• 0

Vader en minderjarige zoon allebei eigen éénmanszaak

(aangepast)

Beste Higherlevelaars,

 

Hierbij een fiscale vraag.

Even de casus: Zelf heb ik al een aantal jaren een éénmanszaak.

Mijn zoon is nu 17 en wordt in augustus volgend jaar 18 en dus meerderjarig.

Hij wil graag begin 2019 zijn eigen éénmanszaak oprichten. Zijn bedrijf zal kwalificeren als onderneming.

In de huidige situatie wordt ook zijn vermogen opgeteld bij mijn vermogen.

 

Ik probeer mijzelf een voorstelling te maken hoe voor mij de aangifte in 2019 uit gaat zien.

 

1. Doen wij allebei aangifte als ondernemer? Zo ja, wordt dan nog steeds zijn vermogen bij mijn vermogen opgeteld? Allen voor 2019 want in geheel 2020 is hij meerderjarig.

2. Moet ik mijn aangifte combineren met de zijne? En zo ja, hoe moet men zoiets integreren?

3. Krijgt hij dan ook een eigen heffingskorting?

 

Graag verneem ik van jullie ideeen en suggesties!

 

Groeten,

Tjibbe

 

aangepast door Tjibbe19
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Tjibbe19,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Had je deze verwijzing 18 jaar worden op de website van de Belastingdienst al gevonden? Het is alvast iets, alhoewel ondernemen slechts summier aan de orde komt in de checklists voor ouders en kinderen.

 

Zie daartoe beter Onder de 18 een bedrijf starten op de website van de KvK.

 

Ik denk dat de feitelijke woonsituatie de belangrijkste factor is. Je doet beide eigen aangiftes, maar bij het berekenen van recht op toeslagen (huurtoeslag) kunnen die opgeteld worden bij inwonende kinderen/medebewoners.

 

Wat is jullie gezinssituatie en hoe zit dit met fiscaal partnerschap? Vraag die best je voor jezelf kunt beantwoorden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Tjibbe19 zei:

Ik had gehoopt, er een mogelijkheid was dat zijn vermogen in zijn eigen box 3 zou vallen i.v.m. heffingskortingen

Heffingskorting en Box 3 hebben niets met elkaar te maken in box 3 zit alleen prive spaar tegoeden.

Heffingskortingen worden toegepast op de inkomsten uit arbeid of winst in Box 1.

 

Als jij het over vermogen hebt over welk vermogen heb ij het dan?

Want als je zoon een eenmanszaak heeft en bijv 2000 euro in zijn eenmanszaak stopt om voorraad te kopen dan is dat op dat moment zakelijk vermogen en hoe je dat dus niet mee te tellen op jou IB aangifte als Box 3 vermogen.

 

Alleen als je zoon zoveel winst maakt dat hij duizenden euro's niet meer zakelijk gebruikt (voor nieuwe voorraad of andere zakelijke kosten) en dat geld op zijn spaarrekening zet, bijv voor een latere studie (of een ander prive doel spaart) dan pas wordt het weer prive vermogen en moet je het bij jou meetellen.

 

Voor box 3 spaargeld is 1 januari de peildatum. Dus het spaargeld dat jou zoon op 1 januari 2018 als spaargeld had is in jou aangifte 2018 relevant voor box 3 aangifte.

Het spaargeld dat hij op 1 januari 2019 op zijn spaarrekening heeft moet jij in je aangifte van 2019 meetellen.

 

Als hij al heel veel gespaard heeft om in januari 2019 te kunnen beginnen en jij (samen met je fiscaal partner) meer dan 60000 spaargeld hebt.

Dan kan het wellicht handig zijn om voor 1 januari het geld op een zakelijke rekening van de eenmanszaak van je zoon te zetten.

zie verplaatsen van vermogen van box3 naar box 1

 

MAar het wordt waarschijnlijk erg kort dag om dat nog te organiseren want dat moet dan voor 31 december regelen.

Dus kijk ook of het allemaal veel kunst en vliegwerk waard is om dat te realiseren. Bij kleine bedragen (paar duizend euro spaargeld) is het max tientjes werk aan vermogensrendement heffing.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er in de eigen aangifte IB 2019 van zoon met evt. vermogen? Dreigt er geen dubbele belasting in voorkomende gevallen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De aangifte 2019 gaat over belastingjaar 2018. De eerste verandering is dus pas in 2020. Dus heel het jaar nog de tijd om te zien hoe eventueel opgebouwd vermogen het best kan worden verdeeld over zakelijk en privé. Het kan tot de leeftijd van 18 inderdaad voordelig zijn om dat zo veel mogelijk (moet wel zakelijke nut hebben) uit het totale vermogen te halen. Vanaf 18 jaar heeft de zoon zelf een vrijstelling van 30k,

 

Zoon krijgt geen heffing in Box 3 door vermogen. Zijn eventuele privévermogen wordt opgeteld bij dat van de ouder(s) dus kan er ook geen dubbele belasting ontstaan.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Highio zei:

Wat gebeurt er in de eigen aangifte IB 2019 van zoon met evt. vermogen? Dreigt er geen dubbele belasting in voorkomende gevallen?

 

Groet,

 

Highio

 

11 uur geleden, Highio zei:

Wat gebeurt er in de eigen aangifte IB 2019 van zoon met evt. vermogen? Dreigt er geen dubbele belasting in voorkomende gevallen?

 

Groet,

 

Highio

 

Link naar reactie
  • 1
Zojuist, odeon zei:

 

 

Zojuist, odeon zei:

Heffingskorting en Box 3 hebben niets met elkaar te maken in box 3 zit alleen prive spaar tegoeden.

Heffingskortingen worden toegepast op de inkomsten uit arbeid of winst in Box 1. 

 

Haal je hier niet arbeidskorting en algemene heffingskorting door elkaar?

Algemene heffingskorting kan ook in mindering gebracht worden op belasting box 2 en box 3.

Dit i.t.t. de arbeidskorting die alleen voor box 1 geldt.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, odeon zei:

Haal je hier niet arbeidskorting en algemene heffingskorting door elkaar?

 

nee ik haalde ze niet door elkaar maar ik had die reactie niet helemaal goed gelezen / begrepen gisteravond.

 

 

11 uur geleden, Hans v N zei:

De aangifte 2019 gaat over belastingjaar 2018

 

Dat is feitelijk onjuist omschreven in voor 1 mei 2019 doe je aangifte over 2018.

En 1 januari 2019 is de peildatum voor de aangifte 2019 die je voor 1 mei 2020 moet doen er is dus niet een heel jaar om te bekijken hoe het vermogen in de aangifte van 2019 moet worden verwerkt. eventueel vermogen moet voor 1 januari 2019 zakelijk gelabeld (kunnen) worden anders is het voor aangifte 2019 te laat

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde uiteraard dat je "in" 2019 aangifte doet over 2018, denk dat dit voor de goede verstaander al lang duidelijk was maar strikt genomen is het inderdaad "feitelijk onjuist".  En ik ging uit van starten in 2019, dat las ik ergens, zodat de eerste vermogenstoets  1 januari 2020 is. Het is uiteraard goed om bij dit soort zaken correct te formuleren. 

 

Interessanter vind ik de vraag of TS zijn zoon volgende week kan inschrijven, een zakelijke rekening openen en daar zijn spaargeld op storten om pas in de loop van 2020 te starten goedgekeurd wordt door de fiscus. Strikt genomen mag je pas inschrijven als er sprake is van deelname aan het economisch verkeer. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 21-12-2018 om 13:07, Tjibbe19 zei:

Even de casus: Zelf heb ik al een aantal jaren een éénmanszaak.

Mijn zoon is nu 17 en wordt in augustus volgend jaar 18 en dus meerderjarig.

Hij wil graag begin 2019 zijn eigen éénmanszaak oprichten.

Warrelige discussie ...

 

Zelf heb ik ook een paar vragen ...

Waarom niet starten in augustus 2019?

Wat maakt starten in begin 2019 zo belangrijk?

Wat voor activiteiten gaat hij eigenlijk uitvoeren?

Wat denk hij met deze activiteiten gaan verdienen?

Inmiddels 17 jaar, dus hij voldoet aan de kwalificatieplicht?

Wordt hij ondernemer voor de IB (InkomstenBelasting) of slechts voor de OB (OmzetBelasting)?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.