• 0

Geen CAO - Alsnog pensioenregeling invoeren?

Ons bedrijf valt niet onder een verplichte CAO (SBI 45.31.1) en mede daarom is er ooit besloten om geen pensioenregeling aan te bieden aan onze werknemers (of werknemer eigenlijk, want die beslissing neem je bij het in dienst nemen van je eerste werknemer). Wel hebben we onze werknemers nog vóór in indiensttreding er uitdrukkelijk op gewezen dat er geen collectieve pensioenregeling is en dat ze dit in eigen beheer dienen te doen (of men dit ook daadwerkelijk doet is een tweede) en dat de werkgeversbijdrage voor het pensioen in het salaris is inbegrepen. 
 

Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een een bedrijf met een tiental werknemers en is het thema pensioen meer dan eens ter sprake gekomen. Nu sta ik er op zich voor open om een dergelijke regeling aan te bieden alleen zit ik er dus mee dat we voor de bestaande werknemers de werkgeversbijdrage al in het bruto salaris hebben verwerkt. De vraag is dus wat de mogelijkheden nog zijn om achteraf alsnog een pensioenregeling aan te bieden (zonder daarbij de werkgeversbijdrage twee keer te moeten betalen); 

 

 

1. Collectief (verplicht) voor alle werknemers; 

2. Collectief (vrijwillig) voor alle werknemers; 

3. Iets anders...? 

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede optie alleen vraag ik me af in hoeverre je als werkgever je werknemers individueel een pensioenregeling mag geven? Ik meen ooit een stuk jurisprudentie te hebben gelezen over een vergelijkbare casus waarbij werknemers die niet meededen aan een onverplichte pensioenregeling achteraf (met succes) pensioenrechten hebben gevorderd op basis van een soort gelijkheidsbeginsel. Ik krijg de specifieke zaak helaas niet terug gevonden dus alle hulp is welkom!  

 



 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik het heb begrepen wordt het optie 3. De deelname is vrijwillig én verplicht.

Als de meerderheid van de werknemers besluit tot deelname aan een pensioenfonds, wordt de minderheid verplicht om ook aan de pensioenregeling deel te nemen. Het is dus iedereen of niemand.

 

12 uur geleden, HenkHenk zei:

Nu sta ik er op zich voor open om een dergelijke regeling aan te bieden alleen zit ik er dus mee dat we voor de bestaande werknemers de werkgeversbijdrage al in het bruto salaris hebben verwerkt.

Niet allen de werkgeversbijdrage ... U en uw werknemers betalen allebei voor hun pensioen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik dacht dat je dit zelf als werkgever vast kunt stellen in de uitvoeringsovereenkomst die je sluit met de verzekeringsmaatschappij.

 

 

Quote

Is pensioen verplicht voor alle werknemers?

De Pensioenwet gaat uit van de gedachte dat een werkgever de vrijheid heeft om zelf te bepalen of hij een werknemer een aanbod doet tot het sluiten van een Pensioenovereenkomst. Vervolgens heeft de werknemer dan de keuze of hij dit aanbod wil aanvaarden of niet. In eerste aanleg kunnen werkgever en werknemer dus gezamenlijk beslissen of de betreffende werknemer deelnemer wordt in de pensioenregeling.

Het kan echter ook zo zijn dat de werkgever in de Uitvoeringsovereenkomst met een verzekeringsmaatschappij heeft afgesproken dat alle werknemers verplicht zijn om deel te nemen aan de pensioenregeling. Bij het afsluiten van een pensioenregeling bij een verzekeringsmaatschappij zal een werkgever dus vooraf moeten bedenken of er sprake gaat zijn van een verplichte deelname. Indien hij hiervoor kiest, kunnen de werknemers geen afstand doen van de geldende pensioenregeling.
Indien een werkgever slechts voor een gedeelte van zijn werknemers een pensioenregeling wil treffen dan biedt de wetgeving hiervoor voldoende mogelijkheid. Hij zal dit dan wel goed moeten vastleggen in de Uitvoeringsovereenkomst.
Verder zal hij bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst duidelijk moeten aangeven of hij de deelnemer een aanbod tot het sluiten van een pensioenovereenkomst doet.

 

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/pensioen/pensioen-inleiding/pensioenplicht

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Rik · zei:

Ik dacht dat je dit zelf als werkgever vast kunt stellen in de uitvoeringsovereenkomst die je sluit met de verzekeringsmaatschappij.

 

Omdat het een contractuele bepaling is, in plaats van een wettelijke eis, kunnen de contractanten (verzekeraar en werkgever) dit onderling overeenkomen. 

In de praktijk zul je als werkgever geen verzekeraar vinden die een volledig vrijwillige regeling aanbiedt, maar er zijn wel tussenvormen zoals een basisregeling voor iedereen en een vrijwillige bijspaarmodule voor de liefhebbers. Benader daarvoor een pensioenadviseur (die heb je toch nodig, verplicht zelfs) 

 

 

7 uur geleden, UwJurist zei:

Voor bepaalde bedrijfstakken is sprake van verplichte aansluiting bij een bedrijfstakpensioenfonds. Zie pensioenfederatie.nl

 

SBI 453 (Technische Groothandel Auto-onderdelen) kent -buiten Michelin -geen  CAO. Zou er zonder CAO wel een aansluitingseis bij een BpF kunnen zijn?  En zo ja, hoe komt vraagsteller daar achter? De site van Pensioenfederatie noemt alleen de fondsen, niet de criteria (zoals Sectorindeling of SBI Codering) 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Zou er zonder CAO wel een aansluitingseis bij een BpF kunnen zijn?  En zo ja, hoe komt vraagsteller daar achter? De site van Pensioenfederatie noemt alleen de fondsen, niet de criteria (zoals Sectorindeling of SBI Codering) 

Ja, ook zonder cao zou dat kunnen.
Bel bijvoorbeeld de pensioenfederatie of het informatienummer van de rijksoverheid: 1400.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 28-12-2018 om 16:04, HenkHenk zei:

Hoi Cosara, bedankt voor je reactie! Weet je heel toevallig ook waar ik dit kan terugvinden (wet & regelgeving)? 

 

Op 28-12-2018 om 18:48, Norbert Bakker zei:

In tegenstelling tot wat verzekeraars en pensioenfondsen soms  beweren (of op zijn minst suggereren...) staat er in de  Pensioenwet niets vermeld over verplichte deelname: dat is  alleen een contractuele verplichting, geen wettelijke.

Norbert, dank voor je opheldering ... ik kon daarover in de wet niets vinden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, HenkHenk zei:

 Ik begrijp dat het dus wel degelijk mogelijk is om individueel pensioen aan te bieden maar dat  veel verzekeraars en pensioenfondsen daar moeilijk over doen. 

 

Niet helemaal goed begrepen dan. Pensioen individueel aanbieden kan niet: een pensioenregeling van een werkgever is altijd een collectieve regeling voor alle werknemers.

Alleen is deelname van werknemers volgens de Pensioenwet niet per sé verplicht.  De meeste verzekeraars en fondsen echter stellen deelname wel verplicht.

Een oplossing kan zijn om een basisregeling voor iedereen aan te bieden, met een vrijwillige bijspaaroptie voor wie wil. Raadpleeg daarvoor een pensioenadviseur; die heb je sowieso nodig.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Branko Collin zei:

Hoe verplicht je als werkgever je werknemers deel te nemen?

 

Niet, je verleidt je bestaande werknemers met een goed aanbod dat ze niet willen weigeren. Per saldo is een pensioenregeling een arbeidsvoorwaarde die de werknemer véél meer oplevert dan dat het de werknemer kost (de meeste kosten maakt de werkgever)

 

Bij  introductie van een regeling bij bestaande werknemers is een kwestie van goed voorlichten en duidelijk maken dat de regeling er allen komt als (bijna) iedereen meedoet. Doet niet (bijna) iedereen mee, dan gaat het aanbod niet door.  In 26 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat een regeling er daardoor niet kwam overigens :classic_smile:

 

Bij nieuwe werknemers is het simpel: het is onderdeel van de arbeidsovereenkomst en -voorwaarden, geen discussie 

 

aangepast door Norbert Bakker
"(bijna)" toegevoegd. 100% deelname is niet altijd nodig, zolang het maar niet vrijblijvend is. Iedereen doet in principe mee, behoudens specifieke uitzonderingsgevallen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Norbert Bakker zei:

Doet niet iedereen mee, dan gaat het aanbod niet door.

Hier meegemaakt (ergens in 1999) dat een werknemer een afstandsverklaring kon tekenen. Voor de rest ging het dan wel door.

 

Maar goed, misschien zijn de tijden veranderd en wordt dit door de verzekeraars niet meer toegestaan. NN kwam 15 jaar later ook prompt met de mededeling dat ze gewoon stopte met het 'product'. Overstappen was alleen mogelijk via een dure pensioenadviseur.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Hier meegemaakt (ergens in 1999) dat een werknemer een afstandsverklaring kon tekenen. Voor de rest ging het dan wel door.

 

Zo werkt het nog steeds. De regeling is voor iedereen, tenzij een deelnemer en diens partner bij wijze van (hoge) uitzondering een afstandverklaring tekenen en de verzekeraar daar aan mee wil werken. Maar deelnemen is en blijft de norm,  geen vrijblijvende keuze ""ja doe, maar"

 

3 uur geleden, Rik · zei:

Maar goed, misschien zijn de tijden veranderd en wordt dit door de verzekeraars niet meer toegestaan

 

Voor zover mij bekend (ben al jaren geen  pensioenadviseur meer) staan veel verzekeraars afstandsverklaringen inderdaad niet meer toe  of stellen daar zeer strenge eisen aan. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.