• 0

Auteursrecht / copyright schending. En nu?

Hoi,

 

Een goede vaste klant van me is meubelmaker en een concurrent heeft besloten de foto (gemaakt door mijn klant zelf) en grote delen van de tekst (gemaakt door mij) te "lenen" voor zijn eigen webshop.

 

De foto betreft een foto van een meubelstuk, gemaakt in een eigen studio. Maar dan niet met een witte neutrale achtergrond maar met de beton / houtlook van de studio. Geld dit dan als oorspronkelijk werk?

 

Daarnaast zijn ook teksten overgenomen bij dit product. Op een paar veranderde woorden na, hele parafen. Echter heb ik de teksten geschreven (maar heb er geen problemen mee dat mijn klant de auteursrechten heeft / krijgt).

 

Op een eerste verzoek heeft de overtreder gereageerd "Sorry, wist niet dat foto's van jullie waren... anderen gebruiken de foto ook... foto's lenen is inherent aan de meubelindustrie" (en daarnaast deelt hij een andere webshop van mijn klant en van die vage anonieme sites zonder contactgegevens die foto's verzamelen). Hij heeft beloofd de foto's weg te halen. Van Facebook is dat gebeurd maar op zijn website heeft hij de foto's alleen maar extra uitgelicht en de teksten zijn volgens mij nadien gejat. Erg frustrerend.

 

Nu zou je zeggen. Google toont geen duplicate content, dus geen probleem. Maar nee hoor. De afbeelding verschijnt gewoon tussen de resultaten. Soms net onder die van mijn klant.

 

Hoe nu te handelen?

 

Hoe leg je het bewijsmateriaal vast van de schending zodat het stand houd? Is een screenshot met datum voldoende? Andere tools?

 

Hoe zorg je dat je sterk staat en naar een auteursrechtadvocaat kunt stappen?

 

Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, Web Builder zei:

"Sorry, wist niet dat foto's van jullie waren... anderen gebruiken de foto ook... foto's lenen is inherent aan de meubelindustrie"

Irrelevant argument. 

 

2 uur geleden, Web Builder zei:

Google toont geen duplicate content, dus geen probleem.

Dat is een foute aanname, zoals je zelf ook al geconstateerd hebt.

 

2 uur geleden, Web Builder zei:

Hoe nu te handelen?

Jurist/advocaat inschakelen. Meestal als die een deftige brief stuurt dan bindt de andere partij wel in.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Of er daadwerkelijk auteursrecht op foto's en/of teksten zit bepaalt uiteindelijk de rechter maar ik zou daar zonder meer van uit gaan. Bij een fotograaf of tekstschrijver is er sprake van inkomstenderving, dat is hier niet of minder het geval. De meubelmaker wil niet dat een concurrent zijn teksten en foto's gebruikt.

 

Persoonlijk zou ik beginnen met een aangetekende brief en een mail. Zet in die brief duidelijk om welke foto (s) en tekst het gaat (voeg screenshots toe) en dat het een laatste waarschuwing is waarna je de zaak overdraagt aan een advocaat en naast schadevergoeding ook de kosten van rechtsbijstand zal verhalen op de inbreukmaker.  Zet in de brief ook een uiterste datum. Een week zal meer dan voldoende zijn.

 

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 1

Productfoto's en productteksten zijn lastig te beschermen. Of je moet er een watermerk met logo overheen zetten. Modelrecht?

 

Staat in de gekopieerde tekst iets over eigen ontwerp of zelf gemaakt? M.a.w. onterechte claims over het getoonde model op de gebruikte foto?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Highio zei:

Productfoto's en productteksten zijn lastig te beschermen. Of je moet er een watermerk met logo overheen zetten.

 

Een watermerk geeft op zich geen rechten. Ik kan morgen mijn watermerk op jouw foto's zetten, dat geeft mij geen auteursrecht.

 

Naarmate de combinatie van tekst en beeld meer en meer een eigen karakter krijgt, neemt de auteursrechtkracht toe. Inbreuk is dan al snel de conclusie. Vraag daarna wordt: kan er schade geclaimd worden? Dat zou misgelopen winst op niet-verkochte meubels zijn. Zoiets claimt Nike bij verkopers van namaak-gympies. Maar dat is merkinbreuk. Je kan ook de winst van de ander opeisen; dan moet die inzage geven in omzet-en verkoopdata. Linksom of rechtsom, je hebt er een jurist bij nodig. Niemand anders treedt voor jou op.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Een watermerk geeft op zich geen rechten. Ik kan morgen mijn watermerk op jouw foto's zetten, dat geeft mij geen auteursrecht.

Een duidelijk logo op de originele foto's voorkomt veel van dit soort zaken, maar dat is achteraf...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, TwaBla zei:

 

 Linksom of rechtsom, je hebt er een jurist bij nodig. Niemand anders treedt voor jou op.

 

Die begrijp ik niet helemaal. Waarom zou je, zeker in eerste instantie, zelf niet op kunnen treden? Ultimo kan dat zelfs tot en met de kantonrechter. De enige die je strikt genomen nodig hebt is een deurwaarder voor de dagvaarding. Uiteraard is zelf doen alleen handig als de zaak simpel is en er bewijs voorhanden is en je er tijd in wil stoppen om uit te zoeken hoe je een dagvaarding opstelt, hier zijn voorbeelden van te vinden op het Internet. 

 

In het geval de basis (auteursrechtelijke claim) niet heel sterk is, dat is namelijk zo bij productfoto's en beschrijvende teksten, is procederen meestal geen goed plan. Een jurist of een advocaat een brief laten sturen kan helpen, zeker als je daarvoor verzekerd bent, maar zelf beginnen met een "brief op poten" zal meestal afdoende zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dank allen, een jurist is in aantocht. We wachten eerst zijn oordeel af. Klant is hiervoor verzekerd en ik stap er tussenuit en ga weer websites bouwen. ;-).

 

Daarna met oog op Google pakken we het volgende op: https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request?complaint_type=dmca

 

Quote

Staat in de gekopieerde tekst iets over eigen ontwerp of zelf gemaakt? M.a.w. onterechte claims over het getoonde model op de gebruikte foto?

 

Bedankt voor de tip. De tekst is bijna letterlijk over genomen evenals de claim "uit eigen werkplaats". Wat zeker niet het geval is want concurrent importeert uit het buitenland (aldus de informatie op hun eigen site). 

 

Of de tekst voldoende een eigen karakter heeft vind ik lastig te bepalen. Mag de jurist doen. Tekst is overigens van mij maar, mocht dat de case van mijn klant helpen. Dan vind ik het geen probleem de auteursrecht over te dragen naar hem.

 

Quote

Persoonlijk zou ik beginnen met een aangetekende brief en een mail. Zet in die brief duidelijk om welke foto (s) en tekst het gaat (voeg screenshots toe) en dat het een laatste waarschuwing is waarna je de zaak overdraagt aan een advocaat en naast schadevergoeding ook de kosten van rechtsbijstand zal verhalen op de inbreukmaker.  Zet in de brief ook een uiterste datum. Een week zal meer dan voldoende zijn.

 

Die stap zijn we eigenlijk al voorbij. Vorige week heeft een mailwisseling plaatsgevonden waarin een ultimatum staat. De concurrent heeft beloofd dit te doen en vervolgens de foto in zijn slider op de homepagina gezet. Totaal niet serieus genomen dus. 

 

Quote

Productfoto's en productteksten zijn lastig te beschermen. Of je moet er een watermerk met logo overheen zetten. Modelrecht?

 

We tonen bewust geen copyright meer op de foto's. De meubelmaker heeft ook zijn eigen webshop en we maken gebruik van Google Shopping campagnes. Die accepteren geen watermerken en logo's. Daarnaast lijkt het me weinig toe te voegen. Je hebt auteursrecht of je hebt het niet. 

 

De foto, nogmaals, we wachten de jurist af maar door gebruik te maken van een unieke betonlook achtergrond en houten vloer is geprobeerd een eigen sfeer te creëren. Dat lijkt mij  (maar wie ben ik) voldoende om een creatieve inslag te creëren. Daarnaast staan de meubels (bijzettafels) op de foto in een bepaalde opstelling waar bewust voor gekozen is. Als ik andere cases Google lijkt het er op dat dit voldoende is.

 

Overigens worden ook veel foto's van andere concullega's "geleend" door betreffende site. Zegt al genoeg over de instelling van dat bedrijf.

Link naar reactie
  • 0
Quote

We tonen bewust geen copyright meer op de foto's. De meubelmaker heeft ook zijn eigen webshop en we maken gebruik van Google Shopping campagnes. Die accepteren geen watermerken en logo's. Daarnaast lijkt het me weinig toe te voegen. Je hebt auteursrecht of je hebt het niet. 

Tja, dat is een keuze en anders een kwestie van je beschikbare fotomateriaal goed structureren en bewerken. De meubelmakers die ik ken gaan daar heel anders mee om. Bedenk eens wat het social media bereik is van een goede sfeerfoto met watermerk.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Quote

De meubelmakers die ik ken gaan daar heel anders mee om. Bedenk eens wat het social media bereik is van een goede sfeerfoto met watermerk.

En zeker een weloverwogen keuze geweest. De Google ads / shopping campagne loopt namelijk super en kunnen we niet missen. Verder, bij delen op Pinterest  komt er automatisch een link naar onze site. Bij delen op Facebook plaatsen we ook een link. Dan kunnen geïnteresseerden direct doorklikken.

 

Ik verneem wel bij veel meubelmakers (en andere ondernemers) een bepaalde angst voor kopiëren en vraag naar uitschakelen van rechtermuisknop (zeer niet gebruiksvriendelijk) en vraag naar logo's en watermerken op foto's. Dit is niet altijd een goede keuze betreffende online marketing en conversie. Mijn argument is altijd, indien uniek en creatief genoeg dan mag het niet gebruikt worden en zou je met een claim kunnen komen. En het gaat in dit geval niet om een kale productfoto.

 

We gaan er achter komen of dat een terecht argument is. Houd jullie op de hoogte.

Maar bedankt voor de link nog, zal mijn "bewijsmateriaal" verder uitbreiden. Dat van broncode en screenshot met links had ik nog niet gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Als je echt denkt dat het bewijsmateriaal kritisch wordt, of niet duidelijk genoeg is op basis van de screenprints (bijv wat datum betreft) kun je desnoods 1 of 2 (onafhankelijke) getuigen vinden die getuigen dat ze op een bepaalde datum een bepaade zoekterm ingetypt hebben en toen de betreffende site vonden, en daar de betreffende foto's gezien hebben. Je kunt eventueel ook die screenprints in een I-depot onderbrengen, dan kan er geen twijfel zijn dat op/voor die datum de betreffende foto's/teksten beschikbaar waren. Dit kan eventueel je bewijspositie versterken. Maar overleg dit vooral met je jurist.

 

Let verder ook op: je stelt een paar keer dat je er geen probleem mee heeft als je klant het auteursrecht krijgt van de tekst. Dat is prima, maar zo werkt dat niet. Een overdracht van auteursrecht MOET schriftelijk gebeuren, anders is deze nietig.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, kuifje zei:

Let verder ook op: je stelt een paar keer dat je er geen probleem mee heeft als je klant het auteursrecht krijgt van de tekst. Dat is prima, maar zo werkt dat niet. Een overdracht van auteursrecht MOET schriftelijk gebeuren, anders is deze nietig.

 

Kan natuurlijk geregeld worden, maar had de overdracht al geregeld moeten zijn voor het constateren? Of kan dat nu alsnog.

Link naar reactie
  • 0

Jullie zouden natuurlijk ook beide apart kunnen claimen en/of verdere bijstand van andere 'gedupeerden' kunnen zoeken.

 

Zwakte in het verhaal vind ik sowieso wel een meubelmaker die 'thuis' of 'in eigen studio' foto's maakt en een 'web builder' die kennelijk ook fungeert als copy writer. En dat is verder geen waardeoordeel over jullie prestaties of creaties, want die zijn mij verder onbekend.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Zwakte in het verhaal vind ik sowieso wel een meubelmaker die 'thuis' of 'in eigen studio' foto's maakt en een 'web builder' die kennelijk ook fungeert als copy writer. En dat is verder geen waardeoordeel over jullie prestaties of creaties, want die zijn mij verder onbekend.

 

Moet toch niet afdoen aan de inbreuk op het auteursrecht? Welk label ons ook gegeven wordt, de investering aan material en tijd is er alsnog.

De meubelmaker heeft een bedrijf met inderdaad een complete studio aan de werkplaats. Verkoop is voornamelijk online en goede foto's zijn echt noodzakelijk. Verder, nee ik ben geen copywriter en bepaalde opdrachten besteed ik uit maar voor producten en categorieën schrijf ik voor deze klant wel de teksten. (hoewel ik ze soms wel laat redigeren) En met succes want we worden gevonden en we verkopen.  Eigenlijk beheer ik de website en de webshop behalve het afronden van de bestellingen. De meubelmaker is namelijk vooral meubelmaker en het is beter dat deze zo weinig mogelijk zaken op de websites doet.

aangepast door Web Builder
Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Web Builder zei:

Hoe nu te handelen?

 

Dergelijke geschillen zijn altijd lastig. Hoe vervelend een volgende confrontatie ook is, een juridisch geschil lijkt mij een naardere consequentie. Ik zou nog eenmaal vragen om de foto's van de website te halen en duidelijk maken dat anders juridische stappen zullen volgen.

 

Ik weet dat het ingaat tegen andere tips die hier gegeven zijn, maar ik wil nog maar eens benadrukken dat juridische geschillen erg tijdrovend en frustrerend kunnen zijn. Mogelijk nemen ze meer tijd en stress in beslag dan ze compensatie opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens dat je altijd moet afwegen wat je wil doen bij een zakelijk conflict, wat gaat het kosten tegen wat levert het op. Nu er sprake is van een verzekering en iemand die zich onmogelijk opstelt zou ik zeker gaan voor de juridische kant, ook al is de zaak niet keihard. Naast het auteursrecht is er bij het gebruik van meerdere foto's en het overnemen van tekst ook sprake van zogenaamd onrechtmatig handelen; in dit het geval ongeoorloofd parasiteren op de inspanning van anderen. 

 

Een watermerk op de productfoto's zou ik niet snel doen maar een © met de webshopnaam klein rechts of links onder op de foto zou al kunnen helpen. Een mail waarin je de (eventuele) auteursrechten overdraagt is voldoende om aan het schriftelijkheidsvereiste te voldoen denk ik. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-12-2018 om 16:34, willemj zei:

Kwam onlangs een leuke manier van 'watermerken' tegen. Het zwarte vlak bevat het logo van de webshop. De naam of logo van de meubelmaker vakkundig uit hout gemaakt en dat op de foto bij het meubel. Geen 'raar' watermerk en niemand wil de foto jatten ;)

 

image.thumb.png.6602acb2f09d5dac754b66fb00c9be65.png

 

Dat is inderdaad een leuk idee.  Meubelmaker is creatief en vakkundig genoeg om iets dergelijks te realiseren. Maar het blijft volgens mij officieel tegen de policy van Google Shopping dus we zullen voorzichtig aan moeten testen.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in dit draadje niet helemaal snap of kennelijk verkeerd inschat, is dat een meubelmaker volgens mij maatwerkproducten aflevert, maar als ik Web builder in tweede instantie beter probeer te begrijpen is hier sprake van een (serie)productiebedrijf.

 

Is er dan geen of niet beter merkbescherming, modelbescherming en bijvoorbeeld EAN-nummering aan de orde?

 

Als je projectfoto's van eigen werk verspreidt onder klanten en prospects kun je die prima beveiligen met een watermerk, dat is mijn originele punt. En als dat doorgegeven wordt dan ziet de tweede en derde kring van verspreiding ook automatisch de betrokken handelsnaam en heb je wat marketing(kosten) betreft niks met derden te maken.

 

Als Google daar moeite mee heeft, geldt dat dan bijvoorbeeld ook voor marktplaats? Of Etsy?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het gaat om meubels  / modellen die online besteld kunnen worden in een webshop (kies maat, afwerking en indeling) + een optie voor volledig of deels maatwerk. (daarnaast is er ook een site, volledig gericht op maatwerk) Een watermerk is geen optie want er wordt succesvol geadverteerd via Google Shopping en deze pakt via een feed de afbeeldingen van de webshop en daar komt toch meer dan de helft aan "webshop" bestellingen vandaan. Een watermerk aanbrengen is nutteloos voor de modellen die in de webshop besteld kunnen worden op andere plekken, want de concurrent weet de shop ook te vinden. Succesvolle modellen willen we ook graag daar verkopen.

 

Wij hebben gekozen voor eigenheid in de foto's omdat deze beter verkopen en we hopen dat op deze manier de foto's beter auteursrechtelijk beschermd zijn. Dat modellen worden nagemaakt kun je niet voorkomen. Maar unieke foto's en teksten copy/pasten zonder zelf enige moeite te doen dat steekt wel. Het volledige meubelbedrijf draait voor 80/90% op online aanvragen en verkopen. 

Er is een jurist ingeschakeld. Het nieuwe jaar gaan we dus leren of er voldoende "sfeer" en "creativiteit" in de foto's en teksten zitten of dat we het stelen maar moeten slikken.

 

Mijn vraag was vooral bedoeld om tips te krijgen over het vastleggen van het "bewijsmateriaal" en andere maatregelen die ondernomen zouden kunnen worden om sterk te staan indien er een zaak van gemaakt wordt. Ik heb de tips doorgespeeld en ga me vooral weer bezig houden met de webshop en me niet branden aan juridisch advies aan de meubelmaker. Daar is de jurist nu voor. ;-). 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.