• 0

BTW (internationaal) verleggen naar organisatie die geen BTW betaalt?

Hallo allemaal,

 

Ik ben zelfstandig journalist en tekstschrijver en ben zopas beginnen werken voor een internationale opdrachtgever, een handelsorganisatie. Het werk is voor een publiek-privaat partnerschap en met een beperkt budget. De vorige persoon die dit werk deed voor hen rekende geen BTW aan (zij woonde in Duitsland en viel daar onder een kleineondernemingsregeling). De opdrachtgever heeft een kantoor in Londen en is ook geregistreerd als stichting in Nederland.  Bot gezegd is er geen budget om ook nog BTW aan te rekenen, dus dat zou van de vergoeding afgetrokken worden, waardoor er niet genoeg overblijft voor mij om dit haalbaar te maken.

 

Als ik aan hun stichting factureer, kan ik geen aanspraak maken op de vrijstelling voor organisaties die belangen behartigen, omdat dit alleen voor de organisaties zelf gaat. Verder geloof ik niet dat andere uitzonderingen van toepassing zijn. Als ik 21% aanreken kom ik waarschijnlijk ook boven de kleineondernemingstarieven uit, aangezien ik als schrijver weinig kosten maak.

 

Het kantoor in Londen heeft geen btw-nummer. Kan ik aan hun factureren en de belasting verleggen, als zij zelf geen belastingen betalen?

 

Brexit is hier even buiten beschouwing gelaten overigens, hopelijk kan ik tegen dan aan een van de btw-gepriviligeerde organisaties factureren :-)

 

Alvast heel erg bedankt als iemand hierover een advies heeft, ik breek hier al enkele maanden mijn hoofd over!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

Je moet op jouw factuur het btw-nummer van je afnemer vermelden als je de btw wilt verleggen naar hun.

 

Indien ze geen btw-nummer hebben kun je daar dus niet aan voldoen en zul je de btw dus zelf af moeten dragen. Als er bij de afnemer geen budget voor is en jij kunt het niet ook niet uit jouw marge betalen dan zul je hier dus niet aan moeten beginnen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, mandib zei:

Als ik 21% aanreken kom ik waarschijnlijk ook boven de kleineondernemingstarieven uit, aangezien ik als schrijver weinig kosten maak.

 

Door de btw te verleggen lijkt het of je dan voor de KOR in aanmerking komt maar die vlieger gaat helaas niet op als ik dit rekenvoorbeeld van de BD goed lees. 

 

Denk dat je het beste gewoon met BTW kan factureren en dat de klant zelf maar ziet of en hoe hij het kan terugvorderen.

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, mandib zei:

Als ik 21% aanreken kom ik waarschijnlijk ook boven de kleineondernemingstarieven uit, aangezien ik als schrijver weinig kosten maak.

 

56 minuten geleden, henkh zei:

Denk dat je het beste gewoon met BTW kan factureren en dat de klant zelf maar ziet of en hoe hij het kan terugvorderen.

Dat impliceert een keuzemogelijkheid ... wat echter niet het geval is.

Als de activiteit belast is met BTW dan ben je verplicht deze in rekening te brengen.

 

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is ... wie/wat is de publiek-privaat partnerschap, wie/wat is de stichting en wie/wat is het kantoor in Londen?

 Voor de goede orde ... een publiek-privaat partnerschap ... kan niet of gedeeltelijk of geheel van BTW vrijgesteld zijn.

Misschien is er meer mogelijk dan uit dit verhaal is om te maken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Quote

 

  2 uur geleden, henkh zei:

Denk dat je het beste gewoon met BTW kan factureren en dat de klant zelf maar ziet of en hoe hij het kan terugvorderen.

Dat impliceert een keuzemogelijkheid ... wat echter niet het geval is.

Als de activiteit belast is met BTW dan ben je verplicht deze in rekening te brengen.

 

 

idd niet helemaal goed geformuleerd. :classic_blush: maar TS hoeft wellicht geen btw te factureren als ik  de link van Ward bekijk en hij aan de voorwaarden voldoet.  Ts kan dan alleen geen voorbelasting terugvragen. 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel allen! Excuses voor mijn late antwoord. De dienst is niet vrijgesteld, heb de Belastingdienst aan de lijn gehad en volgens hen valt het onder copywriting omdat ik niet alleen schrijf maar ook de website onderhoud e.d.. Het partnerschap is zelf geen wettelijke entiteit, ik factureer dus aan een van de partners, een handelsorganisatie in Londen.  Die organisatie heeft ook een stichting in Nederland.

 

Mijn conclusie is dat ik hun gewoon 21% moet aanrekenen ongeacht of ik aan de stichting of het hoofdkantoor in Londen factureer, aangezien de organisatie geen BTW-nummer heeft.

 

In de rekenhulp Diensten in en uit het buitenland vond ik net echter wel dit: "Levert u diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs? De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen."  Valt mijn dienst daaronder als ik hun partnerschap promoot dat inderdaad wetenschappelijk onderzoek stimuleert? Voel er echter weinig voor om dan te gaan uitzoeken hoe dat (nu) in het VK allemaal werkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je gelijk. Als het een Nederlanse stichting is, moet je sowieso het (hoge) btw-tarief toepassen. En als het een Engelse organisatie is zonder btw-nummer ook.

 

Ik denk overigens niet dat het gaat om diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, etc. Daaronder verstaan ze meer muziekuitvoeringen, sportevenementen, (wetenschappelijke) congressen, beurzen, of toneel-, circus-, en filmvoorstellingen. Maar ook als je bij die vraag "nee" invult, kom je volgens mij uiteindelijk uit op hetzelfde resultaat. En dat is dat de dienst belast is in Nederland.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.