• 0

Wanbetalers de wacht aanzeggen

vandaag mijn debiteuren weer eens bekeken en het gros betaald de rekeningen op tot zeer snel. Een paar kleinere klanten lappen de termijnen aan hun laars, moet er iedere keer achter aan en de tijd die het mij kost staat niet in verhouding tot het factuurbedrag.

 

Omdat ik werk zat heb wil ik ze nu maar eens de wacht aan zeggen, alleen hoe doe je dat het relaties die ik al jaren heb en om ze er zomaar "uit te schoppen" is ook weer wat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
38 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik vind een klant opzeggen, omdat ze stelselmatig te laat betalen, een wel bijzonder heftige reactie. Ze betalen dus stelselmatig - fijn toch?

Ja heel fijn ... als er na veel 'gezeur' eindelijk eens wordt betaald.

 

40 minuten geleden, Branko Collin zei:

Je geeft aan dat je al jaren zaken met ze doet; blijkbaar heb je iets van een band met ze opgebouwd? Waarom praat je dan niet eens met ze?

Dat heeft Henk al gedaan ... "Als je ze er op aanspreekt dan komt het door "weinig omzet - trage betalende klanten of onverwachte kosten."

Als geen geld is om een schoonmaker te betalen, ga dan lekker zelf schoonmaken.

 

43 minuten geleden, Branko Collin zei:

Wat ik ook wel eens heb zien voorbijkomen is een vlugbetaalkorting.

Een achterhaald idee ... Het nadeel van een dergelijke korting is dat dit soort lieden standaard de korting toepassen en evengoed te laat met betalen zijn.

Gewoon afscheidt nemen.

 

Cosara-funny-quote-18.thumb.png.ce245d510c7f41518f2e1f58ad456b09.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik vind een klant opzeggen, omdat ze stelselmatig te laat betalen, een wel bijzonder heftige reactie. Ze betalen dus stelselmatig - fijn toch?

 

idd. vind het zelf ook een dilemma, en omdat het geld uiteindelijk wel binnenkomt en de bedragen nergens over gaan is eigenlijk het sop de kool niet waard.

 

Meestal begint de ergernis aan het eind van het kwartaal als ik de btw aangifte ga voorbereiden. dan kom ik die factuurtjes weer tegen.:classic_tongue:

 

Bij een klant werk ik zelf en na afloop drinken we altijd nog even een bak koffie en praten we over de gang van zaken binnen onze bedrijven. en dan komen de onbetaalde facturen ook weer ter sprake.

 

Eigenlijk moet ik me er gewoon niet aan ergeren. Mocht het toch fout gaan en betaling niet meer komen dan zal ik er in ieder geval niet aan onderdoor gaan.

 

edit: morgen gaan we weer bij ze langs. :classic_biggrin:

 

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik vind een klant opzeggen, omdat ze stelselmatig te laat betalen, een wel bijzonder heftige reactie. Ze betalen dus stelselmatig - fijn toch? Ik kan me voorstellen dat het irriteert als juist de kleine klanten een lakse betaalmoraal hebben, maar gaat dan niet elke frictie bij kleine klanten irriteren?

 

 

Is het ook fijn als je voor een factuur van 50 euro  voor 100 euro aan tijd/arbeid moet verrichten om hem betaald te krijgen?

Steeds bellen waar de betaling blijft, mails opstellen daarover, brieven versturen enz.

zal als heel snel zijn dat zo een klant dus meer kost als hij oplevert.

Link naar reactie
  • 1
23 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik vind een klant opzeggen, omdat ze stelselmatig te laat betalen, een wel bijzonder heftige reactie.

 

Ik ken echtparen die na 30 jaar gaan scheiden om geen enkele andere reden dan dat de constante ergernis aan de partner te groot is geworden om nog te verdragen. 

Dat - maar dan véél minder heftig  - is hier ook aan de hand: het is een kwestie van "coping"

 

Het probleem is dat je je keer op keer weer moeten opwinden over die ene of die 2 klanten.  Vraag dan is: ga je dat zelf leren accepteren (coping ) of ga je er voor zorgen dat de bron van de ergernis zelf verdwijnt?

 

Alle goede bedoelingen  ten spijt: een klant die al jaren lang te laat betaalt,  kan én gaat dat gedrag niet veranderen.

 

Zélf veranderen omwille van die éne klant vind ik persoonlijk absurd.  Oplossingen als "automatische incasso, pinapparaten of vooruitbetaalkorting" werken hier niet: dat zijn namelijk allemaal oplossingen die werken voor een grotere groep en een structureel probleem maar dure overkill zijn voor die éne klant, die bovendien toch z'n automatische incasso storneert of net "z'n pinpas niet bij zich heeft maar dat volgende keer goed met je maakt, beloofd hoor!"

 

Kortom : maar 2 serieuze keuzes: zelf leren accepteren, of afscheid nemen.   

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

 

15 uur geleden, henkh zei:

Bij één klant werk ik zelf en na afloop drinken we altijd nog even een bak koffie en praten we over de gang van zaken binnen onze bedrijven. en dan komen de onbetaalde facturen ook weer ter sprake.

De koffie wordt duur betaald.

 

25 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Dat - maar dan véél minder heftig  - is hier ook aan de hand: het is een kwestie van "coping"

Volgens mij heeft Henk al een keuze gemaakt ... nu maar hopen dat de koffie goed blijft smaken.

Ik vraag mij trouwens af ... Zullen de andere klanten nu ook koffie gaan schenken?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Cosara zei:

De koffie wordt duur betaald.

dat is de wettelijke rente in natura :classic_biggrin:

 

5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Kortom : maar 2 serieuze keuzes: zelf leren accepteren, of afscheid nemen.

Vandaag een goeie bak koffie gedronken en gepraat.  Misschien ben ik een zacht eitje maar ga toch maar voor accepteren. De beroerde tijden waar hij nu in zit heb ikzelf 13 jaar geleden meegemaakt. In een periode dat hij zijn topjaren beleefde. Het kan verkeren.:classic_sad:

 

En als donderslag bij heldere hemel heb ik vandaag de mogelijkheid gekregen om in de nabije toekomst een stapje terug te kunnen doen, iets waar ik al jaren van droom.:classic_smile: kan er nog weinig over zeggen omdat we nu een verkenningsfase ingaan.:classic_wink:

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, henkh zei:

Vandaag een goeie bak koffie gedronken en gepraat.  Misschien ben ik een zacht eitje maar ga toch maar voor accepteren. De beroerde tijden waar hij nu in zit heb ikzelf 13 jaar geleden meegemaakt. In een periode dat hij zijn topjaren beleefde. Het kan verkeren

 

Yep, dat kan het inderdaad, daar kan ik je (vrijdag wellicht?) nog wel het een en ander uit over vertellen :classic_wink:.

 

Je begrip en coulance voor deze relatie siert je Henk! 

 

Verder heb ik geen waarde-oordeel over je keuze. Je hebt 1 van de 2 voor de hand liggende opties gekozen. 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Yep, dat kan het inderdaad, daar kan ik je (vrijdag wellicht?) nog wel het een en ander uit over vertellen :classic_wink:.

 

Ik ben vrijdag van de partij en dan kunnen we zeker nog wel wat uitwisselen. i.v.m. privacy kan ik hier niet alles neerzetten. Het blijft een moeilijk dilemma. En er zijn ineens ook leuke ontwikkelingen, daar hoor je vrijdag  vast meer over.:classic_wink:

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Ik vraag mij trouwens af ... Zullen de andere klanten nu ook koffie gaan schenken?

 

Dat doen ze allemaal hoor, onze klanten zijn zeer blij met ons. :classic_wink:

 En bij een van onze klanten staat zelfs "eerst koffie" op de deur. :classic_biggrin:

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, henkh zei:

 En bij een van onze klanten staat zelfs "eerst koffie" op de deur. :classic_biggrin:

 

Haha had ik laatst ook bij een dj klusje. Mocht niet lossen voordat ik een bak koffie had gehad :classic_biggrin: 

Dat gaat meestal helaas heel anders; als ik er zelf niet om vraag (meestal als ik al minimaal een uur aan het sjouwen en bouwen ben) denken die uiterst gastvrije en attente horeca medewerkers er ook echt niet aan om me wat aan te bieden hoor... 

 

Ook ik heb weleens klanten die niet op tijd betalen, maar dat zijn meestal geen vaste klanten. Ik heb wel 1 klant die de rekening niet in 1 keer kon betalen, die vroeg of hij in een aantal termijnen mocht betalen. Prima, zolang die afspraak ook maar nagekomen wordt. 

Ik had ook 1 vaste klant die regelmatig van die kleine opdrachtjes had. Dat is verder geen probleem, maar hij had vrijwel iedere keer kritiek op mijn werkzaamheden, met name op de tijd die ik daarvoor factureerde want de andere webbouwers waar hij mee samenwerkte deden er minder lang over. Toen hij laatst weer een heel drama maakte over een half uurtje heb ik hem voorgesteld dat hij voortaan die andere webbouwers maar moet bellen... de ergernis, irritatie en tijd die ik daaraan kwijt was weegt simpelweg niet op tegen die paar euro die ik erop verdiende.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, ik zou zeggen... wat wil je zelf? Wat vind jij fijn? Los van het feit "gewoon op tijd betalen". 

Als je het kunt veroorloven en dat geld kunt missen, en je geen zin hebt in ergernissen, dan lijkt het me duidelijk. Doei doei klant!

 

De reden van wanbetaling kan meewegen, maar maakt het nu veel verschil uit of ze lui of gemakkelijk zijn, een of ander (hun) probleem hebben of dat er iets anders is waardoor ze een loopje met je kunnen nemen? Tuurlijk, een keertje kan, maar als het elke keer is, dan nemen ze gewoon een loopje met je. En dat getuigt  van weinig respect, want andersom, als zij iets nodig hebben, dan moet dat er natuurlijk gisteren zijn.

 

Je maakt duidelijke afspreken.. Jij levert, zij betalen. En daar staan termijn voor. Respecteren ze die afspraken keer op keer niet. Kun je het geld missen? Doei doei klant! 

 

 

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 2

Kleine update: de klant waar ik al 30 jaar over en weer zaken mee doe is inmiddels weer helemaal bij. prettig omdat we elkaar toch nodig hebben, ik ben bij hem ook klant en wat hij voor mij maakt ben ik dik tevreden over. De ander heeft de betalingen ook weer hervat zij het met een iets trager tempo. 

 

En verder is januari prima begonnen, alles wijst er op dat het een nog mooier jaar wordt dan 2018.:classic_wink:

 

Link naar reactie
  • 0

De ene ondernemer kan makkelijker een klant missen dan de ander.  Als ik vaarwel zou zeggen tegen de klanten die stelselmatig te laat betalen ben ik 50% van de omzet kwijt. Hoe groter het bedrijf, hoe later de betaling (60-100 dagen) en hoe meer formuliertjes je in moet gaan vullen alvorens je in het "systeem" komt.  

 

Ook een grote bron van ergernis zijn de bedrijven die na afloop mailen dat "bedrijf X" voor de betaling zal zorgen, waar je na herinneringen moeilijk contact mee krijgt en het bedrijf dat je oorspronkelijk heeft ingehuurd je niet verder kan (wil) helpen als men al 50 dagen te laat is met betalen.  Het enige voordeel wel is dat deze bedrijven uiteindelijk  altijd betalen. Lijkt vanzelfsprekend, een klant die betaald. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Highio zei:

Zegt creditcard van de contactpersoon als jij niet vooraf accoord gegaan bent met inkoopvoorwaarden.

 

Zegt: no way!  Dan ga je als zakelijke ijscoman  géén enkele opdracht meer krijgen. Die contactpersoon is meestal ook totaal niet de persoon die over de betaling gaat en die gaat daar in dat soort organisaties  ook niet zelf persoonlijk voor garant staan: dan zoeken ze liever een ander/wat anders. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Zegt: no way!  Dan ga je als zakelijke ijscoman  géén enkele opdracht meer krijgen. Die contactpersoon is meestal ook totaal niet de persoon die over de betaling gaat en die gaat daar in dat soort organisaties  ook niet zelf persoonlijk voor garant staan: dan zoeken ze liever een ander/wat anders. 

 

 

Dan kan ik idd fluiten naar opdrachten. In sommige gevallen heb je als kleine ondernemer maar te accepteren dat het zo gaat is mijn ervaring. Voorwaarden of aanbetaling klinkt heel leuk maar bij de grotere bedrijven ben jij degene die aan hun eigen voorwaarden moet voldoen, dan bellen ze wel een ander. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier over verschillende branches en ongetwijfeld per ondernemer ook variërende opdrachten, maar wat is het verschil tussen structureel en stelselmatig als we dit draadje allemaal nog eens helemaal teruglezen? :classic_wink:

 

Bij een terugkerende klant zit je als het goed is in het systeem en bij nieuwe klanten kun je in een offertestadium toch duidelijke afspraken zien te maken?

 

Hoe factureer je? In bovenstaande lees ik ook een goede tip over betaallinks! Bij de grootste opdrachten of opdrachtgevers werkt dat misschien niet, maar dat zou dan ook niet mogen verrassen na het verrichten van een prestatie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, ijscoman zei:

In sommige gevallen heb je als kleine ondernemer maar te accepteren dat het zo gaat is mijn ervaring. Voorwaarden of aanbetaling klinkt heel leuk maar bij de grotere bedrijven ben jij degene die aan hun eigen voorwaarden moet voldoen, dan bellen ze wel een ander. 

 

Bij (meestal) eenmalige opdrachten is dat lastig, jij zal naar mijn inschatting vooral te maken hebben met onderknuppel 24 van een grotere organisatie die zelf echt niet mag bepalen wanneer en hoe er betaald wordt en anders is het bijv een zzp dienstverlener die de organisatie van een evenement doet en ook niet kan beslissen hoe (snel) er betaald wordt.

 

Maar als de bestelling door bedrijf A is geplaatst moet je niet zomaar accepteren dat ze zeggen dat bedrijf X betaald. Je hebt de overeenkomst met A.

Ik herken de situatie wel, ik ben er wel vaker tegenaan gelopen. Er belt iemand namens evenementenbureau A en vraagt offerte, ze werken in opdracht van bedrijf X maar melden dat niet. Ik zou zorgen dat je dit afdekt in de offerte aanvraag door (standaard) vragen te stellen over de tenaamstelling van facturen of de vraag of zij opdrachtgever zijn of alleen organisator. Als dan blijkt dat er een grotere organisatie achterzit dan kun je de organisator wat harder laten lopen om te zorgen dat je alle eisen vooraf kent of zelf contact opnemen om de facturatie af te stemmen.

Ander voordeel is natuurlijk dat zodra je ziet dat er zo'n potentiële trage betaler achter zit dat je dan wat minder scheutig bent met de korting. Als (meer) korting dan aan de orde komt kun je als argument aangeven dat je niet zo happig bent op meer korting geven omdat jij vermoed dat de betaaltermijn lang zal zijn en jij dus lang je inkoop en personeelskosten moet voorfinancieren. Vooral als het budget van de organisator wat krap is wil dat de zaak nog wel eens in beweging brengen. Uiteraard wel zorgen dat de bevesting van die betaaltermijn van de opdrachtgever komt en niet een losse toezegging is via de telefoon.

Wat ik ook wel doe is die toezegging voorwaardelijk opnemen in de offerte.

 

Wel goed om te weten is dat grote bedrijven geen betaaltermijnen van langer dan 60 dagen mogen overeenkomen. Dat mag alleen tussen 2 partijen (van vergelijkbare omvang) als dat voor beide partijen niet nadelig is. zie: https://ondernemersplein.kvk.nl/betalingstermijn-incassokosten-en-wettelijke-rente/

uiteraard lost dat niet traagheid van betalen op, maar het is goed om te weten en om de druk (sneller) te verhogen om te gaan betalen.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Highio zei:

maar wat is het verschil tussen structureel en stelselmatig als we dit draadje allemaal nog eens helemaal teruglezen? :classic_wink:

 

Wie dit draadje helemaal terugleest ziet dat het de oorspronkelijke vraagsteller een probleem had met een klein aantal (2) kleine klanten, en we nu aan het discussiëren zijn over een groot aantal grote klanten.....een totaal ander onderwerp :classic_laugh:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En het mooie is dat  mijn grote klanten allemaal heel snel betalen. het topic heb ik ook niet gestart vanuit bijvoorbeeld liquiditeitsproblemen, meer uit kleine ergernis toen ik weer eens keek wat er nog openstond i.v.m. de btw aangifte. 

 

waardeer het meedenken heel erg en nu er binnen ons bedrijf mooie nieuwe ontwikkelingen zijn maak ik me wat minder druk hierover.

Link naar reactie
  • 0

Twee kleine klanten die structureel niet snel betalen, maar het is altijd gezellig met een kopje koffie erbij ...

 

“Hi Henk ... hoe gaat het ... kopje koffie? ... koekje erbij?”

Vervolgens wordt er gepraat over de familie, de gezondheid, de sport, de hobby, de geplande vakantie ... en aan het einde van het gezellige samenzijn, de openstaande factuur.

“Ja,ik weet het (of niet), maar ik maak het snel in orde.” 

Vervolgens stap je met een goed gevoel en een goed gevulde maag weer naar buiten.

De klant ook blij, want hij hoeft niet naar een andere schoonmaker op zoek te gaan, die net zo gemoedelijk met openstaande facturen omgaat.

 

Als ik het verhaal van van Henk zo lees, dan is er eigenlijk geen sprake van enig dilemma, maar eerder van een win-win situatie.

De keuze lijkt mij aan het begin van het verhaal al te zijn gemaakt.

Soms is geld niet alles.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-1-2019 om 23:04, Norbert Bakker zei:

Been there; maar toch afscheid genomen. Te lang lieve Lita voor teveel mensen gespeeld, en daar bijna aan kapot gegaan. 

 

4 uur geleden, Cosara zei:

Soms is geld niet alles.

 

idd. zoals Norbert al aangeeft: soms ben je te lief voor je klanten. :classic_wink:

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, henkh zei:

idd. zoals Norbert al aangeeft: soms ben je te lief voor je klanten. :classic_wink:

Wel herkenbaar ...

Moeder Teresa is niet dood ... vader Teodor overigens ook niet. :classic_smile:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.