process te laten lopen. Zo zouden de .xlsx bestanden lokaal verwerkt kunnen worden via een script (met als resultaat een save-as naar html o.i.d.) waarbij de benodigde informatie daarna geupload wordt. Met scripting is heel erg veel te doen. Maar het is allemaal een kwestie van smaak en voorkeur van de webbouwer.

 

Link naar reactie
  • 0

Via channable is het mogelijk om een csv bestand en in en exporteren. Het is wel gericht op webshops maar je kan ook een eigen api of dergelijke aanmaken. 

 

Bij mijn webshop wordt de info uit de webshop geladen en een excel bestand van de voorraad en deze informatie kan worden samen gevoegd zodat alles up to date is.

Er zijn diverse exportmogelijkheden.

 

De kosten hiervan vind ik best hoog. Als je vaker op update wilt hebben denk ik dat het bovenstaande een betere oplossing is. En dan met een FTP server werken waar de bestanden direct wordt bewerkt.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kunt doen (desnoods als tijdelijke oplossing die je snel en goedkoop zelf kunt imlemeteren) is een file-share server gebruiken op een eigen domeinnaam (Er zijn ongetwijfeld vele mogelijkheden (dropbox, jottacloud, google drive) ikzelf gebruik owncloud), en dan je excel sheets syncen met die file-share server (gewoon via de standaard linux/windows/etc clients die ze daarvoor hebben) en dan je klanten via het Standaard Webinterface van die file-share server daarvan laten inloggen, en ze read-only toegang geven tot de excel-sheet.

 

Je hebt dan wel de excel-layout (maar die is ook aan te passen tot die bijna onherkenbaar is), maar in ieder geval hebben ze dan gemakkelijke toegang tot hun data).

 

ALs het er iets mooier moet uitzien kun je bijvoorbeeld een macro'tje (laten) maken zodat bij elke keer saven in jouw excel, er automatisch een pdf gemaakt wordt van de delen die de klant moet inzien, mooi geformatteerd zoals jij wilt, en ze dan toegang geven (op de manier zoals bovenstaand beschreven) tot die pdf, ipv tot het orginele excelbestand

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2018 om 13:40, Rik · zei:

Afhankelijk van een aantal dingen kan het echter wel handiger zijn om deze dingen op te nemen in een database en zoals je al aangeeft te werken met een webinterface.

 

 

Dat lijkt me ook, of is er een specifieke reden om met excel te willen werken? 

 

Op zich is het importeren en zichtbaar maken van een excel bestand op een website verder geen probleem, alleen als je het synchroon wilt houden is het een beetje lastig: je moet het na iedere wijziging uploaden, ik denk niet dat excel dat vanzelf kan doen... tenzij je een koppeling via access oid bouwt, maar dat is lastig. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Secretagent, volgens je andere recente topic doe je iets met hypotheken, financiële planning, echtscheidingsadvies  etc. 

 

Wat wil je precies per klant gaan bijhouden in Excel? Zodra je vertrouwelijke financiële en/of persoonsgegevens online gaat laten ontsluiten  (of die sheets toemailt), zul je wel kritisch moeten kijken naar de veiligheid van die keuze. 

 

Heb je ook naar bestaande softwareoplossingen gekeken?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.