• 0

Eindejaarsuitkering

Beste leden,

Met het einde van het jaar in zicht kom ik tot de conclusie dat de werkmaatschappij waarin ik deelneem een leuke winst heeft gemaakt.
Ik ben zelf hierin 30% aandeelhouder, mijn aandelen zitten in een persoonlijke holding. Ik krijg salaris via de werkmaatschappij uitgekeerd, er is dus geen sprake van managmentfee.

Ik ben met mijn medeaandeelhouder een bedrag overeengekomen wat we als eindejaarsbonus kunnen gebruiken.

Maar hoe dit nu naar mijn holding of prive over te maken?

Via salaris naar mij prive  vanuit de werkmaatschappij? dit extraatje kost me ondanks dat mijn salaris in de 42% schijf zit door de verlaging van de arbeids en heffingskorting zo'n 50% heb ik gezien.

Is het ook mogelijk om dit bedrag via een uitkering van managmentfee  naar mijn holding te zetten?  Ik heb het dan nog niet prive, maar dat hoeft in principe ook nog niet.

Of wellicht andere mogelijkheden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Quote

Of wellicht andere mogelijkheden?

Euh, winst en dividenduitkering!? Indien je of beter gezegd de bv aan de voorwaarden voldoet natuurlijk...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ja inderdaad, winst of dividenduitkering. 

Maar dat kan pas na het vaststellen van de jaarcijfers, de winstuitkering willen we in dit boekjaar doen.
Mag je gewoon dit gewoon als managmentfee overboeken? (ik ben normaliter geen managementfee, maar salaris in de werkmaatschappij)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik heb het dan nog niet prive, maar dat hoeft in principe ook nog niet.

Je zegt volgens mij nu twee verschillende dingen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Highio,

Ik kan je helaas niet volgen.

Het is zo dat ik het inderdaad best in  mijn holding wil laten staan, ik heb het prive op dit moment niet nodig.

Ik denk dat er een aantal mogelijkheden zijn;

-via salarisadministratie werkmaatschappij 

-via managmentfee naar mijn bv

-via winst/dividenduitkering (wellicht gebruik ik deze termen verkeerd) naar mijn bv.

Via managmentfee heeft mijn voorkeur, omdat ik dan denk ik het minste belasting betaal, en het het gemakkelijkst te regelen is.

 

m.vr. gr. 

Kali

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Via managmentfee heeft mijn voorkeur, omdat ik dan denk ik het minste belasting betaal, en het het gemakkelijkst te regelen is. 

Hoe kom je daar dan bij, want ik kan jou andersom inderdaad ook niet volgen!? Ik neem aan dat de overige aandeelhouder(s) ook hun winstdeel wensen en dan wordt het best weer complex als je dit als bruto of netto loon wilt ontvangen. Voor het uitkeren van een eindejaarsuitkering in de vorm van een managementvergoeding is volgens mij geen contractuele of juridische basis.

 

Stel deze vraag morgen eens aan jullie boekhouder of accountant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een management fee moet een zakelijke grondslag hebben. Een winstuitkering (anders dan dividend) aan de holding terwijl je ook werknemer in de werkmaatschappij kan niet zomaar. Er worden immers geen diensten geleverd vanuit de holding die een management rechtvaardigt. En ik kan zo geen diensten bedenken die je zou kunnen leveren die afhankelijk zijn van het behaalde resultaat.

 

Tegelijkertijd geldt een dividenduitkering altijd voor alle aandeelhouders die dezelfde (soort) aandelen houd. Dus er kan ook niet zomaar alleen aan jou dividend worden toegekend en niet aan de andere aandeelhouders.

maar je hoeft niet te wachten per sé op jaarcijfers je mag ook een interim dividend vaststellen / uitkeren,

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

maar je hoeft niet te wachten per sé op jaarcijfers je mag ook een interim dividend vaststellen / uitkeren,

Zolang het eigen vermogen voldoende is en aan financiële verplichtingen voldaan kan worden.

 

Geen idee of een gebruikelijk loon ook nog eens meespeelt, maar dat soort randvoorwaarden kunnen hier ongetwijfeld in vervolgreacties aangevuld worden.

 

Een beetje liquiditeit in de werkmaatschappij of uitbreiding van aandelenbelang zijn misschien ook wel aantrekkelijke opties? Hoe zit het met het salaris voor het volgende jaar? Is dat als afspraak al opgetrokken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.