• 0

Stornering van automatische incasso en BTW

(aangepast)

 

Graag jullie advies over het volgende:

 

Een klant van mij heeft bij mij een abonnement lopen en is in periode 3 geïncasseerd. In periode 4 heeft hij deze laten storneren. Ik heb in periode 3 een factuur aangemaakt en de BTW afgedragen.

 

1) Maak ik dan nu in periode 4 een creditfactuur aan met de bedragen in de min om te compenseren voor de afgedragen BTW (en omzet) en stuur ik hem een nieuwe factuur?

2) Of zet ik de oorspronkelijke factuur op niet-betaald en stuur ik hem een nieuw betaalverzoek? En hoe los ik dit dan weer boekhoudtechnisch op aangezien ik dat geld in periode 4 ontvang en de oorspronkelijke factuur van periode 3 was (en daarin afgedragen is)?

3) Moet ik dit geheel anders aanpakken? En zo ja, hoe?

 

Alvast bedankt voor de bijdrage!

aangepast door Maurice R
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Maurice R zei:

1) Maak ik dan nu in periode 4 een creditfactuur aan met de bedragen in de min om te compenseren voor de afgedragen BTW (en omzet) en stuur ik hem een nieuwe factuur?

2) Of zet ik de oorspronkelijke factuur op niet-betaald en stuur ik hem een nieuw betaalverzoek? En hoe los ik dit dan weer boekhoudtechnisch op aangezien ik dat geld in periode 4 ontvang en de oorspronkelijke factuur van periode 3 was (en daarin afgedragen is)?

Er is een factuur (met factuurdatum ?) waarvan het bedrag op de bankrekening wordt bijgeschreven, en op een later datum weer van dezelfde bankrekening wordt afgeschreven.

 

Een stornering is geen reden om de factuur te crediteren. De huidige factuur blijft gewoon als vordering open staan. Een betalingsverzoek is dan de aangewezen weg om te bewandelen.

 

Administratief boek je factuur met het te ontvangen bedrag; na betaling boek je het bedrag als ontvangen; na stornering boek je het ontvangen bedrag weer af; de vordering blijft open staan. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.