• 0

Hoe en welke klanten inlichten bij overname...

Hallo,

 

Na 2 succesvolle jaren is het eindelijke zo ver het bedrijf waarin ik de afgelopen 2 jaar met hart en ziel heb gewerkt wordt per 1-1 volledig mijn eigendom. Super leuk natuurlijk, ook beetje spannend..maar ook een 'jongensdroom' die ik altijd heb gehad om volledig mijn eigen bedrijf te hebben. Echter het lijkt me ook geen overbodig luxe om klanten in te lichten over de wisseling van de wacht. Ik ben gelukkig al twee jaar werkzaam dus ben geen onbekende voor de meeste klanten, maar de meesten hebben  natuurlijk ook nog een goede band met de oud-eigenaar. Deze zal via een adviseursconstructie part-time aanwezig blijven en werk blijven verzetten.  Ook vanwege zijn enorme kennis die hij heeft.

 

Ik wil vanzelfsprekend geen onrust saaien bij klanten, het is ook niet aannemelijk dat zij om zich heen gaan kijken naar andere leverancier of zo.  De meeste zullen waarschijnlijk zelfs opgelucht is dat men zeker weet dat er in de toekomst meer mensen zijn die het allemaal 'doen'. Maar vraag me even af of er iemand is met ervaring met het formuleren van een goede brief en do's en don'ts.

 

Ik wilde dit verder niet op de website bekend maken aangezien de nieuwe klanten nog geen band hebben met het bedrijf en per definitie het niet veel uit zal maken wie de scepter zwaait. Kleine klanten vinden het ook prima denk ik, kortom het zou gaan om een selectie van 'oude' klanten die met de huidige eigenaar zijn 'opgegroeid' en ik vind het dan ook niet meer dan fatsoenlijk om hen in te lichten.

 

In dezelfde brief kan ik meteen ook uitleggen dat wij ook investeren in nieuwe personeel om de 'gaten'  die vallen op te vangen en continuïteit extra te waarborgen...of is dit wellicht 'too much detail' ? "Gaten vallen' en 'waarborgen'  wil ik natuurlijk niet zeggen...je wilt klanten ook geen aanleiding geven om iets te 'denken'.

 

 

Enfin, ik zie graag reacties tegemoet, ook 'leermomenten'  van mensen die achteraf er zijn achter gekomen dat ze het anders hadden moeten doen vind ik altijd leerzaam.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gefeliciteerd :classic_smile:

 

Het hangt een beetje af wat over wat voor een bedrijf wij praten ... groot / klein / BV / eenmanszaak.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, alfredbos zei:

Maar vraag me even af of er iemand is met ervaring met het formuleren van een goede brief en do's en don'ts.

 

Als er klanten emotioneel verbonden zijn met de oude eigenaar, dan kan het helpen als niet jij, maar de oude eigenaar de brief stuurt. In die brief kan hij zijn vertrouwen in jou overbrengen en aangeven dat hij nog verbonden blijft met het bedrijf. 

 

Nog mooier is het als je geen brief stuurt, maar een evenementje organiseert, als afscheid van hem en introductie van jou. Hij kan dan letterlijk voor het publiek het stokje overdragen en in een speech zijn vertrouwen uitspreken in de toekomst. Jij kunt dan voor de klanten je plannen een beetje toelichten. Voor de mensen die niet konden komen kun je een video-opname online zetten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor dit soort brieven zijn natuurlijk heel lastig vaste regels op te stellen. Het gaat vooral om hoe het in de klantenkring valt, tegelijk mag je toch verwachten dat het niet als grote verrassing komt als je al twee jaar rondloopt. Maar door de specifieke groep die je beschrijft voor wie de brief bedoelt is, die zich verbonden voelt met de oud eigenaar zou ik me met een brief afgescheept voelen. Ik zou dat bijvoorbeeld combineren met een nieuwjaarsreceptie of een aparte afscheidsreceptie om te vieren dat hij "met pensioen gaat en de toekomst te vieren.

 

Een brief is een prima middel om nieuwe voorwaarden te communiceren. maar om de emotionele binding van klanten te behouden is een persoonlijker aanpak effectiever.

Die oude klanten samen met de oude eigenaar bezoeken kan ook een goede aanpak zijn als een receptie teveel het signaal geeft dat hij weg is (naar jullie gevoel)

 

Daarna kan je altijd nog een brief sturen om een aantal wijzigingen toe te lichten en dan vooral praktisch gericht.

Link naar reactie
  • 0

Je denkt of vult in voor klanten. Als ik je zou moeten adviseren: bedenk iets in overleg met de mede-eigenaar die in overleg betrokken blijft.

 

Idealiter weten jullie klanten van jou of hem al iets en volgt m.i. daarna een brief. Twee weken voor einde jaar bereik je niet iedereen meer voor 1 januari met een brief die nog opgesteld moet worden, dus in die zin ben je in ieder geval wat laat. Nieuwjaarsbrief? Of moet bijvoorbeeld ook nog iets aan (jaarlijkse) prijswijzigingen gecommuniceerd worden?

 

Waarom ook niet op de website of in vakmedia?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goed doordacht. Zeker ook de selectie: niet relevant voor alle bezoekers van de website en niet voor de goegemeente. Alleen belangrijke klanten.

 

Maak een plan waarin je komende maand al die belangrijke klanten ook eens belt om je voor te stellen en te vertellen dat ze jou altijd kunnen bereiken als ze een vraag hebben of als er iets verbeterd kan worden. Maak het even persoonlijk. Maar niet opdringerig of sentimenteel. Mijd sales speak.

 

Gebruik het Happy Newyear moment om deze doelgroep te vertellen dat de oude baas het stokje overdraagt aan de nieuwe baas, en zeker ook dat de nieuwkomer reeds betrokken was en dat de overdrager nog een tijd betrokken blijft. Dat kan bv in de begeleidende brief bij een nieuwjaarskaart.

 

Aanvullende activiteiten zoals een afscheidsreceptie zijn heel erg branche- en persoongebonden. :classic_wink:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toen ik een bedrijfsactiviteit verkocht had ik met de koper afgesproken dat zij de klanten zouden inlichten.

Direct daarna deden ze nog een overname en hadden ze het zo druk dat het inlichten van mijn oude klanten er bij in schoot.

 

Daar zou ik nu duidelijker afspraken over willen maken. Ik denk dat je er verstandig aan doet te voorkomen dat er helemaal niets gebeurd.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2018 om 01:08, alfredbos zei:

Echter het lijkt me ook geen overbodig luxe om klanten in te lichten over de wisseling van de wacht. Ik ben gelukkig al twee jaar werkzaam dus ben geen onbekende voor de meeste klanten, maar de meesten hebben  natuurlijk ook nog een goede band met de oud-eigenaar. Deze zal via een adviseursconstructie part-time aanwezig blijven en werk blijven verzetten. 

 

 

Volgens mij is in de manier van communiceren wat maatwerk noodzakelijk. Sommige klanten die een (emotionele) band hebben met de oud-eigenaar,  zullen een 'warme overdracht' meer waarderen waarbij de oud-eigenaar zelf (in persoon) vertelt over de overname. Bij andere (wellicht wat kleinere) klanten kan je wellicht volstaan met een brief. Bottom-line is volgens mij dat klanten continuïteit van dienstverlening enorm belangrijk vinden. Het is dus goed om te benadrukken welke zaken er gaan veranderen voor de klant door de overname en wat hiervan het effect is. 

 

Positief geredeneerd kan je het momentum ook aangrijpen om eens een keer extra persoonlijk contact te hebben met je klanten. Dit is wellicht een wat zwaardere investering, maar klanten waarderen het over het algemeen zeer dat je persoonlijk de tijd neemt om hun te informeren over alle wijzigingen. 

Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl. Bekijk ook ons nieuwe invultemplate voor een ondernemingsplan en schrijf zelf je eigen plan: https://www.plannable.nl/ondernemingsplan-template-word/

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Davinci9 zei:

 

Positief geredeneerd kan je het momentum ook aangrijpen om eens een keer extra persoonlijk contact te hebben met je klanten. Dit is wellicht een wat zwaardere investering, maar klanten waarderen het over het algemeen zeer dat je persoonlijk de tijd neemt om hun te informeren over alle wijzigingen. 

 

Dit!
Begin dit jaar heb ik een overname gedaan en door allerlei onvoorziene dingen ben ik niet bij iedereen langs kunnen gaan. Dat is bij enkele klanten toch verkeerd gevallen.
Mijn tip zou zijn om - zeker de grote- klanten te bezoeken. Neem een kerstbrood o.i.d mee, is het ijs meteen gebroken.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2018 om 01:08, alfredbos zei:

Ik wilde dit verder niet op de website bekend maken

 

Gaat dit om de website uit je profiel?


Iets zegt me dat die namelijk niet je belangrijkste communicatiekanaal is. (Pagina met als volledige tekst: "Wellicht dat u geen productontwikkeling meteen wilt maar een klankbord zoekt. Dankzij een .... vfdfsdfsdf".)

 

Wat voor soort klanten hebben we het over? Hoe praat je normaal gesproken met ze?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Marco van Buren zei:

 

Dit!
Begin dit jaar heb ik een overname gedaan en door allerlei onvoorziene dingen ben ik niet bij iedereen langs kunnen gaan. Dat is bij enkele klanten toch verkeerd gevallen.
Mijn tip zou zijn om - zeker de grote- klanten te bezoeken. Neem een kerstbrood o.i.d mee, is het ijs meteen gebroken.

 

Inderdaad een mooie suggestie om het nuttige met het aangename te combineren! 

Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl. Bekijk ook ons nieuwe invultemplate voor een ondernemingsplan en schrijf zelf je eigen plan: https://www.plannable.nl/ondernemingsplan-template-word/

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor jullie input, een hoop dingen die mij helpen. De klanten die er toe doen kennen mij gelukkig al, maar de suggesties om de oude eigenaar het zelf te brengen lijkt me zeer goede. Misschien is het zelfs inderdaad beter om niet gewoon een brief te doen maar indien mogelijk persoonlijk, of ten minste in een (video)gesprek. (Verschillende belangrijke klanten zitten (ver) in het buitenland). Dan ZIEN ze ons ook samen, wat het gevoel weer ten goede kan laten komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2018 om 15:02, UwJurist zei:

Afhankelijk van de rechtsvorm en de wijze van overdracht kan het juridisch verplicht zijn klanten, leveranciers enz. in te lichten en zelfs nieuwe overeenkomsten te sluiten.
Dus wat is de rechtsvorm, wijze van overdracht etc.?

 

 Ik ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden op mijn bovenstaande vragen, zodat duidelijk is of er naast goede communicatie zelfs verplicht nieuwe overeenkomsten (of sideletters) gesloten moeten worden.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.