• 0

Studiekosten reeds privé afgetrokken alsnog zakelijk boeken?

Goedendag, 

 

Enige tijd geleden ben ik naast mijn onderneming begonnen met een (relevante) deeltijd master. Het is een particuliere opleiding en daarom heb ik mijn studiekosten over 2017 en 2018 reeds afgetrokken van mijn loonbelasting. De studiekosten heb ik destijds privé betaald. Vanwege de fiscale voordelen zou ik echter graag mijn studiekosten alsnog zakelijk (met terugwerkende kracht) willen voldoen. Dus vanuit mijn onderneming de reeds gemaakte studiekosten naar privé uitkeren, aangezien ik het privé heb voorgeschoten. Is dit aan te raden of kan ik er beter voor kiezen om dividend (met aftrek van dividendbelasting) naar privé te halen?

 

De studiekosten waren circa € 17.000 en heb ik reeds voor zo veel mogelijk afgetrokken van mijn loonbelasting. 

 

Gr. Fritszel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2
(aangepast)

Volgens mij wordt er bij een master (deeltijd of niet, relevant of niet) altijd vanuit gegaan dat het gaat om een 'algemene' opleiding. Deze is uitsluitend privé af te trekken.

 

* Opleiding voor hobby --> niet aftrekbaar

* Opleiding voor beroep --> privé aftrekbaar

* Opleiding voor bedrijf --> zakelijk aftrekbaar
 

Als een opleiding in principe voor een (toekomstig) beroep is, is het per definitie niet een opleiding voor je bedrijf (ook al kun je dat wel zo voelen). Het lijkt me dan ook dat je de studiekosten in eerste instantie goed had verwerkt in je aangifte. Het moet dan wel zo zijn dat je géén recht had op studiefinanciering. Vervolgens kun je alleen alle kosten boven de drempel van 250 euro aftrekken en vervolgens alleen voor zover het niet boven de 15.000 euro uitkomt (en je die kosten ook daadwerkelijk hebt betaald in dat jaar).
 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.