• 0

Holding/werk BV ongebruikelijke terbeschikkingstelling

Beste Forumleden,

 

Ik ben momenteel bezig om een bedrijf in Nederland op te richten. Zelf ben ik woonachtig in Nederland. Er is gekozen voor een Holding structuur. De holding en de werk-bv wil ik graag inschrijven op het adres van mijn ouders. Hier beschikken zij over een separaat kantoor waar ik eventueel kosteloos gebruik van zou mogen maken. 

 

Mijn vragen zijn als volgt:

 

Is de holding/werk-bv constructie mogelijk indien ik zelf (GDA) in het buitenland woon? Ik zal wel 50% van de tijd in Nederland doorbrengen, en ben van plan mij binnen 3 jaar weer in Nederland in te schrijven.

 

Is het mogelijk om kosteloos gebruik te maken van het adres/kantoor of is hier sprake van ongebruikelijke terbeschikkingstelling?

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Ekke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Best E. Reitsema,

 

Als buitenlander mag je een Nederlandse holding/werk-BV aanhouden. Geen probleem dus.

Je kunt wel te maken krijgen met een conserverende aanslag over de ab-claim bij emigratie, maar dat lijkt me in jouw geval geen onoverkomelijk probleem. Zeker omdat je binnen 3 jaar weer terug in Nederland bent.

 

Overigens als je 50% van je tijd in Nederland blijft doorbrengen, kan Nederland je fiscale woonplaats blijven. E.e.a. hangt wel af van de omstandigheden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/internationaal_verhuizen/emigreren/wat_moet_u_doen_als_u_emigreert/conserverende_aanslag_bij_emigratie/u_hebt_een_aanmerkelijk_belang_in_een_vennootschap_die_in_nederland_is_gevestigd

 

Er is inderdaad sprake van een ongebruikelijke terbeschikkingstelling. Oplossing: Spreek met je ouders een zakelijke prijs af voor het kantoor die de BV betaalt. Je ouders schenken je elk jaar een bedrag wat overeenkomt met de netto-huuropbrengst van het kantoor.  In 2019 mogen je ouders je € 5.428 onbelast schenken.

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Bedankt voor je antwoord. Het vraagstuk met betrekking tot de ongebruikelijke terbeschikkingstelling is geheel duidelijk, mijn dank daarvoor.

 

Bij de eerste vraag heb echter een fout gemaakt. Ik woon reeds in het buitenland en ben van plan mij binnen 3 jaar weer in Nederland in te schrijven. 

 

Groet,

Ekke

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.