Jump to content
Rob janssen

Verhuur auto BV aan eenmanszaak

Recommended Posts

Mijn BV heeft geen activiteiten meer. De auto staat nog op BV tot de investeringsaftrek volgend jaar afloopt. 
De auto wordt tot volgend jaar uitgeleend aan de eenmanszaak, de eenmanszaak neemt alle kosten en zal mogelijk de BV 

moeten vergoeden voor de inzet van de auto vanuit BV voor de eenmanszaak. Hoe bereken ik de kosten/huur die ik moet vergoeden aan de BV?

 

Overigens is de boekwaarde 0 en marktwaarde 15.000 dus zal 'm in 2019 (afloop investeringsaftrek) privé tegen marktwaarde moeten overnemen denk ik!?

Edited by Rob janssen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de beeldvorming. Om wat voor soort auto gaat het? In welk jaar heeft de bv die aangeschaft? Hoe is de boekwaarde op nihil uitgekomen? En waar heeft de investeringsaftrek betrekking op? Om welk type investeringsaftrek gaat het? En wat bedoel je met 'aflopen'? De herzieningsperiode?

 

Ik zie trouwens net dat je afgelopen april vergelijkbare vragen had over hetzelfde onderwerp. Waren bepaalde antwoorden niet helemaal duidelijk?

 

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto is in 2014 aangeschaft en is een hybride waarop de Milieuinvesteringsaftrek en de versnelde afschrijving Vamil is toegepast. De Vamil periode loopt volgend jaar af. De boekwaarde zal mogelijk niet helemaal nul zijn maar tegen boekwaarde overnemen zal niet kunnen.

Ik heb in 2018 de auto op de BV laten staan en kosten genomen in de eenmanszaak, echter zal ik de BV moeten vergoeden en dus de auto moeten huren  en vraag mij af hoe ik dat moet berekenen.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto wordt ter beschikking gesteld aan de eenmanszaak en is dus niet meer in gebruik bij de BV.

Voor zover ik weet wordt daarmee niet meer voldaan aan de voorwaarden van investeringsaftrek en leidt dit tot een desinvesteringsbijtelling (indien termijn nog niet is verlopen).

Dat geldt echter niet voor de MIA, dan is verhuur aan derden wel toegestaan.

VAMIL heeft vziw ook geen gevolgen.

Uiteraard wordt bij overdracht van de auto naar privé wil winst genomen, waardoor de VAMIL in feite ook wordt teruggenomen.

 

Succes, Odeon

Edited by odeon

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuten geleden, odeon zei:

De auto wordt ter beschikking gesteld aan de eenmanszaak en is dus niet meer in gebruik bij de BV.

Voor zover ik weet wordt daarmee niet meer voldaan aan de voorwaarden van investeringsaftrek en leidt dit tot een desinvesteringsbijtelling (indien termijn nog niet is verlopen).

 

Dát of het gebruik van de eenmanszaak wordt gezien als privé gebruik tbv de BV (die geen "verhuur van auto's" als gebruikelijke activiteit heeft), en de DGA krijgt een bijtelling excessief privé-gebruik over de cataloguswaarde

 

Beide opties komen voor in eerdere HL-topics over min of meer het zelfde onderwerp. Ben benieuwd wat van toepassing is of - bij controle - kan zijn en waarom. 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt me niet dat je helemaal tot 0 hebt mogen afschrijven als je gebruikt maakt van de Vamil. De Vamil staat alleen toe dat er willekeurig wordt afgeschreven over driekwart van de aanschafwaarde. Die andere kwart moet je op een reguliere manier afschrijven, rekening houdend met een realistische restwaarde aan het einde van de economische levensduur. Aangezien die auto nog echt wel minimaal 25% restwaarde heeft na 5 jaar, lijkt me niet dat de boekwaarde onder die 25% had moeten uitkomen. Nu maakt het na verkoop niet heel veel uit, aangezien het verschil tussen verkoopprijs en boekwaarde dan alsnog aan het licht komt, maar er is waarschijnlijk dan te veel afgeschreven in voorgaande jaren - en je betaalt dan dus te veel belasting in het jaar van verkoop.

 

Verder zit je nog een beetje met het punt dat Norbert al aanstipte. Je gaf aan dat er verder (naast het verhuren van de auto) geen activiteiten in de vennootschap zitten. Dat kan heel strict genomen misschien problematisch zijn, aangezien je bv juridisch gezien geen auto's mag verhuren (althans, ik neem niet aan dat die activiteit in je statuten is opgenomen) en fiscaal ook niet (althans, om niet je KIA/MIA/etc mis te lopen). De investeringsaftrek is namelijk uitgesloten voor goederen die voor de verhuur zijn.

 

Er is misschien nog een alternatief om dit te voorkomen. En dat is door simpelweg de auto te verhuren aan jou privé of de eenmanszaak voor een 'redelijke' prijs zonder bijtelling. Je maakt dan gebruik van de zogenaamde "Uitvoeringsafspraak Privégebruik Deelauto" waarin is vastgelegd welk tarief het bedrijf minimaal in rekening moet brengen om niet gezien te worden als beschikbaar stellen van een auto. Nadeel is wel dat dit een afspraak is tussen de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en de Belastingdienst, dus misschien nog steeds een issue met de investeringsaftrek.

 

Alternatief kan het gebruik van de auto mijns inziens (misschien niet juridisch, maar wel fiscaal) gezien worden als een loonbestanddeel van de DGA. De DGA verricht dan waarschijnlijk weliswaar geen activiteiten meer (dus gebruikelijk loon is niet van toepassing), maar bijtelling voor het privégebruik van de auto is nog wel belast loon. De vennootschap houdt dan loonheffingen in over de waarde van het privégebruik en betaalt een negatief netto loon uit. De DGA (jij persoonlijk) krijgt dan een loonstrook waarop een minbedrag staat ter hoogte van de loonheffingen, die je dan overmaakt aan de bv.

 

Let inderdaad wel op bijtelling excessief privé-gebruik, maar hier zou je eventueel ook de dans nog kunnen ontspringen. Bij excessief privegebruik is de werkelijke waarde van het privegebruik belast ipv de normale percentages. Bij milieuvriendelijke auto mag je echter dat daadwerkelijke privégebruik corrigeren met het verschil tussen het reguliere bijtellingspercentage en het lage bijtellingspercentage van de cataloguswaarde. Dit maakt deze milieuvriendelijke auto's vreemd genoeg buitengewoon ongevoelig voor de bijtelling op excessive privé-gebruik.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties en wat een fijne uitgebreide en inzicht gevende reactie Prinsrachid. Verhuren aan mij privé lijkt mij de optie. Ik ga dat verder onderzoeken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, prinsrachid zei:

Bij milieuvriendelijke auto mag je echter dat daadwerkelijke privégebruik corrigeren met het verschil tussen het reguliere bijtellingspercentage en het lage bijtellingspercentage van de cataloguswaarde. Dit maakt deze milieuvriendelijke auto's vreemd genoeg buitengewoon ongevoelig voor de bijtelling op excessive privé-gebruik.

 

Is dat zo? Mij leek juist dat milieuvriendelijke auto's daar juist extra gevoelig voor zijn vanwege de relatief hoge cataloguswaarde ten opzichte van verbrandingsmotoren; vooral in combinatie met een BV waar geen beperking van de bijtelling tot de werkelijke kosten geldt.

In dit voorbeeld gebruikte de BV de auto in het geheel niet: zou de bijtelling excessief privé gebruik dan niet  minimaal 76% van de cataloguswaarde moeten zijn (100%  - verschil reguliere en lage bijtelling) ?

 

Kun je aangeven waar mijn denkfout zit Prins?


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rob janssens Ik denk persoonlijk dat een lage bijtelling verlonen in dit geval goedkoper is en minder problemen geeft het mbt de investeringsaftrek. Maar leg alle opties gewoon even naast elkaar.

 

@Norbert Bakker Het is op zich waar lastig rekenen, maar de correctie is volgens mij niet procentueel ten opzichte van de werkelijke kosten, maar een absolute korting van het bijtellingsverschil% van de catalogusprijs.

 

Stel dat we het hebben over een auto van 40.000 euro en dat het bijtellingspercentage 7% was (en het reguliere tarief was 25%), dan mag je de werkelijke autokosten corrigeren met (25 minus 7)% van 40.000 euro voor het bepalen van het excessieve privégebruik. Naar mate je daadwerkelijke bijtellingspercentage dus lager is ten opzichte van de cataloguswaarde des te hoger is de correctie. Althans, zo heb ik de regeling altijd begrepen.

 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept