• 0

Airco in thuiskantoor

Ik wil graag een second opinion, veel info hierover is al oud. Ik ben ZZP-er, heb mijn kantoorruimte in mijn eigen huis, zonder eigen opgang op zolder.

Omdat het deze zomer superwarm werd, heb ik een airco aangeschaft (een vaste, gemonteerd), zodat ik ook na een uur of 14.00 nog fatsoenlijk kan werken. Ik ging ervan uit dat ik deze kosten zakelijk kon boeken en de BTW ook kon terugvorderen. Wie weet hier meer van? Kan ik dat doen? Eventueel een percentage privé opvoeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als het ding vast zit aan het pand (met slang door de muur enzo) dan zit hij aard en nagelvast zoals het ook wel heet en hoort het tot je woning en als de ruimte waar je zit niet kwalificeert als zakelijke ruimte dan de airco dus ook niet.

 

Als je een verplaatsbare airco had genomen kan het meestal wel omdat je die net als je laptop en printer makkelijk (onder je arm) meeneemt.

dat is de kortste en simpelste manier om het uit te leggen.
 

Link naar reactie
  • 0

@ RoelJ

 

Dat geldt voor de inkomstenbelasting, maar geldt dat ook voor de omzetbelasting.

Dus airco niet zakelijk voor de inkomstenbelasting (dus geen afschrijving/investeringsaftrek), maar wel zakelijk voor de omzetbelasting (teruggave omzetbelasting).

 

Als de airco louter zakelijk wordt gebruikt, zie ik geen belemmering voor teruggave omzetbelasting, maar wellicht iets over het hoofd gezien.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, odeon zei:

Dat geldt voor de inkomstenbelasting, maar geldt dat ook voor de omzetbelasting. [?]

Of de kantoorruimte op zolder nu wel of niet voldoet aan de zelfstandigheids-eisen, is voor de btw-aftrek niet relevant.

Wat geldt is dat de inrichting voor en door de onderneming wordt gebruikt en waarmee omzet wordt behaald waarover je btw moet heffen.  Als dat  zo is, dan is de de btw als voorbelasting aftrekbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Roel J zei:

Als het ding vast zit aan het pand (met slang door de muur enzo) dan zit hij aard en nagelvast zoals het ook wel heet en hoort het tot je woning en als de ruimte waar je zit niet kwalificeert als zakelijke ruimte dan de airco dus ook niet.
 

 

Nouja, hoe 'vast' dat zit valt nog te bezien. In principe is zo'n airco te verwijderen zonder het halve pand te slopen (je moet een gat dichten, maar dat is  niet heel extreem). In die zin kun je het vergelijken met een schotelantenne waarbij de coax ook ergens door de muur gaat, zo'n ding zit zeker niet nagelvast aan een pand. 

Link naar reactie
  • 0

Heaas Ben niet zo relevant hoeveel moeite het kost, een wc pot is ook niet moeilijk te verwijderen maar wordt ook gezien als aard en nagelvast.

 

Dit is de juridische definitie van aard en nagelvast.

Als een zaak zodanig verbonden is met de grond of gebouw, dat deze niet zonder beschadiging of verbreking van die onroerende zaak kan worden losgemaakt, dan spreekt men van aard- en nagelvast. Zaken die aard- en nagelvast zijn, worden bestanddeel van de hoofdzaak. Denk aan wc-pot in een huis of een vloer.

 

Dus een airco die met een gat door de (buiten)muur is bevestigd lijkt mij te kwalificeren als aard en nagel vast. De overeenkomst is groot met een wc pot.

 

Mbt tot de aanvullingen over de omzetbelasting, daar had ik in mijn antwoord niet specifiek rekening mee gehouden.

Het komt mij als redelijk geforceerd over om als je voor de IB niet aftrekt dan voor de BTW wel te gaan terugvragen. Een airco unit blaast koude lucht in een ruimte dat verhoogt het comfort maar is daarom niet meteen zakelijk in mijn ogen.

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Roel J zei:

Het komt mij als redelijk geforceerd over om als je voor de IB niet aftrekt dan voor de BTW wel te gaan terugvragen. Een airco unit blaast koude lucht in een ruimte dat verhoogt het comfort maar is daarom niet meteen zakelijk in mijn ogen.  

Het is geen taak van de Belastingdienst (ook niet van een boekhouder) om te bepalen welke uitgaven voor een onderneming (nood)zakelijk zijn.


De aanleg/aansluiting  van een airco in een zelfstandige bedrijfsruimte zal zonder twijfel of discussie als zakelijk worden gezien. Dat zal in een kantoorruimte/werkplaats in huis niet anders zijn, met dat verschil dat bij een onzelfstandige bedrijfsruimte in of aan huis alleen de BTW aftrekbaar is.

 

Zaken die het rendement van de onderneming verhogen is reden genoeg om tot aanschaf over te gaan ... zo kan het heel comfortabel zijn  om voortaan met een balpen te gaan schrijven als vervanger van een ganzepen. :classic_cool:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2018 om 17:09, Roel J zei:

Dit is de juridische definitie van aard en nagelvast.

Als een zaak zodanig verbonden is met de grond of gebouw, dat deze niet zonder beschadiging of verbreking van die onroerende zaak kan worden losgemaakt, dan spreekt men van aard- en nagelvast. Zaken die aard- en nagelvast zijn, worden bestanddeel van de hoofdzaak. Denk aan wc-pot in een huis of een vloer.

 

Dus een airco die met een gat door de (buiten)muur is bevestigd lijkt mij te kwalificeren als aard en nagel vast. De overeenkomst is groot met een wc pot.

 

Dat valt denk ik nog te bezien: Er zijn wel gevallen waarbij bijvoorbeeld een (uitklapbare) zonwering niet als nagelvast werd gezien, terwijl je toch wel forse montagegaten achterlaat als je zoiets verwijderd. Uiteraard kun je die gaten wel weer vullen etc, maar dat geldt voor de airco net zo goed. 

 

Je hebt denk ik wel meer twijfelgevallen, pakweg zonnepanelen die wel te verwijderen zijn, maar wel met lichte, herstelbare, schade aan het dak (paar nieuwe pannen oid). 

 

Maar goed, je kan natuurlijk de inspecteur vragen het te toetsen. Ergens kan ik me wel voorstellen dat het als een zakelijke aankoop gezien wordt: je hebt het puur aangeschaft om te kunnen werken in je kantoor op warme dagen. 

 

Dat is even aangenomen dat die airco alleen in je kantoor is aangesloten, als je ook nog een paar split units hebt opgehangen in je woon- en slaapkamer omdat je de unit toch al aangeschaft wordt het een ander verhaal. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Maar goed, je kan natuurlijk de inspecteur vragen het te toetsen. Ergens kan ik me wel voorstellen dat het als een zakelijke aankoop gezien wordt: je hebt het puur aangeschaft om te kunnen werken in je kantoor op warme dagen. 

 Mooi pleidooi, maar voor de IB niet relevant aangezien het hierbij om een onzelfstandige werkruimte (zolderkamer) betreft in een woonhuis, en waarvan de fiscale regels glashelder zijn.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht valt dat nog te bezien: Had je een mobiele airco gekocht dan was dat een geheel zakelijke investering geweest, maar die dingen werken eigenlijk niet zo efficient. 

 

Je hebt echter ook split units die geheel demontabel zijn, en op een andere plaats geïnstalleerd kunnen worden, waarbij eigenlijk alleen het gat in de muur achter blijft.

 

De vraag is dan wellicht of daar een fundamenteel verschil tussen zit of niet: het ene vergt iets meer hak en breekwerk dan het andere, maar als je zo'n mobiele airco optimaal wil laten functioneren moet je feitelijk een enorm gat door de muur naar buiten maken voor de afvoer van warme lucht, veel groter dan dat voor een split unit. Die mobiele airco zit absoluut niet vast aan het huis, maar het gat dat je achterlaat bij verwijdering wel ;)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wellicht valt dat nog te bezien: Had je een mobiele airco gekocht dan was dat een geheel zakelijke investering geweest, maar die dingen werken eigenlijk niet zo efficient. 

Onzinnige argumentatie ... Het wel of niet nagelvast aanbrengen is irrelevant.

 

In een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning of een koopwoning die geheel tot het privévermogen behoort, is de gehele inrichting, vanaf het behang op de muur tot aan de bureaulamp op de tafel, niet als zakelijke kosten op te voeren.

 

Wat zegt de belastingwetgeving hierover, indien er sprake is van een onzelfstandige werkruimte:

U hebt geen recht op kostenaftrek.

U mag de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Dit zijn kosten zoals: huurkosten, energiekosten, behang- en binnenschilderwerk, stoffering en het aanwezige inventaris, zoals bureau, kast, lamp.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.