• 0

Eerste import - Verzending uitbesteden, Expediteur tips?

(aangepast)

Beste forummers,

Ik ben me aan het oriënteren op een eerste order met wat grotere producten en waar ik al snel tegen aanliep in de PI's, waren de verzendkosten. Ik was met name verbaasd over hoe erg de verzendkosten verschilden per leverancier (op basis van luchtvracht) en dat het product tot wel 2x zo duur werd ($850 voor 100 producten). Deze kosten leken bovendien mee te stijgen met het aantal producten, waardoor spreiding van verzendkosten over groter aantal niet op leek te gaan.


Omdat de kosten per leverancier zo verschillen, bekruipt me een beetje het gevoel dat sommige leveranciers nog wat marge in de verzendkosten verwerken.. Is dit een logische redenatie of wat is een goede verklaring waarom de verzendkosten - van een zelfde product, manier van shipping én uit dezelfde regio - zo verschillen?

 

Ter informatie: Het totaalgewicht is zo'n 75 KG,  Het gaat om 8 tot 10 dozen van 53 x 26 x 46 cm afgerond.

Daarnaast zit ik te denken om de verzending uit te besteden aan een lokale partij. Wat is wijsheid voor beginnend importeurs? Loont het al om een expediteur alles uit handen te laten nemen, wellicht andere vormen van verzending dan luchtvracht? Naar wat voor soort partij zou ik dan moeten zoeken, en waar dien ik op te letten bij de selectie voor een logistieke partner?


Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

aangepast door KantoorA
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou even contact op kunnen opnemen met een specialist op dit gebied. Daartoe kun je bijvoorbeeld een oproep plaatsen in Vraag & Aanbod, rechts op de homepage van dit forum.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Goede ervaring met 'meeliften' op import door andere Europese partijen. Dat zou hier ook zomaar eens verstandig en financieel aantrekkelijk kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 29-12-2018 om 18:52, Highio zei:

Goede ervaring met 'meeliften' op import door andere Europese partijen. Dat zou hier ook zomaar eens verstandig en financieel aantrekkelijk kunnen zijn.

 

Yup. Zie ook: 

 

Op 20-11-2018 om 13:41, ChinaTradeConsult zei:

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Als beginnend ondernemer met geen (of misschien een geringe) omzet maar wel met een optimistische omzetverwachting, is het onverstandig meteen al zelf uit China te gaan importeren. Je geeft zelf al een aantal mogelijke problemen / vereisten aan waarvan de kosten om deze te voorkomen / aan te voldoen,  bovenop je inkoopprijs komen. Deze kosten zijn, in verhouding tot de aantallen die je in het begin zult bestellen, vaak zeer hoog. Het zou best wel eens kunnen zijn, dat jouw uiteindelijke kostprijs hoger is dan de prijs die je bij een leverancier in Europa zou betalen. Bovendien kun je bij een Europese leverancier kleinere hoeveelheden bestellen en ligt de productaansprakelijkheid niet bij jou.

 

Ik weet dat vele starters zich blind staren op de lage prijzen van Chinese leveranciers maar zich niet realiseren wat ze moeten investeren om zonder risico's een zeker bestaan op te bouwen.

 

Mijn welgemeend advies aan alle starters die met hetzelfde idee spelen: Sluit zoveel mogelijk risico's uit door eerst een behoorlijke basis wat betreft omzet en klantenbestand op te bouwen en ga dan pas nadenken, of het loont zelf te gaan importeren.

aangepast door Norbert Bakker
Edit: nog een keer item productaansprakelijkheid benadrukt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, KantoorA zei:

Ik was met name verbaasd over hoe erg de verzendkosten verschilden per leverancier (op basis van luchtvracht) en dat het product tot wel 2x zo duur werd ($850 voor 100 producten). Deze kosten leken bovendien mee te stijgen met het aantal producten, waardoor spreiding van verzendkosten over groter aantal niet op leek te gaan.

 

Vrachtkosten bestaan uit een variabel en een vast gedeelte. Bij zowel luchtvracht als zeevracht zijn de kosten hoofdzakelijk afhankelijk van het volume van de zending. 2 cbm kost bijna het dubbele van 1cbm. Bijna, omdat er een relatief gering deel (inklaring en ATLAS) onafhankelijk is van het volume van de zending. 

 

21 uur geleden, KantoorA zei:

Omdat de kosten per leverancier zo verschillen, bekruipt me een beetje het gevoel dat sommige leveranciers nog wat marge in de verzendkosten verwerken.. Is dit een logische redenatie

 

Ja, dat heb je goed geconcludeerd. Regel daarom jet transport vanaf lucht- en zeehaven altijd zelf (FOB). Binnenlands transport in China kan het beste door de leverancier geregeld worden.

 

21 uur geleden, KantoorA zei:

Ter informatie: Het totaalgewicht is zo'n 75 KG,  Het gaat om 8 tot 10 dozen van 53 x 26 x 46 cm afgerond.

 

Uitgaande van 10 dozen is het volume ca. 0,64 cbm. Bij luchtvracht gaat men echter niet altijd van het werkelijke gewicht uit. Is het werkelijke gewicht van de zending minder dan 167 kilo per cbm, berekent men een volumegewicht van 167 kg per cbm. In jouw geval is dat 0,64 x 167 = 106 kilo en niet 75 kilo.  Bij zeevracht kent men geen volumegewicht en wordt alleen uitgegaan van het aantal cbm. 

 

21 uur geleden, KantoorA zei:

Loont het al om een expediteur alles uit handen te laten nemen, wellicht andere vormen van verzending dan luchtvracht? Naar wat voor soort partij zou ik dan moeten zoeken, en waar dien ik op te letten bij de selectie voor een logistieke partner?

 

Ja, dat raad ik niet alleen een beginnend importeur maar iedere importeur aan. Als je de goederen niet dringend nodig hebt, is zeevracht de goedkoopste oplossing. 

Volg Norbert zijn advies en vraag offertes voor zowel lucht- als zeevracht aan. Er zijn goede logistiek partners te vinden onder de actieve leden van het forum. Norbert noemde er al 2.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 30-12-2018 om 08:51, ChinaTradeConsult zei:

Is het werkelijke gewicht van de zending minder dan 167 kilo per cbm, berekent men een volumegewicht van 167 kg per cbm. In jouw geval is dat 0,64 x 167 = 106 kilo en niet 75 kilo.  Bij zeevracht kent men geen volumegewicht en wordt alleen uitgegaan van het aantal cbm. 

 

Super reactie ChinaTradeConsult. Ik heb inmiddels verschillende offertes opgevraagd om een idee te krijgen van de kosten voor (FOB) zee- en luchtvracht. Daarnaast bij de leveranciers, omdat prijzen nu op EXW gebaseerd bleken te zijn. Wat is verder raadzaam als je onder een bepaald minimum zit met je order zoals in dit geval? Wellicht Order vergroten, bundelen met een bevriende ondernemer of betere strategieën?

Op 29-12-2018 om 18:52, Highio zei:

Goede ervaring met 'meeliften' op import door andere Europese partijen. Dat zou hier ook zomaar eens verstandig en financieel aantrekkelijk kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio


Goede tip! Ik heb gezocht naar Europese leveranciers / groothandels voor het product waar ik interesse in had. Die zoekopdracht leverde tot nu toe weinig op en leidde vaak toch terug naar Chinese groothandelsplatformen en 'concurrenten'. Ik ga het komend weekend nog eens in de lokale versies van Google proberen, misschien levert dat meer op. Is er een Europees platform voor groothandels / leveranciers (een soort tegenhanger van Alibaba)?

 

Op 29-12-2018 om 19:23, Norbert Bakker zei:

ligt de productaansprakelijkheid niet bij jou.

Ook een goede tip. Ik had wel al een verzekering voor productaansprakelijkheid gevonden. Is zo'n verzekering sluitend of dien je nog andere zaken te regelen om je in te dekken? Ik heb uiteraard certificaten als ROHS en CE opgevraagd, maar ben nog aan het uitzoeken hoe je deze checkt op echtheid. 

Misschien een beetje off-topic, maar ik vroeg me verder af hoe het werkt met productaansprakelijkheid als de importeur zijn activiteiten staakt / webwinkel stopt. Waar kan de consument of wederverkoper dan zijn aansprakelijkheid op verhalen? En word je als webwinkel nog 'achtervolgd' door aansprakelijkheid na het staken van activiteiten?

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

 

Super reactie ChinaTradeConsult. Ik heb inmiddels verschillende offertes opgevraagd om een idee te krijgen van de kosten voor (FOB) zee- en luchtvracht. Daarnaast bij de leveranciers, omdat prijzen nu op EXW gebaseerd bleken te zijn. Wat is verder raadzaam als je onder een bepaald minimum zit met je order zoals in dit geval? Wellicht Order vergroten, bundelen met een bevriende ondernemer of betere strategieën?

 

De omvang van een order moet je afstemmen op je verkoopverwachting over een bepaalde periode waarbij je rekening moet houden met de levertijden van de leveranciers. Teveel bestellen betekent dat je kosten voor het op voorraad houden stijgen en je marge negatief beïnvloeden. Bovendien zal je product verouderen en zul je daardoor niet de laatste ontwikkelingen in je product hebben. Het beste kun je, als je geen volle container hebt, een zending als LCL laten versturen. Vanaf ca. 15 cbm wordt het goedkoper een hele 20' container te nemen. Een goede transporteur zal je automatisch zeggen wat het goedkoopst is. LCL of een 20' container, gedeeltelijk gevuld met Chinese lucht :classic_smile:.

 

Meeliften? Ik ben hier geen voorstander van omdat je dan afhankelijk bent van de medewerking van je eigen en een andere, vreemde Chinese leverancier.  Nog afgezien van de administratieve rompslomp bij de douane  in China en hier bij aankomst van de container, ben je ook nog eens afhankelijk van de Europese collega voor wat betreft het transport naar jou. Ik heb wel eens geprobeerd zoiets te regelen maar geen van de partners in China kon het (andere branche waarvoor ze geen exportvergunning hadden) of gewoon desinteresse omdat het veel werk is en ze er niets mee verdienen. Ik zweer bij LCL.

 

Productaansprakelijkheid: Ik denk dat Norbert je hier wel meer over kan vertellen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

Misschien een beetje off-topic, maar ik vroeg me verder af hoe het werkt met productaansprakelijkheid als de importeur zijn activiteiten staakt / webwinkel stopt.

 

Het recht op aanspraken op productaansprakelijkheid blijft sowieso bestaan tot 10 jaar nadat het product in het economisch verkeer is gebracht (art. 6:191 lid 2 bw) ,  maar ook nog lang daarna kan een fabrikant of importeur  nog aansprakelijk gesteld én gehouden worden voor schade veroorzaakt door een gebrekkig product 

(extreem voorbeeld: fabrikanten van asbest of bepaalde medicijnen kunnen ook na tientallen jaren nog worden aangesproken, recente jurisprudentie:  ECLI:NL:RBMNE:2018:2298)

 

20 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

Waar kan de consument of wederverkoper dan zijn aansprakelijkheid op verhalen?

 

Op de gestaakte importeur of producent, tenzij die importeur of producent handelde vanuit een rechtspersoon en deze rechtspersoon is overgenomen (dus verkoop via een aandelenoverdracht, geen activa-passiva transactie). 

 

20 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

En word je als webwinkel nog 'achtervolgd' door aansprakelijkheid na het staken van activiteiten?

 

Als die webwinkel de importeur of op producent is: ja, in theorie nog 10 jaar na staken. In de praktijk hangt het af van soort product en de technische levensduur daarvan, en neemt de kans op productaansprakelijkheid door nog niet eerder ontdekte  ontwerp- als productiefouten sterk af naar mate het product langer op de markt is, maar zeker bij elektronica (met opladers/batterijen) is het uitlooprisico van schade die ontstaat en gemeld wordt na staken dusdanig reëel dat er rekening mee wordt gehouden in het proces van staken of verkopen van het bedrijf : het heeft - met name bij BV's - doorslaggevende invloed op de wijze van verkoop. 

Daarnaast kan er een uitloopdekking op de verzekering worden ingekocht, van bijvoorbeeld 1 tot 5 jaar uitlooptermijn.  Zonder uitloopdekking is er op een Nederlandse "claims made" verzekering namelijk geen dekking voor schade die ontstaat of pas gemeld wordt nadat de polis beëindigd is. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Meeliften? Ik ben hier geen voorstander van omdat je dan afhankelijk bent van de medewerking van je eigen en een andere, vreemde Chinese leverancier.  Nog afgezien van de administratieve rompslomp bij de douane  in China en hier bij aankomst van de container, ben je ook nog eens afhankelijk van de Europese collega voor wat betreft het transport naar jou.

Ik bedoel met reservering Europese voorraad van bijvoorbeeld een Duitse importeur kopen. De afhankelijkheid die jij noemt kent vrijwel geen risico.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Highio zei:

Ik bedoel met reservering Europese voorraad van bijvoorbeeld een Duitse importeur kopen. De afhankelijkheid die jij noemt kent vrijwel geen risico.

 

Groet,

 

Highio

 

OK, daar ben ik het voor 100% mee eens. Ik begreep dat je met "meeliften" bedoelde dat het in China in een container van een andere Importeur zou kunnen. 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zelfs met de aanhalingstekens een ongelukkige formulering. Dit werkt natuurlijk alleen in uitzonderlijke gevallen, maar zie ook even het effect op liquiditeit.

 

Startende ondernemer <> gevestigde onderneming (vooraf betalen <> betaaltermijn en BTW).

Kleine order <> grote order (inkoopvoordeel, vaste en variabele kosten).

Luchtvracht <> zeetransport (overkomstduur).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 5-1-2019 om 12:19, Norbert Bakker zei:

Als die webwinkel de importeur of op producent is: ja, in theorie nog 10 jaar na staken. In de praktijk hangt het af van soort product en de technische levensduur daarvan, en neemt de kans op productaansprakelijkheid door nog niet eerder ontdekte  ontwerp- als productiefouten sterk af naar mate het product langer op de markt is, maar zeker bij elektronica (met opladers/batterijen) is het uitlooprisico van schade die ontstaat en gemeld wordt na staken dusdanig reëel dat er rekening mee wordt gehouden in het proces van staken of verkopen van het bedrijf : het heeft - met name bij BV's - doorslaggevende invloed op de wijze van verkoop. 

Daarnaast kan er een uitloopdekking op de verzekering worden ingekocht, van bijvoorbeeld 1 tot 5 jaar uitlooptermijn.  Zonder uitloopdekking is er op een Nederlandse "claims made" verzekering namelijk geen dekking voor schade die ontstaat of pas gemeld wordt nadat de polis beëindigd is. 


Interessant! Hoe werkt dat in de praktijk in Nederland? Heb je wellicht voorbeelden van dit soort situaties voor kleinere bedrijven? Er zijn natuurlijk legio webwinkeliers (vaak ook eenmanszaken) die een webshop opzetten - die uiteindelijk niet rendabel of succesvol genoeg blijkt - en daardoor binnen het jaar weer verdwenen is.  De klant of wederverkoper kan deze shop dus na dat jaar ook nog aansprakelijk stellen zoals ik uit je informatie begrijp, maar hoe gaat dit in zijn werk? En al wil deze stoppende ondernemer zich daarvoor indekken, dan bieden verzekeraars dus een uitloopdekking? Is dit bij alle verzekeraars mogelijk of is dit iets 'bijzonders'?

Maakt de overweging voor een Europees versus niet-Europees leverancier in ieder geval een stuk aantrekkelijker.

aangepast door KantoorA
Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

De klant of wederverkoper kan deze shop dus na dat jaar ook nog aansprakelijk stellen zoals ik uit je informatie begrijp, maar hoe gaat dit in zijn werk?

 

Bij een eenmanszaak of VOF kun je de ex-ondernemers als persoon aansprakelijk stellen voor de schade. Bij brandschade, letsel of zorgkosten zal de brand- of zorgverzekeraar verhaal plegen  als dat mogelijk is.  (Vraag is uiteraard altijd wel of nog wat te halen valt; van een kale kip valt niet te plukken.  Bij een VOF kun/mag je de volledige schade verhalen op de meest vermogende ex-vennoot)

 

14 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

En al wil deze stoppende ondernemer zich daarvoor indekken, dan bieden verzekeraars dus een uitloopdekking

 

Ja.

 

14 uur geleden, Anonimem zzzddrr zei:

Is dit bij alle verzekeraars mogelijk of is dit iets 'bijzonders'?

 

De meeste goede aansprakelijkheidsverzekeraars bieden deze dekking naar aan. Het staat  in voorwaarden en op de verzekeringskaart

 

Voorbeeld verzekeringskaart:

image.thumb.png.a52900a18eaa83610118604acce56767.png

(klik op afbeelding om te vergroten)

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.