• 0

Factureren als ZZP'er en vanuit de holding (managementfee) met winstuitkering

Ik heb een aanbod gekregen om  uit loondienst (Payroll-constructie) te treden en mijn uren te gaan factureren als ZZP'er. Het idee is om de eerste €24.000 te factureren als ZZP'er omdat dit belastingvrij is. De uren daarboven zou ik dan vanuit de holding factureren als managementfee. Daarnaast is er een winstuitkering van 5% afgesproken, dit zal ik dan ook vanuit de holding gaan factureren. Het doel is om netto maandelijks evenveel over te houden als nu (€2000) doordat ik dit belastingvrij kan factureren als ZZP'er. Het opgebouwde vermogen in de holding zal in de toekomst gebruikt worden om bijvoorbeeld een huis te kopen (privé lenen van de holding).

 

Dit klinkt allemaal heel voordelig maar ik ben bang dat ik een aantal zaken mis. Graag ontvang ik advies waar ik rekening mee moet houden en of het werkt zoals ik hierboven heb geschetst.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
41 minuten geleden, Marcel de Vries zei:

Dit klinkt allemaal heel voordelig maar ik ben bang dat ik een aantal zaken mis. Graag ontvang ik advies waar ik rekening mee moet houden en of het werkt zoals ik hierboven heb geschetst.

U mist inderdaad iets ... Hopshoppen is fiscaal niet toegestaan.

 

"Ik heb een aanbod gekregen om  uit loondienst (Payroll-constructie) te treden en mijn uren te gaan factureren als ZZP'er."

Dat zal worden gezien als een voortzetting van de dienstbetrekking.

 

"Het idee is om de eerste €24.000 te factureren als ZZP'er omdat dit belastingvrij is."

Het is geenszins belastingvrij, alleen zijn de Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek en MKB-winstvrijstelling bijna net zo hoog als de te betalen Inkomstenbelasting.

Overigens worden genoemde  fiscale aftrekposten de komende jaren drie flink afgebouwd en zullen op termijn helemaal verdwijnen. Geen reden dus om hoera te roepen.

 

"De uren daarboven zou ik dan vanuit de holding factureren als managementfee. Daarnaast is er een winstuitkering van 5% afgesproken, dit zal ik dan ook vanuit de holding gaan factureren."

U factureert vanuit 'De Holding'... betekent dat, dat u ook DGA bent van deze Holding en/of dat u als werknemer gerechtigd bent om betaling uit te voeren?

Wat voor functie in loondienst blijft er nog voor u over in deze Holding?

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een voortzetting van  de dienstbetrekking, kan dit niet zomaar? Uit loondienst naar ZZP?

 

Goed om te weten dat die aftrekposten komende jaren worden afgebouwd, wel iets om rekening mee te houden.

 

De holding is er puur voor om vermogen in te bewaren omdat dit belastingvoordelen met zich mee zou brengen. Ik blijf aan het werk bij het bedrijf (BV) waar ik nu ook werk maar dan als ZZP'er. Ik zal de holding zelf oprichten dus ben dan ook direct DGA neem ik aan. Is het mogelijk hoe ik het heb omschreven? Dus een deel factureren als ZZP'er en dan een deel onder het mom van managementfee vanuit de nieuwe holding?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Marcel de Vries zei:

Het is inderdaad een voortzetting van  de dienstbetrekking, kan dit niet zomaar? Uit loondienst naar ZZP?

Niet bij de oud werkgever voor (min of meer) de zelfde werkzaamheden binnen 6 maanden en 1 dag na einde  dienst verband 

 

1 uur geleden, Marcel de Vries zei:

Is het mogelijk hoe ik het heb omschreven? Dus een deel factureren als ZZP'er en dan een deel onder het mom van managementfee vanuit de nieuwe holding?

 

Nee, lijkt me een onzakelijke constructie met als enig doel om belastingvoordeel te behalen 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het nog helpen dat het een nieuwe BV is die deze maand is opgericht? Dus eigenlijk zou mijn huidige contract moeten worden overgezet naar de nieuwe BV maar ik zou dan direct als ZZP'er aan de slag kunnen gaan.

 

Hoe zou u het dan aanraden? Of alles factureren als ZZP'er of alles vanuit de holding en dan mijzelf verlonen vanuit de holding? Dan zou ik dus wel maandelijks een managementfee kunnen factureren en jaarlijks de winstuitkering?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Marcel de Vries zei:

Hoe zou u het dan aanraden?

 

Bezint er ge begint 

 

Ik zou aanraden om het eens goed door en voor te laten rekenen door een boekhouder of fiscalist.

 

Ik vraag me sterk af of jij hier wel voordeel bij hebt, of deze manier sowieso werkt en dan nog of dat wel de beste optie is voor jouw doel. 

Je geeft  nu een hoop zekerheden op ( o.a, WW, loondoorbetaling bij ziekte, pensioenopbouw STiPP)  voor een nogal twijfelachtige fiscale constructie waarin voortgezet dienstverband (en dus alle omzet  = belast salaris en geen recht op ondernemersvoordelen) op de loer ligt 

 

Én  je probeert van 2 walletjes tegelijk te eten door een deel inkomen in de fiscaal vriendelijke  IB vorm te plaatsen en een deel in de belastinguitstel van de VPB. Dat laatste gaat om meerdere redenen spaak lopen: naast de eerder genoemde constructie voorzie ik ook problemen met het urencriterium, waar de uren die je voor de BV maakt niet meetellen.  

 

Wiens idee en initiatief is dit hele circus eigenlijk?  Uit de eerste zin van de startpost maak ik op dat het initiatief bij de werkgever lag. Wees dan extra op je hoede:  wordt niet de clown!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Marcel de Vries, hoe lang ben je inmiddels in dienst van de payroll-organisatie en wat voor (volgend) arbeidscontract heb je?

 

Quote

Kan het nog helpen dat het een nieuwe BV is die deze maand is opgericht?

 

Wie of wat heeft een nieuwe BV opgericht?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
5 uur geleden, Marcel de Vries zei:

Ik heb een aanbod gekregen om  uit loondienst (Payroll-constructie) te treden en mijn uren te gaan factureren als ZZP'er. Het idee is om de eerste €24.000 te factureren als ZZP'er omdat dit belastingvrij is. De uren daarboven zou ik dan vanuit de holding factureren als managementfee. Daarnaast is er een winstuitkering van 5% afgesproken, dit zal ik dan ook vanuit de holding gaan factureren. Het doel is om netto maandelijks evenveel over te houden als nu (€2000) doordat ik dit belastingvrij kan factureren als ZZP'er. Het opgebouwde vermogen in de holding zal in de toekomst gebruikt worden om bijvoorbeeld een huis te kopen (privé lenen van de holding).

 

Dit klinkt allemaal heel voordelig maar ik ben bang dat ik een aantal zaken mis. Graag ontvang ik advies waar ik rekening mee moet houden en of het werkt zoals ik hierboven heb geschetst.

 

 

Er zijn hier twee aspecten die op problemen stuiten:

 

1. Facturen aan wie nu je werkgever is *kan* tot fictief dienstverband problematiek leiden

2. Je kunt niet je werkzaamheden zowel vanuit privé (jij noemt dat ZZP) als vanuit een BV factureren. Je factureert vanuit je BV of vanuit privé. Factureer je vanuit je BV, dan moet je daar een salaris tegenover stellen dat gebruikelijk is voor die werkzaamheden en wanneer je 70% van je omzet managementfee als loonkosten aanhoud, zit je redelijk in de richting. 

 

Voor 2000 netto per maand is dit allemaal niet de moeite.

Link naar reactie
  • 0

Idee komt bij de werkgever vandaan maar wel met het advies het goed uit te laten zoeken. Ik ben 2,5 jaar in dienst en heb een fase c contract (vast contract). 

 

De bedoeling is uiteraard om als zelfstandige meer over te houden per maand met daarbij de jaarlijkse winstuitkering. Pensioenopbouw heb ik nu amper en over ziekte en ww maak ik me niet druk, dat risico wil ik wel nemen. Maar dan moet er natuurlijk een stuk meer dan 2000 netto overblijven. Stel ik factureer 5000 per maand aan managementfee, dan ga ik er wel goed op vooruit toch? 

Link naar reactie
  • 1

Ik zou als advies lekker blijven zitten en om een betere pensioen- en bonusregeling vragen...

 

...bij langdurige ziekte en blijvende arbeidsongeschiktheid rest voor ondernemers alleen de bijstand, want voor verzekering heb of reken je kennelijk geen budget.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Marcel de Vries zei:

Het is inderdaad een voortzetting van  de dienstbetrekking, kan dit niet zomaar? Uit loondienst naar ZZP?

 

Goed om te weten dat die aftrekposten komende jaren worden afgebouwd, wel iets om rekening mee te houden.

Ter aanvulling ... Als de werkzaamheden (nagenoeg) bij die ene oud werkgever blijven dan is er geen sprake van zelfstandigheid en gaat er een dikke streep door de zelfstandigenaftrek, en daarmee ook door de startersaftrek. Het urencriterium brengt hier geen verandering in.

Nu heeft elk nadeel ook z’n voordeel ... de winst gaat daardoor omhoog en daarmee ook de MKB-winstvrijstelling, maar dit compenseert bij lange na niet de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Een doekje voor het bloeden dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.