• 0

Belastingvragen voor Crypto mining ondernemer met hoge verliezen

Goeie dag,

 

Afgelopen jaar heb ik helaas erg veel verlies gemaakt.
Na een aantal jaar te sparen, en veel als hobby crypto gemined te hebben vond
ik het een goed idee te groter te gaan minen. Ik had hiervoor een partner. 

 

Ik als bedrijf was verantwoordelijk voor het runnen van de hardware en zou hiervoor verantwoordelijkheid 
nemen voor de uptime en overhead. De partner zou zijn percentage krijgen. Helaas was dit alles berekend op
een gigantisch hoge crypto koers. Ik heb nu een jaar tegen erg veel verlies kosten gemaakt. 
De hardware word nu 1/6 van de inkoop prijs voor gegeven (maximaal). Het is namelijk niet winstgevend en daardoor
is er geen vraag naar.

Ik heb een consultancy bedrijf en vanaf het begin aangegeven dat ik crypto gerelateerde activiteiten ga uitvoeren.
Ik geef ook crypto consultancy en heb mijn miners nodig gehad voor veel van mijn werkzaamheden zoals pool operating en
en blockchain creation, waar ik geen winsten op heb geboekt voor alsnog. 

Aantal vragen;

 

1: Ik heb geen winst gemaakt, maar wel erg veel kosten. Ben een beginnend ondernemer , dus niet heel erg gek, alleen met de
crypto prijs die zo laag staat, heb ik onverklaarbaar veel verlies ten opzichten van mijn inkomsten dit kwartaal. Ik ben meerdere maal
in het buitenland geweest en hoop dat dit zich uitbetaald , maar dat is nog maar te zien. Hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan ?
Ik zie het namelijk wel als kosten voor mijn bedrijf.

 

2: Stroomrekeningen voor het minen waren deze 2 maanden hoger als de inkomsten, ook weer de vraag ;hoe moet ik dat verklaren-.- ik ben best bereid 
alle transacties te laten zien etc.. is dat hoe het gaat?

 

3: De btw betaald over de hardware vanuit Azie heb ik geen/wel recht op?
De investeerder en ik willen de meeste miners verkopen omdat we er toch teveel geld in hebben gestopt
en het niet meer zien goed komen. Ik las dat de maximale afschrijfwaarde 20% is, maar onze miners zijn 80% minder waard geworden..


Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, zou dit graag zelf willen begrijpen voor ik naar een boekhouder ga. Alvast Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, belastingvraag zei:

1. Ik heb geen winst gemaakt, maar wel erg veel kosten. Ben een beginnend ondernemer , dus niet heel erg gek, alleen met de
crypto prijs die zo laag staat, heb ik onverklaarbaar veel verlies ten opzichten van mijn inkomsten dit kwartaal. Ik ben meerdere maal
in het buitenland geweest en hoop dat dit zich uitbetaald , maar dat is nog maar te zien. Hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan ?
Ik zie het namelijk wel als kosten voor mijn bedrijf.

Alleen de uitgaven die met uw  ondernemingsactiviteiten (zoals beschreven in het handelsregister) te maken hebben, zijn als kosten op te voeren.

 

7 uur geleden, belastingvraag zei:

Stroomrekeningen voor het minen waren deze 2 maanden hoger als de inkomsten, ook weer de vraag ;hoe moet ik dat verklaren-.- ik ben best bereid alle transacties te laten zien etc.. is dat hoe het gaat?

De kosten gaan voor de baat uit ... dat is niet het probleem.

Van belang is, waar de onderneming is gevestigd ... in een kwalificerende of een niet-kwalificerende werkruimte?

 

7 uur geleden, belastingvraag zei:

3. De btw betaald over de hardware vanuit Azie heb ik geen/wel recht op?
De investeerder en ik willen de meeste miners verkopen omdat we er toch teveel geld in hebben gestopt en het niet meer zien goed komen. Ik las dat de maximale afschrijfwaarde 20% is, maar onze miners zijn 80% minder waard geworden..

Als het een zakelijke aankoop is geweest, moet u de apparatuur ook weer zakelijk (met BTW) verkopen.

Bij de verkoop is er sprake van boekverlies.

 

7 uur geleden, belastingvraag zei:

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen, zou dit graag zelf willen begrijpen voor ik naar een boekhouder ga. 

Uw fiscale kennis is zo minimaal dat ik u wil aanraden om direct naar een goede boekhouder te gaan, en op dit forum geen spoedcursus boekhouden te willen beginnen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is voor een deel gokken. Je hebt geinvesteerd in apparatuur en kosten gemaakt voor stroom omdat je gokte op winstgevendheid. Als je activiteiten kwalificeren als onderneming vindt de Belastingdienst het op zich geen probleem als je verlies maakt.

 

Voor de manier waarop je een en ander administratief verwerkt (kosten, investeringen, afschrijving, boekverlies, percentages voor partners) heb je zo te lezen duidelijk een boekhouder nodig, zoals Cosara al aangeeft. Je raakt hier zoveel dingen dat het te ver gaat hier een cursus boekhouden te gaan geven.

 

Sommige zaken, zoals buitenlandse reizen, zullen mogelijk niet of niet volledig als bedrijfskosten zijn op te voeren. Daar zijn allerlei specifieke regels voor, waarover een goede boekhouder je kan informeren. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Beste Newbee,

 

Als je onderneming verliezen maakt, kun je deze in aftrek brengen in je winstaangifte en verrekenen met toekomstige winsten. De vraag is echter of de Belastingdienst cryprominen als ondernemen ziet of als pure speculatie. De koers van de cryptovaluta gaat alle kanten op en er is geen sprake van een onderliggende waarde (zoals bij aandelen). Van serieus ondernemen, in de zin dat winst redelijkerwijs kan worden verwacht,  lijkt dus geen sprake.

 

(Een bekende uitspraak is die van een varkensboer die speculeerde op de varkenstermijnmarkt en daarbij grote verliezen maakte. Was vanwege het speculatieve karakter ook geen verlies uit onderneming.)

 

Maar uiteraard kun je in je aangifte het standpunt innemen dat er wel sprake was van een redelijke winstverwachting. De Belastingdienst moet dan maar aantonen dat dit niet zo is (ik zie op dit gebied nog wel enkele procedures volgen).

 

(Ik geef je niet veel kans op succes, omdat je ook aangeeft de hardware te willen verkopen, zodat er al meteen sprake is van staking. Een onderneming/bedrijfsactiviteit die al gestaakt wordt, voordat er uberhaupt ooit winst is gemaakt, daar houdt de Belastingdienst niet zo van. Maar je kunt natuurlijk altijd proberen...)

 

Als er geen sprake van winst is, stopt het verhaal hier voor jou.

 

Als er wel sprake is van winst: De energiekosten kunnen m.i. in aftrek gebracht worden, voor zover ze direct gerelateerd zijn aan het cryptominen. Zonder exessieve energiekosten te maken, kun je namelijk niet cryptominen. Dit staat los van de vraag of de werkruimte wel of niet kwalificeert.  Maar goed, geef toe dat dit ook punt van discussie kan worden.

 

Normaal schrijf je 20% af,  maar als je kunt aantonen dat de bedrijfswaarde aanmerkelijk lager ligt, mag je ook afschrijven naar lagere bedrijfswaarde. Probleem is dat de waarde van de hardware weer kan toenemen mocht de cryptovalutamarkt weer aantrekken. Overigens lees ik dat je de hardware wil verkopen en dat mag natuurlijk tegen de marktwaarde en dan maak je verlies.

 

Omzetbelasting

Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, kun je nog wel ondernemer voor de omzetbelasting zijn.  Voor de omzetbelasting maakt het niet uit of je winst beoogt. Het gaat erom of je een bedrijf of beroep uitoefent.

 

Ervan uitgaande dat je BTW-ondernemer bent: BTW op geïmporteerde artikelen geef je aan in je aangifte en trek je tegelijkertijd weer af als te vorderen BTW. Per saldo dus geen voordeel.

 

Slot

Ik heb beknopt geprobeerd antwoorden op je vragen te geven en misschien heb ik ook nog iets over het hoofd gezien, maar het is geen gemakkelijke materie. Dus ik raad je, net als de voorgaande schrijvers, aan om advies in te winnen.

Of het hele verhaal laten rusten en je (speculatie)verlies nemen.

 

Succes, Odeon

 

 

 

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0

Wie heeft de apparatuur gekocht? Wie betaalt de energierekening? En wat is de rechtsvorm van deze onderneming?

 

Wat is er schriftelijk vastgelegd met de partner? Of welke verplichting is hier aangegaan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 uur geleden, Cosara zei:

. De btw betaald over de hardware

Bedankt voor alle hulp en tips. Ik heb vandaag met wat andere miners gebeld en mijn vragen voorgelegd. 

Het blijkt inderdaad aardig moeilijke materie omdat het zo nieuw is. 

De kans op btw terug op zowel stroom als hardware lijkt helaas nihil in mijn situatie. 

Ik heb hashing power en crypto inkomsten aan mijn partner geleverd en daardoor geen belastende prestatie geleverd volgens de belastingdienst. 

Had ik een factuur gemaakt waar ik stroom met winst doorverkocht (of een andere kromme constructie) had het wel gekund.

Apart voor iemand die de spelregels niet goed kent, zal inderdaad met een boekhouder moeten gaan zitten hiervoor om het in het vervolg 

te verbeteren.  

 

 

aangepast door belastingvraag
Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

Afgelopen jaar heb ik helaas erg veel verlies gemaakt.

Na een aantal jaar te sparen, en veel als hobby crypto gemined te hebben vond
ik het een goed idee te groter te gaan minen. Ik had hiervoor een partner.

 Heb je in de winstgevende jaren wel met de Belastingdienst afgerekend?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

Ik had hiervoor een partner. 

 

Wat houdt dit precies in? Hadden jullie samen een VOF? Waren jullie beiden eigenaar van een BV? Of was jij een leverancier en de andere partij een klant (dat zou ik overigens geen 'partner' noemen). Of wat voor ondernemingsvorm had jij? Wat waren precies jouw werkzaamheden? En waar was die partner voor nodig? Leverde die de financiering? Of kennis / know-how? En wat leverde jij? Was het een 50-50-partnerschap? Hoe was die samenwerking vormgegeven? En wat heb je afgesproken? In een samenwerkingscontract?

 

Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

Ik als bedrijf was verantwoordelijk voor het runnen van de hardware en zou hiervoor verantwoordelijkheid 
nemen voor de uptime en overhead. De partner zou zijn percentage krijgen. Helaas was dit alles berekend op
een gigantisch hoge crypto koers. Ik heb nu een jaar tegen erg veel verlies kosten gemaakt. 
De hardware word nu 1/6 van de inkoop prijs voor gegeven (maximaal). Het is namelijk niet winstgevend en daardoor
is er geen vraag naar.

 

Maar wat is nu precies het product dat jouw onderneming dan? Als jij de leverancier bent van bijvoorbeeld servers, dan lever je gewoon een beschikbaarheidsdienst, zoals bijvoorbeeld een hostingbedrijf of een ISP. Je koopt dan alle hardware (en software) in en verkoopt de beschikbaarheid daarvan voor een bepaald bedrag per maand bijvoorbeeld. Of zou jij ook de miningsoftware draaien?

 

Maar nu zeg je dat de partner "zijn" percentage zou krijgen? Waarvan? Heeft hij de hardware (deels) gefinancierd, waar hij dan een deel van zou krijgen? En hoe zou hij betaald moeten krijgen? Zou hij moeten worden betaald in daadwerkelijke cryptomunten? Of in de equivalent in euro's?

 

De daadwerkelijke waarde van de hardware is trouwens volledig onbelangrijk voor fiscale aangelegenheden. Je kunt de hardware commercieel gesproken zo snel afschrijven als je wilt. Dus als je 83% wilt afschrijven in één jaar, staat je dat vrij. Maar fiscaal wordt die afschrijving tot 20% per jaar beperkt. Dus fiscaal is het handig om de apparatuur gewoon in 5 jaar af te schrijven. Dat beperkt overigens je fiscale verlies in dit jaar. Bovendien zou je als ondernemer recht kunnen hebben kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (als het meer dan 2.300 euro aan investeringen was). Je mag die spullen dan niet binnen de herzieningsperiode van 5 jaar verkopen, anders loop je tegen de desinvesteringsbijtelling aan.

 

Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

1: Ik heb geen winst gemaakt, maar wel erg veel kosten. Ben een beginnend ondernemer , dus niet heel erg gek, alleen met de
crypto prijs die zo laag staat, heb ik onverklaarbaar veel verlies ten opzichten van mijn inkomsten dit kwartaal. Ik ben meerdere maal
in het buitenland geweest en hoop dat dit zich uitbetaald , maar dat is nog maar te zien. Hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan ?
Ik zie het namelijk wel als kosten voor mijn bedrijf.

 

Hoezo is dat verlies onverklaarbaar? Je hebt het nota bene net zitten verklaren!

 

Buitenlandse reizen zijn alleen aftrekbaar als het een duidelijk zakelijk karakter heeft. Bovendien zijn die kosten voor maximaal 1.500 euro aftrekbaar voor dit soort kosten.  Bovendien geldt er een aftrekbeperking van 80%.

 

Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

2: Stroomrekeningen voor het minen waren deze 2 maanden hoger als de inkomsten, ook weer de vraag ;hoe moet ik dat verklaren-.- ik ben best bereid 
alle transacties te laten zien etc.. is dat hoe het gaat?

 

Stroomkosten zijn op zich gewoon aftrekbaar als het aantoonbaar is dat die nodig waren voor je onderneming. Echter, als je vanuit huis werkt en je hebt (fiscaal gezien) geen zakelijk kantoor, dan zul je de stroomkosten alleen kunnen aftrekken als je daarvoor een tussenmeter gebruikt. Op die manier kun je het zakelijk deel aannemelijk maken. Anders zijn de stroomkosten gewoon privé. Als je echter gewoon een datacentrum hebt en je betaalt daar voor het stroomverbruik van de servers, dan zijn dat gewoon zakelijke kosten. Dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten is uiteraard niet van belang. Als de kosten lager zijn dan de opbrengsten zijn het toch ook gewoon kosten? Kosten worden niet opeens geen kosten vanwege het enkele feit dat je activiteiten an sich verlieslatend zijn.

 

Op 27-12-2018 om 01:01, belastingvraag zei:

3: De btw betaald over de hardware vanuit Azie heb ik geen/wel recht op?
De investeerder en ik willen de meeste miners verkopen omdat we er toch teveel geld in hebben gestopt

 

Hoe werkt dat precies? Je hebt die btw toch ook weer teruggevraagd via je aangifte omzetbelasting? Als je iets koopt uit het buitenland en je krijgt een btw-aanslag zodra de spullen het land binnenkomen, geven je die btw meteen op bij je eerstvolgende btw-aangifte als voorbelasting. Je zou die dan het volgende kwartaal weer terug moeten kijgen.

 

Het lijkt me dat je vooral helder moet krijgen wat je nu daadwerkelijk hebt zitten doen. Wat heeft die 'partner' nu daadwerkelijk geleverd? Of was er simpelweg sprake van een de facto leningovereenkomst ofzo? Het is me nog niet helemaal duidelijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, prinsrachid zei:

Buitenlandse reizen zijn alleen aftrekbaar als het een duidelijk zakelijk karakter heeft. Bovendien zijn die kosten voor maximaal 1.500 euro aftrekbaar voor dit soort kosten.  Bovendien geldt er een aftrekbeperking van 80%.

 

Je post kan op meerdere manieren gelezen worden.

Voor de goede orde: ook de aftrekbeperking is alleen van toepassing als de reisjes betrekking hadden op congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

Mocht hij een andere zakelijke reden hebben om naar het buitenland te gaan (bijv. voor de aankoop van de dure apparatuur) dan gewoon 100%.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.