• 0

Vraag over factuurnummering naar het buitenland

Hallo,

 

Misschien een domme vraag maar kon er op internet weinig over vinden, maar als je een verkoopfactuur naar een ondernemer in Duitsland (EU-land dus) stuurt, mag deze dan in dezelfde factuurnummerreeks als de facturen die je gewoon naar Nederlandse ondernemers verstuurt? Of moet je voor buitenlandse verkoopfacturen een apart reeks hanteren?

 

Dank!

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, Lettermachine zei:

Misschien een domme vraag maar kon er op internet weinig over vinden, maar als je een verkoopfactuur naar een ondernemer in Duitsland (EU-land dus) stuurt, mag deze dan in dezelfde factuurnummerreeks als de facturen die je gewoon naar Nederlandse ondernemers verstuurt? Of moet je voor buitenlandse verkoopfacturen een apart reeks hanteren?

De factuurnummering moet ononderbroken doorlopen, ook voor buitenlandse afnemers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Lettermachine,

 

misschien kun je iets uitgebreider aangeven wat je precies bedoelt of jouw handelswijze voorleggen aan de Belastingdienst.

 

Heb je nu aparte factuurreeksen voor specifieke particuliere/zakelijke of nationale/internationale klantgroepen aangemaakt dan? En is dat dan ingegeven door de systemen die je gebruikt of naar eigen idee/inzicht? Heb je misschien een boekhouder en wat zegt die dan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Highio zei:

Beste Lettermachine,

 

misschien kun je iets uitgebreider aangeven wat je precies bedoelt of jouw handelswijze voorleggen aan de Belastingdienst.

 

Heb je nu aparte factuurreeksen voor specifieke particuliere/zakelijke of nationale/internationale klantgroepen aangemaakt dan?

 

Groet,

 

Highio

 

Neen,  ik heb al mijn verkoopfacturen gewoon oplopend voor al die groepen in één reeks. Maar ik vroeg me even af of dat de juiste handelswijze is. 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me van wel, voor het doen van aangiften omzetbelasting moet je de genoemde groepen hooguit filteren op omzet en omzetbelasting.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Highio zei:

Lijkt me van wel, voor het doen van aangiften omzetbelasting moet je de genoemde groepen hooguit filteren op omzet en omzetbelasting.

 

Groet,

 

Highio

Ja, dat begrijp :). Ik dacht omdat voor particulieren een factuur uitreiken niet officieel verplicht is dat er dan misschien andere regels golden als je er wel één uitreikt. Maar de regel is dus: elke factuur die je uitrekt, ongeacht aan wie, moet gewoon een opvolgend nummer uit 1 factuurreeks hebben, dan is dat duidelijk. 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie
  • 0

Je mag verschillende factuurreeksen hebben, maar ik geloof niet dat de verschillende klantgroepen die we hier benoemen daarvoor een logische segmentering zijn. Aanvulling op berichten of bevestiging van dit inzicht zijn gewenst.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

Je mag verschillende factuurreeksen hebben, maar ik geloof niet dat de verschillende klantgroepen die we hier benoemen daarvoor een logische segmentering zijn. Aanvulling op berichten of bevestiging van dit inzicht zijn gewenst.

Nee , de "logische segmentering" is niet van toepassing binnen 1 zelfstandige onderneming/dochteronderneming/filiaal.

 

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

27 juni 2012

Nr. BLKB/2012/477M

Belastingdienst/Landelijk Kantoor Belastingregio’s, Brieven en beleidsbesluiten

 

3. De factuur

3.3 Inhoud van de factuur

3.3.1 Nummer

Facturen moeten een aantal verplichte vermeldingen bevatten. Eén van deze vermeldingen is een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd.

 

Het factuurnummer vormt de sleutel tot het vinden van de gegevens van de factuur in de administratie van de ondernemer. Geautomatiseerde systemen maken voor de nummering gebruik van reeksen waarbij per vestiging bijvoorbeeld één reeks beschikbaar isDe doorlopende nummering wordt hierbij als vanzelfsprekend gehanteerd.

 

Er behoeven geen aparte nummeringen te worden gehanteerd om de enkele factuur buiten de reeks te kunnen houden die wel is voorbereid maar die niet wordt uitgereikt. De beslissing om de factuur niet uit te reiken moet gevolgd kunnen worden. Dat betekent dat de zogenoemde audit trail niet doorbroken moet worden.

 

Artikel 35a lid 1b van de Wet op de Omzetbelasting 1968 (Geldend van 01-10-2018 t/m heden) vermeldt wel de eerste alinea, maar vergeet voor de noodzakelijke duidelijkheid de rest van het verhaal.

b. een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.