• 0

Zonnepanelen - Forfait gebruiken als bestaande ondernemer

Zowel ik als mijn vrouw zijn ondernemer voor de BTW. Vorig jaar hebben wij zonnepanelen op ons dak laten plaatsen. De levering van stroom is als nieuwe activiteit toegevoegd bij de eenmanszaak van mijn vrouw. Zij heeft in 2018 het forfait toegepast, in haar BTW aangifte.

 

Nou zat ik zojuist eens te kijken op de site van de belastingdienst. Deze lijkt nu te suggereren dat voor bestaande ondernemers het toepassen van het forfait niet toegestaan is, en in plaats daarvan in de aangifte de omzet over de daadwerkelijke opwekking moet worden opgegeven (i.e. omzet over levering aan energieleverancier en levering aan prive).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/geregistreerd-als-btw-ondernemer-btw-terugvragen-over-zonnepanelen

 

ik vind de verschillen dermate klein, dat ik liever een forfait zou toepassen dan dat ik een extra administratieve last er bij zou hebben.

Is dat echt niet (meer?!) toegestaan? is er iets veranderd in de regels?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Begrijp ik goed dat als een particulier zonnepanelen aanschaft en jaren later ondernemer wordt (voor de BTW) BTW moet afdragen over privegebruik van opgewekte energie en teruggeleverde energie? Ongeacht of de particulier zich actief heeft aangemeld als ondernemer (en ontheffing van administratieve verplichtingen heeft aangevraagd)?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat begrijp je goed. Je moet btw afdragen over alle opgewekte stroom. Het feit dat de Belastingdienst een onderscheid maakt tussen btw over het privégebruik en btw over het teruggeleverde deel van de opwekking is vanwege het feit dat in sommige gevallen verschillende tarieven gelden. De af te dragen btw is weer afhankelijk van die verschillende tarieven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt prinsrachid, voor je snelle reactie! Wat er bij mij nog niet in wil is dat ik BTW moet afdragen over privégebruik van energie die is opgewekt met privé zonnepanelen, dat klinkt onredelijk. En in de link die je geeft staat dat volgens mij ook niet: 

Quote

Met uw zonnepanelen produceert u verder 1.000 kWh die u privé verbruikt. Ook over deze stroom betaalt u btw. (Als u de zonnepanelen volledig tot uw bedrijfsvermogen rekent.)

Ik kan kiezen (als ik aan de voorwaarden voldoe) om de zonnepanelen zakelijk aan te schaffen. Ik denk dat dat op termijn niet voordelig uitpakt omdat ik verwacht de investering meer dan terug te verdienen en dan inkomstenbelasting over de winst behaald uit de opwekking blijf betalen zolang de zonnepanelen energie opwekken, dus ik wil ze privé aanschaffen met privé vermogen. Dat is ook redelijk, want ze liggen op het dak van mijn woning en het grootste deel van de opgewekte energie gebruik ik privé.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Zoals ik al eerder zei, is het geen keuze voor de omzetbelasting. De zonnepanelen zijn verplicht ondernemingsvermogen voor de omzetbelasting. Geen keuze. En ja, dat betekent dat je dus de BTW op aanschaf en installatie mag terugvragen, maar ook dat je tot in lengte van jaren BTW moet afdragen over de opgewekte stroom.

 

Dat er omzetbelasting geheven dient te worden over belaste prestaties (levering van energie aan het energiebedrijf) en dat daarom de eigenaar van zonnepanelen ondernemer is voor de BTW, dat is helder (en geen keuze). Maar dat de ondernemer geen keuze heeft of de zonnepanelen tot privévermogen behoren of tot het ondernemingsvermogen, dat is voor mij nog niet helder (prinsrachid, heb je daar een bronvermelding van?). Zo vond ik dit artikel over vermogensetikettering in de omzetbelasting.

 

Als dit klopt, dan begrijp ik wel dat er BTW afgedragen dient te worden over privégebruik van zonnepanelen indien er voorbelasting is teruggevraagd. Met het terugvragen van de BTW op de aanschaf van de zonnepanelen kiest de ondernemer er kennelijk voor dat de zonnepanelen tot het ondernemingsvermogen (voor de omzetbelasting) behoren.

aangepast door Regelink
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Regelink zei:

Wat er bij mij nog niet in wil is dat ik BTW moet afdragen over privégebruik van energie die is opgewekt met privé zonnepanelen, dat klinkt onredelijk. 

 

Dat klinkt onredelijk, maar de fiscale werkelijkheid is dat de zonnepanelen voor de omzetbelasting meestal niet privé zijn, omdat ze niet 'off-the-grid' zijn. Dit is een gevolg een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. De panelen zijn zakelijk, omdat er er sprake is van langdurige en niet-incidentele teruglevering van elektriciteit. Voor de btw zijn de panelen daarom zakelijk Je kunt daarom ook de btw op aanschaf en installatie aftrekken, maar moet vervolgens ook btw afdragen over de opbrengst van ervan. Je moet de panelen dus een beetje zien als 'aparte onderneming' zien. En die onderneming wekt energie op en 'verkoopt' die in feite aan jou als privépersoon en/of aan de energiemaatschappij. En daar moet je btw over heffen. Dit is vaak het gevolg van de keuze van mensen zelf, omdat ze de volledige btw willen terugvragen. Maar de keuze van maximale btw-teruggave is dus ook dat er vervolgens maximale btw-afdracht over opwekking plaatsvindt.

 

Nu zou je kunnen stellen dat alleen het teruggeleverde deel van de stroom zakelijk is. Op zich denk ik dat dat inderdaad verdedigbaar is. Net zo goed als dat je geen btw heft over de bloemkolen uit je eigen moestuin die je zelf eet. Maar hier wordt het omzetbelastingtechnisch dan wel iets ingewikkelder. Als je denkt dat slechts een deel van je opwekking privé wordt gebruikt, dan zul je (1) die verdeling aannemelijk moeten maken en (2) in de herzieningsperiode van 5 kalanderjaren de genoten btw-aftrek op de aanschaf moeten elk jaar corrigeren. Je betaalt dan steeds een deel van je aanschaf-btw terug op basis van je privé/zakelijk-verdeling.

 

Voor de inkomstenbelasting is het meestal een ander verhaal. In de meeste gevallen zal de verhouding privé/zakelijk tussen de 10% en 90% liggen en mag je zelf kiezen of je de panelen zakelijk of privé aanhoudt. In veel gevallen zal er voor privé-etikettering worden gekozen. De opbrengst zelf wordt dan geen onderdeel van de bedrijfswinst.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ook ik heb recentelijk (juli 2019) zonnepanelen laten installeren. De intentie was dat als particulier te doen, maar ook ik ben (achteraf...) geconfronteerd met de regels omtrent de BTW verplichtingen. Ik had bij de verkoper van de panelen aangegeven dat ik zzp-er ben, maar hij heeft vervolgens verzuimd mij te informeren over deze regelingen. :classic_angry: 

 

Het lijkt wel alsof je als ZZP-er gestraft wordt wanneer je zonnepanelen aanschaft. Daar waar je als particulier gelokt wordt met een subsidie in de vorm van het terugkrijgen van de BTW, wordt je als zelfstandig ondernemer dezelfde worst voorgehouden en niemand vertelt je wat je daarna jarenlang moet afdragen. De verplichting om BTW te betalen op alle geproduceerde energie vind ik het meest belachelijke. Als ik met mijn zelf betaalde oven een taart bak en die zelf opeet, dan moet ik daarover toch ook geen BTW afdragen?

 

Maar goed, ik zit in dit schuitje en ik hoop met mijn panelen heel veel zonne-energie op te wekken en dat mijn electriciteitsmeter heel hard achteruit zal lopen.

 

Waar ik benieuwd naar ben of iemand weet wat er gebeurt met deze BTW verplichtingen op het moment dat ik stop met ondernemer zijn; als ik stop met werken, of wanneer ik in dienst ga bij een werkgever? In beide situaties zal ik minder dan Euro 1.345 BTW per jaar gaan betalen. Stoppen dan ook de verplichtingen tot het betalen van het forfait en BTW op geproduceerde energie? Wat moet ik in die situatie dan doen?

aangepast door Risicomanager
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Risicomanager zei:

Als ik met mijn zelf betaalde oven een taart bak en die zelf opeet, dan moet ik daarover toch ook geen BTW afdragen?

 

Je moet wel appels met appels vergelijken. Als je als ondernemer voor de omzetbelasting een oven en ingrediënten koopt (en de btw daarover terugvraagt), zul je ook tot in lengte van jaren over alle verkochte taarten btw moeten afdragen. Als je dus voor de omzetbelasting zonnepanelen koopt, draag je - op dezelfde manier - btw af over alle opgewerkte stroom.

 

9 uur geleden, Risicomanager zei:

Waar ik benieuwd naar ben of iemand weet wat er gebeurt met deze BTW verplichtingen op het moment dat ik stop met ondernemer zijn; als ik stop met werken, of wanneer ik in dienst ga bij een werkgever? In beide situaties zal ik minder dan Euro 1.345 BTW per jaar gaan betalen. Stoppen dan ook de verplichtingen tot het betalen van het forfait en BTW op geproduceerde energie? Wat moet ik in die situatie dan doen?

 

Voor zover ik de huidige regeling begrijp, is het toepassen van het forfait alleen van toepassing op particulieren die hun eerste (en enige) btw-aangifte doen en de btw op de zonnepanelen terugvragen én tevens meteen ontheffing voor de administratieve verplichtingen aanvragen. Als ondernemer moet je gewoon je daadwerkelijk geproduceerde electriciteit bijhouden en die als uitgangspunt aanhouden voor je btw-aangifte.

 

Als je stopt met ondernemen verandert er theoretisch gesporken eigenlijk niets. Je zou in principe nog steeds btw moeten afdragen over alle geproduceerde stroom. Particulieren kunnen alleen gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling, waarmee de fiscus eigenlijk zegt "Laat die btw maar zitten" (hoewel die dus eigenlijk wel verschuldigd is). Vanaf 1 januari 2020 gaat echter de nieuwe kleine-ondernemersregeling gelden. Als je minder dan 20.000 euro omzet maakt, wordt je op verzoek vrijgesteld van btw en kun je ontheffing van de administratieve verplichtingen krijgen. Ook dan hoef je dus geen btw meer af te dragen, omdat je in feite energie produceert die is vrijgesteld van btw. Maaaar, dan mag je dus ook geen btw meer terugvragen.

 

Enige probleem dat je wel kun krijgen bij de overgang van zakelijk naar privé is dat je de teruggevraagde btw op je zonnepanelen moet corrigeren. De herzieningsperiode is 5 kalenderjaren. Als je de panelen dus in 2019 (zakelijk) aanschaft, de btw terugvraagt, en in 2021 stopt met ondernemen, dan zul je dus in 2021, 2022 en 2023 ieder jaar 1/5e van de aanschaf-btw moeten 'herzien'. Overigens geldt hierbij ook weer een drempel. Als het bedrag van de herziening in een jaar minder is dan 500 euro is, hoef je niet te corrigeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Terugkomend op dit topic en in reactie op de antwoorden van Prins Rachid: de taart bak ik met mijn in privé aangeschafte oven. Net zoals mijn voornemen was om zonnepanelen in privé aan te schaffen. Daarmee vergelijk ik appels met appels.

 

Ter verduidelijing: ik ben dan wel "ondernemer", maar op de inschrijving bij de KvK staat niet dat ik "energieproducent" ben, en ik activeer die zonnepanelen niet op mijn balans.

 

Zou dat ook kunnen betekenen dat als ik regenwater ga opvangen (in in privé aangeschafte watertanks) om m'n tuin te besproeien, dat ik daarover óók BTW zou moeten gaan betalen? Ben ik dan ineens ook "waterproducent"? Per saldo is mijn zonnepanelen installatie niet zo groot dat ik over een heel jaar energie ga terugleveren; ik ga alleen minder afnemen van mijn energiebedrijf. Zo zal ik ook geen water gaan terugleveren als ik regenwater ga opvangen.

 

Al met al is mijn conclusie dat het voor ZZP-ers niet zo financieel aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen, als dat dat met gebruikmaking van dezelfde regeling is voor "gewone particulieren". In mijn ogen een onterechte ongelijke behandeling door onze Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Je moet wel appels met appels vergelijken. Als je als ondernemer voor de omzetbelasting een oven en ingrediënten koopt (en de btw daarover terugvraagt), zul je ook tot in lengte van jaren over alle verkochte taarten btw moeten afdragen. Als je dus voor de omzetbelasting zonnepanelen koopt, draag je - op dezelfde manier - btw af over alle opgewerkte stroom.

 

Gelet op de eerdere reactie op mijn bericht, moet dit volgens mij zijn:
Je moet wel appels met appels vergelijken. Als je als ondernemer voor de omzetbelasting een oven en ingrediënten koopt (en alle btw daarover terugvraagt), zul je ook tot in lengte van jaren over alle verkochte taarten btw moeten afdragen. Als je dus voor de omzetbelasting zonnepanelen koopt, draag je - op dezelfde manier - btw af over alle opgewekte stroom.


Kortom:

  • alle btw terugvragen op de aanschaf van zonnepanelen = over alle opgewekte energie btw afdragen.
  • Geen btw terugvragen of alleen btw terugvragen over dat deel van de aanschaf zonnepanelen dat gebruikt wordt voor het opwekken van teruggeleverde energie = btw afdragen over de teruggeleverde energie.

 

Quote

Ter verduidelijing: ik ben dan wel "ondernemer", maar op de inschrijving bij de KvK staat niet dat ik "energieproducent" ben, en ik activeer die zonnepanelen niet op mijn balans.


Dit maakt volgens mij niet uit, je levert een belaste prestatie in het economisch verkeer (terugleveren van energie), daarmee ben je in beginsel ondernemer voor de btw. De handelsnaam zoals bij de KvK vermeld verandert daar niets aan.

 

Quote

Zou dat ook kunnen betekenen dat als ik regenwater ga opvangen (in in privé aangeschafte watertanks) om m'n tuin te besproeien, dat ik daarover óók BTW zou moeten gaan betalen?

 

Nee, het regenwater wordt immers niet verkocht. Het gaat over de prestatie in het economisch verkeer (terugleveren van energie, of verkoop van taarten). Bovendien vraag je ook niet de btw terug van de aangeschafte watertanks (want je stelt dat ze privé aangeschaft zijn).

 

Quote

Per saldo is mijn zonnepanelen installatie niet zo groot dat ik over een heel jaar energie ga terugleveren; ik ga alleen minder afnemen van mijn energiebedrijf.


Je levert dus wel terug (maar je neemt meer af op een ander tijdstip), en nu wordt dat nog gesaldeerd, maar dat gaat veranderen.

Ik heb ook een zonneboilerinstallatie die ervoor zorgt dat mijn gasverbruik minder wordt, maar op geen enkel moment lever ik gas terug aan het net en daarmee verricht ik dus ook geen belaste prestatie aan het energiebedrijf (wat gas betreft). Daarom is dit alles niet van toepassing op de zonneboilerinstallatie. Dat zou ook het geval zijn wanneer je een zonnepanelen en een batterij hebt waarmee je ervoor zorgt dat je op geen enkel moment elektrische energie teruglevert. Maar omdat je het elektriciteitsnet als buffer gebruikt is het dus anders, ook al neem je per saldo in een jaar meer af dan dat je teruglevert.

 

Quote

Al met al is mijn conclusie dat het voor ZZP-ers niet zo financieel aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen, als dat dat met gebruikmaking van dezelfde regeling is voor "gewone particulieren". In mijn ogen een onterechte ongelijke behandeling door onze Belastingdienst.


Feitelijk zijn de zonnepanelen voor particulieren een manier om de voordelen van de kleine ondernemersregeling te benutten. Of dat eerlijk of oneerlijk is laat ik in het midden...

 

Disclaimer:
Ik ben geen expert op fiscaal gebied en alles wat ik hierboven schrijf is hoe ik denk dat het zit. Mocht ik het niet goed begrijpen, corrigeer me dan!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Risicomanager zei:

Terugkomend op dit topic en in reactie op de antwoorden van Prins Rachid: de taart bak ik met mijn in privé aangeschafte oven. Net zoals mijn voornemen was om zonnepanelen in privé aan te schaffen. Daarmee vergelijk ik appels met appels.

  

Ter verduidelijing: ik ben dan wel "ondernemer", maar op de inschrijving bij de KvK staat niet dat ik "energieproducent" ben, en ik activeer die zonnepanelen niet op mijn balans.

 

Maar dit had ik letterlijk al in mijn eerste antwoord uitgelegd waarom dit zo is - en waarom de keuze voor de inkomstenbelasting (privé) niet dezelfde hoeft te zijn als voor de omzetbelasting (verplicht zakelijk).

 

3 uur geleden, Risicomanager zei:

Zou dat ook kunnen betekenen dat als ik regenwater ga opvangen (in in privé aangeschafte watertanks) om m'n tuin te besproeien, dat ik daarover óók BTW zou moeten gaan betalen? Ben ik dan ineens ook "waterproducent"?

 

Nee. Je zit namelijk niet aangesloten op het waterbedrijf en je levert overtollig opgevangen water ook niet (tijdelijk) terug.

 

En daar zit nu net het cruciale verschil. Een zonnepaneel is niet hetzelfde als zonne-energie opvangen. Een zonnepaneel wekt alleen maar op. Het opvangen laat je namelijk doen door je energiebedrijf. De vergelijking gaat ook hier mank. De watertank zou in dit geval een batterij zijn. Aangezien je geen batterij gebruikt, ben je verplicht aangesloten op het energienetwerk en ben je dus (voor de btw) zakelijk bezig.

 

Het zou een ánder verhaal zijn als je je zonnepanelen op een accu zou aansluiten en zélf de ongebruikte energie zou opslaan. In dat geval zou je niet op het energienetwerk hoeven worden aangesloten met die panelen ("off-the-grid") en hoef je die panelen ook niet zakelijk te etiketteren voor de omzetbelasting. Daarom is het opvangen van water in een watertank dus wel volledig privé.

 

3 uur geleden, Risicomanager zei:

Per saldo is mijn zonnepanelen installatie niet zo groot dat ik over een heel jaar energie ga terugleveren; ik ga alleen minder afnemen van mijn energiebedrijf. Zo zal ik ook geen water gaan terugleveren als ik regenwater ga opvangen.

 

Het woord "per saldo" is de crux. Over het hele jaar genomen lever je misschien niet terug per saldo, maar op individuele moment wél. Je gebruikt het energiebedrijf dus als virtuele batterij. Je vertrouwt dus op het energienetwerk om je overtollige electriciteit aan te slijten als de zon (te veel) schijnt. En je vertrouwt er ook op dat je die 'opgeslagen' electriciteit gratis weer uit het netwerk kunt trekken. Maar zoals gezegd: je kunt dit voorkomen door zélf je overtollige energie in accu's op te slaan. Kost ook geld. Alleen betaal je het dan aan een accufabrikant in plaats van de overheid.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een volgens mij nieuwe concrete vraag in deze discussie:

 

Ik heb zonnepanelen op mijn privé woning , schuur, bijgebouw etc. liggen. Het eerste gedeelte heb ik destijds BTW op teruggevraagd en gekregen , de tweede lichting niet (ingewikkeld gedoe).

Nu ben ik ondernemer geworden vanaf 1-1-2020.

 

En dan bemerk ik het volgende:

Als ik BTW moet afdragen voor de energie die ik lever aan mijn energieleverancier...

En ik moet BTW afdragen over de energie die ik lever aan mijn privépersoon...

Kan ik dan mijn zonnepanelen niet het beste activeren op de balans?

(Ik kan met bovenstaande immers aantonen dat ze >10% zakelijk gebruikt worden, zelfs al zou ik alleen naar bovenste regel kijken kom ik al met gemak op 50% zakelijk gebruik.)

 

Dan kan ik ca. 1/20e per jaar (afschrijving panelen in 20 jaar volgens paar bronnen) van de aanschafwaarde afschrijven (en dus als afschrijvingskosten opdragen).

 

Nu ben ik nl. ca. €150 'kwijt' in het jaar aan BTW .

Mijn panelen worden ouder en steeds minder waard. Dus iedere ondernemer zou dat als kosten van de winst af willen trekken vóór  inkomsten/vennootschapsbelasting. In mijn geval zou ik dan ca. €100 aan te betalen inkomsten/vennootschapsbelasting kunnen besparen.

aangepast door Rinuss
completering
Link naar reactie
  • 0

Even de omzet- en inkomstenbelasting goed uit elkaar houden.

 

Voor de omzetbelasting is het sowieso zakelijk. Je draagt btw over de opwekking af. Het gebruik van het forfait is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die vervolgens meteen de KOR aanvragen en ontheffing administratieve verplichtingen.

 

Voor de inkomstenbelasting wordt het wat lastiger. Die meer dan 10% zakelijk gebruik is moeilijker te bereiken dan het lijkt. Je moet de stroom aantoonbaar zakelijk gebruiken en liefst met een tussenmeter. En dat verbruik moet dan aantoonbaar gebruikt worden door zakelijke activa (bijvoorbeeld het opladen van een electrische auto van de zaak of voor een werkruimte die voldoet aan de fiscale eisen). Anders is het alsnog verplicht privévermogen.

 

Als je het toch zakelijk mag opvoeren, dan is 20 jaar afschrijven inderdaad vrij gangbaar, maar dat hoeft overigens niet lineair. Je mag bijvoorbeeld 5% van de aanschafwaarde per jaar afschrijven, zodat de boekwaarde nihil is na 20 jaar. Maar je zou ook kunnen kiezen voor degressieve afschrijving van maximaal 20% van de boekwaarde per jaar. Dit moet je dan overigens doen zolang je de panelen hebt. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar als het zo moeilijk is om die 10% zakelijk gebruik aan te tonen houdt het dan wel (bij een rechter bv.)  stand dat ik BTW af moet dragen over energie die ik privé gebruik?

Want er is namelijk geen waarde 'toegevoegd', er wordt namelijk niets gevraagd voor de energie. 21% over €0 is €0 .

 

Het argument dat je 'anders' van een energieleverancier stroom had afgenomen maakt niet dat er ineens wél toegevoegde waarde is ontstaan.

 

Zoals je kunt lezen frustreert het me mateloos dat zonnepanelen voor ZZP-ers zoveel meer kosten met zich meebrengen dan voor particulieren.  En dan met name dat je wel belasting op zogenaamd toegevoegde waarde mag betalen maar aan de kostenkant niets van je winst af mag trekken. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt prinsrachiden dat er niet veel meer mogelijk is dan politiek aanhangig maken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat de frustratie van mensen vooral komt omdat ze wel de lusten, maar niet de lasten van ondernemerschap willen. Wel de BTW teruggave over de kosten, maar niet de BTW afdracht over de opbrengst. Tja, dat wil iedereen wel.

 

En op zich kan dat ook - in heel beperkte mate - omdat het iedere btw-ondernemer vrij staat om gebruik te maken van de KOR, als die aan de voorwaarden voldoet. Toegegeven, het is makkelijker voor iemand met alleen zonnepanelen om aan die voorwaarden te voldoen dan iemand die een wat substantiëlere onderneming heeft.

 

Daar komt bij dat omzetbelasting geen Nederlandse aangelegenheid is, maar een Europese. En de omzetbelasting en inkomstenbelasting zijn twee verschillende werelden die langs elkaar heen lopen en elkaar niet raken. De voorwaarden voor zakelijkheid zijn dan ook een beetje anders.

 

Overigens staat er inmiddels een duidelijke uitleg op de website van de Belastingdienst over hoe je je btw-aangifte moet invullen als ondernemer.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal. De frustratie komt omdat je geen keus hebt én het zo ingewikkeld gemaakt wordt. Ik had die panelen al liggen voor ik ondernemer werd, de BTW teruggaaf kon mij toen al gestolen worden. En nu word de zaak voor de BTW ineens verplicht meegenomen terwijl de kostenkant tegelijkertijd voor de inkomstenbelasting eigenlijk verplicht níet meegenomen wordt, zelfs de stroom aan jezelf als particulier verkopen wordt niet als zakelijk aangemerkt.

 

Als je de kostenkant toch zakelijk zou kúnnen afhandelen dan moet dit ook meteen weer met een aparte investering in de vorm van extra bemetering gedaan worden terwijl e.e.a. prima is uit te rekenen. Je kunt bijkant makkelijker sjoemelen met horeca-bonnetjes dan met elektra verbruik wat door slimme meter, laadstation, solar omvormer en elektrische auto zelf bijna per seconde wordt bijgehouden.

 

Ik had gewild kortom dat ik wat meer keus had.

Link naar reactie
  • 0

Ok ik verzuip erin. Help me even: Ik heb géén nota van het hele jaar van Greenchoice.  (want die krijg ik in Juni). Wel heb ik de (self billing) termijnnota's met BTW specificatie. Maar daar is alleen de BTW gespecificeerd naar Greenchoice en de netbeheerder. Hoe moet ik nu aangifte omzetbelasting doen? Greenchoice betaal ik privé. Ik lever dus elektriciteit aan hen maar ik neem meer af.

(vraag 1:) Vereenvoudigt het de zaak dat ik meer afneem dan teruglever? Omdat ze middels de salderingregeling de kWh al tegen elkaar hebben weggestreept en ik dus effectief geen af te dragen BTW binnenkrijg?

 

Maar ik 'lever' natuurlijk ook een deel aan mijn privépersoon:

(2) Moet ik daar wat mee?

(3) Moet ik daar een tarief op zetten en de BTW afdragen?

(4) Mag dat dan een tarief zijn van €0,01 of idealiter zelfs €0,00 ?

 

Daarnaast maar eigenlijk niet relevant vermoed ik lever ik (voordat ik zelf ondernemer werd) vanuit mijn privé persoon stroom aan een zakelijke auto (op balans) van mijn partner (al langer zelfstandige). De BTW over die kWh-en wordt door haar teruggevraagd omdat het gemaakte onkosten t.b.v. de auto zijn.

 

Ik hoop dat iemand (prinsrachid ?) hier me kan helpen om de komende dagen mijn BTW aangifte af te ronden want ik redeneer wat af maar ik krijg het niet rond. Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ok. Goede suggestie om er uit te komen. Ik hoop dat je op onderstaande nog wilt reageren dan. Wordt ontzettend gewaardeerd.

 

Stap voor stap doorloop ik letterlijk wat zij daar zeggen. (ik zal de pagina ook vastleggen in mijn administratie)

Stap 1 belastingdienst: 'Over de vergoeding die u van uw energiemaatschappij krijgt, moet u btw betalen'. Dat is dus nul. Want:

-  Ik wéét (ik heb geen nota (juni pas) maar wel een app) dat ik vorig jaar minder heb teruggeleverd dan afgenomen. De salderingsregeling, en hoe Greenchoice deze toepast maakt dus dat er niets overblijft om btw over te moeten betalen m.b.t. mijn energieleverancier. [klopt dit, of hekelt de belastingdienst zijn eigen salderingsregeling?]

 

Stap 2 belastingdienst: 'Met uw zonnepanelen produceert u ook [...] kWh die u ook privé verbruikt.'

a. Dat is opwek minus teruglevering, die weet ik: 8952-6546= 2406 (jaja eigen verbruik wordt er niet beter op met een EV die meest s'nachts laadt.)

b. 'Ga uit van de vergoeding die u aan uw energiebedrijf zou moeten betalen per kWh: inclusief energiebelasting, maar exclusief btw' ja, geen idee. normaaltarief/daltarief/eerste halve tariefjaar/tweede halve tariefjaar. Dat weet ik pas als ik de nota in juni heb. Mag ik de hoogste van die tarieven aanhouden om safe te zijn? Dan wordt dat 0,2018 (exc. btw dus)

komen we uit op 2406*0,2018=485,5308 , *0,21=€ 101 afgerond naar beneden zoals toegestaan.

 

Stap 3 invullen zoals in voorbeeld:

 

zoals voorbeeld:
Rubriek in btw-aangifte Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend Omzetbelasting
1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief €0 €0
1d Privégebruik € 485 €101
5a (Omzetbelasting)   €101
5b (Voorbelasting)   €0
Totaal   €101

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het kan wat verwarrend zijn, maar de salderingsregeling heeft te maken met het (volledig) mogen verrekenen van de volle kWh-prijs inclusief energiebelasting voor particulieren. De salderingsregeling is echter niet van toepassing voor de omzetbelasting! Voor de omzetbelasting ben je ondernemer en moet je dus simpelweg over álle opgewekte kWh btw afdragen. Je moet het zo zien: je bent een energieproducent en die moeten btw rekenen over hun hele omzet. En jij moet privé dus ook gewoon btw betalen over de stroom die deze (eigen) panelen opwekken.

 

Privé maakt het dus in feite niet uit of je van NUON, Greenchoice, of jezelf energie afneemt. Je betaalt altijd btw. In dit geval betaal je de btw alleen aan je eigen 'onderneming' (die het weer afdraagt aan de fiscus) in plaats een energiemaatschappij. De vergoeding die je rekent, is het bedrag dat je betaalt (en krijgt) exclusief btw en inclusief energiebelasting. Als dat 0,2018 was, dan ga je daar van uit. Gelden er verschillende tarieven gedurende het jaar, dan bereken je het naar rato van dagen.

 

Volgens mij ziet het er dan als volgt uit:

 

Rubriek in btw-aangifte Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend Omzetbelasting
1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief 1320* 277
1d Privégebruik 485** 101
5a (Omzetbelasting)   378
5b (Voorbelasting)   0
Totaal   378

 

*1a: 6546 x 0,2018
**1d: 2406 x 0,2018

 

Als je trouwens nog de originele nota van de aanschaf van de zonnepanelen hebt, mag je die aanschaf-btw misschien bij deze aangifte nog steeds als voorbelasting invullen en terugvragen. Je mag namelijk de btw-aangifte achteraf corrigeren in een reguliere aangifte als je aan de voorwaarden voldoet.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een hypothetische geval:

Ik heb zonnepanelen op mijn dak en een accu waar ik de opgewekte stroom in op sla.

Accu is groot genoeg om alle opgewekte energie op te slaan zodat ik niet terug lever aan het net.

Dat zou betekenen dat ik dan geen BTW meer hoef af te dragen?

En is er dan nog verschil in aanschaf privé of aanschaf zakelijk? Pand is wel gewoon aangesloten op het net zodat er wel stroomafname is.

Link naar reactie
  • 0

"Deze correctiegrens van € 1.000 geldt niet voor correcties op de oude kleineondernemersregeling. Deze correctie doet u altijd via een suppletie. "

 

Die panelen zijn van  augustus 2019 toen ik nog in de (oude) KOR verkeerde dus dat moet blijkbaar via een aparte suppletie.

Daarnaast zijn deze in Duitsland aangeschaft en is zo te zien de BTW niet verlegd maar is er het Duitse 19% tarief voor afgedragen. Eens kijken of dat nog gevolgen heeft voor de terugvordering: ik vermoed geen gevolgen omdat BTW een aardig gesynchroniseerde Europese aangelegenheid betreft.

Link naar reactie
  • 0

Hoe heb je die panelen besteld in Duitsland? Heb je ze uit Duitsland laten bezorgen? Of ben je ze toen zelf wezen ophalen?

 

Ik gok overigens dat ze met die KOR bedoelden dat je dat via suppletie moet doen als je de KOR daadwerkelijk kon gebruiken. Bij een grote aanschaf krijg je BTW terug en kon je toen ook al geen KOR toepassen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, DaMedia zei:

Een hypothetische geval:

Ik heb zonnepanelen op mijn dak en een accu waar ik de opgewekte stroom in op sla.

Accu is groot genoeg om alle opgewekte energie op te slaan zodat ik niet terug lever aan het net.

Dat zou betekenen dat ik dan geen BTW meer hoef af te dragen?

En is er dan nog verschil in aanschaf privé of aanschaf zakelijk? Pand is wel gewoon aangesloten op het net zodat er wel stroomafname is.

 

Even ervan uitgaande dat je ondernemer bent en niet in de KOR zit: 

Je moet volgens mij (net geleerd ;) BTW betalen over al je opgewekte stroom (dus ook je eigen verbruik) omdat je dus aan het net hangt en daarmee aan het economisch verkeer meedoet. Los daarvan neem ik aan dat als je een tweede zonnige zomerdag op rij start met een al bijna volle accu dat je dan wel degelijk terug wilt leveren. Tenzij je je omvormer zo instelt dat hij (naar Duits model) niet mág terug leveren maar waarom zou je dat doen zolang je die stroom in de "salderingsaccu" (het net) kunt pompen?

 

Voor de BTW wordt de teruglevering van zonnepenalen altijd als zakelijk aangemerkt, ongeacht of je ze wel of niet op de balans van de zaak hebt staan. Pas als je het pand loskoppelt van het stroomnet neem je niet meer deel aan het economisch verkeer en hoef je je niet druk te maken om BTW. Kun je logischerwijs ook geen BTW terugvragen over de installatie vermoed ik, maar er zou wel eens niet over nagedacht kunnen zijn wat er gebeurt als je aanschaft terwijl je nog een netaansluiting hebt om vervolgens je netaansluiting te stoppen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.