• 0

Van zzp’er naar vof met derdelander

Beste mensen,

 

ik heb een belgisch verblijfsvergunning woonachtig in belgie maar zzper in nederlands. Dus belastingplichtige in nederland.

 

Ik wil dat mijn broer uit armenie met een armeense nationaliteit met mij komt werken..( hij komt op bezoek met een visum maarzou dan moeten blijven...). kan of mag hij dit doen? Ik neem aan dat ik het beste over kan gaan naar een vof zodat mijn broer ook geregistreerd staat. ?!?

moet hij dan in nederland wonen of kan ook in belgie bij mij in huis?

eventueel andere suggesties of opties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mariam,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je beschrijft naar mijn mening een bijzondere situatie. Alleen al jouw ondernemerschap in Nederland (waarom ben je niet in België ingeschreven als ondernemer en kennelijk wel in Nederland?). De vraag over het werken en verblijven van jouw broer lijkt me eerlijk gezegd een vraag voor de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst).

 

Wacht even op andere adviezen. Hoe concreet zijn de ondernemersplannen en wanneer (hoe snel) zouden jullie deze willen uitvoeren? Wat zegt of adviseert jullie ambassade?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aller eerst bedankt voor uw reactie. 

 

Er was een opdrachtgever in NL waar voornamelijk in nederland werk zou zijn. Na veel bespreking en toestemming door ind en belasting in nederland is er een bedrijf opgericht in NL.  IN BELGIE moet men vooraf bedrijfsbeheer cursussen gaan volgen en examen in doen voordat men een bedrijf kan beginnen. 

 

Ik ben al vanaf maart bezig. Echter is er veel werk en ik heb hulp nodig. Omdat mijn broer op bezoek gaat komen via een toeristen visum dacht ik meteen aan om iets te doen waardoor mijn broer hier kan blijven en mij ook kan helpen in het bedrijf...

Link naar reactie
  • 0

Met dat idee is weinig mis, maar een toeristenvisum biedt geen mogelijkheid om te werken. Jouw belastingplicht en inschrijving in Nederland verbazen mij wel licht.

 

Verder heb je dan waarschijnlijk contactpersonen bij IND en de Belastingsdienst om navraag te doen.

 

Ik heb werkelijk geen idee of een vennootschap of werknemerschap haalbaar zijn. Succes, aan jouw taalvaardigheid zal het in ieder geval niet moeten liggen!

 

Groet,
 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

1 uur terug, Mariam zei:

 ik heb een belgisch verblijfsvergunning woonachtig in belgie maar zzper in nederlands. Dus belastingplichtige in nederland.

Niet per definitie. Dit geldt alleen als je in Nederland over een vaste inrichting beschikt (kantoor, werkplaats of opslagruimte) van waaruit je het werk doet.

 

Quote

Ik wil dat mijn broer uit armenie met een armeense nationaliteit met mij komt werken..( hij komt op bezoek met een visum maarzou dan moeten blijven...). kan of mag hij dit doen? Ik neem aan dat ik het beste over kan gaan naar een vof zodat mijn broer ook geregistreerd staat. ?!?

moet hij dan in nederland wonen of kan ook in belgie bij mij in huis?

eventueel andere suggesties of opties?

Met de Armeense nationaliteit mag je broer voor maximaal 90 dagen naar Nederland komen. Hiervoor moet hij wel vooraf in Armenië een visum afvragen en die is alleen geldig voor vakantie en familiebezoek. Met een single-entry visum mag hij 1 keer maximaal 90 dagen in Nederland/Schengengebied verblijven.

Werken als zelfstandige of in loondienst is zonder tewerkstellingsvergunning niet toegestaan.  Een TWV wordt alleen verstrekt als er in Nederland, EU/EER of Zwitserland niemand te vinden is voor het werk geschikt is.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw antwoord

 

over het vaste inrichting, ik heb een bedrijfsadres in nederland geregistreerd staan. Heb ern schildersbedrijf. 

 

Ik weet wel dat men met een toeristenvisum niet mag wrrken en dat er een twv nodig is enc...

 

maar ik dacht mss kan ik mijn bedrijf als zzper omzetten naar een VOF en mijn broer als een soort partner registreren zodat hij toch kan blijven... met een ander document natuurlijk...

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Mariam zei:

maar ik dacht mss kan ik mijn bedrijf als zzper omzetten naar een VOF en mijn broer als een soort partner registreren zodat hij toch kan blijven... met een ander document natuurlijk...

Een TWV kent geen onderscheidt in werken als zelfstandige of als werknemer in loondienst.

 

Werken als zelfstandige door derdelanders is slechts toegestaan als de werkzaamheden die uw broer gaat uitvoeren van wezenlijk belang voor de Nederlandse economie zijn. Om voor een verblijfsvergunning met de aantekening “ werken als zelfstandige toegestaan” in aanmerking te komen, moet het product of de dienst die hij gaat aanbieden voor Nederland bijzonder en  innovatief zijn. Met schilderswerk lijkt mij dat niet aan de orde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er lijkt me ook aan hoe je e.e.a. presenteert. Er werken duizenden (tien-?, honderd-?) mensen van buiten de EER in Nederland die allemaal zijn binnengehaald met het excuus dat er geen Nederlander te vinden is die hetzelfde werk kan doen, en als ik in mijn vakgebied kijk, is dat vaak simpelweg niet waar.

 

Maar dan ligt het er ook aan hoe breed je het trekt. Als ik zeg dat ik een programmeur zoek, ja, die heb je hier ook. Maar als ik zeg dat ik per se een programmeur nodig heb die ervaring heeft met het opzetten van populaire internationale sociale netwerken, ja, die vind je hier niet, want geen enkel populair internationaal sociaal medium komt uit Nederland.

 

Ik kan me bijvoorbeeld van een Armeense schilder voorstellen dat hij specifieke Armeense technieken gebruikt die voor Nederlandse begrippen "bijzonder en innovatief" zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik kan me bijvoorbeeld van een Armeense schilder voorstellen dat hij specifieke Armeense technieken gebruikt die voor Nederlandse begrippen "bijzonder en innovatief" zijn. 

Zoals ?

 

... en mocht dat zo zijn, dan zullen er tussen die ruim 500 miljoen EER-inwoners vast wel een paar te vinden zijn.

Dat betekent in elk EER-land een advertentie plaatsen voor de werving van een schilder met deze bijzondere innovatieve technieken.

 

Het UWV en de IND hebben bijzonder weinig fantasie, dus die route gaat 'm echt niet worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb met de ind belasting uwv gemeente en buitenlandse burgerzaken telefonisch contact gehad. Ik heb dus geen twv nodig omdat mijn broer een eigenaar wordt van het bedrijf. Ik kan hem bij de kvk inschrijven zonder zorgen. hij kan bij de gemeente een rni nr krijgen. Ik kan zelfs hem inschrijven in Nederland bij iemand thuis als diegene ermee akkoord gaat met een verklaring. Later kan ik een hele goede ondernemingsplan voorleggen bij de ind om voor hem een verblijfsvergunning  te kunnen regelen zodat hij in het land mag blijven werken. 

 

Bedankt aan allen. 

aangepast door Roel J
Overmatig hoofdlettergebruik gecorrigeerd
Link naar reactie
  • 1

Een TWV heeft hij inderdaad niet nodig ... wel een MVV  + verblijfsvergunning met de aantekening “arbeid als zelfstandige”.

 

Om problemen te voorkomen, is het van essentieel belang om de juiste procedure te volgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.