• 0

Waarom gebruik jij nog geen online facturatiesysteem?

Hallo allen,

 

Al jaren ben ik als ZZP'er aan de slag en maak voor mijn facturen vooral gebruik van een eigen systeempje. Deze is niet perfect, maar voldoet meestal prima. Zo ken ik ook vrij veel collega ZZP'ers die zelf iets in Excel maken.

 

Wat ik me afvraag, en die vraag stel ik mezelf ook vaak, waarom werken we nog steeds massaal met eigen brouwsels terwijl er legio online mogelijkheden zijn die volgens mij veel werk uit handen nemen.

 

Mijn voornaamste bedenkingen: 

  • Ik betaal nu niets om mijn facturen te maken en wil dat graag zo houden. Er zijn geen aanbieders die het hele pakket kosteloos aanbieden. Het is altijd op basis van freemium. Je krijgt dus wel een aanbieding voor een gratis variant, maar deze is zo beperkt dat je eigenlijk moet upgraden.
  • Ik wil mijn financiële gegevens niet zomaar met een derde partij delen, enkele banken daargelaten

 

Aan de andere kant weet ik ook dat als het product volledig gratis zou zijn, dat ik dan zelf het product ben. Voelt dus ook als een dilemma waar ik maar niet uit kom. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van mijn collega ZZP'ers.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, welkom op HigherLevel.

 

Er zijn heel wat zéér voordelige systemen op de markt, en het lijkt me logisch dat deze een vergoeding voor hun service vragen. Juist omdat je voorzichtig wil zijn met je financiële gegevens zou ik altijd voor een betaalde oplossing kiezen. 

 

De mensen daarachter zijn ook zzp-ers/ondernemers natuurlijk.

 

gr.

Richard

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je zelf een pakket kiezen, die vervolgens niet voldoet aan de eisen / wensen van je boekhouder.

Ik stel mijn klanten dit ter beschikking (als zij het willen) en daarbij kunnen ze kiezen tussen een aantal mogelijkheden waarvan ik tevens gebruik maak.

 

Voordeel voor mijn klanten is dat zij meteen mee kunnen kijken in het systeem, ze zijn op de hoogte van de te verwachten BTW en resultaten.

Voordeel voor mij is dat ik geen dubbel werk heb.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, NietZeuren zei:

Wat ik me afvraag, en die vraag stel ik mezelf ook vaak, waarom werken we nog steeds massaal met eigen brouwsels terwijl er legio online mogelijkheden zijn die volgens mij veel werk uit handen nemen. 

 

Is het zoveel werk dan? De gegevens die de basis voor de factuur vormen, moet ik sowieso ergens gereed hebben of invoeren. Het kopiëren en plakken van die gegevens is de moeite niet.

Wat mij de laatste jaren is opgevallen is dat het stroomlijnen van die eerste stap, het bij elkaar brengen van de gegevens die ik nodig heb, de meeste tijdwinst heeft opgeleverd. (In mijn geval: door het inrichten van een urenregistratiesysteem.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Momenteel was ik mezelf ook aan het oriënteren naar een online facturatie systeem, maar ik doe dit wel in overleg wel met mijn boekhouder. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat hij er ook mee kan werken en het werk makkelijker en minder tijdrovend wordt.

 

Je moet dus voor jezelf nagaan wat zijn de voordelen van zo een pakket voor jouw?

  • Bespaart het je tijd? dus ook geld?
  • Je administratie wordt overzichtelijker?
  • Zit in de cloud dus altijd een backup?

 

 Ik heb zelf een pakket(alleen factureren) op het oog wat mij €9,- P/M gaat kosten, dat vindt ik meer dan waard voor de voordelen die het mij oplevert.

 

Groet,

 

Karim

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Karim. zei:
  • Je administratie wordt overzichtelijker?
  • Zit in de cloud dus altijd een backup?

 

Overzichtelijker? Je moet twee (in principe identieke) lijsten van klanten bijhouden, 1 voor de facturatiedienst en 1 voor je andere correspondentie. 

 

Altijd een backup in de cloud? Ja dat is mooi, als het inderdaad een backup is. Ik vrees dat voor velen die kopie bij de cloudfacturatie de enige kopie is. Wat als die failliet gaat of een technische storing heeft?

 

En vergeet ook de AVG risico's niet: extra verwerkersovereenkomt, extra risico op dataverlies

aangepast door kuifje
nog niet klaar

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

In mijn begin jaren als zzp'ers was ik  ook een doe het zelfer met excel, als de aantal facturen beperkt zijn is dit goed te doen. Ondertussen heb ik ervaring met moneybird en factuursturen.nl. Ik ben altijd een groot voorstander van cloud toepassingen geweest.

Als je toch zover bent om ervoor te betalen kijk dan goed naar koppel mogelijkheden en of het ubl-ready 2.0 is.  Ook voor  je klanten is het prettig als jij een bestand stuurt wat gelijk ingelezen en verwerkt kan worden.

Vooral dashboard vind ik prettig om mee te werken.

Neem wel tijd  voor de inrichting, je logo, bedrijfsgegevens, layout enz ,eenmaal alles ingericht kun je vlot werken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik gebruik zelf WooCommerce (een online webshop systeem voor WordPress) met wat extra plugins. Daarmee kan ik automatisch contracten en facturen maken, automatische mails sturen, gespreksnotities en mails opslaan bij de betreffende order, orders een status geven en daarop filteren (bijv offerte verstuurd, in behandeling, factuur verstuurd enzovoorts), omzetgegevens bekijken, automatische backups maken enzovoorts. Werkt voor mij prima.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben zelfstandige in de ICT en ik heb ook een eigen facturatie programma/systeem gebouwd. Ik gebruik dat systeem al jaren met veel succes en heb onlangs besloten het open-source te maken. Je kunt het dus downloaden en op je eigen server installeren, a la WordPress. De voordelen van het systeem op een rij:

 

  • je eigen data beheren
  • geen AVG nodig
  • gratis
  • werkt op mobiel

 

Je kunt het systeem hier vinden: www.invoicelion.org. Ik bied het systeem overigens ook 'Hosted' aan voor slechts 10 euro per jaar en ja... daar hoop ik (op termijn) iets aan te gaan verdienen/uit de kosten te komen. Zoniet, dan heb ik in ieder geval andere zelfstandig ondernemers geholpen.

aangepast door Joost van der Schee
Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf niet zo bang voor mijn privacy. Online systemen moeten zich door de avg aan allerlei regels houden en wie zegt dat jouw pc veiliger is? De kans dat jouw pc leeg geroofd wordt of via ransomware onbeschikbaar wordt is zeker niet verwaarloosbaar.

 

Daarnaast hebben online systemen meestal 10,000den klanten. De gegevens van 1 klant zijn voor hun niet interessant lijkt me.

 

Het voordeel van een online systeem te gebruiken (ik gebruik zelf e-boekhouden.nl)  is dat zodra je factuur klaar is, die ook in je boekhouding staat en dus ook meegenomen wordt op je btw-aangifte. Backups worden geregeld en je hebt al je gegevens altijd bij de hand. 

 

En trouwens...als jij naar de supermarkt gaat, reken jij dat altijd cash af? Als je met een bankpas betaalt kunnen ze al je aankopen aan elkaar knopen. Wie weet wat daarmee in de toekomst (of nu al?) mee mogelijk wordt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.