• 0

Vragen Aandelen verdeling, DGA management fee en Pensioen

(aangepast)

Beste allen,

 

In familieverband gaan wij een bedrijf overnemen waarvoor een nieuwe werk BV voor opgericht wordt en de situatie is nu als volgt opgezet;

Een externe B.V. (waar aandeelhouder A 50% aandeelhouder van is) leent €1.000.000 met x% rente aan de nieuwe Werk BV (waar aandeelhouder A 51%, aandeelhouder B 24.5% en aandeelhouder C 24.5% aandelen in hebben) en het ‘onderpand’ voor de lening zijn aandeelhouder A zijn 50% aandelen in de externe B.V. die de lening verstrekt.

 

Ik vroeg mij het volgende af;

  • is het mogelijk dat de kinderen welke aandeelhouder B en C zijn, 100% van de aandelen krijgen van de nieuwe Werk BV gezien de onderpand van aandeelhouder A?
  • Moet ieder DGA een management fee krijgen? Zo ja, is het verlonen in de Werk BV voordeliger?

 

 

Alvast dank voor een reactie.

aangepast door Jamesle
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
46 minuten geleden, Jamesle zei:
  • is het mogelijk dat de kinderen welke aandeelhouder B en C zijn, 100% van de aandelen krijgen van de nieuwe Werk BV gezien de onderpand van aandeelhouder A?

 

Alles is mogelijk, zolang B en C daarvoor maar een marktconforme prijs betalen. Anders is het belast loon of een belaste schenking

 

46 minuten geleden, Jamesle zei:

Moet ieder DGA een management fee krijgen

 

Nee. het enige dat moet is dat iedere DGA die - direct of indirect - arbeid verricht voor de werkmij, een gebruikelijk loon toepast en daarover loonheffing betaalt

 

46 minuten geleden, Jamesle zei:

Zo ja, is het verlonen in de Werk BV voordeliger?

 

Nee. In de werk-BV of gezamenlijke tussenholdings is er o.a. een (afdwingbare) loondoorbetaling bij ziekte, bij een dienstverband in de persoonlijke holding is die er niet, en kun je in de managementovereenkomst andere bepalingen vastleggen (bijvoorbeeld 3 maanden managementfee doorbetalen en daarna moet iedereen het zelf regelen, al dan niet verzekeren etc 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor uw bericht. Duidelijk.

Tot slot heb ik nog een vraag over de pensioenopbouw. Onlangs een holding BV gestart welke straks participeert in de nieuwe Werk BV.

Wat is tegenwoordig de ideale manier om pensioen op te bouwen? Ik las dat het sinds 2017 niet meer mogelijk was om pensioen in eigen beheer op te bouwen?

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Jamesle zei:

Enorm bedankt voor uw bericht. Duidelijk.

Tot slot heb ik nog een vraag over de pensioenopbouw. Onlangs een holding BV gestart welke straks participeert in de nieuwe Werk BV.

Wat is tegenwoordig de ideale manier om pensioen op te bouwen? Ik las dat het sinds 2017 niet meer mogelijk was om pensioen in eigen beheer op te bouwen?

 

Herkenbare vraag. Ik heb ook holding en werk BV en bouw nu pensioen op via pensioenspaarrekening bij Brand New Day. Geld leg ik privé/netto in en uitkeren vindt later plaats met gebruik van gedeeltelijke belastingvrijstelling. 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Vincent - zei:

en bouw nu pensioen op via pensioenspaarrekening bij Brand New Day.

 

BND heeft een leuke naam bedacht voor een box 3 (bancaire) lijfrente, maar het is geen "pensioen", het is en blijft een lijfrente. 

 

19 uur geleden, Vincent - zei:

Geld leg ik privé/netto in

 

Als je het goed doet betaal je het privé, maar is de inleg feitelijk bruto: je voert de inleg  op als aftrekpost voor je inkomstenbelasting 

 

19 uur geleden, Vincent - zei:

en uitkeren vindt later plaats met gebruik van gedeeltelijke belastingvrijstelling. 

 

De uitkering is later volledig belast, bedoel je wellicht iets anders? 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan (bijna) bij wat Norbert al meldt: BND is op zich een prima organisatie met een goed product, maar het is gewoon een box 1 (dus niet box 3) lijfrente-opbouwrekening. Je spaart een kapitaal dat je bij pensionering moet omzetten in een lijfrente. De inleg betaal je vanaf de privérekening en is in box 1 aftrekbaar. De lijfrente is een periodieke (in box 1 belaste) uitkering. Die lijfrente kun je vanaf de omzettingsdatum door een bank of verzekeraar laten uitkeren. Bij een bank is het per definitie een tijdelijke, bij een verzekeraar kan het levenslang zijn. Zo zijn er meer verschillen, waarvan het nu wat ver voert om ze tot in detail te behandelen.

 

Een andere mogelijkheid is dat je via de BV een 'echte' pensioenregeling treft. Als ware je werknemer (en dat ben je 'soort van' ook van je BV). Deze pensioenregeling valt dan onder de Wet op de loonbelasting en moet voldoen aan regels die die wet omtrent pensioen stelt. Dat zijn overigens regels die voor alle pensioenregelingen gelden, op dit punt is een dga-pensioenregeling niet anders dan een werknemerspensioenregeling. Denk daarbij aan zaken als hoe hoog een pensioen maximaal mag zijn en wat er gebeurt als een pensioenregeling niet aan de regels voldoet (de regeling wordt dan belast en beboet, geldt trouwens ook voor lijfrenteregelingen die niet aan de regels voldoen).

 

Vanzelfsprekend drukken de kosten van een pensioenregeling op de BV. De BV betaalt dus rechtstreeks aan de pensioenuitvoerder. De pensioenuitvoerder is bij een dga-pensioenregeling via de BV sinds 01-07-2017 altijd een verzekeraar (heel soms kan het ook een pensioenfonds zijn).

 

Verder onderscheidt de pensioenregeling zich in de praktijk van de lijfrenteregeling op het punt van nabestaandenpensioen. Die zitten bij pensioenregelingen meestal ingebakken in de aard van de regeling (ouderdoms-, partner- en wezenpensioen, zo nodig ook nog ANW-aanvullingspensioen, eventueel premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid en aanvullend inkomen bij arbeidsongeschiktheid). Bij lijfrenteproducten moeten deze onderdelen vaak via aanvullende verzekeringen worden geregeld.

 

Tot zover in hoofdlijnen. Wat voor jullie als dga's passend is, is niet zo 1-2-3 te zeggen. Dat hangt van jullie persoonlijke situatie af. Om daar meer over te zeggen of zelfs te adviseren, is persoonlijk advies nodig waaraan door de Autoriteit Financiële Markten eisen worden gesteld. Ik mag dus niet, naast algemeenheden zoals hierboven, via dit forum persoonlijke adviezen geven.

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.