Samenstelling Gids Startkapitaal

Aanbevolen berichten

Hi Guys & Grrls,

 

Ik ben drug bezig met een nieuwe gids statkapitaal. de vorige heeft een oplage gehaald van 8000 exemplaren.

 

Deze keer is de gids echter anders. Er komen veel meer gastauteurs aan te pas en daar heb ik jullie hulp bij nodig 8)

 

De gids bestaat uit 3 delen.

- Een algemene inleiding over ondernemen, investeren en de kapitaalmarkt.

- Een collectie "papers" van experts en ondernemers, over "interessante" onderwerpen

- Een adressen gids met nuttige partijen

 

Het is met name het tweede onderdeel waar ik jullie input voor vraag.

 

- Wat vinden jullie dat er in die papers moet komen (onderwerpen)

- Wie wil ze schrijven

 

Papers kunnen wat mij getreft bestaan uit 400 woorden (visie van een ondernemer) 800 woorden (korte paper) 1600 woorden (lange paper).

 

Zodra ik wat meer van mijn inleiding op papier heb staan zal ik het hier posten.

 

Ik hoop van harte op jullie medewerking :D

 

Oh ja, het concept moet op 15/7 klaar zijn ;D

 


 

De gids in ontwikkeling: http://www.nebib.nl/gids/startkapitaal2006_current.doc

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ha Ties,

 

Doe zelf even een suggestie? Wat is nou je beste visiestuk. De boodschap die je het liefste aan alle ondernemers meegeeft. En dan in zeg maar 800 woorden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Nils,

heb zojuist mijn 'credentials' ingevuld voor opname in de gids.

 

ik denk nog even na over een inhoudelijke bijdrage.

 

succes!

 

Ha VC,

 

Bedankt. Voor je gaat schrijven, laat je nog even weten welk onderwerp je verkiest?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Kun je die gids ipv via een PDF niet als een wiki online zetten? Met een beetje coördinatie om de structuur te bewaren kunnen de lezers dan ook nog hun eigen verhaal/ervaring toevoegen en heb je volgend jaar 'automatisch' een nieuwe en verbeterde versie.

 

Over schrijven ga ik nog even nadenken. Wel goede excertitie in verlaag-je-nerd-gehalte-je-met-normale-mensen-praat ;D

Link naar reactie

Kun je die gids ipv via een PDF niet als een wiki online zetten? Met een beetje coördinatie om de structuur te bewaren kunnen de lezers dan ook nog hun eigen verhaal/ervaring toevoegen en heb je volgend jaar 'automatisch' een nieuwe en verbeterde versie.

 

Cool! Een wikiweb over innovatie, ondernemerschap en de kapitaalmarkt. Dat miste nog aan HL :D

 

Op zich wel grappig, je verzameld on-line content en geeft het eens per jaar uit in print, met een oplage van 8000 exemplaren. Volgens mij gebeurt dat nog niet echt.

 

Zijn er nog anderen die dit een goed idee vinden? Want het vergt natuurlijk wel weer de nodige aandacht van de mods en de expert members.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Kun je die gids ipv via een PDF niet als een wiki online zetten? Met een beetje coördinatie om de structuur te bewaren kunnen de lezers dan ook nog hun eigen verhaal/ervaring toevoegen en heb je volgend jaar 'automatisch' een nieuwe en verbeterde versie.

 

Cool! Een wikiweb over innovatie, ondernemerschap en de kapitaalmarkt. Dat miste nog aan HL :D

 

Op zich wel grappig, je verzameld on-line content en geeft het eens per jaar uit in print, met een oplage van 8000 exemplaren. Volgens mij gebeurt dat nog niet echt.

 

Zijn er nog anderen die dit een goed idee vinden? Want het vergt natuurlijk wel weer de nodige aandacht van de mods en de expert members.

 

 

F A B

Link naar reactie

wiki lijkt me freaky. Maar ja, in de spirit van wiki, is de vraag of het restricted moet blijven tot moderators of dat de content aangepast moet kunnen worden door alle HL-ers. Dat laatste lijkt me meer in de spirit van wiki en het zinnigste. De kennis van duizenden leden is net iets meer dan die van de mods samen, hoe Wijs en Ervaren ze ook mogen zijn ;D

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

ik weet trouwens niet wat ik aan je gids zou kunnen toevoegen. Kan ik iets in elkaar flansen over de zin en onzin van zakelijk schrijven, onder de crea-bea titel "wie schrijft, die blijft'. Heldere business plannen, propaganda materiaal e.d. helpen toch om de buitenwacht te overtuigen van hoe briljant een dienst of product is. en helder schrijven is helder denken, oftewel het dwingt mensen om alle PR-bullshit los te laten en de kern van wat ze bieden te ontbloten. Schrijven is boven alles een excertie in helder en kritisch al je neuronen op een rijtje krijgen. Maw: helder schrijven is strak ondernemen. Beetje provocatief mag toch wel, he?

 

Stukkie doen? Maar seriously, kan of te saai zijn of verdomd voordehandliggend. De dingen die ik anderen soms adviseer ten aanzien van hun schrijven heeft voor mijn gevoel een heel hoog "Doh!" gehalte.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

wiki lijkt me freaky. Maar ja, in de spirit van wiki, is de vraag of het restricted moet blijven tot moderators of dat de content aangepast moet kunnen worden door alle HL-ers. Dat laatste lijkt me meer in de spirit van wiki en het zinnigste. De kennis van duizenden leden is net iets meer dan die van de mods samen, hoe Wijs en Ervaren ze ook mogen zijn ;D

 

Helemaal met je eens! Iedereen moet in principe kunnen toevoegen en/of wijzigen. Er zijn echter wel modereerfuncties beschikbaar in wikis zodat je niet correcte aanpassingen eenvoudig terug kunt draaien. Lijkt me dat dat stukje beheer wel bij de moderatoren neergelegd kan/moet worden.

 

Stukkie doen? Maar seriously, kan of te saai zijn of verdomd voordehandliggend. De dingen die ik anderen soms adviseer ten aanzien van hun schrijven heeft voor mijn gevoel een heel hoog "Doh!" gehalte.

 

Jouw 'Doh!' gevoel is voor de lezer wellicht een 'Eureka, nog nooit (zo) over nagedacht'. En hoewel ik je document '6 en een 1/2 principles of writing' dingen tegen kwam die ik al wist was het wel verfrissend om het nog een keer te lezen. Geen excuus dus ;)

Link naar reactie

"You can never underestimate the ignorance of ..."

 

Startende ondernemers zijn per definitie enigzinds naïf. Ik heb gemerkt dat ze bijzonder gebaat zijn bij eenvoudige "Inzichten". Niet alleen wat, maar ook waarom.

 

De eerste Gids Startkapitaal was geschreven in een soort Jip en Janneke taal en de inzichten waren vreselijk banaal, maar toch werd dat zeer gewaardeerd. Nieuwe ondernemers "snapten" eindelijk hoe bepaalde mechanismen in de markt werken.

 

Dus: hou het simpel en leg uit waarom iets moet zoals jij het heb bedacht.

 

By the way, ik krijg al aardig wat bijdragen binnen. Algemene eschouwingen zijnlastig te plaatsen. Specifieke onderwerken daarintegen slaan goed aan. Vooral "boodschappen" van ondernemers doen het goed.

 

Overigens is de versie van het document dat in de eerste post staat ook het origineel waar ik zelf in werk. Iedereen kan de ontwikkeling volgen en her zijn commentaart geven. Dus eigenlijk is het al een soort wiki project ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Oef, kan je last hebben van zwammeritis ;) Anyway, hierbij mijn inleiding voor hoofdstuk 1. We hoeven nog maar 113 pag's vol te baggeren ;D


Visie en 8 geboden

 

De visie van de opstellers van deze gids, is gebaseerd op een aantal “inzichten” , waarbij de wetten van de economie (schaarste) als een rode draad door het hele verhaal lopen. Er is geen ruimte voor een onbeperkt aantal succesvolle bedrijven. De markt is namelijk niet van elastiek. Elke euro die een nieuw bedrijf omzet, is onttrokken aan een andere bestemming.

 

Er is bijvoorbeeld geld zat voor nieuwe innovatieve bedrijven, alleen niet voor iedereen. Er zijn klanten zat voor nieuwe innovatieve bedrijven, alleen niet voor iedereen. Uiteindelijk is er alleen plaats op de top van de markt voor de allerbeste en is er daaronder een bevredigende positie weggelegd voor de hele goeden. Gewone goeden, matigen en slechten halen het niet. Ook niet als ze heel erg hun best doen.

 

Daarom is ondernemen ook helemaal niet leuk. Het is eenzaam. Het is afzien. En aan de start is het ook nog eens armoe. Waarom dan nog ondernemer worden? Er zijn tal van redenen. Je eigen droom realiseren, de kick van de prestatie, zelfstandigheid, status, andere mensen helpen … er zijn vele 10-tallen redenen te bedenken. Zelf denk ik er niet over na. Je wil het of je wil het niet. Het is meer een gevoelskwestie.

 

Het starten van een nieuw innovatief bedrijf vertoond verrassend veel gelijkenis met het spelen van een voetbalwedstrijd in de eredivisie. Zomaar ongetraind en onvoorbereid het veld opstormen en dan hopen dat je niet weggespeeld wordt heeft geen zin. Je moet eerst het spel onder de knie zien te krijgen.

 

De 8 belangrijkste “inzichten” die ten grondslag liggen aan de visie op ondernemerschap, van de opstellers van deze gids, zijn te vertalen in “sporttaal” . Vergelijk ondernemen met voetbal en je krijgt de top 10 van belangrijkste “inzichten”:

 

o   Het spel is makkelijk uit te leggen, maar moeilijk te winnen

o   In je eentje ben je nergens

o   Wie de limiet niet haalt valt af

o   Oefenen is belangrijk, motivatie en talent onontbeerlijk

o   Ondernemers moeten het spel zélf spelen

o   Ieder speelt het spel op zijn eigen manier,

o   Wie de regels niet respecteert ligt eruit

o   Ondernemen leer je van andere ondernemers

 

 

 

 

 

Het spel is makkelijk uit te leggen, maar moeilijk te winnen

 

Voetbal is niet moeilijk. Je moet die bal met je voeten (of met je hoofd) in het doel van de tegenstander knallen. Iedereen snapt het principe. Helaas is er een “tegenstander” die er alles aan doet om de bal uit het doel te houden en hem er bij jouw in te trappen.

 

Om te winnen moet je het spel “snappen” en het onder de knie zien te krijgen. Het speelveld is belangrijk, de regels zijn belangrijk, je medespelers en je tegenstanders zijn belangrijk. Je moet een strategie kiezen die bij je spel past en goed oefenen.

 

Middelen zijn ook belangrijk. Je kan in financiële zin zijn er twee strategieën volgen. Zorg voor veel geld en koop de beste spelers (hoog afbreukrisico) of probeer met minder middelen een gemotiveerd team samen te stellen dat zich op eigen kracht ontwikkeld (duurt langer en is meer werk)

 

Veel geld uitgeven om snel groot te worden (Burnrate model) wordt vooral in de Angelsaksische wereld gepropageerd. Goede mensen verzamelen en hard werken (Bootstrap model) wordt vooral op het Europese continent toegepast. Het model dat gekozen wordt is sterk afhankelijk van de ondernemer en zijn ambities. Persoonlijk ben ik aanhanger van het Bootstrap model, maar er zijn gevallen met zo veel potentie, dat het Burnrate model een betere optie is.

 

In je eentje ben je nergens

 

Je mag dan wel “Ondernemer” zijn, maar in je eentje ben je nergens. Het aantal ondernemers dat “alleen” een succesvol bedrijf van de grond weet te trekken is nul. Je moet vooral doen waar je goed in bent en trachten je kracht met die van anderen te combineren. Grenzen tussen werkgevers en personeel vervagen, grenzen tussen leveranciers, afnemers en “partners” vervagen en grenzen tussen “concurrenten” blijken te kunnen vervagen en grenzen tussen branches vervagen.

 

Essentieel is al deze partnerships is het samen uit / samen thuis principe. Er is geen spraken van een leverancier / afnemer relatie, nee: er is praken van een “echt” partnerschap. Eigenbelang wordt opzijgezet voor een hoger gezamenlijk belang.

 

De meeste bestaande bedrijven zijn nog niet zover, dat ze het eigen belang ondergeschikt kunnen maken aan een gezamenlijk belang, maar de meeste jonge bedrijven en een groot aantal privé personen kan dat wel degelijk. Basis voor een goede samenwerking blijft natuurlijk altijd een set goede afspraken.

 

Wie de limiet niet haalt valt af

 

Veel nieuwe bedrijven is niet altijd goed. Mensen, kapitaal en klanten zijn in principe schaarse middelen. Bedrijven die niet levensvatbaar zijn, moeten zo snel mogelijk afvallen, omdat ze beslag leggen op middelen (en marktaandeel) die voor meer levensvatbare bedrijven niet bereikbaar zijn.

 

Helaas is niet altijd op voorhand te voorspellen welke bedrijven levensvatbaar zijn en welke niet. Daarom zijn wij een grote voorstander van “Darwinistische voorselectie”. In principe wordt niemand uitgesloten van de gelegenheid om een eigen bedrijf te starten. Er is zelf enige hulp bij te krijgen. In het traject van start naar succesvol innovatief bedrijf zijn een aantal natuurlijke hordes (limieten) ingebouwd. Die hordes moeten door de ondernemer(s) zelf genomen worden. Twee van die hordes zijn:

 

1.   kan ik “echte” investeerders overtuigen van mijn plannen

2.   kan ik “echte” klanten overtuigen van mijn producten/diensten

 

Het is best mogelijk om ondernemers te helpen tot aan de eerste horde, maar dan moeten zij op eigen kracht die limiet halen. Zo niet, dan is het terug naar de tekentafel of een alternatieve route verzinnen. Het zelfde geld voor de tweede horde en degene die daar op volgen.

 

Met ondernemers over de horden helpen of ze zelfs weghalen wordt de natuurlijke marktwerking verstoord en zullen kanslozen de groei van de kansrijken belemmeren. Dat is een slechte zaak.

 

Wat ons betreft is het motto; “Hoe meer goede ondernemingen hoe beter, maar aan slechte ondernemingen heb je niks”.

 

Oefenen is belangrijk, motivatie en talent onontbeerlijk

 

In de 10 jaar dat wij ons bezighouden met nieuwe innovatieve bedrijven en investeerders is onze mening over de noodzaak van “talent” behoorlijk veranderd. Dat heeft twee oorzaken. Een aantal jaar geleden waren de vereisten die gesteld werden aan het “niveau” van het ondernemerschap minder hoog. Was je van goede wil en niet al te dom, dan kon je het ondernemerschap “leren”. Over de afgelopen jaren is het ambitieniveau van de nieuwe bedrijven flink toegenomen, en daarmee de eisen die aan de ondernemers gesteld worden. Er is steeds minder marge voor fouten en foutjes.

 

Daarnaast hadden de meeste mensen die een onderneming startte al iets met ondernemerschap. Ze hadden er blijkbaar gevoel voor, anders waren ze er niet aan begonnen. De sociale acceptatie van het ondernemerschap en de promotiecampagnes van de overheid hebben tot het gevolg, dat er mensen aan de start verschijnen die geen enkel gevoel voor ondernemerschap hebben. Dat is een zeer ontluisterende ervaring kunnen wij u verzekeren.

 

Dus ook hier geld, als je mee wil draaien met de top, moet je “gevoel” hebben voor het spel, keihard werken en doorgaan waar anderen ophouden.

 

Ondernemers moeten het spel zélf spelen

 

Er is er maar één de ondernemer (kan ook een groepje zijn) en die is/zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het resultaat van de onderneming. In het veld zijn alleen de spelers aan de bal en als er gespeeld wordt staan trainers en coaches buiten het veld. Te veel aanwijzingen tijdens het spel is ook niet goed.

 

Vrij vertaald: u heeft niets aan adviseurs die de keuzes voor u maken, aan coaches die de bal voor u spelen, of aan investeerders die de zeggenschap krijgen. Hoe moet het dan? Adviseurs moeten opties aandragen, zodat u uw eigen keuzes kan maken. Coaches zijn vooral actief buiten het veld en laten u het spel spelen. Investeerders dienen de ondernemer te volgen en deze niet voor de voeten te lopen.

 

Ieder speelt het spel op zijn eigen manier,

 

U bent vrij om te kiezen welk spel u wil spelen en wanneer u begint. U hoeft niet te voetballen, het mag ook tennis zijn of triatlon. U bepaald welk spel het wordt en wanneer u het strijdperk betreed. Bent u aan een spel begonnen, dan moet u door, tot u gewonnen heeft of verloren. Kies het spel waarbij de win kans en de opbrengst voor u optimaal is. Dat is meestal ook het spel dat het beste bij u past.

 

De kans, dat het spel dat andere spelen ook voor u het beste spel is, is vrij klein. “Het beste spel” wordt sterk bepaald door uw persoonlijkheid en uw omstandigheden. Dus vaar hierin uw eigen koers. Ook timing is cruciaal. Bent u te vroeg, dan wordt u weggevaagd en bent u te laat, dan is het spel al voorbij voor u er aan begonnen bent.

 

Wie de regels niet respecteert ligt eruit

 

Ook al bent u vrij om het spel te kiezen dat u speelt, bent u niet vrij om de

Spelregels te bepalen. Het spel dat u speelt, speelt u niet alleen. “de anderen” spelen het volgens een aantal geschreven en ongeschreven regels. Houd u zich daar niet aan, of maakt u uw eigen regels, dan is de kans groot dat er niemand met u meespeeld.

 

Als voorbeeld; u heeft een leuk bedrijf in ontwikkeling en u wil investeerders aantrekken. U “vind” dat het bedrijf een bepaalde waarde heeft en kunt dat zelfs onderbouwen, dan nog heeft u een probleem als de markt van investeerders een andere mening is toegedaan.

 

Ondernemen leer je van andere ondernemers

 

Tja, van wie leer je voetballen als je klein bent. Van je leeraar wiskunde uit een boekje? Nee, natuurlijk niet. Je leert het eerst van je vriendjes op straat. Vervolgens van competitie spelletjes op zaterdag en van het kijken naar de vedetten op de TV.

 

Ondernemen leer je niet op de universiteit en ook niet van consultants of overheidsdienaren. Ondernemen leert u zelfs niet van ons. U leert het van andere ondernemers. Voor het overgrote deel van gelijkwaardige ondernemers die ook het spel aan het uitvinden zijn en verder van vedetten die het allemaal al een keer gedaan hebben. Daarom is het naar onze mening ook zo belangrijk dat u veel omgaat met andere ondernemers en dat er zoveel mogelijk ondernemers (vooral de jongere) voor de klas staan om leerlingen en studenten gevoel bij te brengen voor “het spel”.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hoi Nils,

 

Wow, wat een goed verhaal!

 

Een paar opmerkingen:

- je begint met de lezer te tutoyeren, later gebruik je "u".

 

Persoonlijk ben ik aanhanger van het Bootstrap model, maar er zijn gevallen met zo veel potentie, dat het Burnrate model een betere optie is.

 

- Ben ook aanhanger van het "bootstrap"-model voor de meeste bedrijven. Ook eens dat sommige bedrijven zoveel potentie hebben dat ze kiezen voor het "burnrate"-model. Voor sommige andere bedrijven is dit model geen optie aangezien de "window of opportunity" gewoon te kort is. Je moet snel enige omvang hebben anders halen andere bedrijven je in.

 

- In de tweede alinea van "Oefenen is belangrijk, motivatie en talent onontbeerlijk", in de eerste zin moet je een "n" toevoegen aan "startte" en in de alinea daarna, de eerste zin een "t" achter "geld".

 

- Investeerders volgen weliswaar de ondernemer maar willen assisteren, controleren en ingrijpen waar nodig.

 

- In de eerste alinea van "Ieder speelt het spel op zijn eigen manier", in de laatste zin moet “win kans”, “kans om te winnen” zijn.

 

Ik kijk al uit naar de rest!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie

Er zijn al aardig wat stukken geplaatst. Dennis heeft net een verhaal ingeleverd en zo zijn er wel meer. Het is erg spannend.

 

Hier nog een stukje inleiding kapitaalmarkt. Het wordt eigelijk best snel ingewikkeld.

 

Hoe kom ik aan geld

 

Hoe kom ik aan geld. Dat is naast de vraag “hoe kom aan klanten”, de meest gestelde vraag bij nieuwe innovatieve bedrijven. De vragen lijken ook erg op elkaar. Zoals uw klanten een “markt” vormen voor uw producten/diensten, waar u het op moet nemen uw concurrenten, zo vormen de kapitaalverschaffer ook een markt, waar u moet concurreren met andere aanbieders (van aandelen)

 

Het is belangrijk dat u zich realiseert dat kapitaalmarkt een markt is zoals iedere andere markt. Als u producten gaat verkopen, neem schoenen, dan oriënteert u zich op die markt en kies een marktsegment da het beste bij u past. U kunt kiezen voor het “dure” segment, hoge prijzen, maar minder volume, of u kunt kiezen voor het “goedkope” segment, lagere prijzen, maar meer volume. U kunt ook kiezen voor export naar bijvoorbeeld Afrika. Daar heeft nog lang niet iedereen schoenen, dus daar is veel potentie voor groei.

 

De kapitaalmarkt in Nederland is goed ontwikkeld en divers. Het is relatief eenvoudig om bij de juiste investeerders in de buurt te komen. Het is vrij lastig op een investering los te krijgen als u “het spel” niet voldoende beheerst. En ook hier geldt weer, dat u het spel zélf dient te spelen.

 

Een aantal van de meest elementaire missers van ondernemers bij de benadering van investeerder zijn:

·   geld vragen aan de verkeerde partij

·   niet weten wat de “tegenpartij” wil

·   waarde eigen bedrijf overschatten

·   aannames en feiten met elkaar verwarren

 

Daarmee is meteen circa 80% van de mislukte pogingen voor het verwerven van kapitaal verklaard. Ondernemers (en overheid) klagen over een gat aan de onderkant van de kapitaalmarkt. Onzin. Er is veel meer geld, dan er ondernemers zijn die er wat mee kunnen. Het probleem zit hem veel meer in het “track record” van de ondernemers. De meeste participaties van de afgelopen jaren in nieuwe innovatieve bedrijven zijn gewoon mislukt. Vooral de participaties in nieuwe bedrijven van een half tot de 3 miljoen euro gaan stelselmatig de mist in. Daar hebben de investeerders dus even geen zin in. Dat komt wel weer, als de ondernemers meer succes hebben met het converteren van die participaties in succesvolle bedrijven. Bij de participaties tot een half miljoen euro is dat al het geval. Daar hebben de investeerders weer zin in. Bij de NeBIB worden jaarlijks zo’n 20 participaties in die prijsklasse gerealiseerd.

 

Marktsegmentatie

 

“De markt” voor risicodragend vermogen moeten we langs 4 assen segmenteren.

 

·   Allereerst is er het “soort” geld dat gezocht wordt.

o   Vreemd vermogen (rente dragend tegen onderpand)

o   Eigen vermogen (risicodragend tegen aandelen)

o   Subsidies

o   Mengvormen en variaties op het bovenstaande (met rente dragende en risicodragende component en/of subsidie)

o   Participatie in natura (kennis, (capaci)tijd en fasciliteiten)

 

·   Ten tweede de dynamiek van het geld.

o   Omloopsnelheid van het geld (investering/omzet)

o   Innovatiegraad (het “gat” tussen inzet en omzet)

 

·   Ten derde is er de risicofactor

o   Leeftijd van het bedrijf

o   Aard van het bedrijf

o   “Track record” van het bedrijf

 

·   Als laatste is er de “omvang” van de benodigde investering. Bij bepaalde bedrijven met bepaalde plannen horen bepaalde bedragen.

o   De ondernemer vraagt te weinig,

o   De ondernemer vraagt te veel.

 

Domein van deze gids

 

Deze gids gaat niet over alle ondernemers en alle kapitaalverschaffers. De gids richt zich nadrukkelijk op een bepaald segment. Aan de hand van bovenstaande matrix bovenstaande matrix kunnen we precies aangeven met welke zaken deze gids zich bezighoud.

 

o   Soort geld

Dat is vrij eenvoudig. Voor vreemd vermogen gaat u naar een bank of financiële instelling. Voor subsidies moet u bij de overheid zijn en voor risicodragervermogen bij investeerders en participatiemaatschappijen. Onder participatie in natura verstaan we incubators, gedeelde laboratoria en productiefaciliteiten en meewerkende partners die geen salaris vragen. Deze gids gaat over alle vormen van “risicodragend vermogen”.

 

o   Dynamiek

Dat is een vrij abstract maar zeer belangrijk begrip. Het is juist de behoefte aan “Dynamiek” die investeerder onderscheid van beleggers (en niet rendement). Omloopsnelheid: Een investering van 1 miljoen in een handelsbedrijf dat 10 miljoen omzetheeft en een rendement geeft van 1 ton, gaat 10 keer per jaar “om”. Een investering in een kantoorpand van 1 miljoen met een huuropbrengst van 1 ton, gaat 1 x per 10 jaar om. Het rendement is gelijk. De liquiditeit ook. Ook al gaat het geld in het handelsbedrijf snel rond, het kan er niet uitgehaald worden. Echte investeerders prefereren een hoge omloopsnelheid (vraag me niet waarom). Beleggers hebben liever een lage omloopsnelheid.

 

Innovatiegraad is te vertalen als get gat (in de tijd) tussen inzet en omzet. Bij een zelstandig dienstverlener is er meestal een directe relatie tussen inzet en omzet. Er wordt een tuintje geschoffeld en er wordt direct afgerekend. Als er eerst geïnvesteerd moet worden in productontwikkeling en marktontwikkeling, voordat er iets gekocht gaat worden, liggen het momen van inzet en omzet wat verder uit elkaar. Hoe verder die punten uit elkaar liggen, hoe meer voorsprong er op de concurrentie opgebouwd kan worden. Echte investeerders hebben een voorkeur voor een hoge innovatiegraad. Bellegers zien liever een wat meet directe relatie tussen inzet en omzet. De gids houd zich nadrukkelijk bezig met “dynamische” investeringen

 

o   Risicofactor

Risicofactor is eigenlijk 1 op 1 te vertalen met leeftijd van de onderneming. Maarmate de onderneming zich verder ontwikkeld, zijn er minder onzekerheden. Afgezien dan van bepaalde sectoren e slecht management. De gids houd zich nadrukkelijk bezig met het meest risicovolle segment van de kapitaalmarkt. De investeringen in nieuwe innovatieve bedrijven. Vooral geld voor marktontwikkeling en ondernemingsontwikkeling.

 

o   Omvang investering

Deze gids behandeld het segment van 20.000 euro tot 20 miljoen, met de nadruk op investeringen tussen 50.000 en 500.000 euro.

 

Daarmee is het domein van deze gids metten vastgesteld op:

“Risicodragend vermogen voor nieuwe innovatieve bedrijven van 50.000 tot 500.000 euro.”

Zoekt u iets anders, dan moet u een andere gids hebben.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

o   Dynamiek

Dat is een vrij abstract maar zeer belangrijk begrip. Het is juist de behoefte aan “Dynamiek” die investeerder onderscheid van beleggers (en niet rendement). Omloopsnelheid: Een investering van 1 miljoen in een handelsbedrijf dat 10 miljoen omzetheeft en een rendement geeft van 1 ton, gaat 10 keer per jaar “om”. Een investering in een kantoorpand van 1 miljoen met een huuropbrengst van 1 ton, gaat 1 x per 10 jaar om. Het rendement is gelijk. De liquiditeit ook. Ook al gaat het geld in het handelsbedrijf snel rond, het kan er niet uitgehaald worden. Echte investeerders prefereren een hoge omloopsnelheid (vraag me niet waarom). Beleggers hebben liever een lage omloopsnelheid.

 

Innovatiegraad is te vertalen als get gat (in de tijd) tussen inzet en omzet. Bij een zelfstandig dienstverlener is er meestal een directe relatie tussen inzet en omzet. Er wordt een tuintje geschoffeld en er wordt direct afgerekend. Als er eerst geïnvesteerd moet worden in productontwikkeling en marktontwikkeling, voordat er iets gekocht gaat worden, liggen het moment van inzet en omzet wat verder uit elkaar. Hoe verder die punten uit elkaar liggen, hoe meer voorsprong er op de concurrentie opgebouwd kan worden. Echte investeerders hebben een voorkeur voor een hoge innovatiegraad. Beleggers zien liever een wat meer directe relatie tussen inzet en omzet. De gids houd zich nadrukkelijk bezig met “dynamische” investeringen.

 

o   Risicofactor

Risicofactor is eigenlijk 1 op 1 te vertalen met leeftijd van de onderneming. Maarmate de onderneming zich verder ontwikkeld, zijn er minder onzekerheden. Afgezien dan van bepaalde sectoren en slecht management. De gids houd zich nadrukkelijk bezig met het meest risicovolle segment van de kapitaalmarkt. De investeringen in nieuwe innovatieve bedrijven. Vooral geld voor marktontwikkeling en ondernemingsontwikkeling.

 

Hoi Nils,

 

Alweer een uitstekend verhaal! Erg goed!

 

Bovenstaand heb ik via de vetgedrukte woorden.een aantal typefouten trachten te corrigeren.

 

Ben het niet eens met je volgende constatering:

Echte investeerders hebben een voorkeur voor een hoge innovatiegraad. Beleggers zien liever een wat meet directe relatie tussen inzet en omzet.

Je hebt verschillende soorten investeerders.

- Investeerders in jonge bedrijven investeren vooral in hoog technologische bedrijven.

- Investeerders in volwassen ondernemingen investeren in vrijwel alle type bedrijven inclusief hoog technologische.

- Beleggers investeren vooral in liquide markten zeg maar de aandelenbeurs of obligatiemarkt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie

Interessante ontwikkeling :) Ben benieuwd naar het eindproduct, hoe kan ik daaraan komen?

 

De ontwikkeling van het manuscript is te volgen op internet. Het originele werkdocument staat op: http://www.nebib.nl/gids/startkapitaal2006_01.doc

 

Op dit moment zijn we nog aan het plamuren (invoeren van ruwe tekst) het schuren (verfijnen van de tekst) begint over een week of drie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ben het niet eens met je volgende constatering:

Echte investeerders hebben een voorkeur voor een hoge innovatiegraad. Beleggers zien liever een wat meet directe relatie tussen inzet en omzet.

Je hebt verschillende soorten investeerders.

- Investeerders in jonge bedrijven investeren vooral in hoog technologische bedrijven.

- Investeerders in volwassen ondernemingen investeren in vrijwel alle type bedrijven inclusief hoog technologische.

- Beleggers investeren vooral in liquide markten zeg maar de aandelenbeurs of obligatiemarkt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Ha Ties,

 

Dan verschillen wij hier van mening. Er is een wezenlijk verschil tussen investeerders en beleggers. Vooral qua mentaliteit. Dat is geen waarde oordeel. Wat beleggers doen in ook belangrijk. Echter voor onze "klanten" zijn ze van geen belang.

 

Door je het bovenstaande te realiseren, is het makkelijker om bij de "juiste" investeerders te komen. Door je te realiseren hoe dynamisch je participatie is, kan je mikken op de groep die daar de meest voorkeur voor heeft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hoi Nils en mede HLers,

 

[Ha Ties,

 

Dan verschillen wij hier van mening.

Dat is niet erg, een verschil van mening is ook wel eens nuttig.

 

Vlak voor mijn vakantie nog even onderstaand artikel voltooid. Ik stuur het je ook per email. Ik hou me aanbevolen voor positieve en/of negatieve kritiek.

 

Over business duivels en andere oplichters

 

Je bent entrepreneur of je maakt deel uit van een management team. Je wilt een nieuwe onderneming starten of je hebt al een bedrijf. Het gaat goed met je onderneming dan wel, matig of zelfs slecht. Hoe dan ook, als entrepreneur of manager ben je op zoek naar geld: geld om te starten, te groeien, onroerend goed te kopen, werkkapitaal te financieren, een ander bedrijf over te nemen etc.

 

Veel entrepreneurs en management teams zijn op zoek naar geld. Slechts weinige ondernemingen slagen erin daadwerkelijk geld aan te trekken.

Diegenen die het niet lukt, zijn verongelijkt of soms zelfs boos en beweren vervolgens dan dat ze niet begrepen worden door de financiers. Anderen gaan in zee met personen die beweren dat ze snel en eenvoudig geld uitlenen of investeren.

 

Hoe vergroot je nu de kans op succes en voorkom je tegelijkertijd dat je een prooi wordt van oplichters?

 

Een goede voorbereiding is de sleutel naar het succesvol aantrekken van geld. Deze voorbereiding omvat een overtuigend businessplan, presentatie en pitch gekoppeld aan kennis van en contacten met potentiële financiële partners en daarna een effectieve benadering van de gekozen partijen.

Met een grondige voorbereiding voorkom je ook dat je slachtoffer wordt van oplichters. Als je veel weet over potentiële financiële partners weet je ook wie ze zijn, wat ze zoeken en hoe ze werken. Niemand kan je dan iets anders wijs maken.

 

Financiële partners

Het is van groot belang dat je je realiseert dat alleen jij, de entrepreneur of manager succesvol geld kunt aantrekken. Er is niemand die je plaats kan innemen. Alle tussenpersonen of adviseurs die beweren dat ze voor jou geld aantrekken moet je met argwaan bekijken.

 

Financiers financieren mensen die ze vertrouwen en dat gevoel kan alleen ontstaan als ze je een aantal keren hebben ontmoet. Specialisten kunnen wel helpen met je voorbereiding terwijl ze je ook kunnen introduceren bij potentiële financiers. Het overtuigen van de financier doe je echter altijd zelf.

 

Ook financiers die vooraf om geld vragen moet je wantrouwen. Financiers financieren bedrijven door er geld aan te lenen of investeren en niet door er geld uit te halen. Banken rekenen wel provisies terwijl sommige business angels fee’s vragen. Let op dat je deze partijen slechts betaalt nadat ze geld op de rekening van je bedrijf hebben gezet.

 

Voordat je met financiers daadwerkelijk gaat onderhandelen zul je referenties moeten vragen en checken. Vooral dat laatste is belangrijk want je wilt er achter komen of de financier is wie hij/zij claimt te zijn en of hij/zij daadwerkelijk geld heeft.

 

Business angels en business “devils”

Business angels of “informal” investors zijn ervaren en succesvolle zakenmensen die geld combineren met marktervaring en netwerk. Zij investeren voor de middellange termijn (tot tien jaar) ongeveer € 200k in startende en kleine, snel groeiende bedrijven die opereren in groeimarkten. Business angels investeren niet alleen om rendement te maken, zijn “hands-on” en opereren lokaal.

 

Een gevaar van business angels is dat ze business “devils” kunnen worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als ze je eruit proberen te werken omdat ze denken dat ze beter af zijn zonder jou. Ook kunnen ze een volgende investeringsronde blokkeren door onredelijke eisen te stellen of door plotseling te verdwijnen van de onderhandelingstafel.

 

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat je in een dergelijke situatie terecht komt is het belangrijk dat jij ook een onderzoek doet naar de achtergrond van je business angel. Vraag ook hier om referenties en check deze. Je wilt onderzoeken wat de ervaring is van anderen met je mogelijke partner, er achter komen of de angel werkelijk geld heeft en een idee krijgen van de kansen dat je “engel” een “duivel” wordt.

 

Conclusie

Als je op zoek bent naar geld is het noodzakelijk dat je als entrepreneur of manager naast het maken van een uitstekend businessplan, een uitgebreid onderzoek doet naar potentiële financiële partners.

 

Besef dat jij alleen geld kunt aantrekken, niemand kan het voor je doen. Bovendien moet een financier je altijd eerst een paar keer ontmoet hebben voordat er zaken gedaan kunnen worden. Let ook op dat je nooit vooraf geld betaalt aan tussenpersonen of financiers.

 

Als je eenmaal in contact bent met een financier vraag dan om referenties. Maak afspraken met de personen die de financier noemt en bereidt een vragenlijst voor voorafgaande aan het gesprek. Dit zou ik ook doen in het geval van een telefoongesprek met de persoon. Besef dat je op zoek bent naar de achtergronden en de werkelijke beweegredenen van je potentiële financier en gesprekspartner.

 

Kortom, ook dat beweer ik vaker, het is niet alleen de financier die jou kiest maar jij kiest ook de financier die bij jou past. Het voorkomt veel onnodige frustraties en teleurstellingen later.

 

Tot over twee weken!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.