• 0

Minder, minder, minder.

(aangepast)

Zoals het klimaat vereist zal er minder gebruik gemaakt moeten worden van broeikasgas (CO2) veroorzakende stoffen om de temperatuurstijging binnen de gestelde 1,5 of 2 graden te houden in 2050. Dit betekent een forse daling van energieverslindende processen en producten op de markt. Het betekent dat consumenten moeten gaan nadenken over en handelen naar hun persoonlijke ecologische voetafdruk.

Dat wat ze op korte termijn kunnen doen met een enorm effect is bijvoorbeeld geen vlees of minder vlees gaan eten. Geen of veel minder vliegen. Geen of minder kleding kopen.  Als iedereen dit werkelijk doet kan er komend jaar (2019) al aan de CO2 uitstoot van 2050 worden voldaan. Er zijn dan minder vrachtwagens, boten en vliegtuigen nodig voor het transport, er is bijna geen energie voor vleesproductie meer nodig, en de kledingindustrie  zorgt voor halvering of meer van hun energieverbruik.

Dit is waar we als consument direct invloed op hebben met een 100% garantie dat het werkt.

 

Een gevolg hierbij is dat ondernemers die in deze ketens werken direct een probleem hebben en op korte termijn hun bakens drastisch moeten verzetten. Productie van vlees is enorm arbeidsintensief en geeft veel ondernemers handel, de vliegwereld is er een van grote werkgelegenheid, de kleding industrie idem. Alle betrokken (groot) handelaren en winkels en webshops zullen met lagere omzetten kampen.

Hoe gaan wij als ondernemer om met zo'n aanpassing? Gaan we prijzen verhogen die meer passen bij de werkelijke kosten? Gaan we een nieuw assortiment zoeken zoals vegetarische of groenten gebaseerde producten? Gaan we reizen verkopen dichter bij huis? Gaan we meer kleding hergebruiken? Of vul voor je eigen bedrijf maar in.

 

Ik ben benieuwd of jullie een toekomstscenario voor jullie bedrijf hebben klaarliggen?

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je minder mag/wil kopen dan moet je minder maar van betere kwaliteit kopen, of meer zelf maken, in de breedste zin van het woord.

 

De massa weet niet hoe je kwaliteit zoekt (Iets duurs kopen is niet hetzelfde) en kan ook niet zelf maken.

Om dat terug te halen is een lange beweging nodig.

 

 

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, herman van der helm zei:

Ik ben benieuwd of jullie een toekomstscenario voor jullie bedrijf hebben klaarliggen?

Het is wachten op meer kernenergie.

Het is wachten op de waterstofauto en het waterstofvliegtuig.

 

Voor nu ... meer isoleren van woning en bedrijf.

Voor nu ... meer productie uit Europese landen ... geen appels uit Nieuw-Zeeland, ... geen druiven uit Brazilië ... geen wijn uit Australië/Zuid-Afrika/Chili.

Voor nu ... meer kleding inkopen van polyester en viscose en minder van katoen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, herman van der helm zei:

 

Hoe gaan wij als ondernemer om met zo'n aanpassing? Gaan we prijzen verhogen die meer passen bij de werkelijke kosten?

 

Ergens heb ik geen activiteiten die milieubelastend zijn als onderneming, maar krijg natuurlijk wel te maken met de kosten die gepaard gaan met dit hele verhaal. Niet zozeer de zakelijke kosten, maar wel de prive kosten die behoorlijk gaan oplopen door duurdere energie, zorgverzekeringen, btw-verhoging op voedsel en dergelijke. 

 

Ik zie me dan ook genoodzaakt om (uur)tarieven voor 2019 te gaan verhogen, iets dat ik lange tijd niet gedaan heb ondanks inflatie. 

 

Ergens denk ik dat meerdere bedrijven zie zelf geen grote energie impact hebben, maar wel mensen die van de winst moeten leven hetzelfde zullen gaan doen. 2019 gaat gewoon een inflatie jaar worden met de huidige maatregelen, gezien die hogere tarieven door de hele keten worden doorberekend en uiteindelijk dus ook bij de consumententarieven terecht gaan komen. 

 

Misschien scheelt het over de hele linie wel 5% - maar dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Het is vooral vervelend voor mensen en bedrijven die vermogen hebben, en prettig voor degenen met schulden. 

Link naar reactie
  • 0

De zondagopening maar weer afschaffen? Of winkels maandag dicht?

We bevoorraden de supermarkten, in principe de diepvriesafdeling. Dat bestaat voor groot deel uit brood wat nog afgebakken wordt in de supermarkt, deels pizza en rest is ijs, diepvriesgroenten en patat. Oh ja allicht nog verdwaald pakje bladerdeeg,

Dat gaat 7 dagen in de week door, auto vol of halfvol, de winkels moeten voorraad hebben.

 

Uiteraard kan dit met alternatieve brandstof, maar de subsidie daarvan staat deels al weer op losse schroeven.

Elektrisch red je niet met de afstand, bovendien, waar komt die elektriciteit vandaan?

 

Wat anno 2018 nog steeds beperkt is zijn cityhubs. Een paar grote steden heeft ze, onder andere Amsterdam door strenge regels omtrent de binnenstad. Maar ik verbaas mij altijd anno 2018 hoeveel vrachtwagens, maar vooral bestelwagens hun ding komen doen in de stad. 

Er wordt al weet ik hoe lang niet gesproken over efficiënter binnenstad distributie, maar nauwelijks lijkt men bereid tot meer samenwerking in de transport.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Bazzio zei:

polyester kleding, serieus?? :classic_huh:
wat dacht je van fairtrade hennep?

De grond kan je beter gebruiken om groente te telen.

Hennep vult de maag wel, maar verteert zo slecht. :classic_cool:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 309 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.