• 0

Ik heb een leuk productidee [advies m.b.t. produceren en vermarketen]

(aangepast)

Hallo, ik heb geen technische achtergrond, maar ik heb een leuk idee om een product op de Nederlandse markt neer te zetten. Ik kwam vanavond toevallig op het idee en ik heb op internet niets dergelijks gevonden, waar het op lijkt. De productie kosten daarvan zullen allemaal reuze meevallen. 

 Ik ben zeker van overtuigd dat veel Nederlandse mensen het idee niet eens gek zullen vinden en dat er veel vraag naar komt.  Ik kan moeilijk  alleen mijn doel realiseren, gezien  ik verder geen middelen of kennis heb.  Kan ik bijvoorbeeld met een fabricant tot een deal komen, dat mijn idee op hun kosten gerealiseert wordt, en dat ik patenthouder wordt.

Ik hoef hier persoonlijk geen voordeel uithalen maar ik wil niet dat iemand anders mee  vandoor gaat. Wat mij betreft  mag  het product geproduceert en verkocht worden, en dat ik  de uitvinder ben. Hoe gaat zoiets in zijn werk.  

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je ten eerste moet beseffen is dat alleen een idee niks waard is.

De waarde van een idee zit in de uitvoering ervan.

 

8 uur geleden, Victoria26 zei:

Kan ik bijvoorbeeld met een fabricant tot een deal komen, dat mijn idee op hun kosten gerealiseert wordt


Wat jij eigenlijk zegt is dat jij wilt dat iemand anders risico gaat lopen. Ik kan je nu al meegeven dat dat niet gaat lukken. Dat risico moet echt bij jou als ondernemer liggen.

 

Als je echt een goed idee hebt, dan zul je het zelf moeten gaan uitvoeren of mensen moeten gaan betalen om het uit te gaan voeren. Je zegt dat je geen geld hebt, dus daar zul je een oplossing voor moeten bedenken. Ga sparen! Neem een lening? Een financiering? Misschien wel een investeerder?

Ondertussen ga je je idee uitwerken. Schrijf plannen. Doe er in elk geval zo veel mogelijk mee. Dan komt die financiering vanzelf op je pad als het echt een goed idee blijkt te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik informeer u over over de juridische kant, zodat u uw idee/product goed beschermt en een ander er niet mee vandoor gaat.

 

Ga het idee niet/zo min mogelijk verklappen/uitleggen totdat u met uw gesprekspartner een - juridisch sluitende - schriftelijke geheimhoudingsovereenkomst met afstandsverklaring hebt gesloten. Dit wordt ook wel NDA of Non Disclosure Agreement genoemd.

Met juridisch sluitend bedoel ik dat u dit door een jurist  moet laten opstellen, niet iets van internet moet plukken.  Dat is vaak van slechte kwaliteit en niet toegespitst op uw situatie.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 2

Goed beschermd bent U alleen als U zelf een octrooiaanvraag laat opstellen en indienen. Maar dat kost minimaal een paar duizend Euro, en dat is voor de meeste particulieren/startende ondernemers best een grote drempel.

 

Dat U het op internet nog niet gevonden heeft zegt niet veel. Om redelijk zeker te zijn dat het product nog niet bestaat zou U ook eens op Google Patents of op Espancenet kunnen zoeken.

 

Verder sluit ik me aan by Monique en Wouter.

 

Wel is het zo dat het werken met NDAs in de praktijk zeer moeilijk is. U zoekt een contact om uw idee aan te verkopen. Eindelijk iemand gevonden. Dan eerst die NDA. Die persoon moet dat eerst aan zijn baas/jurist vragen of hij die wel mag tekenen. Nee, mag niet, die ene clausule moet veranderderd worden. U weer terug naar uw eigen jurist. Oei, het is een contact in Franrijk. NDA vertalen in het Frans. etc etc etc. Dan zijn we twee maanden verder en dan is het warme contact een heel koud contact geworden.

 

Ook zijn er vele partijen die niet willen werken met NDAs, omdat ze niet het risico willen lopen dat het product betreft dat zij al in ontwikkeling hebben, en als ze het dan uitbrengen worden ze ineens met claims om de oren geslagen.

 

De harde waarheid is: het is donders moeilijk om een uitvinding , beschermd door een octrooi-aanvraag te verkopen. Daar gaat veel tijd en werk in zitten, als het al lukt. Het is echt niet zo dat ze bij Philips of Shell de koffie voor U klaarzetten als U zegt een goed idee te hebben.

 

En voor een uitvinding die nog niet beschermd is door een octrooiaanvraag is het nog drie keer zo moeilijk.

 

Uw beste low-budget hoop is een partner te vinden die te vertrouwen is en U een deel van de winst geeft omdat het een eerlijke persoon is (gelukkig zijn de meeste mensen dat, maar van te voren weet je dat niet). U beste duurdere oplossing is zelf een octrooiaanvraag laten opstellen en indienen, en dan de boer op zonder NDA

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Victoria26 zei:

Ik hoef hier persoonlijk geen voordeel uithalen

Dan heeft het toch ook geen zin er mee aan de slag te gaan?

 

Zoals ik je post lees lijkt het er op dat je vooral met eer betaald wilt worden.

Als ervaringsdeskundige kan ik ze zeggen, vergeet dat, dat lukt niet.

 

Nou ja, op korte termijn misschien maar je verspilt er heel erg veel tijd mee.

 

Als je aan je idee geen verdienmodel kan hangen, en dat idee plus verdienmodel in een paar zinnen kan uitleggen, dan heeft het geen zin.

 

Er zijn maar een paar ideeën die tegen de heersende verdienmodellen in gingen en toch een succes werden. En die uitvinders waren op dat moment al ervaren ondernemers.

Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de stofzuiger van Dyson.

En die heeft er heel, heeeeeeeeel erg lang aan moeten trekken!

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Volgens mij is het niet zo moeilijk. Je wil alleen dat iedereen weet dat jij het product bedacht hebt. Dus dan maak je een leuk youtube filmpje waarin je jouw idee uitlegt. Begin met het tonen van een landelijke krant van vandaag dan staat ook het tijdstip van bekend maken vast. 

Vervolgens maak je een Facebookpagina aan en een Instagram account en zet daar het filmpje en foto's van je vinding op en vraagt bloggers er iets over te schrijven. Met het bekend maken blokkeer je ook anderen die jouw idee eventueel willen gebruiken voor een octrooi. Je ben zeker niet de eerste. Er zijn talloze voorbeelden van zogenaamde life hacks.

 

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 1

Goede avond, ik dank jullie hartelijk voor jullie reacties.  Daar  kan ik  opmaken dat mijn doel heel moeilijk te bereiken is.

Meest voor mij haalbaarde vind ik  het advies  van Hans waar ik  met mijn idee op Social Media veel populeriteit  kan scoren.

Hopelijk lukt het mij daar iemand te  ïnteresseren en krijg ik nodige steun. Ik hoef ook geen bekendheid of voordeel, maar het zou fijn zijn.

Mijn doel is dat mijn product het onaangename van  veel mensen  in dagelijks leven  weg kan nemen of verlichten.  Ik ga er alles aan doen, om het product op de markt te introduceren, zodat iedereen daar dankbaar en dagelijks gebruik van kan maken. M.v.g. Victoria

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Victoria26 zei:

Ik hoef ook geen bekendheid of voordeel, maar het zou fijn zijn.

Mijn doel is dat mijn product het onaangename van  veel mensen  in dagelijks leven  weg kan nemen of verlichten. 

 

Ik zou zeggen, schreeuw je idee van de daken, breng het onder de aandacht van productontwikkelaars etc.

Als het idee inderdaad zo goed is, dan zullen die partijen het wel vermarkten, worden een hoop mensen geholpen en heb jij je doel bereikt.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Quote

  Ik ga er alles aan doen, om het product op de markt te introduceren, zodat iedereen daar dankbaar en dagelijks gebruik van kan maken.

dat klinkt als een mooie, persoonlijke uitdaging voor 2019!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Victoria26 zei:

Meest voor mij haalbaarde vind ik  het advies  van Hans waar ik  met mijn idee op Social Media veel populeriteit  kan scoren.

 

Veel beter dan al die overbodige geheimzinnigheid. Je brein is een spier. Ideeën krijgen kan je oefenen. Deel ze met anderen, dan verrijken die de ervaring en ontstaat kans tot samenwerking. Ver weg stoppen in een geheim laatje heeft niemand wat aan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je zou ook eens een korte cursus of workshop ondernemerschap oid kunnen volgen. Of je aansluiten bij een business club/ ondernemersnetwerk en hier met ervaringsdeskundigen verder over spreken . Er zit enorm veel expertise bij dit soort netwerken, het kost vrijwel niets  en men is doorgaans bereid je verder te helpen.

aangepast door Hans van den Bergh
Link verwijderd
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.