• 0

Journaalpost oprichting B.V.

Hallo allemaal, 

 

Bij het oprichten van een nieuwe B.V. met drie aandeelhouders zijn aandelen uitgegeven voor 180 euro. 1 euro per aandeel, verdeeld over drie personen. Dit bedrag hebben we niet via de bank laten lopen, maar we hebben allemaal 60 euro ingelegd om maar zo te zeggen.

 

Wat wordt hiervan de journaalpost? Ik zat zelf te denken aan:

 

Kas 180

Aan Aandelenkapitaal persoon een 60
Aan Aandelenkapitaal persoon twee 60

Aan Aandelenkapitaal persoon drie 60


Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Indyxx,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heeft of krijgt deze B.V. dan geen bankrekening? Het (deze handelswijze) lijkt me tamelijk ongebruikelijk.

 

Wat vindt jullie notaris hier van? Dit is niet denigrerend bedoeld, maar staan jullie statuten dan op een bierviltje?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ergens in mijn achterhoofd klinkt 'één BV is geen BV', maar wacht vervolgreacties beter even af.

 

Boekhouden is een gevolg of verplichting van ondernemen, maar wat hebben jullie nu in aanvang afgesproken en vastgelegd? Wat is de startdatum? Dat is m.i. veel belangrijker!

 

Mijn zorg of bezwaar in deze is dat de bewijskracht van contante inleg (inbreng) nogal mager is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

nou, is ok hoor, doen notarissen wel vaker. hunaansprakelijkheid is beperkt tot die 180eu, en dat durven ze meestal wel aan.

 maar voor de bewijslast zou ik per persoon vanaf hun prive rekening 60 eu laten storten met de om schrijving aandelenstorting (jp Bank aan aandelenkapitaal). en dan erna die 3x 60eu weer uit kas laten opnemen met de omschrijving: retour vs aandelenstorting. Dan is de kas weer leeg, en de tegenboeking is dan weer dat aandelen kapitaal.

eindsaldo:

bank +180 en aandelen +180

simpel als je het weet, lastig als je het niet weet :-)

aangepast door DreQuestions
Link naar reactie
  • 0

Dag Indyxx.

zou ik niet op deze wijze doen. Dan heb je nl niet voldaan aan de volstortingsplicht van het aandelenkapitaal.

Juiste wijze is idd vanaf prive het bedrag overboeken naar de zakelijke rekening met als omschrijving "storting aandelenkapitaal".

Indien je perse dit (geringe) bedrag terug wil hebben, dan zou je deze weer kunnen terugstorten en als r.c. opname kunnen boeken.

Gezien het geringe bedrag heeft echter de voorkeur dat je dit in de vennootschap laat staan.

 

Groeten,

Ronald

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, ronald965 zei:

Indien je perse dit (geringe) bedrag terug wil hebben, dan zou je deze weer kunnen terugstorten en als r.c. opname kunnen boeken.

Gezien het geringe bedrag heeft echter de voorkeur dat je dit in de vennootschap laat staan.

Uit de openingspost maak ik op dat er al een kasstorting was gedaan. De terugstorting uit kas (na de hernieuwde officiële bankstorting) was dus gewoon om deze eerdere kasstorting weer terug te draaien. Niet om het 'kapitaal' te onttrekken.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-12-2018 om 17:42, ronald965 zei:

Juiste wijze is idd vanaf prive het bedrag overboeken naar de zakelijke rekening met als omschrijving "storting aandelenkapitaal".

Mijn inziens niet de enigste juiste wijze, maar wel de gemakkelijkste. Volgens mij is een levering constitutum possessorium (CP) ook mogelijk.

 

voor uitleg, zie: Volstorting van aandelen zonder storting, een praktische middenweg ... of iets eenvoudiger uitgelegd: Levering (Nederlands recht).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.