• 0

Vergoeding staatsgarantie Rabobank

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met staatsgarantie via de Rabobank en wat de percentages zijn die de bank hierbij berekend.

 

De Rabobank heeft mij een lening met staatsgarantie aangeboden, hiervoor dien ik 4,2% van 50% van de leensom over te maken naar hen. Zij zullen dit vervolgens terecht laten komen in het fonds.

 

Iemand ervaringen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rogier,

 

Ik heb ruime ervaring met staatsgarantie.

Bij het afsluiten van de staatsgegarandeerde lening hanteert RVO (Rijksdienst Voor Ondernemers) een eenmalige garantieprovisie. De hoogte hiervan is afhankelijk van de soort garantie, alsmede van de looptijd van de lening. Via 

https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/komt-u-aanmerking-voor-de-bmkb 

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/10/Overzicht_BMKB_voorwaarden_tm_2018.pdf

kun je de percentages vinden die worden gehanteerd. Rabobank incasseert dit bedrag voor RVO en stort dit door.

 

Dit percentage wordt overigens enkel in rekening gebracht over het deel van de leensom waar de staat garant voor staat, dus niet voor het restantdeel. Als dat in jouw geval 50% is, is dat percentage correct.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Rogier,  je bent je hopelijk wel bewust van de valkuilen? De BMKB is er niet voor jou! Blijf jij in gebreke met aflossing of rente, dan staat de overheid garant jegens de Bank! De bank krijgt zijn geld (hun zekerheid, dus wel gunstig voor hun bereidheid om aan jou te lenen en evt lagere rente). Maar de bank zal daarna, mede namens de overheid, de schuld alsnog op jou verhalen. Wees je daarvan bewust. 

 

Lees ervaringen door in het zoekveld op HL de term BMKB in te vullen. 

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Bedrijfsadvies Telt zei:

Het klopt wat Joost zegt. Anderzijds is het wel zo dat banken eerder geneigd zijn om tijdelijk de aflossingen op te schorten als het een periode tegenzit. Doordat de staat deels garant staat, delen ze immers het risico.

 

Is dat zo?  Volgens mij wordt er geen risico gedeeld. De bank loopt m.i. geen risico. Waarom zou de bank akkoord gaan met het opschorten van de aflossing? De bank heeft er juist baat bij om bij de meest geringe twijfel meteen de lening op te eisen. Zij lopen toch geen risico.

 

Wellicht als aanvulling op dit topic: 

 

Link naar reactie
  • 0

De staat geeft  nooit een garantie af voor de totale leensom. Er is dus altijd een deel waarover de bank nog risico loopt.

 

Zelf heb ik ruime ervaring in het bankwezen en specifiek op de afdeling bijzonder beheer. Vanuit de kant van de bank heb ik dus veel van dit soort situaties mogen begeleiden. De mogelijkheden die de staatsgarantie biedt heeft veel ondernemingen gered, doordat ze meer tijd kregen om aan een turnaround te werken. Hoeveel tijd een ondernemer hiervoor krijgt, hangt onder andere af van de ontwikkeling van de risico's. Als de aflossingen op het staatsgegarandeerde deel tijdelijk worden stopgezet, worden deze ook stopgezet voor het niet staatsgegarandeerde deel. Dat is een voorwaarde voor de staat. De bank heeft er geen enkele baat bij om de lening op te eisen als de risico's niet verder oplopen en er nog een reële kans is op herstel. Sterker nog, dan neemt de kans op juridische procedures alleen maar toe. Ook moet de bank verantwoording afleggen jegens de staat als zij de garantie opeisen. Hieruit moet duidelijk blijken dat de bank ook de staat zo goed mogelijk heeft vertegenwoordigd, anders volgt geen of een lagere uitkering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.