Persoonlijk kerstpakket overweging

Aanbevolen berichten

Wat doen jullie dit jaar om de hardwerkende collega's/werknemers extra te verwennen?

Ik heb het dit jaar over een andere boeg gegooid en heb ze niet meer laten kiezen, vorig jaar is hier namelijk niets uit gekomen en is men nog steeds aan het bedenken wat ze willen.
Dit jaar ben ik in juni al begonnen met het inventariseren wat de hobby's en vrijetijdsbestedingen zijn en heb ik voor iedereen een uniek pakket samengesteld. Bij sommige was dit wel heel moeilijk, maar ik denk dat ik voor iedereen uiteindelijk wat gevonden heb.
Nu nog alles inpakken, want ik heb te lang gewacht met het bestellen van dozen, mede omdat elke doos een ander formaat moest krijgen.

Link naar reactie
(aangepast)

Ik heb het idee dat hier soms te moeilijk over wordt gedaan. En juist het individualiseren van pakketten kan weer leiden tot scheve gezichten ("Maar Pietje kreeg dit, terwijl ik alleen maar zus kreeg"). Bovendien ken je waarschijnlijk niet al je personeelsleden even goed, wat ook nog voor onvoorziene miskleunen kan zorgen. Nog afgezien van de tijd die je ermee kwijt bent. Je hoeft niet iedereens beste vriend te zijn.

 

Personeel dat zeurt over het kerstpakket zijn in mijn ervaring overigens dezelfde mensen die zullen zeuren over wat er mis is met een individueel gekozen geschenk. Het is lastig om het niet per definitie verkeerd te doen.

 

Persoonlijk heb ik de kerstgratificatie en kerstpakketten altijd als iets gezien dat juist voor iedereen hetzelfde is. Iedereen hetzelfde pakket. Iedereen dezelfde gratificatie. En het pakket is dan ook gewoon een ouderwets pakket vol met simpele, maar best veel gewone etenswaar. Zelfs voor 25 euro heb je al echt héél uitgebreide en grote pakketten. Het gaat mijns inziens ook meer om het feit dát je iets geeft dan wát je geeft.

 

Die twee dingen samen zijn voor mij juist de kracht. Het is simpel, kneuterig, herkenbaar, ouderwets, 'gezellig'. En omdat het voor iedereen hetzelfde is, is het een gedeelde ervaring. En daarna mag iedereen gezamenlijk onder het genot van koffie of warme chocolademelk met slagroom bitchen over hoe kneuterig, simpel, ouderwets zo'n pakket wel niet is (om het dan vervolgens trots thuis te presenteren).

 

Nu zijn er natuurlijk mensen die weer klagen over de mate van 'gelijkheid' die je moet aanhouden. Je zou kunnen zeggen dat iedereen een pakket naar rato van hun dienstverband moet krijgen. Maar dat hoeft niet altijd goed uit te pakken.

 

Ik heb een keer meegemaakt bij een bijbaan waarbij dat daadwerkelijk werd gedaan. Parttimers een klein lullig pakket, fulltimers een groot uitgebreid pakket. Alle parttimers gingen muiten. Die mate van onderscheid werd blijkbaar niet geaccepteerd. De actie werd de jaren daarop nooit meer herhaald. Eens maar nooit weer.

 

Aan de andere kant heb ik gezien bij een ondernemer in zwaar weer dat iedereen zelfs een zeer klein zelf samengesteld pakketje van nog geen 10 euro pp erg kon waarderen. Het ging om het idee dat ze onverwachts toch nog iets kregen als teken van waardering (ondanks de slechte vooruitzichten). Iedereen kreeg gewoon hetzelfde. Je zit immers allemaal in hetzelfde schuitje.

 

Met de kerstgratificatie wordt differentiatie misschien iets meer geaccepteerd. Persoonlijk die ik dat niet (gewoon vast bedrag voor iedereen gelijk, gaat immers niet over wereldbedragen), maar het is op zich niet vreemd om het naar rato te doen van het aantal contracturen. (alle fulltimers dus hetzelfde, ongeacht regulier salaris). Je kunt ook gewoon een percentage van het inkomen doen natuurlijk, maar dát kan weer worden gezien als oneerlijk voor mensen die toch al een hoog uurloon hebben. Maar op zich is ook dat redelijk te verdedigen (bijvoorbeeld iedereen 0,5 of 1% gratificatie).


Mijn devies: niet te moeilijk doen, niet te uitbundig, niet te persoonlijk en iedereen gelijk.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
(aangepast)

Grappig om het verschil te lezen. Bij ons is niemand gelijk, ook de beloningen en salarissen niet. Muiten heeft vaak ook een veel diepere ontevredenheid dan een kerstpakket.
Ieder jaar bekijk ik per werknemer het salaris, waarbij inzet, ervaring en kennis het belangrijkst is.

Ik had nog nooit van een kerstgratificatie gehoord, moest zelfs de zoekmachine gebruiken om uit te zoeken wat het is.
Wij doen er in ieder geval niet aan, ook niet aan een dertiende maand of winstuitkering.

 

Ik moet zeggen dat ik het samenstellen van de pakketten echt heel leuk vond om te doen. Vooral ook omdat ik nu ook te weten ben gekomen wat ze buiten het werk nog aan hobby's hebben. Ik heb alleen voor mijn nieuwe zaterdagkracht een snoeppakket samengesteld, hij werkt te kort voor mij om hem te kennen (zit nog in proeftijd). Verder zit er alleen een kerststol als voedsel in.

Ik zie het ook niet als opdracht om iemands vriend te zijn. In tegenstelling, ik ben hun baas niet hun vriend. De meeste weten niet eens waar ik woon. Maar dat wil niet zeggen dat ik hun inzet niet waardeer. Dankzij deze inzet, groeit het bedrijf enorm en hou ik er een mooi salaris aan over.

 

En inderdaad zuurpruimen zeuren toch, maakt niet uit wat je doet of geeft.  Ik probeer deze altijd zo snel mogelijk te dumpen. Ze zorgen voor te veel negativiteit en wat voor kwaliteiten ze ook hebben, het weegt nooit op tegen de negatieve sfeer.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Vorige week met het personeel wezen eten bij een leuk restaurantje met een eigen concept, viel bij iedereen in de smaak. En als kerstgeschenk een "blauwe" Bon waar ze zelf iets voor kunnen uitzoeken.  ook daar werden ze heel blij van en je hoorde ze denken "gelukkig geen doos met voer" :classic_biggrin: Alhoewel ik op internet las dat cadeaubonnen weer op zijn retour zijn ten gunste van kerstpakketten. :classic_tongue: We maken verder ook geen onderscheid, iedereen krijgt hetzelfde.

 

Gezellige avond en vrolijke gezichten. 

Link naar reactie

Wij hebben ieder jaar flink wat opdrachten waarbij onze klant vraagt "wat zal ik mijn mensen/klanten/contacten dit jaar eens geven?", al dan niet in combinatie met een kerstpakket, fles wijn (of bier) of cadeaubonnen. De absolute voorkeur gaat uit naar items die  dagelijks gebruikt kunnen worden, thuis of op het werk.

 

Bijvoorbeeld een koelbox aan de werknemers van de installatiebedrijf, eventueel gevuld met lekkers, BBQ-set incl. schort, kleding natuurlijk (en dan vaak met iets 'leukers' dan gewoon het bedrijfslogo, kan gewoon). Dit jaar deden de bluetooth speakers en powerbanks het ook weer heel goed.

 

Kerstballen met logo komen ook vaak voor, maar dat is wat mij betreft geen echt 'kerstgeschenk' maar meer een attentie. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Kreeg gisteren ook een kerstpakket, een doos vol lekkere dingen. Dat werd door mij zeer gewaardeerd. 

Deed me denken aan de tijd dat mijn vader thuis kwam met een kerstpakket, een doos vol lekkere dingen, zal in de jaren 80 geweest zijn.

 

Ook al is de hele wereld veranderd in de afgelopen decennia, een ding is nooit veranderd, mensen willen graag gewaardeerd worden, zonder dat daar tegenprestaties of andere verplichtingen tegen over staan.

Wat je ook maar geeft, geef het gemeend.

 

Link naar reactie

Vandaag de kerstpakketten uitgedeeld en voor het eerst sinds jaren kreeg ik er ook een fijn gevoel bij.
Veel verraste gezichten, vooral bij de freelancers en parttimer (deze is erg jong en kende het hele idee nog niet)
 

Ik denk dat het per bedrijf/groep mensen verschilt, wat men leuk vindt. Ik denk dat ik het volgend jaar weer zo aanpak. Totdat ik niets meer weet en dan misschien maar weer iets anders ;-)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.