Ik worstel met een vraag waar ik al een tijdje van wakker lig. En ik hoop dat u de nodige ervaring heeft om mij wat advies te bieden over het volgende.
Het gaat over een geschil tussen mij als ZZP'er tussen een andere ZZP'er. In 2012 en 2013 heb ik wat zakelijke diensten aan iemand verleend. In het begin werden mijn facturen voldaan, maar dit liep al snel terug. Tot op het moment dat (afgerond met een paar tientje) het achterstallige en gefactureerde bedrag de € 10.000,- bereikte. Ik was als ondernemer vers en naïef dat ik enkele maanden heb doorgewerkt. De persoon in kwestie vertrouwde ik dermate goed dat we het buiten het zakelijke ook goed met elkaar konden vinden.
Vele vele telefoontjes, mailtjes en bezoekjes verder is na 5 á 6 jaar eindelijk het bedrag terug betaald. Ik zal u alle nare details besparen, maar het komt er op neer dat ik deze persoon alle kansen en mogelijkheden heb geboden om netjes zaken te doen. Meer dan ik vandaag de dag zou bieden aan een klant. Ik heb de deur altijd open gehad voor gesprek en communicatie. Vele geen gehoor, niet thuis en beledigingen verder is het bedrag eindelijk voldaan.
Maar wat blijk nu? Deze persoon heeft per abuis afgerond € 1.500,- te veel overgemaakt. Een bedrag wat ik uiteraard niet had gefactureerd. Nu komen we tot de kern van mijn vraag. Moet ik dit hem terug betalen? Mijn good-will is weg met deze persoon. Zeker omdat ik er ben achtergekomen dat hij moedwillig meerdere mensen oplicht met deze praktijken. Inclusief mijzelf weet ik van 5 gevallen. En dat is enkel al in de twee maand erna dat ik van deze hoeveelheid weet.
De klant eist dit binnen een week terug te hebben gestort en anders "stappen" te ondernemen. Met deze brutaliteit is mijn wil al helemaal weg. Ik heb hem jaren lang geholpen met een zeer coulante afbetaling regeling. Nooit heb ik het zelf uit handen gegeven en dan krijg ik per direct deze ultimatum naar mij toegeworpen.
Mijn vragen luiden als volgt:
- Moet ik wettelijk gezien deze persoon zijn te veel gestorte bedrag terug betalen?
- Kan hij juridische of andere stappen nemen om dit terug te vorderen?
Disclaimer, ik ben er natuurlijk bewust van dat mijn actie ook niet heel chic is. Maar ik vind dit een uitzonderlijk geval. Ik heb hem jarenlang geholpen en schappelijk geweest. Ondanks alle beledigingen en niet nakomen van de afspraken van zijn kant. En daarop geteld dat hij structureel en moedwillig ondernemers oplicht.
Ik ben heel benieuwd naar uw gedachten en adviezen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Raamen
Raamen
Goedendag alle,
Ik worstel met een vraag waar ik al een tijdje van wakker lig. En ik hoop dat u de nodige ervaring heeft om mij wat advies te bieden over het volgende.
Het gaat over een geschil tussen mij als ZZP'er tussen een andere ZZP'er. In 2012 en 2013 heb ik wat zakelijke diensten aan iemand verleend. In het begin werden mijn facturen voldaan, maar dit liep al snel terug. Tot op het moment dat (afgerond met een paar tientje) het achterstallige en gefactureerde bedrag de € 10.000,- bereikte. Ik was als ondernemer vers en naïef dat ik enkele maanden heb doorgewerkt. De persoon in kwestie vertrouwde ik dermate goed dat we het buiten het zakelijke ook goed met elkaar konden vinden.
Vele vele telefoontjes, mailtjes en bezoekjes verder is na 5 á 6 jaar eindelijk het bedrag terug betaald. Ik zal u alle nare details besparen, maar het komt er op neer dat ik deze persoon alle kansen en mogelijkheden heb geboden om netjes zaken te doen. Meer dan ik vandaag de dag zou bieden aan een klant. Ik heb de deur altijd open gehad voor gesprek en communicatie. Vele geen gehoor, niet thuis en beledigingen verder is het bedrag eindelijk voldaan.
Maar wat blijk nu? Deze persoon heeft per abuis afgerond € 1.500,- te veel overgemaakt. Een bedrag wat ik uiteraard niet had gefactureerd. Nu komen we tot de kern van mijn vraag. Moet ik dit hem terug betalen? Mijn good-will is weg met deze persoon. Zeker omdat ik er ben achtergekomen dat hij moedwillig meerdere mensen oplicht met deze praktijken. Inclusief mijzelf weet ik van 5 gevallen. En dat is enkel al in de twee maand erna dat ik van deze hoeveelheid weet.
De klant eist dit binnen een week terug te hebben gestort en anders "stappen" te ondernemen. Met deze brutaliteit is mijn wil al helemaal weg. Ik heb hem jaren lang geholpen met een zeer coulante afbetaling regeling. Nooit heb ik het zelf uit handen gegeven en dan krijg ik per direct deze ultimatum naar mij toegeworpen.
Mijn vragen luiden als volgt:
- Moet ik wettelijk gezien deze persoon zijn te veel gestorte bedrag terug betalen?
- Kan hij juridische of andere stappen nemen om dit terug te vorderen?
Disclaimer, ik ben er natuurlijk bewust van dat mijn actie ook niet heel chic is. Maar ik vind dit een uitzonderlijk geval. Ik heb hem jarenlang geholpen en schappelijk geweest. Ondanks alle beledigingen en niet nakomen van de afspraken van zijn kant. En daarop geteld dat hij structureel en moedwillig ondernemers oplicht.
aangepast door Mikky VrolijkIk ben heel benieuwd naar uw gedachten en adviezen.
Titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59859-moet-ik-een-wanbetaler-het-te-veel-overgemaakte-bedrag-terugbetalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
48 antwoorden op deze vraag