• 0

Bankverklaring BIC-code bij buitenlandse verkoop platforms

(aangepast)

wie heeft het volgende wel eens bij de hand gehad:

 

Ik wil op een nieuw platform gaan verkopen. daarbij moet de bankrekening gecontroleerd worden en vragen ze een "A valid bank statement including also the account number and BIC Code"

 

dus ik had een kopie van een bankafschrift opgestuurd maar kreeg terug dat dat niet goed is, staat namelijk ook geen BIC code op, zou bij de bank wel een goed formulier moeten kunnen krijgen.

Dus de bank gebeld en kwamen met bankverklaring op de proppen, maar dat gaat dan wel 40 tot 100 euro kosten.

Voor een eenvoudig briefje met je naam, rekeningnummer, je adres en de BIC code. (mij echt een raadsel waarom zo een simpel briefje zo duur moet zijn).

 

Het gaat dus niet om het verkrijgen van een lening of krediet of wat dan ook, het gaat er enkel om om de gegevens te controleren zodat ze geld naar ons kunnen overmaken.

Is dat echt wat ik moet hebben of zijn er naar jullie weten nog andere opties om iets te krijgen met daarop dus ook de BIC code?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

"A valid bank statement including also the account number and BIC Code"

Bankafschrift is natuurlijk makkelijk. BIC Code is toch per bank één code? Bank Identifier Code. Dan vraag ik me af of je niet gewoon de BIC code (samen met je bankrekening en afschrift) op kunt sturen.

 

De BIC code zou je ook op je factuur kunnen zetten (hebben ze ook iets 'officieels').

 

Ook een link naar de pagina van de bank waar de BIC code staat zou kunnen.

https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/internationaal-betalingsverkeer/wereldbetaling/wat-is-bic-en-iban/index.html

https://www.abnamro.nl/nl/grootzakelijk/producten/cash-management/betalen/bic-code.html

Of alle banken: https://www.ibannl.org/uitleg-over-bic/

 

Ik zou dus eerst vragen bij de ontvanger of gewoon de BIC code met je banknummer en afschrift voldoende is.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik weet uiteraard wat de BIC code is en dat die voor de bank gewoon voor iedereen hetzelfde is.

Heb BIC code uiteraard ook opgegeven bij aanmeld proces.

Heb ze ook uitgelegd dat op een bankafschrift nu eenmaal helaas geen BIC code vermeld wordt door de bank.

Ook al vragen over geprobeerd te stellen maar blijf steevast  het volgende zinnetje terugkrijgen: "A valid bank statement including also the account number and BIC Code"

 

en bank statement kan je vertalen naar bankafschrift en naar bank verklaring wat beide dus iets heel anders is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De zin "A valid bank statement including also the account number and BIC Code" is ook nog eens niet correct.

Including en also gebruik je nooit op deze manier achter elkaar.

 

Maar goed, als ze het maar zo blijven stellen zit er niets anders op dan dit bij de bank neer te leggen.

En ja, daar betaal je dan natuurlijk iets voor. De bank moet zo'n verklaring ook handmatig opstellen (wat tijd kost).

 

Ik denk alleen dat je elke keer met iemand te maken heeft die niet begrijpt hoe het precies zit en dus (in gebrekkig Engels) dat zinnetje blijft herhalen. Ik vraag me dan ook af hoe dat bij andere aanmeldingen wel goed gegaan is. (Wellicht kun je eens informeren bij iemand die zich al aangemeld heeft hoe dat gegaan is.)

 

Link naar reactie
  • 0

Een standaard bankverklaring wordt gebruikt bij ondernemingen met een (verplichte) accountantscontrole. Zodat de accountant kan vaststellen van welke faciliteiten een onderneming heeft bij een bankHet is een beetje vreemd dat de bank dit adviseert om alleen een BIC code te kunnen tonen aan een andere partij. Dat is een beetje als adviseren je paspoort op te sturen omdat iemand om een recente pasfoto vraagt..

Een standaard bankverklaring is niet bedoeld om aan derden te verstrekken, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt dat de partij weet welke bankrekenignen en kredietfaciliteiten je bij die bank hebt lopen

 

Het is ook gewoon wat navelstaarderij van het platform. In NL staan bic codes niet op het afschrift omdat wij een centrale verwerking hebben van transacties en het dus niet nodig is. In andere landen is de BIC code altijd verplicht omdat de verwerking daar decentraal verloopt via meerdere verwerkingscentrales en de code nodig is om bij de juiste verwerkingscentrale / bank uit te komen. Het is dus gewoon weer een voorbeeld waar men niet snapt dat dingen niet in elk land hetzelfde werken en gewoon nutteloze vorm vereisten stellen dat het op een bankafschrift moet staan..


Ik zou eens in je online omgeving kijken van je bank daar staat je BIC code ook zeker ergens. Dan doe je naast het afschrift een screenshot erbij van de BIC code waar ook je rekeningnummer staat. Desnoods biedt je aan om een verificatiebetaling van 1 euro te doen dan hebben ze ook de bankgegevens die ze nodig hebben om later aan jou uit te betalen

 

Je kunt eventueel ook via www.ibannl.org je rekeningnr intikken dan krijg je ook het IBAN, de bic code en banknaam te zien. maar goed ik denk dat een screenshot uit je online bankomgeving beter is.

 

 

 


 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Roel J zei:

Ik zou eens in je online omgeving kijken van je bank daar staat je BIC code ook zeker ergens. Dan doe je naast het afschrift een screenshot erbij van de BIC code waar ook je rekeningnummer staat.

Had ik ook al even naar gekeken. Maar bij de ING (en waarschijnlijk alle andere banken) staat de BIC code niet meer op die pagina's. Het is dus iets dat op een "algemene informatie"-pagina van de bank zelf staat (waar ik naartoe linkte).

 

O wacht... ik zie dat het bij de Rabobank wel op het afschrift staat. Maar TS zal dus waarschijnlijk niet bij die bank zitten.

En bij de ING heeft het rond 2015 ook op de afschriften gestaan (voordat ze wijzigingen doorgevoerd hebben).

Misschien kun je nog eens wat afschriften van een aantal jaar geleden opduikelen en staat het daar wel op.

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
ING had het in 2015 ook erop staan.
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

we zitten bij de ING.

Ik heb hier een afschrift (PDF) van december 2014 van de ING (die kopieën van de papieren afschriften die je kon downloaden) waar de BIC code dus wel op staat. Misschien kun je zelf nog in je archief iets terugvinden.

 

Maar ze zijn daarna naar een nieuw systeem gegaan waar alles online gegenereerd wordt en daar staat het niet meer op.

 

Ik ben benieuwd als je nog een papieren afschrift hebt, of het daar wel op staat.

(Inderdaad kun je eens informeren bij de ING.)

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Highio zei:

Zakelijk Jaaroverzicht 2017?

Nee, daar staat het helaas ook niet op.

 

Ik zag wel dat je nog "officiële" kopie-afschriften van de spaarrekening kunt downloaden maar daar heeft de BIC code nooit op gestaan (ook niet in 2014). En helaas is het downloaden van kopie-afschriften in de nieuwe omgeving niet meer mogelijk (alleen bij/afschrijvingen van/tot). Vandaar dat ik me af vroeg of iemand nog een recente papieren afschrift heeft van de ING. Je zou dan de papieren-afschriften aan kunnen zetten en als je de eerste hebt ontvangen weer uitzetten. Of ING vragen eenmalig zo'n kopie te verstrekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Had ik ook al even naar gekeken. Maar bij de ING (en waarschijnlijk alle andere banken) staat de BIC code niet meer op die pagina's. Het is dus iets dat op een "algemene informatie"-pagina van de bank zelf staat (waar ik naartoe linkte).

Het was en is nog steeds algemene informatie ... daar is niets geheimzinnigs aan.

 

https://www.ing.nl/particulier/zoeken.html?q=bic

https://www.ing.nl/zakelijk/zoeken.html?q=bic code bank

 

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/geld-overmaken/over-op-iban.html

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/klantenservice/index.html

aangepast door Cosara
zakelijke ingang ook maar even geplaatst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Cosara zei:

Het was en is nog steeds algemene informatie ... daar is niets geheimzinnigs aan.

Dat het algemene informatie is, was al bekend (en hebben we het al over gehad).

 

Het probleem is dat er een (beperkt Engels sprekend) persoon op dat platform zit die perse een afschrift wil zien waar ook de BIC code op staat. Het apart geven van de BIC code stuit blijkbaar alleen maar op onbegrip en een standaard antwoord.

 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Rik · zei:

Dat het algemene informatie is, was al bekend (en hebben we het al over gehad).

 

Het probleem is dat er een (beperkt Engels sprekend) persoon op dat platform zit die perse een afschrift wil zien waar ook de BIC code op staat. Het apart geven van de BIC code stuit blijkbaar alleen maar op onbegrip en een standaard antwoord.

 

Het roept wel een paar vragen op.

 

Als een niet bestaand probleem een probleem blijkt te zijn, wat voor ‘problemen’ kan je dan straks nog meer verwachten?

Is de contactpersoon een bureaucratische leidinggevende of slechts een hulpje dat graag z’n (on)kunde wil laten zien?

Is het niet mogelijk om een ander persoon aan de telefoon te krijgen?

Wil je met een dergelijk ‘platform’ wel zaken doen?

 

Als de lust tot zakendoen met dit platform nog niet - als ware het de Deepwater Horizon - is gezonken, dat betaal je toch gewoon voor die brief van de bank? Toegegeven het zou niet nodig moeten zijn, maar bureaucratische onkunde kost nu eenmaal tijd en daarmee ook geld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Buitenlandse platforms die ik ken, lossen de verificatie van betaalgegevens vaak op met een proefbetaling. Ze maken 1 cent over op de bankrekening waarvan jij de gegevens hebt verstrekt, waarna je de ontvangst van die betaling bevestigt door een unieke code uit de omschrijving over te typen in een webformulier. Zo zie je niet alleen dat de bankrekening bestaat, maar ook dat de ontvanger er persoonlijk toegang tot heeft (en dus de UBO is of deze vertegenwoordigt).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

Het is een Frans platform, die zin met de vraag naar die gegevens is een standaard mail die automatisch verzonden wordt.

Je doet verschillende documenten uploaden en die worden gekeurd en als nog wat niet goed is ontvang je een mail met wat nog aangepast moet worden.

Is ook een no reply mail om het makkelijk te maken.

Wel telefonisch contact over gehad en aan de hand daarvan dus verder wezen kijken.

 

Net nog contact met ING gehad en kwam op het volgende neer: dan moet je inderdaad maar een bankverklaring aanvragen voor dat geld, zo werken we nu eenmaal. verder is er niks.

 

ergste is dat ik nu ook begreep dat je ook de gegevens van de ontvanger moet invullen, dus als ik volgende week voor nog 3 platformen nodig zou hebben moet ik het nog 3 keer aanvragen en betalen.

 

Heb het platform nu nogmaals een bericht gestuurd of zo een dure verklaring nu werkelijk is wat ze nodig hebben en zo ja dat ze me dan ook die gegevens (adresgegevens en contactpersoon enz.) moeten doorgeven omdat anders niet eens opgemaakt kan worden.

 

En ja zou ondanks dat graag daar verkopen, mijn producten lopen goed in Frankrijk, ik ben prijstechnisch voor die omgeving interesant en ik heb veel aanbod wat daar (platform) nog niet tekoop is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
37 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Je doet verschillende documenten uploaden en die worden gekeurd en als nog wat niet goed is ontvang je een mail met wat nog aangepast moet worden.

Je zou bijna in de verleiding komen om de gedownloade afschriften (PDF) te wijzigen en die BIC code er zelf op te zetten :classic_ninja:

 

Of één pagina uitdraaien op papier en dan met Word de BIC code eroverheen afdrukken en dan weer inscannen en dat versturen. Je voegt alleen maar een gegeven toe en past dus niets aan. Ik vraag me af of dat 'mag'.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Rik · zei:

Je zou bijna in de verleiding komen om de gedownloade afschriften (PDF) te wijzigen en die BIC code er zelf op te zetten :classic_ninja:

 

Of één pagina uitdraaien op papier en dan met Word de BIC code eroverheen afdrukken en dan weer inscannen en dat versturen. Je voegt alleen maar een gegeven toe en past dus niets aan. Ik vraag me af of dat 'mag'.

 

Zie artikel 255 WvS:

Quote

Artikel 225

  1. Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
  2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

 

Persoonlijk lijkt mij een stafbaar feit plegen om een verklaring van 40 tot 100 Euro te vermijden erg mal.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ze vragen bij het platform ook een "valid bank statement".

De vraag is dan ook of de uitdraai van "Af- en bijschrijvingen downloaden" bij de ING gezien kan worden als "valid bank statement". Ik denk het n.l. niet. Vroeger kon je echt een kopie van de bankafschriften downloaden (met volgnummers e.d.). Maar tegenwoordig is het gewoon een PDF van bij- en afschrijvingen. Niet echt een officieel "bank statement" lijkt mij.

 

De ING heeft ook een kopje "Afschriften en overzichten" waar wel de officiële afschriften te downloaden zijn maar daaronder zijn alleen de spaarrekeningen beschikbaar. Als je die van de betaalrekening wilt hebben wordt je weer doorverwezen naar de onofficiele "Af- en bijschrijvingen downloaden". Maar goed, we hebben van Maxn begrepen dat de BIC code op de papieren afschriften van de ING ook niet staat.

 

Edit: Ik zie trouwens net dat de BIC wel in het nieuwe CAMT053 XML formaat staat :classic_biggrin:

 

      <Acct>
        <Id>
          <IBAN>NL30INGB0000000000</IBAN>
        </Id>
        <Tp>
          <Cd>CACC</Cd>
        </Tp>
        <Ccy>EUR</Ccy>
        <Svcr>
          <FinInstnId>
            <BIC>INGBNL2A</BIC>
          </FinInstnId>
        </Svcr>
      </Acct>
      

Maar ja... zouden ze dat als officieel "bank statement" zien :classic_wacko:

Je kunt dit natuurlijk naar een PDF uitdraaien en insturen.

Je hebt er zelf niets aan gewijzigd dus het 'mag' wel :classic_cool:

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

nog een terugkoppeling:

er is veelvuldig contact met platform geweest, op gegeven moment ging het over naar: je mag ook een screenshot van online banking account maken waarop alle gegevens incl. Bic code bij elkaar staat.

Ook daarvan weer moeten uitleggen dat dat niet kan omdat ook daar de BIC code niet vermeld wordt.

Uiteindelijk heb ik een bankafschrift, jaaroverzicht, screenshots van verschillende pagina's van online banking en een screenshot + link van bankpagina waar BIC vermeld wordt gestuurd. 

Daar hebben ze ruim 2 weken over moeten nadenken maar zojuist dan toch uiteindelijk bericht dat ze het accepteren en mijn account is goedgekeurd :-)

Iedereen bedankt voor meedenken dus.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.