• 0

Beeeindiging bedrijf door verkoop huurpand

Sinds 2011 heb ik een goedlopend bedrijf in een huurpand, met een opzegtermijn van een half jaar. Nu heeft mijn huurbaas aangegeven het pand te willen verkopen.

Zelf kan ik dat niet en dus wordt het aan de buren verkocht. Deze koopt het pand met mijn bedrijf er nog in zodat zij nog 2 maanden huur zal krijgen van mij.

Daarna moet ik iets anders zien te vinden, helaas lukt dat niet zomaar gezien de kosten die ik dan moet maken en klanten die ik verlies.

Ik heb 2 vragen:

Wat gebeurt er met de bankgarantie die ik aan de oude huurbaas heb betaald?

En de nieuwe eigenaar wil er graag eerder in hiervoor wil hij een flink bedrag betalen vanuit zijn spaarrekening, kan ik dat beter op mijn prive rekening laten storten of op de zakelijke rekening?

Ik hoop op een goed antwoord, zelf kom ik er niet uit wat het beste is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Voor wat betreft de bankgarantie: u kunt een bankgarantie niet betalen, alleen geven. Dus hebt u een waarborgsom betaald of een bankgarantie gegeven? Een bankgarantie is niet overdraagbaar. Een waarborgsom in principe wel, maar daarover moet u afspraken maken.

 

Natuurlijk hoort u een vergoeding zakelijk te ontvangen.

Verder is het de vraag of u geen huurbescherming hebt zoals meestal wel het geval bij winkelpanden e.d. En ook bij kantoren kunt u een huurperiode nog 'rekken'. Kantoorruimte valt onder de zogenaamde 'overige bedrijfsruimte'. U geniet dan geen huurbescherming, wel tijdelijke ontruimingsbescherming als u daar tijdig en op de juiste wijze een beroep op doet conform de procedure in ex artikel 7:230a BW

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een bankgarantie afgegeven op een geblokkeerde rekening tijdens de 1e huurperiode, neem dus aan dat de oude verhuurder die aan ons moet teruggeven?

Wat betreft de ontruimingsbescherming, dit is niet nodig gezien het feit wij akkoord gaan met het bedrag dat de koper van het pand ons aanbied nu we er eerder uitgaan.

Het gaat mij even om het feit dat er meer belasting zal moeten worden afgedragen als ik het op de zakelijke rekening laat storten ipv op mijn prive rekening.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Jhonna zei:

Wij hebben een bankgarantie afgegeven op een geblokkeerde rekening tijdens de 1e huurperiode, neem dus aan dat de oude verhuurder die aan ons moet teruggeven?

 

Ja, die bankgarantie (contract) moet je terugkrijgen van de verhuurder (dat is dus gewoon het papiertje/contract).

 

Quote

Een bankgarantie is een contract waarin een bank onvoorwaardelijk garandeert om een bedrag aan de begunstigde te betalen, indien hij daarop aanspraak maakt.

 

Quote

De begunstigde ontvangt het contract. Zolang hij in bezit is van dit contract, kan hij aanspraak maken op uitbetaling. Dit kan tot vervelende omstandigheden leiden. Een voorbeeld is het geval van een huurder/verhuurder-situatie, waarbij de huurder een bankgarantie heeft afgegeven aan de verhuurder. Wanneer de huurder nu vertrekt en de verhuurder het pand heeft overgedragen aan een nieuwe huurder, zal hij uiteraard graag willen dat de bankgarantie vervalt. De verhuurder heeft echter geen belang meer bij deze relatie en doet geen moeite de (oude) bankgarantie terug te sturen. Dit heeft tot gevolg dat de verhuurder wanneer hij wil een beroep op de garantie kan doen, ook nu hij daar geen redelijke grond meer voor heeft, terwijl de huurder de doorlopende kosten moet blijven betalen en voldoende saldo moet aanhouden op de rekening. Dit laat het zwakke punt van de bankgarantie zien, namelijk dat de verantwoordelijkheid niet geheel bij de opdrachtgever ligt, maar dat hij wel volledig afhankelijk is van de begunstigde. Daarom is het van groot belang ook het aflopen van de bankgarantie goed te regelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bankgarantie

 

Je kunt daarna met die originele Bankgarantie de bank verzoeken om annulering van de bankgarantie.

Het kan ook zijn dat de begunstigde (je verhuurder) een  decharge verklaring moet tekenen. Vraag dit even na bij je bank.

Bijvoorbeeld:

https://www.ing.nl/zakelijk/klantenservice/service-en-dienstverlening/opzeggen/financieren/bankgarantie-opzeggen/index.html

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Jhonna zei:

Het gaat mij even om het feit dat er meer belasting zal moeten worden afgedragen als ik het op de zakelijke rekening laat storten ipv op mijn prive rekening.

 

U heeft hierin geen keuze. De afkoopsom houdt direct verband met het staken van uw onderneming en valt dus onder de stakingswinst.

(Ik neem aan dat u de huur ook altijd zakelijk heeft afgetrokken).

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij haalt u twee dingen door elkaar, als een u bedrag betaald heeft, dan is dit borg en geen bankgarantie.
Een bankgarantie is een soort contract waarbij de bank aangeeft dat de andere partij altijd een bepaald bedrag zal ontvangen van de bank wanneer hij hier aanspraak op doet.

 

Sorry ik lees het zelf verkeerd.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.