• 0

BTW (internationaal) verleggen naar organisatie die geen BTW betaalt?

Hallo allemaal,

 

Ik ben zelfstandig journalist en tekstschrijver en ben zopas beginnen werken voor een internationale opdrachtgever, een handelsorganisatie. Het werk is voor een publiek-privaat partnerschap en met een beperkt budget. De vorige persoon die dit werk deed voor hen rekende geen BTW aan (zij woonde in Duitsland en viel daar onder een kleineondernemingsregeling). De opdrachtgever heeft een kantoor in Londen en is ook geregistreerd als stichting in Nederland.  Bot gezegd is er geen budget om ook nog BTW aan te rekenen, dus dat zou van de vergoeding afgetrokken worden, waardoor er niet genoeg overblijft voor mij om dit haalbaar te maken.

 

Als ik aan hun stichting factureer, kan ik geen aanspraak maken op de vrijstelling voor organisaties die belangen behartigen, omdat dit alleen voor de organisaties zelf gaat. Verder geloof ik niet dat andere uitzonderingen van toepassing zijn. Als ik 21% aanreken kom ik waarschijnlijk ook boven de kleineondernemingstarieven uit, aangezien ik als schrijver weinig kosten maak.

 

Het kantoor in Londen heeft geen btw-nummer. Kan ik aan hun factureren en de belasting verleggen, als zij zelf geen belastingen betalen?

 

Brexit is hier even buiten beschouwing gelaten overigens, hopelijk kan ik tegen dan aan een van de btw-gepriviligeerde organisaties factureren :-)

 

Alvast heel erg bedankt als iemand hierover een advies heeft, ik breek hier al enkele maanden mijn hoofd over!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

Je moet op jouw factuur het btw-nummer van je afnemer vermelden als je de btw wilt verleggen naar hun.

 

Indien ze geen btw-nummer hebben kun je daar dus niet aan voldoen en zul je de btw dus zelf af moeten dragen. Als er bij de afnemer geen budget voor is en jij kunt het niet ook niet uit jouw marge betalen dan zul je hier dus niet aan moeten beginnen.