• 0

Omzetperiode van periodieke facturen

Beste (mede)ondernemers,

 

Ik heb een vrij simpele vraag. Niet heel spannend maar hoop wel een antwoord te kunnen krijgen :classic_smile:

 

Ik factureer een aantal klanten periodiek (per kwartaal) voor het gebruik van een 'serviceabonnement'.

Stel, ik stuur op 1 december 2018 een factuur voor de periode van 01-12-2018 tot 01-03-2019 dan betaal ik btw in het 4e kwartaal van 2018. Dit is immers de factuurdatum.

Maar nu rust mij de vraag: hoe zit het met inkomstenbelasting? Want momenteel neem ik de winst van deze factuur mee in het betreffende jaar. Maar zou deze heel officieel gezien niet moeten worden verdeeld over 2018 en 2019? Dus dat ik in dit geval 33% (1 maand) als winst voor de inkomstenbelasting in 2018 meeneem en de resterende 66% (2 maanden) in 2019?

 

Hoop dat de vraag helder is.

 

Bedankt!

Groet,

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Is dit meer een boekhoudkundig iets voor eigen financieel inzicht? Of is dit een eis voor de IB? Zo ja, hoe strikt geldt deze regel? 

Ik heb hier onlangs namelijk van een ondernemer over gehoord, maar kan hier op de website van de belastingdienst niet veel over vinden. Alleen indien het over grotere aanbetalingen gaat.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, MeRemco zei:

Is dit meer een boekhoudkundig iets voor eigen financieel inzicht?

Of is dit een eis voor de IB?

Zo ja, hoe strikt geldt deze regel? 

Zoals Roel al schreeft ... in strikte zin ... verplicht dus.

... maar in de praktijk kom ik vaak een meer pragmatische benadering tegen.

 

Als het weglaten van transitoria (overlopende posten) geen of slechts kleine verschuivingen in de winstcijfers van het ene jaar naar het volgende jaar laten ontstaan, dan zal de Belastingdienst hier echt geen halszaak van maken.

 

Voorbeelden hiervan zijn de huur- en abonnementskosten van januari die in reeds december worden gefactureerd.

In strikte zin volgt de OB de factuurdatum van het lopende jaar en de netto inkomsten/kosten de IB van het volgende jaar.

Als je Ieder jaar consequent de netto omzet in hetzelfde jaar boekt als de btw, dan krijg je geen verschil in de winstcijfers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De Wet inkomstenbelasting 2001 schrijft voor:

Artikel 3.25. Jaarwinst

De in een kalenderjaar genoten winst wordt bepaald volgens goed koopmansgebruik, met inachtneming van een bestendige gedragslijn die onafhankelijk is van de vermoedelijke uitkomst. De bestendige gedragslijn kan alleen worden gewijzigd indien goed koopmansgebruik dit rechtvaardigt.

 

Bestendig gedragslijn houdt o.a. in dat als je eenzelfde factuur vorig jaar volledig in 2017 hebt meegenomen, dat je dat nu dan ook in 2018 dient te doen.

Als je googled op basisprincipes boekhouden kom je achter een aantal regels die daarbij van toepassing kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Hermes Ratgers zei:

De Wet inkomstenbelasting 2001 schrijft voor:

Artikel 3.25. Jaarwinst

De in een kalenderjaar genoten winst wordt bepaald volgens goed koopmansgebruik, met inachtneming van een bestendige gedragslijn die onafhankelijk is van de vermoedelijke uitkomst. De bestendige gedragslijn kan alleen worden gewijzigd indien goed koopmansgebruik dit rechtvaardigt.

 

Bestendig gedragslijn houdt o.a. in dat als je eenzelfde factuur vorig jaar volledig in 2017 hebt meegenomen, dat je dat nu dan ook in 2018 dient te doen.

 

Als boekhouder van de duivel ...

 

Dit soort mistieke profetische uitspraken krijg je als apparatsjiks een belastingboek gaan schrijven.

De term goed koopmansgebruik is daar het gevolg van, en die naar eigen interpretatie gebruikt of misbruikt kan worden.

 

In deze zaak is in strikte zin het realiteitsbeginsel van toepassing. Dit houdt in dat zaken, bij het bepalen van de jaarwinst, altijd waarheidsgetrouw weergegeven moeten worden.

Dit betekent zoveel dan dat de winst over enig jaar, volgens het overeenstemmingsprincipe, wordt bepaald door de inkomsten en kosten die met dat jaar samenhangen.

 

Die bestendige gedragslijn volgens het goed koopmansgebruik is gebaseerd op het bestendigheidsbeginsel. Dit houdt in dat een onderneming elk jaar dezelfde grondslagen voor de bepaling van vermogen en resultaat dient te gebruiken, tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen die een wijziging rechtvaardigen. Met andere woorden ... een eenmaal onbewust (of bewust) gemaakte fout moet (of mag) je consequent blijven gebruiken.

 

Als je googelt op basisprincipes boekhouden dan kom je er achter dat een aantal fiscale regels allerminst eenduidig duidelijk zijn en niet zelden in tegenspraak met elkaar zijn. Geen reden tot schaamte ... dus.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Branko Collin zei:

Aangenomen dat zowel het moment van winst nemen als de definitie van goed koopmansgebruik in een wet zijn gedefinieerd ...

De allesomvattende fiscale definitie van Goed Koopmansgebruik bestaat niet ... en daar zijn zij bij de Belastingdienst ook achter gekomen.

 

Wie zich wil in deze materie wil verdiepen, dan zijn de  volgende boeken aan te bevelen ...

 

Goed Koopmansgebruik - Editie 2017 - 3e druk.

prof. dr. A .O. Lubbers

 

Goed Koopmansgebruik - Fiscale Brochures 2016 - 9e druk.

R.P.C. Cornelisse

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

... kun je anders niet beter op kwartaalbasis gaan factureren?

Yep ... dat voorkomt een administratieve wanorde.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

MeRemco, is dit een theoretische vraag? En kun je anders niet beter op kwartaalbasis gaan factureren?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Allen,

 

Bedankt voor de reacties. Het is mij duidelijk.

 

Het betreft meer een theoretische vraag. Ik begrijp dat indien het om kleine bedragen gaat dit inderdaad geen halszaak hoeft te zijn. Echter vroeg ik me dit wel af.

 

Het mooiste is inderdaad om alles binnen 1 boekjaar te factureren. Echter zal dit in de praktijk niet altijd even makkelijk zijn.

 

Ook qua inkoopfacturen / bedrijfskosten is dit niet altijd mogelijk. Simpel voorbeeld; je betaald op 1 mei 2018 je webhosting pakket voor gedurende 1 jaar (1 mei 2018 tot 1 mei 2019). Heel officieel gezien zal je dit 'verlies' dan toch ook moeten verdelen over 2018 / 2019?

 

Vindt dit wel een hele interessante discussie. :classic_smile:

 

Fijn weekend!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.