• 0

Inschrijving KVK bij overname van eenmanszaak

 

 

dec 2018
Sinds deze week ingeschreven. In januari staat de overname  van een kinderdagverblijf gepland.
Nu heb ik me ingeschreven omdat op de overnamepapieren alles moet worden ingevuld van de nieuwe houder (kvk-nummer)
Toch vervalt mijn nummer...en komt er een nieuwe en wordt mijn tijdelijke privé-inschrijving dan vernietigd.
Er kunnen geen twee bedrijven op 1 adres staan.  Vandaar nog even op mijn privé-adres

Kan ik op dit tijdelijk nummer wel alles aanvragen, zoals een zakelijke rekening?

 

Iemand ervaring met een tijdelijk kvk, voor voorbereidende werkzaamheden om te komen tot overname?




 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jantine

 

Welkom op Higherlevel.

Waarom denk je dat jou huidige kvk nummer tijdelijk zou zijn?

De kvk schrijft je in op elk willekeurig adres zolang je toestemming hebt van de eigenaar of een huurcontract kan tonen.
Een adreswijziging is geen reden om je kvk nummer te laten vervallen en opnieuw in te schrijven. Je kunt ook gewoon een adreswijziging opgeven.

 

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, JantineR zei:

Nu heb ik me ingeschreven omdat op de overnamepapieren alles moet worden ingevuld van de nieuwe houder (kvk-nummer)
Toch vervalt mijn nummer...en komt er een nieuwe en wordt mijn tijdelijke privé-inschrijving dan vernietigd.
Er kunnen geen twee bedrijven op 1 adres staan.  Vandaar nog even op mijn privé-adres

Kan ik op dit tijdelijk nummer wel alles aanvragen, zoals een zakelijke rekening?

Gaat dit om een overname naar een eenmanszaak? Waarom is er dan een KvK nummer nodig op de overnamepapieren? Je kunt bij bijvoorbeeld een activa/passiva overname gewoon de privé-persoon vermelden als overname-partij.

 

Inschrijven Had je dan ook gewoon in januari kunnen doen. Je neemt dan de overnamepapieren mee en je zou (als dat daarin vermeld staat) zelfs de bedrijfsnaam over kunnen nemen. De inschrijving kan dan ook met terugwerkende kracht per 01-01-2019 ingaan. Werkzaamheden die je voor die tijd doet kunnen gewoon op de zaak geboekt worden.

 

Ook meerdere bedrijven op 1 adres is geen probleem (er zijn soms wel tientallen bedrijven op 1 adres, zeker in geval van een verzamelgebouw). Je kunt gewoon een briefje opstellen dat je met je bedrijfsnaam in het pand gevestigd bent (of gaat worden) met toestemming van de verhuurder (e.v. overname van huurcontract vermelden indien van toepassing), uit laten draaien en laten tekenen door de verhuurder en meenemen bij je inschrijving. Voor de KvK is dat (samen met de overnamepapieren) voldoende.

 

Nu begrijp ik dus dat je al een KvK nummer hebt. Wat is de reden dat je zegt dat het een tijdelijk nummer is? Geeft de KvK dat zelf ook aan? Want anders geven zij die gegevens ook door aan de belastingdienst en dat gaat er dus vanalles lopen. Ook zou op de overnamepapieren een 'verkeerd' KvK nummer staan (vandaar mijn verbazing over die vereiste). Nee, ik denk je het beste, zoals Roel al aangeeft, dat briefje van de verhuurder kunt regelen en een adreswijziging door kunt geven aan de KvK.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat jou huidige kvk nummer tijdelijk zou zijn?

-Dat is me gezegd, omdat de overname nog niet heeft plaatsgevonden. Nieuwe afspraak gepland 2januari om de overname in te schrijven.
Om toch al zaken te kunnen regelen raadde de medewerker aan nu alvast privé in te schrijven.
De vraag blijft of dit nummer dan handig is om voor alle zaken die ik nu ga regelen te gebruiken want dan moet alles in januari (alweer) wijzigen. Zoals een zakelijk rekening of wordt dit nummer bij overname vanzelf gewijzijgd??

Het kvk nummer heb ik nu nodig omdat op overnamepapieren van een kinderdagverblijven een kvk moeten ingevuld.
Waarin huidige eigenaresse haar kinderdagverblijf overdraagt aan mij met eigen kvk nummer


-Het huurcontract is aangetoond en zit in het dossier volgens de medewerker van het kvk.
De overname is dan snel geregeld. Zonder nieuwe inschrijving. Om op het huidige adres het bedrijf over te nemen.

Een adreswijziging is geen reden om je kvk nummer te laten vervallen en opnieuw in te schrijven. Je kunt ook gewoon een adreswijziging opgeven.
-Bij een overname is er WEL een wijziging van kvk nummer?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er sprake van een spraakverwarring en begripsverwarring.

Een eenmanszaak is niet overdraagbaar.

Je neemt geen eenmanszaak over, maar je neemt de activiteiten en misschien ook de inventaris en de naam van een andere  eenmanszaak over.

Wat wel kan is een eenmanszaak oprichten met als activiteiten ... “voorbereidende werkzaamheden om te komen tot overname van een kinderdagverblijf”.

Na de overname wordt een nieuwe activiteit aan jouw eenmanszaak toegevoegd ... “de exploitatie van een kinderdagverblijf”, waarna de eerste activiteit kan komen te vervallen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En volgens mij had de eerste inschrijving ook gewoon met activiteit "de exploitatie van een kinderdagverblijf" kunnen gebeuren. Ook als de overname nog niet plaats had gevonden. Ook het adres had al geluk goed gezet kunnen worden. Dan had je achteraf niets meer hoeven te wijzigen.

 

Blijft de vraag wie gezegd heeft dat de KvK inschrijving maar tijdelijk was. Wijziging van de huidige inschrijving lijkt mij n.l. meer op zijn plaats.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.