• 0

Bedrijfsbeëindiging wegens dementie

Goedemiddag allen,

 

Graag zou ik jullie om hulp willen vragen.

Mijn schoonvader is onlangs gediagnostiseerd met fromtemporale demente. Hierdoor is hij niet meer in staat zijn bedrijf (juwelierszaak) voort te zetten.

We hebben dit netjes laten weten aan de verhuurder en gevraagd om de ovk met wederzijds goedvinden te beeindigen met een opzegtermijn van 3 mnd. De verhuurder wil echter dat hij zijn ovk gewoon uitdient tot juni 2020. 

Kan iemand ons van advies  voorzien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Mijn oom is ook dement aan het worden, in zijn geval door Alzheimer. Indien het nog kan kun je zsm. bij de notaris een notariële volmacht regelen. Wanneer je schoonvader onvoldoende wilsbekwaam is (bv. niet meer weet hoeveel spaargeld hij heeft) dan kan dat niet meer en is bewindvoering de volgende stap. Dat moet via de rechter. De bewindvoerder heeft een financiële verantwoordelijkheid waarbij het vermogen moet worden beschermd ten gunste van de betrokkene.

 

De bewindvoerder kan proberen overeenkomsten voortijdig te beëindigen, maar het kan zijn dat de verhuurovereenkomst geen passende ontbindingsclausule kent. Je zou dan kunnen aanvoeren dat de huurbetaling toch wordt stopgezet en dat het voor beide partijen een lastig traject kan worden wanneer er geen overeenkomst wordt bereikt. Wanneer er weinig vermogen is kan het zijn dat de extra zorgkosten het onmogelijk maken om de ontstane huurschuld te voldoen.

 

Ik kan me zo voorstellen dat 3 maanden aan de korte kant is voor de verhuurder, want hoe vindt hij zo snel een nieuwe huurder. Tot juni 2020 is nou ook niet heel lang (nog 19 maanden), maar misschien kun je de verhuurder vragen om een tegenvoorstel dat rekening houdt met de belangen van beide partijen? Mocht dat niet lukken dan kun je misschien een andere huurder vinden die de boel overneemt?

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hier speelt juridisch heel veel. Om maar wat te noemen:

 

Er bestaat een recht op indeplaatsstelling bij huur van winkelpanden. Zou een kandidaat gevonden kunnen worden, al dan niet binnen de familie?

En is er nog personeel (om de winkel draaiende te houden / dat moet worden ontslagen? 

Is er geld om een deal te sluiten met verhuurder (ineens de huur van een aantal maanden betalen in ruil voor beëindiging met wederzijds goedvinden tegen finale kwijting over en weer.


Schakel z.s.m. een jurist in met kennis van huurrecht, arbeidsrecht etc.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.