• 0

Stakingswinst

(aangepast)

Goedendag,

Ik had een vraag over de stakingswinst. Ik ben nu een eenmanszaak en wil graag een vof starten met mijn partner. Nou lees ik dat bij het omzetten van zzp tot vof er stakingswinst om de hoek komt kijken en dat dit veelal een ingewikkelde berekening is. Mijn vraag is. Als ik mijn eenmanszaak laat voortzetten en daarnaast een vof start moet ik dan nog steeds stakingswinst betalen. Ik wil dan bijvoorbeeld na een aantal maanden mijn eenmanszaak beëindigen en de vof kan voort blijven bestaan. Kan dat zonder dat ik rekening hoeft te houden met stakingwinst en dat ik dan alleen nog mijn IB--aangifte doe.

aangepast door detussenpersoon
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee dat is lood om oud ijzer.

 

Het maakt natuurlijk niet uit wanneer je je eenmanszaak staakt, zodra je ermee stopt is er een stakingswinst te berekenen.

Maar stakingswinst berekenen is niet per definitie erg ingewikkeld te zijn. . De complexiteit zit hem vooral in wanneer er veel bezittingen zijn die een andere dag- of marktwaarde hebben dan waarvoor ze op de balans staan. Als er weinig bezittingen zijn hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Maar dat hangt dus vooral af van jou type onderneming.

 

En als je jou onderneming inbrengt in de VOF dan kan het zijn dat je helemaal niet met stakingswinst te maken te krijgen. Omdat voor doorschuiven een vrijstelling bestaat.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/u_staakt_uw_onderneming/doorschuiven-naar-een-nieuwe-of-bestaande-onderneming

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Junior,

 

Of er stakingswinst is hangt af van de vraag hoe je je eenmanszaak inbrengt in de v.o.f. Als je je stille reserves en goodwill niet doorschuift naar je partner is er geen sprake van stakingswinst. En als je ze wel doorschuift, kun je - zoals Roel J. al schreef - een beroep doen op de doorschuifregeling.

 

Eén en ander is dus afhankelijk van hoe je de inbreng vorm geeft en dat kun je het beste vastleggen in een v.o.f.-overeenkomst. Omdat daar wel het een en ander bij komt kijken, raad ik je aan daarover advies in te winnen.

 

Realiseer je ook dat er nadelen zitten aan een v.o.f. zoals de hoofdelijke aansprakelijkheid en dat als je een samenwerkingsverband met je partner aangaat er sprake kan zijn van een ongebruikelijk samenwerkingsverband, waardoor de partner geen recht heeft op zelfstandigenaftrek e.d.

 

Je eenmanszaak naast de v.o.f. laten voortbestaan lijkt me i.i.g. de slechtste optie. Als je de inbreng niet goed vastlegt, voorkom je daarmee geen stakingswinst. Het berekenen van stakingswinst hoeft niet ingewikkeld te zijn, misschien zit er zelfs helemaal geen stakingswinst in je onderneming.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.