Jump to content
Sign in to follow this  
henkh

Wanbetalers de wacht aanzeggen

Recommended Posts

vandaag mijn debiteuren weer eens bekeken en het gros betaald de rekeningen op tot zeer snel. Een paar kleinere klanten lappen de termijnen aan hun laars, moet er iedere keer achter aan en de tijd die het mij kost staat niet in verhouding tot het factuurbedrag.

 

Omdat ik werk zat heb wil ik ze nu maar eens de wacht aan zeggen, alleen hoe doe je dat het relaties die ik al jaren heb en om ze er zomaar "uit te schoppen" is ook weer wat.

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wedervraag is of dit betalingsgedrag vanaf het begin van de relatie bestaat, of dat het gedurende de loop der jaren er is ingeslopen?

Sommigen zijn van nature traag, voor anderen is daar een oorzaak aan te verbinden.

Zijn zij daarover al aangesproken?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is er langzaam ingeslopen onder invloed van de "crisis"  In de jaren 2013 - 2016 had ik wel meer wan- en trage betalers maar vanaf 2017 is daar een kentering in gekomen.

 

Situatie is nu dat de grootste facturen het snelst betaald worden tot zelfs binnen 8 dagen. Alleen de 2 kleintjes waar ik het over heb (puur toeval in dezelfde branche)  laten de rekeningen weken liggen. Als je ze er op aanspreekt dan komt het door "weinig omzet - trage betalende klanten of onverwachte kosten. 

 

Het is geen eens omdat ik dat geld nou heel dringend nodig heb maar meer de ergernis.  Factuur bedragen van niks, laat het zelf op beloop en dan achteraf weer een zoektocht starten of ik geen betaling gemist heb. 

 

 

 

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg af en toe het idee dat ze me een "ouwe zeur" vinden voor die paar tientjes.:classic_sad:


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Als je ze er op aanspreekt dan komt het door "weinig omzet - trage betalende klanten of onverwachte kosten. 

Dat zijn voor mij typisch strippenkaartklanten. Die kopen hun facilitaire dienstverlening dan voortaan maar beter vooraf in.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, henkh zei:

"ouwe zeur" vinden voor die paar tientjes.:classic_sad:

Voor deze klanten een mobiel pinapparaat aanschaffen, mogrlijkheden volop tegenwoordig.

 

Schoonmaak is uitgevoerd, dan die paar tientjes meteen pinnen. Scheelt je ook een administratie en ergernis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja is ook een idee. Veel schoonmaakbedrijven factureren hun diensten vooraf met een betalingstermijn van 30 dagen en die wachten dan gemiddeld 60 dagen.

 

Ik factureer per 4 weken achteraf met een betalingstermijn van 14 dagen en vind het prima als ze binnen 30 dagen betalen. Met aanmanen begin ik meestal na 6 - 8 weken. (ook een beetje luiigheid) 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automatiseren helpt ook, met de e-mail waar de factuur in zit meteen een 1-klik betaal optie met iDeal toevoegen (haalt drempels weg, geen referenties overtypen, fouten in bedragen, etc), en als de termijn verlopen is, voor klanten waar het niet de eerste keer is, automatisch gaan herinneren en kosten gaan rekenen. Als je daarnaast je bank koppelt aan je facturatie/boekhoudsysteem kun je ook niet zomaar betalingen missen, alles moet dan netjes 'afgeletterd' worden; dingen die niet matchen vallen dan snel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Strippenkaart (betalen vooraf) is een mooie oplossing voor kleine klanten. Kunnen ze zelf bepalen waar de prioriteit ligt.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

facturatie is redelijk geautomatiseerd en wordt nagenoeg naar alle klanten direct na afloop van de 4 weken periode verzonden. Het is ook maar een heel klein probleem en geen eens om het bedrag meer om de ergernis. Klanten zijn er al vaak op aangesproken maar dat biedt geen soelaas. 

 

Ik zou mezelf diep beschaamd voelen als ik voor iedere factuur een herinnering of aanmaning krijg maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen.:classic_biggrin:

 

daarnaast komt het geld altijd wel binnen, zou het dus ook kunnen loslaten maar misschien worden ze dan nog makkelijker.


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook, grotere en kleinere bedragen die soms maar moeizaam binnenkomen, maar ik zit er altijd bovenop. Aan het gemak waarmee sommigen bankieren bij mij kan ik mij behoorlijk storen.

 

Ik ben tegenwoordig zelfs zo arrogant dat ik een boeking waarvan ik de aanbetaling niet binnen 14 dagen ontvang, dreig te annuleren. Daar heb ik een bepaling over opgenomen in de huurovereenkomst. Van die dingen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, henkh zei:

Als je ze er op aanspreekt dan komt het door "weinig omzet - trage betalende klanten of onverwachte kosten. 

En wat spreek je dan met ze af? Of is het "ja, amen, einde gesprek"?

 

Ik heb er helemaal geen probleem mee als klanten later of in termijnen willen betalen. Zolang er maar duidelijke afspraken zijn. Die maak ik dan ook. "Volgende week... Prima", "Volgende maand, ook ok, de hoeveelste?".  En als ze die afspraak niet nakomen krijgen ze mij weer aan de lijn. Na twee keer voelen ze zichzelf ook ongeloofwaardig worden en wordt de rekening meestal wel betaald. Met duidelijke afspraken hou je de klant ook "strak" (hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die... ach ja...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lang verhaal kort: van klanten die zich keer op keer niet aan de afspraken houden en je  steeds weer negatieve energie kosten moet afscheid nemen.

 

Quote

Het is ook maar een heel klein probleem en geen eens om het bedrag meer om de ergernis. Klanten zijn er al vaak op aangesproken maar dat biedt geen soelaas. 

 

Niet blijven dralen dan. Morgen de overeenkomst opzeggen! 


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Rik · zei:

En wat spreek je dan met ze af? Of is het "ja, amen, einde gesprek"?

 

Meestal eindigt het in de trant van: Volgende week maken we het over of "ik betaal het zo snel mogelijk.

momenteel zijn beide bedrijven gesloten vanwege de feestdagen. Hebben inmiddels wel de factuur van de laatste periode ontvangen met een aankondiging van de prijsverhoging per  januari 2019.  Volgende week het gesprek maar eens aan gaan dat het betaalgedrag in 2019 echt moet gaan veranderen.

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Niet blijven dralen dan. Morgen de overeenkomst opzeggen! 

 

Ja dat wil ik eigenlijk ook, maar hoe vertel je zoiets?  De een doe ik al 5 jaar zaken mee en de ander ken ik zakelijk al 30 jaar, in a die tijd over en weer zaken met elkaar gedaan in goede en slechte tijden.

 

(was ook een beetje de insteek van de topic titel)

 

 

Edited by henkh
toevoeging

Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, henkh zei:

Volgende week het gesprek maar eens aan gaan dat het betaalgedrag in 2019 echt moet gaan veranderen.

 

Kom op, je hebt ze al eerder aangesproken: dat gaat echt niet gebeuren Henk.

Ja 2 - 3 maanden gaat het wellicht goed, en daarna begint het feest van voren af aan.

Afscheid nemen! 


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, henkh zei:

Ja dat wil ik eigenlijk ook, maar hoe vertel je zoiets?  De een doe ik al 5 jaar zaken mee en de ander ken ik zakelijk al 30 jaar, in a die tijd over en weer zaken met elkaar gedaan in goede en slechte tijden.

 

Been there; maar toch afscheid genomen. Te lang lieve Lita voor teveel mensen gespeeld, en daar bijna aan kapot gegaan. 

Wel aangegeven dat als het weer wat beter met ze ging en ze wel tijdig aan hun verplichtingen konden voldoen, dat ze dan weer van harte welkom waren (en zowaar: 1 van de 3 is een tijdje geleden weer klant geworden).

 

 

 


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zelf achteraan gaan, maar extern neer leggen. Eventueel combineren met een hoger tarief + betalingskorting bij tijdige betaling zodat je je incasso-partner met dat verschil kunt betalen en het jou niets kost.

 

In ieder geval niet op deze manier mee verder gaan, want dat levert alleen maar ergernis op.


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, henkh zei:

 

Meestal eindigt het in de trant van: Volgende week maken we het over of "ik betaal het zo snel mogelijk.

momenteel zijn beide bedrijven gesloten vanwege de feestdagen. Hebben inmiddels wel de factuur van de laatste periode ontvangen met een aankondiging van de prijsverhoging per  januari 2019.  Volgende week het gesprek maar eens aan gaan dat het betaalgedrag in 2019 echt moet gaan veranderen.

 

 

Zit daar geen aanknoping? Je geeft ze een x periode om verbeterd gedrag te laten vertonen en anders zullen is het conform het nieuwe beleid "eerst betalen, dan afhalen".

Daar zal je dan wel een tegemoetkoming in kunnen doen door bijvoorbeeld een mobiel pinapparaat.

 

Automatische incasso een optie? Of is dat te prijzig in verhouding tot?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Daar zal je dan wel een tegemoetkoming in kunnen doen door bijvoorbeeld een mobiel pinapparaat.

Automatische incasso een optie? Of is dat te prijzig in verhouding tot?

 

Waarom zou je ook maar willen overwegen  om je werkwijze aan te passen en extra kosten te maken alleen voor 2 wanbetalende uitzonderingen? 

En automatische incasso is voor deze klanten ook geen optie:  dat wordt storno na storno en nog meer ergernis. 

 

Er is geen sterkere en duidelijkere boodschap dan nee, maar je moet m wel durven gebruiken. 


B2Bsure ->  vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

 

Vragen over AOV, broodfonds en UWV of een vrijblijvende offerte van één van de beste AOV-adviseurs van Nederland? ->  Contact

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor alle reacties.  Ik ga toch maar voor het advies van Norbert. Financieel gaat het nergens over het is alleen de ergernis. 

Zat vanochtend te denken "krijg ik mooi een paar uurtjes voor mijn gewenste stapje terug :classic_tongue:"

 

Belt vanmiddag de eerste nieuwe klant van dit jaar. Weg vrije uurtjes :classic_biggrin:

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja.  Jarenlang klant, alle facturen altijd voldaan alleen vaak wat te laat en dan wordt je aan de kant gezet. Dat wordt geen doorverwijzer op de nieuwjaarsborrel van de ondernemersvereniging.

 

Gewoon zorgen dat die eerste herinnering er (bijna automatisch) na 33 dagen uit gaat en daarna een wat steviger bijna automatische mail.

 

Anders misschien gewoon voor deze met automatische incasso gaan werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Tonino zei:

Tja.  Jarenlang klant, alle facturen altijd voldaan alleen vaak wat te laat en dan wordt je aan de kant gezet. Dat wordt geen doorverwijzer op de nieuwjaarsborrel van de ondernemersvereniging.

Gelukkig niet ... Stel je voor dat ze jou aanbevelen omdat je zo coulant bent met je betalingstermijnen.

 

1 uur terug, Tonino zei:

Anders misschien gewoon voor deze met automatische incasso gaan werken.

Zoals Norbert ook al schrijft ... Een automatische incasso is voor deze klanten ook geen optie:  dat wordt storno na storno en nog meer ergernis. 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

opzeggen, mocht er aan de hand van het opzeggen een inhoudelijk gesprek komen kun je het altijd nog weer overwegen met nieuwe afspraken. Dan zou het beter kunnen gaan gezien je klanten weten dat je ook in staat bent om op te zeggen.


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind een klant opzeggen, omdat ze stelselmatig te laat betalen, een wel bijzonder heftige reactie. Ze betalen dus stelselmatig - fijn toch? Ik kan me voorstellen dat het irriteert als juist de kleine klanten een lakse betaalmoraal hebben, maar gaat dan niet elke frictie bij kleine klanten irriteren?

 

Misschien heb je er wel een tussen zitten waar je elke keer in kamer X een half uur langer bezig bent dan bij vergelijkbare ruimtes bij andere klanten, irriteert zoiets dan niet?

 

Je geeft aan dat je al jaren zaken met ze doet; blijkbaar heb je iets van een band met ze opgebouwd? Waarom praat je dan niet eens met ze? En dan liefst niet in het kader van een openstaande factuur, want dan gaat het over die factuur. Ze kunnen blijkbaar keer op keer betalen, dus lijkt het me sterk dat ze niet keer op keer op tijd kunnen betalen.

 

In mijn ervaring zien sommige ondernemers het ook als een kunst om het betalen van facturen zo lang mogelijk uit te stellen. Die hebben zich laten aanpraten dat ondernemen een zero-sum game is; als de ene partij ergens een voordeel uithaalt, zo denken zij, dan telt dat automatisch als een verlies voor de andere partij. Misschien dat je in zo'n geval beter iets als vooruitbetalen kunt afspreken, of een servicecontract (facturen losgekoppeld van schoonmaakmomenten) of of of. Wat ik ook wel eens heb zien voorbijkomen is een vlugbetaalkorting.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept