• 0

Management fee btw verrekenen

(aangepast)

Hallo, 

 

Sinds kort heb ik een Holding met een werk bv. Ik ben zelf verder actief als de DGA van de werk bv en holding is verantwoordelijk voor het uitbetalen van DGA salaris. Hier hoort dus ook maandelijks de management fee wat gefactureerd moet worden. Op de management fee is volgens mij ook BTW van toepassing en mijn vraag concreet is:

  • Kan de werk bv de BTW van de management fee terug verrekenen?
    • Zo ja, is dit bij de omzetbelasting of inkomstenbelasting of wat anders?

 

Dank alvast voor het meedenken!

aangepast door n_ondernemer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste N,

 

Allereerst welkom op Higherleve!

 

10 uur geleden, n_ondernemer zei:

Op de management fee is volgens mij ook BTW van toepassing

 

Dat hangt er vanaf:  Ben jij (via je holding) enig aandeelhouder van de werk BV of bezit je meer dan de helft van de aandelen?

In dat geval kunnen Werk BV en Holding een fiscale eenheid vormen voor de BTW en is er geen sprake van BTW op de managmentfee

 

10 uur geleden, n_ondernemer zei:

Kan de werk bv de BTW van de management fee terug verrekenen?

 

Als de werk BV BTW-plichtige activiteiten uitvoert en daarmee BTW verrekenen kan wel

 

10 uur geleden, n_ondernemer zei:

Zo ja, is dit bij de omzetbelasting of inkomstenbelasting of wat anders?

 

 

Omzetbelasting ( ook wel "BTW" genoemd ) verreken je bij de omzetbelasting.

 

Wel een onverwachte vraag voor iemand met 2 BV's. Mag ik vragen of je al langer onderneemt ? Zo niet: waarom die BV's? 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Norbit, 

 

Dank voor de spoedige reactie!

 

10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Dat hangt er vanaf:  Ben jij (via je holding) enig aandeelhouder van de werk BV of bezit je meer dan de helft van de aandelen?

 In dat geval kunnen Werk BV en Holding ook een fiscale eenheid vormen en is er geen sprake van BTW op de managmentfee

 

Dat klopt, ik ben grootaandeelhouder van de werk bv. Dus een fiscale eenheid is voor mij van toepassing, maar is het dan een fiscale eenheid voor de BTW of vennootschapsbelasting?

 

10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Als de werk BV BTW-plichtige activiteiten uitvoert en daarmee BTW verrekenen kan wel

 

Duidelijk.

 

10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Omzetbelasting ( ook wel "BTW" genoemd ) verreken je bij de omzetbelasting.

 

Duidelijk. Dus iedere kwartaal kan ik BTW van de management fee terug verrekenen via de werk BV.

 

10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Wel een onverwachte vraag voor iemand met 2 BV's. Mag ik vragen of je al langer onderneemt ? Zo niet: waarom die BV's? 

 

 

Ik ben inderdaad een startende ondernemer en de BV's zijn recentelijk opgezet. Hiervoor was ik als een zzper actief met een eenmanszaak. Door de groei van omzet(150k+/j), was het  verstandig om naar een holding + werk BV(DGA) constructie te gaan. De constructie is als volgt, de werk BV factureert ieder maand zijn clienten, holding factureert de werk bv met management fee ieder maand en de DGA krijgt zijn loon via de holding.

 

Dit is overigens op advies gebeurt, alleen zoals u het ziet, niet alles is mij helemaal duidelijk en ik heb nog wat (stomme)vragen hier en daar.

 

Dank nogmaals!

 

aangepast door n_ondernemer
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, n_ondernemer zei:

Beste Norbit, 

 

"Norbit" is een dramatisch slechte comedy met Eddy Murphy, mijn naam luidt gelukkig anders :classic_laugh:

 

15 minuten geleden, n_ondernemer zei:

Dat klopt, ik ben grootaandeelhouder van de werk bv. Dus een fiscale eenheid is voor mij van toepassing, maar is het dan een fiscale eenheid voor de BTW of vennootschapsbelasting?

 

Dat zijn 2 afzonderlijk te maken keuzes. Meest gebruikelijk en meest voor de hand liggend in deze situatie (100% eigenaar werkmij) is fiscale eenheid voor zowel BTW als VPB

 

En in dat geval hoef je de managementfee dus ook niet met BTW te factureren, en de BTW niet eerst via de Holding af te dragen om hem pas later -eind ieder kwartaal - via de werkmij te mogen verrekenen.

 

15 minuten geleden, n_ondernemer zei:

Dit is overigens op advies gebeurt, alleen zoals u het ziet, niet alles is mij helemaal duidelijk en ik heb nog wat (stomme)vragen hier en daar.

 

Helder, stel ze gerust. Stom zijn ze zeker niet, alleen wat onverwacht in combinatie met 2 BV's, maar het hoe en waarom is nu duidelijk 

 

Overigens mijn complimenten dat je als nieuw lid het correct plaatsen en reageren op  meerdere quotes zo snel onder de knie hebt! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, n_ondernemer zei:

Dus een fiscale eenheid is voor mij van toepassing,

Ter verduidelijking... een fiscale eenheid is wel iets wat je van te voren aan moet vragen. Het is niet zomaar iets wat je toe kunt passen.

 

Tot die tijd zul je dus gewoon btw toe moeten passen (welke in de holding afgedragen wordt en in de werk bv weer terug gevorderd kan worden).

 

(Ik neem aan dat voor beide bv's een btw nummer aanwezig is.)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.