Jump to content
hartgo

Zonnepanelen - Forfait gebruiken als bestaande ondernemer

Recommended Posts

Thanks Hans... als het mag, zou ik daar zo voor kiezen...

het stuk dat je quote dateert wel van 2016...

ik heb ze een mailtje gestuurd. bij deze hun response:

Goedemiddag,

U hebt inderdaad gelijk dat de informatie in het door u gevonden artikel verouderd is (het artikel is geschreven in 2016).

Destijds werd deze mogelijkheid in het vraag- en antwoordbesluit wel gegeven door de staatssecretaris van Financiën, maar deze mogelijkheid is verdwenen toen in 2018 dit besluit een update kreeg.

Naar mijn mening is inderdaad de ruimte om niet aan te melden nu weg. Dat betekent dat het verstandig is om voorafgaand aan de investering goed na te denken over de vormgeving (wie investeert etc.).

Met vriendelijke groeten,

Jasper Gorter

Senior belastingadviseur

Alfa Accountants en Adviseurs

Begrijp ik goed dat als een particulier zonnepanelen aanschaft en jaren later ondernemer wordt (voor de BTW) BTW moet afdragen over privegebruik van opgewekte energie en teruggeleverde energie? Ongeacht of de particulier zich actief heeft aangemeld als ondernemer (en ontheffing van administratieve verplichtingen heeft aangevraagd)?

Ja, dat begrijp je goed. Je moet btw afdragen over alle opgewekte stroom. Het feit dat de Belastingdienst een onderscheid maakt tussen btw over het privégebruik en btw over het teruggeleverde deel van de opwekking is vanwege het feit dat in sommige gevallen verschillende tarieven gelden. De af te dragen btw is weer afhankelijk van die verschillende tarieven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Bedankt prinsrachid, voor je snelle reactie! Wat er bij mij nog niet in wil is dat ik BTW moet afdragen over privégebruik van energie die is opgewekt met privé zonnepanelen, dat klinkt onredelijk. En in de link die je geeft staat dat volgens mij ook niet: 

Met uw zonnepanelen produceert u verder 1.000 kWh die u privé verbruikt. Ook over deze stroom betaalt u btw. (Als u de zonnepanelen volledig tot uw bedrijfsvermogen rekent.)

Ik kan kiezen (als ik aan de voorwaarden voldoe) om de zonnepanelen zakelijk aan te schaffen. Ik denk dat dat op termijn niet voordelig uitpakt omdat ik verwacht de investering meer dan terug te verdienen en dan inkomstenbelasting over de winst behaald uit de opwekking blijf betalen zolang de zonnepanelen energie opwekken, dus ik wil ze privé aanschaffen met privé vermogen. Dat is ook redelijk, want ze liggen op het dak van mijn woning en het grootste deel van de opgewekte energie gebruik ik privé.

Posted (edited)

Zoals ik al eerder zei, is het geen keuze voor de omzetbelasting. De zonnepanelen zijn verplicht ondernemingsvermogen voor de omzetbelasting. Geen keuze. En ja, dat betekent dat je dus de BTW op aanschaf en installatie mag terugvragen, maar ook dat je tot in lengte van jaren BTW moet afdragen over de opgewekte stroom.

Dat er omzetbelasting geheven dient te worden over belaste prestaties (levering van energie aan het energiebedrijf) en dat daarom de eigenaar van zonnepanelen ondernemer is voor de BTW, dat is helder (en geen keuze). Maar dat de ondernemer geen keuze heeft of de zonnepanelen tot privévermogen behoren of tot het ondernemingsvermogen, dat is voor mij nog niet helder (prinsrachid, heb je daar een bronvermelding van?). Zo vond ik dit artikel over vermogensetikettering in de omzetbelasting.

Als dit klopt, dan begrijp ik wel dat er BTW afgedragen dient te worden over privégebruik van zonnepanelen indien er voorbelasting is teruggevraagd. Met het terugvragen van de BTW op de aanschaf van de zonnepanelen kiest de ondernemer er kennelijk voor dat de zonnepanelen tot het ondernemingsvermogen (voor de omzetbelasting) behoren.

Edited by Regelink

Het klopt denk ik: Paragraaf 5.2.3. Vermogensetikettering en aftrek voor privégebruik

Als ik slechts dat deel van de BTW van de aanschaf terugvraag dat ik ga gebruiken voor belaste prestaties, dan hoef ik geen BTW af te dragen voor privégebruik van het andere deel dat niet tot het ondernemingsvermogen behoort. Zo begrijp ik het, en is het ook logisch/eerlijk in mijn optiek.

Posted (edited)
3 uur geleden, Regelink zei:

Wat er bij mij nog niet in wil is dat ik BTW moet afdragen over privégebruik van energie die is opgewekt met privé zonnepanelen, dat klinkt onredelijk. 

Dat klinkt onredelijk, maar de fiscale werkelijkheid is dat de zonnepanelen voor de omzetbelasting meestal niet privé zijn, omdat ze niet 'off-the-grid' zijn. Dit is een gevolg een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. De panelen zijn zakelijk, omdat er er sprake is van langdurige en niet-incidentele teruglevering van elektriciteit. Voor de btw zijn de panelen daarom zakelijk Je kunt daarom ook de btw op aanschaf en installatie aftrekken, maar moet vervolgens ook btw afdragen over de opbrengst van ervan. Je moet de panelen dus een beetje zien als 'aparte onderneming' zien. En die onderneming wekt energie op en 'verkoopt' die in feite aan jou als privépersoon en/of aan de energiemaatschappij. En daar moet je btw over heffen. Dit is vaak het gevolg van de keuze van mensen zelf, omdat ze de volledige btw willen terugvragen. Maar de keuze van maximale btw-teruggave is dus ook dat er vervolgens maximale btw-afdracht over opwekking plaatsvindt.

Nu zou je kunnen stellen dat alleen het teruggeleverde deel van de stroom zakelijk is. Op zich denk ik dat dat inderdaad verdedigbaar is. Net zo goed als dat je geen btw heft over de bloemkolen uit je eigen moestuin die je zelf eet. Maar hier wordt het omzetbelastingtechnisch dan wel iets ingewikkelder. Als je denkt dat slechts een deel van je opwekking privé wordt gebruikt, dan zul je (1) die verdeling aannemelijk moeten maken en (2) in de herzieningsperiode van 5 kalanderjaren de genoten btw-aftrek op de aanschaf moeten elk jaar corrigeren. Je betaalt dan steeds een deel van je aanschaf-btw terug op basis van je privé/zakelijk-verdeling.

Voor de inkomstenbelasting is het meestal een ander verhaal. In de meeste gevallen zal de verhouding privé/zakelijk tussen de 10% en 90% liggen en mag je zelf kiezen of je de panelen zakelijk of privé aanhoudt. In veel gevallen zal er voor privé-etikettering worden gekozen. De opbrengst zelf wordt dan geen onderdeel van de bedrijfswinst.

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe