• 0

Prijsverhoging commerciële dienstverlening volgens indexcijfer

In januari 2018 heb ik ingeschreven op een opdracht. Deze zou in april 2018 gegund worden. Door uitstel werd dit pas november 2018.

In de opdracht staat dat het uurtarief jaarlijks in januari verhoogd mag worden volgens de index dienstenprijzen commerciële dienstverlening (2015=100).

 

Nu geeft statline 3 cijfers:

1ste kwartaal 101,9

2de kwartaal 102,6

3de kwartaal 103,4  (voorlopig)

(https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83760NED/table)

 

Hoe (met welk indexcijfer) kan ik nu mijn prijs voor 2019 bepalen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
6 uur geleden, Verkeerseducatie zei:

In de opdracht staat dat het uurtarief jaarlijks in januari verhoogd mag worden volgens de index dienstenprijzen commerciële dienstverlening (2015=100).

Hoe (met welk indexcijfer) kan ik nu mijn prijs voor 2019 bepalen?

Dat wordt heronderhandelen, want dat had in de overeenkomst van opdracht vermeld moeten worden.

 

Wat u vooraf had moeten lezen en weten is dit: Welk cijfer gebruik ik voor mijn indexering?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara, bedankt voor je reactie.
Maar ik blijf met een vraag zitten.
Stel, ik heb in mijn offerte van 2018 een uurtarief van € 30 opgegeven. 
In de tabel https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83760NED/table?ts=1546592813641 kan ik de prijsindexcijfers terugvinden.
Stel dat de opdrachtgever zegt dat het definitieve jaargemiddelde gebruikt wordt.
Hoe bepaal ik dan mijn tarief voor 2019?

Link naar reactie
  • 1

Leuk hé denk je een duidelijke prijsafspraak te hebben blijkt deze zo onduidelijk als wat. Een definitief jaargemiddelde kan nooit dienen als basis voor de prijsverhoging want dat definitief cijfer zal afhankelijk van de complexiteit van het indexcijfer ergens tussen maart en september pas bekend zijn. Veeel te laat dus voor de indexering per 1 januari 2019. Over het algemeen wordt dus de jaarmutatie berekend op het cijfer laatste bekende (definitieve) kwartaal of maandcijfer. in dit geval bijv 3e kwartaal.

 

Ik zal alleen even ingaan op de berekeningmethode

Als jij in 2018 een contract hebt gesloten en stel de afspraak is dat het Het (jaar) prijsindexcijfer van 3e kwartaal voorafgaand aan het nieuwe jaar het peilmoment is.

Dan is jou ijkpunt voor jou 30 euro dus het indexgetal van 3e kwartaal 2017. Als je dan voor 2019 de prijzen gaat berekenen moet je naar de jaarmutatie kijken als 3e kwartaal 2018 bekend is

 

afbeelding.thumb.png.754445381b568d14b68a846b9b738ba8.png

 

dan is jou 2018 prijs van 30 euro gebaseerd op het indexcijfer 3e kwartaal 2017 is 100,7

het indexcijfer voor 3e kwartaal 2018 is 103,4

De jaarmutatie is dan 2,7 % (zie ook onderstaand overzichtje dat CBS ook publiceert

 

afbeelding.thumb.png.38d23799cc0fbc55cc4863239e32ae58.png

 

De meest eenvoudige methode is om dan te zeggen

 

prijs 2019 = 30 x 102,7% = 30,81

 

Soms wordt een meer wiskundig correcte berekening voorgeschreven (vooral als het indexcijfer al wat hoger is)

dan stel je dat 30 euro gelijk staat aan 100,7 indexcijfer en dat wordt je berekening

30 / 100,7 *103,4 = 30,804 afgerond 30,80

 

Je ziet in dit geval lood om oud ijzer

 

maar gewoon voor de lol ervan als de indexcijfers 120 en 122,7 waren geweest (zelfde jaarmutatie) dan is het verschil groter

dan wordt het 2019 tarief namelijk

30 / 120 * 122,7 = 30,675

 

Dus de methoden zijn wel afwijkend en kunnen flinke invloed hebben op de einduitkomst

Advies is dus, kijk nog eens geod naar het contract of spreek alsnog af welke jaarmutatie gebruikt moet worden voor de verhoging en welke rekenmethode.

 

Volgens mij wordt deze prijsindex ca iedere 5 jaar opnieuw op 100 gezet dus dan zou ik voorstellen de eenvoudigste rekenmethode te gebruiken door de jaarmutatie te gebruiken om het tarief te verhogen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.