• 0

Compensatie voor gebrek aan nieuwe aanhanger. Welk aanbod kies ik?

(aangepast)

2 jaar geleden heb ik voor iets meer dan 5000 euro een nieuwe aanhanger gekocht bij wat mij een goed partij leek te zijn. Was wel even rijden van Den Haag naar Leliestad, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Na 1,5 jaar ontstonden er in de kunststofplaten allemaal grote bellen het begon klein. maar inmiddels zijn het plekken van zo'n 50cm2. In totaal op 3 plekken nu.
 

Volgens de fabrikant kan het geen kwaad en is het alleen niet heel mooi. Volgens de leverancier zijn er al meerdere aanhangers die dit probleem hebben.
Na aandringen wilde ze het toch oplossen, of ik de wagen even wilde langs brengen in Leliestad. Blij met deze oplossing heb de wagen gebracht. Om vervolgens te horen te krijgen dat oplossen niet kan en dat ik hem weer kan komen ophalen.
Enige oplossing is nieuwe beplating of nieuwe aanhanger.
Ik gaf toen aan dat ik ook wel een financiële compensatie wilde hebben. En bood aan akkoord te gaan met 2500 euro. Ik kan dan deze verkopen en met het restant en eigen inleg een andere kopen.
Na een week komt de fabrikant of de leverancier met het aanbod om de aanhanger om te ruilen voor een nieuwe met bijbetaling van 1000 euro. Verder geen compensatie voor de aanpassing die wij hebben laten maken aan de aanhanger en de bestickering.

Of een tegemoetkoming van 1000 euro.

Nu zit ik te tobben wat ik nu zal doen. Het liefst wil ik de aanhanger netjes hebben, daarom kocht ik ook een nieuwe. Maar om nu weer 1000 euro uit te geven en wellicht weer dit probleem te krijgen, lijkt me een slecht plan. Maar met 1000 euro als tegemoetkoming ben ik ook niet blij. Ik kan deze aanhanger in deze staat niet voor een nette prijs verkopen. Vooral niet omdat niemand weet of het nog erger wordt of dat er nog plekken bij komen.

Wat zouden jullie doen?

 

 

aangepast door Roel J
Titel verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik zou proberen uit te zoeken welk materiaal exact gebruikt is bij de aanhanger en/of het probleem met de bellen een eigenschap is bij dit materiaal. Dan kan je beter beoordelen of de prijs van 5000 euro gerechtvaardigd was of dat er inferieure kwaliteit is gebruikt. Daarna kan je  opnieuw conclusies trekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat het een zichzelf voortslepend conflict gaat worden ...

 

Over wat voor soort aanhanger spreken wij en uit wat voor materiaal bestaat de opbouw?

Heeft aanhanger een representatieve functie en is het van essentieel belang dat de opbouw in onberispelijke staat moet zijn en blijven?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

hebben ze een vermoeden van de oorzaak?
Als je geen oorzaak kent heeft het mijns inziens weinig zin in te ruilen voor een andere.

Zeker met de wetenschap dat er anderen vergelijkbaar probleem hebben.

Tenzij ze andere beplating of verlijming gebruiken.

 

mbt het aanbod

De inruildeal klinkt in financiële zin redelijk. Je hebt de aanhanger 2 jaar goed kunnen gebruiken. 1000 euro bij betalen beteken afschrijftempo van 10 jaar op aanshcaf van 5000. 

Maar wat extra tegemoetkoming voor belettering en de aanpassingen zou ook wel redelijk zijn bijv. dat ze de aanpassingen overzetten of alleen materiaalkosten rekenen voor maken van de aanpassingen.

 

1000 euro tegemoetkoming als alternatief is aan de lage kant, behalve als dat voldoende is zelf aanpassingen te doen die de bellen oplossen of verbergen.

 

 

 

PS probleem herken ik van een caravan die na een zomer in de spaanse zon ook aan 3 kanten bellen kreeg alleen de kant waar de tent stond had geen problemen. Na onderzoek bleek ook herstel niet mogelijk en de meest waarschijnlijke oorzaak was dat door een combinatie van het droge klimaat, hoge tempraturen en direct zonlicht de verlijming tussen de toplaag en de onderlagen was uitgedroogd /verdampt en had losgelaten.

Dit geval is al Jaren geleden maar gezien de droge hete zomer dit jaar hier moest ik er wel aan denken. (voor zover je nog zoekt naar een oorzaak)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-12-2018 om 08:51, Roel J zei:

hebben ze een vermoeden van de oorzaak?
Als je geen oorzaak kent heeft het mijns inziens weinig zin in te ruilen voor een andere.

Zeker met de wetenschap dat er anderen vergelijkbaar probleem hebben.

Tenzij ze andere beplating of verlijming gebruiken.

 

mbt het aanbod

De inruildeal klinkt in financiële zin redelijk. Je hebt de aanhanger 2 jaar goed kunnen gebruiken. 1000 euro bij betalen beteken afschrijftempo van 10 jaar op aanshcaf van 5000. 

Maar wat extra tegemoetkoming voor belettering en de aanpassingen zou ook wel redelijk zijn bijv. dat ze de aanpassingen overzetten of alleen materiaalkosten rekenen voor maken van de aanpassingen.

 

1000 euro tegemoetkoming als alternatief is aan de lage kant, behalve als dat voldoende is zelf aanpassingen te doen die de bellen oplossen of verbergen.

 

 

 

PS probleem herken ik van een caravan die na een zomer in de spaanse zon ook aan 3 kanten bellen kreeg alleen de kant waar de tent stond had geen problemen. Na onderzoek bleek ook herstel niet mogelijk en de meest waarschijnlijke oorzaak was dat door een combinatie van het droge klimaat, hoge tempraturen en direct zonlicht de verlijming tussen de toplaag en de onderlagen was uitgedroogd /verdampt en had losgelaten.

Dit geval is al Jaren geleden maar gezien de droge hete zomer dit jaar hier moest ik er wel aan denken. (voor zover je nog zoekt naar een oorzaak)

 

 

 

 

Nee, daar zeggen ze niet over. Alles loopt ook via de dealer die alleen maar wil communiceren via Whatsapp.
Ze geven wel aan dat de nieuwe wagens een update hebben gekregen, maar willen niet zeggen wat.

Ze geven nu aan dat repareren niet mogelijk is.

 

Het zou zeker kunnen zijn dat dit door de warmte komt, hoewel hij bij ons altijd binnen staat, maar ik heb er wel mee gereden, ook in de zon ;-)
 

Op 14-12-2018 om 08:40, Cosara zei:

Voordat het een zichzelf voortslepend conflict gaat worden ...

 

Over wat voor soort aanhanger spreken wij en uit wat voor materiaal bestaat de opbouw?

Heeft aanhanger een representatieve functie en is het van essentieel belang dat de opbouw in onberispelijke staat moet zijn en blijven?

Het is een dichte aanhanger zoals deze zoals op de website van distributeur in Nederland:
https://www.proline-trailers.eu/aanhangwagens/gesloten-aanhangwagens/gesloten-aanhangwagen-tandemas-sandwich/

Geen idee wat voor materiaal de opbouw is. Het lijkt op metaal.
De aanhanger heeft zeker een representatieve functie, het is het eerste wat men ziet als je aankomt en ook wat de mensen op straat zien.
Maar behalve dat, moet de wagen ook stevig zijn, moet hij niet gaan lekken en zeker niet in elkaar storten.

 

Op 14-12-2018 om 00:53, Middle zei:

Ik zou proberen uit te zoeken welk materiaal exact gebruikt is bij de aanhanger en/of het probleem met de bellen een eigenschap is bij dit materiaal. Dan kan je beter beoordelen of de prijs van 5000 euro gerechtvaardigd was of dat er inferieure kwaliteit is gebruikt. Daarna kan je  opnieuw conclusies trekken.

 

Nee dit is zeker geen eigenschap, fabrikant geeft zelf aan dat het niet zou moeten gebeuren. Anders zou m en ook nooit een tegemoetkoming willen doen.

-----

Ik neig heel erg naar een vervangende wagen, maar ben bang dat het weer gaat gebeuren.

Sowieso wil ik niet meer naar de dealer in Lelystad, de service tot nu toe was echt om te huilen.
Ik neem aan dat ik de tegemoetkoming ook via een andere dealer kan krijgen.

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij heeft voor alles en iedereen jouw leverancier een probleem. Voor een nieuwe aanhanger met een aanschafwaarde van 5000 EURO zou je m.i. een degelijk product mogen verwachten. Aanhangers staan/rijden gebruikelijk buiten ook onder de (brandende) zomerzon.

 

Je hebt nu kennelijk een inferieur product gekocht en maakt steeds reiskosten en besteed tijd aan het probleem wat jouw leverancier veroorzaakt. De eerder aangeboden oplossing wordt bij nader inzien toch niet geboden, dus dan zou je volgens mij zomaar eens in je recht kunnen staan om een koop te ontbinden. Geen idee wat aan te vangen met de (gevolg)schade. Wie heeft de aanpassingen/customizing verricht?

 

Wat voor algemene voorwaarden (garantie) of geschillenregeling hanteert (biedt) deze leverancier? Goede kans dat je hier volledig gecompenseerd wordt, dus dat zou ik even goed uit (laten) zoeken. Jouw dagwaarde wordt nu (zwaar) negatief beinvloed.

 

Quote

Nee, daar zeggen ze niet over. Alles loopt ook via de dealer die alleen maar wil communiceren via Whatsapp.

Dat is natuurlijk grote onzin evenals het argument dat beplating niet vervangen kan worden. Je hebt ook niet via WA gekocht en betaald.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg vanochtend nog een WA: Het gaat om hetzelfde model, er zal geen bobbel meer in komen en de wagen mag alleen in Leliestad geruild worden, nieuwe wagen kan klaar zijn in maart.

 

Wat zou dan nu een logische stap zijn?
Ik wilde de Bovag inschakelen, maar de verkoper heeft geen BOVAG garantiebewijs lichte bedrijfswagen mee gegeven, dus helpen ze niet. (Toch maar wel even geprobeerd)

Als ik een jurist wil raadplegen, in welke hoek moet ik dat dan zoeken? Valt dit onder civiel recht?

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou gaan om een nieuwe aanhanger, wel beter dan wat ik nu heb, maar ik moet dan weer heel veel kosten maken, met geen garantie dat het weer gebeurt.
 

Is het misschien een idee om de fabrikant regelrecht te benaderen? Humbaur is een groot merk, wellicht dat hun aanbod beter is? Of heeft dit geen enkele zin omdat ik het niet bij hun gekocht heb?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een app dat het niet weer gebeurd, zoals ik zei zet afspraken op papier. 

Als het om een nieuwe gaat, zonder bij te betalen, wordt je in theorie ook beter van.

De kosten voor ophalen en wegbrengen zou ik zelf zien als compensatie voor het voordeel dat je nu een nieuwe krijgt.

Je hebt immers al goed 2 jaar een aanhanger in gebruik.

 

Den Haag, Lelystad is nu ook geen wereldreis. Allicht kun je er gelijk een toeristisch dagje van maken.

 

100% garantie zal niemand je geven en zelfs bij de grote fabrikanten kan een productiefout ontstaan, want dat is het zoals ik het begrijp.

 

"wie het onderste uit de kan wil, kan het deksel op zijn neus verwachten"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

Sorry voor de onduidelijkheid, maar helaas is het niet zonder bijbetalen, dat maakt mijn vraagstuk zo lastig.

Er is wel meer niet duidelijk ...

 

Je koopt een aanhanger, waarvan het voor mij niet helemaal duidelijk is of het nu een bekend of onbekend merk betreft, bij een bedrijf die onduidelijke garantievoorwaarden heeft, en vervolgens gaat de correspondentie geheel via WhatsApp, waarvan het voor mij ook niet duidelijk is of de fabrikant hier nu wel of geen rol in speelt. Bovendien is de leverancier niet aangesloten bij de BOVAG, dus van die kant hoef je ook geen ondersteuning te verwachten. Je zou verwachten dat het lamineren, als dat inderdaad het probleem is, wel onder een langdurige garantie (van vele jaren) valt.

 

... maar misschien zien anderen meer dan ik.

 

Het kost misschien wat, maar zou het niet beter zijn om een aanhanger bij andere leverancier en misschien ook van een andere fabrikant te kopen, en waarvan de garantievoorwaarden duidelijker zijn?

Tenslotte ... waarom moet je de aanhanger ophalen en waarom wordt  deze niet bij je thuis afgeleverd?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-12-2018 om 13:45, Cosara zei:

Er is wel meer niet duidelijk ...

 

Je koopt een aanhanger, waarvan het voor mij niet helemaal duidelijk is of het nu een bekend of onbekend merk betreft, bij een bedrijf die onduidelijke garantievoorwaarden heeft, en vervolgens gaat de correspondentie geheel via WhatsApp, waarvan het voor mij ook niet duidelijk is of de fabrikant hier nu wel of geen rol in speelt. Bovendien is de leverancier niet aangesloten bij de BOVAG, dus van die kant hoef je ook geen ondersteuning te verwachten. Je zou verwachten dat het lamineren, als dat inderdaad het probleem is, wel onder een langdurige garantie (van vele jaren) valt.

 

... maar misschien zien anderen meer dan ik.

 

Het kost misschien wat, maar zou het niet beter zijn om een aanhanger bij andere leverancier en misschien ook van een andere fabrikant te kopen, en waarvan de garantievoorwaarden duidelijker zijn?

Tenslotte ... waarom moet je de aanhanger ophalen en waarom wordt  deze niet bij je thuis afgeleverd?

 

Wauw wat fanatiek.
Bijzonder dat je het nog zo onduidelijk vindt, terwijl ik dacht dat alle informatie wel gegeven is.

Humbaur is 1 van de bekendere merken in de aanhangwagen wereld.
 Bericht

De fabrikant is degene die de reparatie moet uitvoeren, want dat kan/wil een dealer niet.

De dealer is wel degelijk aangesloten bij de Bovag, maar omdat een bepaalde document niet mee is gegeven.
Bericht

Maar jou advies, als ik het goed begrijp, is dus de aanhanger wegdoen, de 1000 euro accepteren en een nieuwe van een ander merk kopen.
Dat is wel een dure grap, 4000 euro (plus extra kosten) voor 2 jaar gebruik.

Ik haal de aanhanger op omdat dit vele malen goedkoper is dan laten bezorgen.

-----

Om nog even in te gaan op Highio zijn vragen, ik heb dit berichtje gemist.
 

De voorwaarden zeggen het volgende:
 

Quote

 

Artikel 15  Reclame.

15‑1   Opdrachtgever is verplicht terstond na de (op)levering van het werk c.q. de goederen deze grondig te inspecteren op gebreken en bij aanwezigheid daarvan, leverancier terstond schriftelijk op de hoogte te brengen. Indien de opdrachtgever niet binnen 8 dagen na de dag van de levering c.q. oplevering leverancier wijst op gebreken, die bij grondig onderzoek konden worden opgemerkt, dan wordt de opdrachtgever geacht met de staat waarin het gekochte is geleverd of opgeleverd, in te stemmen en vervalt ieder recht op reclame.

15‑2   leverancier dient in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren. Bij overeenstemming zal een schriftelijke verklaring worden opgesteld die door beide partijen dient te worden ondertekend.

15‑3   Indien de reclame naar het oordeel van leverancier juist is, zal leverancier hetzij een billijke schadevergoeding betalen tot ten hoogste de factuurwaarde van de geleverde goederen, hetzij de geleverde goederen gratis vervangen na teruglevering daarvan in de originele toestand.

 

Artikel 16  Aansprakelijkheid.

16‑1   leverancier is niet aansprakelijk voor de kosten, schaden en interesten die mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van:

Overmacht, zoals verder in deze voorwaarden is omschreven

Daden of nalatigheden van de opdrachtgever, zijn ondergeschikten dan wel andere personen die door of vanwege hem te werk zijn gesteld;

Nalatigheden van de opdrachtgever in het onderhoud van de geleverde zaken;

Beschadigingen aan de geleverde zaken ten gevolge van mechanische en chemische dan wel biologische invloeden van buitenaf;

Normale slijtage aan de geleverde zaken ten gevolge van dagelijks gebruik;

Enige andere van buiten afkomende oorzaak.

16‑2   leverancier is in ieder geval niet aansprakelijk, voor zover zijn verzekering dit dekt, dan wel tot maximaal de factuurwaarde, voor schade aan het werk, hulpstukken, materiaal en materieel, alsmede aan het werk en / of eigendommen van de opdrachtgever en / of derden, voor zover ontstaan door schuld van hem of van hen, die door hem te werk zijn gesteld op de aan hem opgedragen werkzaamheden.

16‑3   leverancier zal niet gehouden zijn geleden bedrijf‑ en / of gevolgschade van een opdrachtgever te vergoeden zulks afhankelijk van de aard van de schuld.

16‑4   leverancier is niet aansprakelijk voor enigerlei schade, diefstal of verlies aan goederen van opdrachtgever of derden, die leverancier onder zich heeft.

 

Artikel 17  Garantie.

Voor verkochte en geleverde goederen met fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandelgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.

 

 

Volgens mij staan hier geen dingen in die onredelijk zijn.
Ik denk dat het nu toch tijd wordt voor een gesprek met een jurist, helaas vandaag niet gelukt om iemand vinden, ik denk vanwege de komende feestdagen

 

Link naar reactie
  • 0

“Wauw wat fanatiek”

Geen berg te hoog, geen ravijn te diep ... en dat alles  voor de goede zaak. :classic_cool:

 

“Artikel 17  Garantie. Voor verkochte en geleverde goederen met fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandelgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.”

Nou als dat geen goed voorbeeld van onduidelijke garantievoorwaarden is ...

En wie en wat zijn nu de fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandel-garanties ?

Geen toelichting van de leverancier of aanhangsel bij zijn eigen garantievoorwaarden?

 

“Maar jou advies, als ik het goed begrijp, is dus de aanhanger wegdoen, de 1000 euro accepteren en een nieuwe van een ander merk kopen. Dat is wel een dure grap, 4000 euro (plus extra kosten) voor 2 jaar gebruik.”

Iedereen doet wel eens een verkeerde aankoop, met slechte service en dito garantievoorwaarden ... 

Een advocaat op de zaak zetten kan natuurlijk ook. Het is wel te hopen dat je daar (goed) voor verzekerd bent. 

Een kwestie van goed calculeren hoeveel dat gaat kosten, alvorens een weg in te slaan waarvan je niet weet waar die naartoe leidt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

“Wauw wat fanatiek”

Geen berg te hoog, geen ravijn te diep ... en dat alles  voor de goede zaak. :classic_cool:

 

“Artikel 17  Garantie. Voor verkochte en geleverde goederen met fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandelgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.”

Nou als dat geen goed voorbeeld van onduidelijke garantievoorwaarden is ...

En wie en wat zijn nu de fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandel-garanties ?

Geen toelichting van de leverancier of aanhangsel bij zijn eigen garantievoorwaarden?

 

“Maar jou advies, als ik het goed begrijp, is dus de aanhanger wegdoen, de 1000 euro accepteren en een nieuwe van een ander merk kopen. Dat is wel een dure grap, 4000 euro (plus extra kosten) voor 2 jaar gebruik.”

Iedereen doet wel eens een verkeerde aankoop, met slechte service en dito garantievoorwaarden ... 

Een advocaat op de zaak zetten kan natuurlijk ook. Het is wel te hopen dat je daar (goed) voor verzekerd bent. 

Een kwestie van goed calculeren hoeveel dat gaat kosten, alvorens een weg in te slaan waarvan je niet weet waar die naartoe leidt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Wordt ook zeker gewaardeerd.

4000 euro weggooien is in mijn ogen niet zomaar een miskoop. Voor 4000 euro kan een advocaat ook wel wat uurtjes aan het werk. Elke euro die ik er tegenaan gooi zal hij er ook tegen aan moeten gooien. Maar wil het risico alleen nemen als ik het in ieder geval aan het juiste eind heb. Zodat alleen de rechter overtuigd moet worden.

Dit zijn de importeurs voorwaarden:

https://www.proline-trailers.eu/algemene-voorwaarden/

De fabrikant zegt dit:
https://www.humbaur.com/nl/algemene-voorwaarden-carrosserie-opbouwen/

Maar wat ik me afvraag, de dealer haalt de merken van de aanhanger af en zet zijn eigen merknaam op de aanhanger, is hij dan niet de fabrikant geworden?

Op de factuur staat de naam Proline, dus niet Humbaur.
Als ik de website nu verder lees, lijkt het wel dat Proline de fabrikant is, maar dat is niet wat de dealer mij vertelde en ook niet wat er bekend is via het kenteken

 

humbaur.png

aangepast door Jasper S.
toevoeging
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de aanvullende informatie. Het wordt steeds gedetailleerder.

 

“ Maar wat ik me afvraag, de dealer haalt de merken van de aanhanger af en zet zijn eigen merknaam op de aanhanger, is hij dan niet de fabrikant geworden?”

 

Dat kijkt mij van wel, maar daar schiet u niets mee op want verkoper doet niets anders dan Humbaur ... Voor verkochte en geleverde goederen met fabriek‑ resp. importeurs‑ of groothandelgarantie gelden slechts de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen.

 

De hamvraag is dan ook ... welke garanties geeft de producent van het laminaat?

Ik kan mij niet voorstellen dat die garantie tot slechts 12 maanden wordt peperkt.

Iets om uit te zoeken.

Kijk ook eens hoe het zit met de garantie op geprofileerde caravan- of camperwanden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Nee natuurlijk niet!

je moet gewoon met een jurist bepalen wat je claim is en bij wie je  hem neer wil leggen. Het feit dat ze een nieuwe aanhanger bieden tegen geringe bijbetaling is feitelijk al een erkenning dat de aanhanger niet voldoet aan wat jij er na 2 jaar gebruik van mag verwachten.  Zoals ik eerder zei, dat inruilaanbod vind ik redelijk.

 

Meer dan een nieuwe aanhanger leveren kunnen ze niet doen om dat gebrek te herstellen. , daar is niet veel meer uit te slepen wellicht dat je de bijbetaling van 1000 euro nog naar 750 of 500 kunt onderhandelen. Juridisch is het normaal / geaccepteerd dat je een vergoeding mag rekenen voor de periode dat de aanhanger normaal te gebruiken is geweest.

Het geschil gaat feitelijk alleen nog over de extra kosten voor aanpassing en belettering en daar ligt ook het juridisch vraagstuk of die kosten bij dit type tekortkoming vergoed moet worden. Immers de aanhangwagen was technisch in orde alleen zag er niet meer netjes uit. Maar feitelijk zou je er gewoon nog jaren mee kunnen rijden.

Ik vermoed dat daarom de dealer ofwel niet extra wil vergoeden. mogelijk wordt dit niet gedekt door een (Garantie)verzekering en heeft hij ook weinig zekerheid dat de fabrikant (die uiteindelijk veroorzaker is van het probleem) de extra schade zal vergoeden.

 

Ik vermoed dat je uiteindelijk zowel de dealer als de fabrikant (en of dat proline of humbuar is laat ik graag aan de jurist) beide aansprakelijk stelt voor die extra kosten.

 

Ik zou overwegen het inruil aanbod te accepteren maar wel met het voorbehoud dat je voor de extra kosten ook vergoeding wil en daarover mogelijk een claim gaat indienen. Wellicht beweegt dat de dealer nog tot extra vergoeding of is ie bereid de bijbetaling te laten vervallen. als vorm van compensatie voor de andere kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad wel logisch.
Maar moet ik niet de dealer aansprakelijk stellen? Met hem heb ik toch de verkoop gesloten? OF is het gebruikelijk om deze partij over te slaan en direct naar de fabrikant te gaan.
Als het via de fabrikant gaat lopen, dan kan ik waarschijnlijk ook eisen dat het via een andere dealer verloopt.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Jasper S. zei:

Maar moet ik niet de dealer aansprakelijk stellen? Met hem heb ik toch de verkoop gesloten?

Dat klinkt inderdaad wel logisch, als je inderdaad niet van van de aangeboden compensatie-regeling gebruik wilt maken.

 

18 minuten geleden, Jasper S. zei:

Als het via de fabrikant gaat lopen, dan kan ik waarschijnlijk ook eisen dat het via een andere dealer verloopt.

De dealer is toch de fabrikant (geworden)?

Zoals je eerder schreef: "de dealer haalt de merken van de aanhanger af en zet zijn eigen merknaam op de aanhanger, is hij dan niet de fabrikant geworden?"

Mocht dat juridisch niet zo zijn, wat schiet je daarmee op?

 

Wat betreft: "Na 1,5 jaar ontstonden er in de kunststofplaten allemaal grote bellen het begon klein. maar inmiddels zijn het plekken van zo'n 50cm2. In totaal op 3 plekken nu."

Dat betekent dat het 3 plekken van elk zo'n 7x7 cm zijn, waarbij een tweetal vragen opborrelen ...  worden de bestaande plekken groter en komen er op een later tijdstip nieuwe plekken bij? 

 

Het is zoals Roel eerder schreef: "Immers de aanhangwagen was technisch in orde alleen zag er niet meer netjes uit. Maar feitelijk zou je er gewoon nog jaren mee kunnen rijden."

Voor dat cosmetische foutje wordt ter compensatie een bedrag van€ 1.000 aangeboden.

Ik blijf erbij: Een kwestie van goed calculeren hoeveel dat (juridisch) gaat kosten, alvorens een weg in te slaan waarvan je niet weet waar die naartoe leidt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of de plekken groter worden op dit moment, ik meet het niet elke dag op. Maar weet dat ze eerst heel klein waren en totaal niet storend, maar inmiddels is zie je het heel duidelijk ook op grote afstand.

Ik weet niet of hij technisch wel in orde is, wat gebeurt er als de isolatie niet meer op zijn plek zit. Het lijkt mij dat de platen nu hol zijn.  De isolatie zal een functie hebben, een functie die nu niet meer goed werkt.

Het ondernemen bestaat uit risico's nemen, nu 4000 euro in het water gooien is in mijn ogen hetzelfde als je hoofd onder het kussen steken als er even iets mis gaat.

Link naar reactie
  • 0

Maar je hoeft geen 4000 in het water te gooien.. Je kunt voor 1000 euro een nieuwe aanhanger krijgen waarvan men zegt dat het probleem met de wanden is opgelost.

Enige wat dan overblijft is een geschil over de extra kosten. De dealer zal proberen met de inruil alle vervolg claims van tafel te krijgen als onderdeel van de deal.

De kunst is om de inruil te pakken en daarnaast niet je recht weg te geven om voor de gevolgschade te procederen.

 

Maar ik denk dat als je de dealer en de fabrikant aansprakelijk stelt voor die kosten (als een jurist dat haalbaar acht) dat dan de boel wel in beweging komt. Omdat zij ook gaan rekenen / afwegen tussen de kosten van een procedure en een betere schikking. het doel is in eerste instantie dus niet zozeer daadwerkelijk een een rechtszaak te voeren maar om de schikking te verbeteren.

Want je hebt juridisch weinig te winnen. Er ligt al een aanbod voor een hele nieuwe aanhanger. Dat jij hem niet wil omdat je de dealer slecht vind is juridisch geen relevant argument. Juridisch moet je een leverancier de kans geven de fout te herstellen en daarvoor is een redelijk aanbod gedaan, als je een aanbod afwijst omdat je hun handelswijze niet netjes vind is dat jou keuze / risico. De tegemoetkoming voor de extra kosten is het enige geschil en dat kun je mogelijk in beweging krijgen door een claim neer te leggen.

Maar je hebt juridisch geen schade van 4000 euro, ik neem ten minste aan dat de belettering en aanpassingen geen 4000 euro hebben gekost.

 

Alleen de fabrikant aansprakelijk stellen lijkt me niet logisch en zelfs als je dat doet geeft je dat niet opeens vrije dealer keuze voor de inruil deal. Je gaat echt geen andere dealer vinden die bereid is de garantieclaim van een ander af te handelen, dat kost hem ook geld. Daarvoor zijn de marges op een 5000 euro aanhanger veel te laag.

 

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Jasper S. zei:

Het ondernemen bestaat uit risico's nemen, nu 4000 euro in het water gooien is in mijn ogen hetzelfde als je hoofd onder het kussen steken als er even iets mis gaat. 

Houdt het hoofd koel, dus vergeet dat kussen maar ...

 

De aanhanger gekocht voor € 5.000

Nu anderhalf jaar later is  de fiscale boekwaarde - bij maximale afschrijving zonder restwaarde - gedaald naar € 3.500

Na anderhalf jaar krijg voor € 1.000 krijg je een geheel nieuwe aanhanger van €5.000 euro.

Blijft over de kosten voor "de aanpassing die wij hebben laten maken aan de aanhanger en de bestickering." ... waarop je overigens ook fiscaal moet afschrijven.

 

Als advocaat van de duivel ... Door wie zijn die aanpassingen uitgevoerd?

Als dat buiten de dealer om is gegaan, dan zou dat wel eens gevolgen voor de garantie kunnen hebben.

Misschien zat de bestickering scheef en heeft iemand geprobeerd deze met verhitting van de beplating los te halen, waardoor er blazen zijn ontstaan.

 

Voor de goede orde ... er bestaat verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen ... de balans zal slechts zelden op nul (euro) komen te staan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.