• 0

Moet ik een wanbetaler het te veel overgemaakte bedrag terugbetalen?

(aangepast)

Goedendag alle,

Ik worstel met een vraag waar ik al een tijdje van wakker lig. En ik hoop dat u de nodige ervaring heeft om mij wat advies te bieden over het volgende.


Het gaat over een geschil tussen mij als ZZP'er tussen een andere ZZP'er. In 2012 en 2013 heb ik wat zakelijke diensten aan iemand verleend.  In het begin werden  mijn facturen voldaan, maar dit liep al snel terug. Tot op het moment dat (afgerond met een paar tientje) het achterstallige en gefactureerde bedrag de € 10.000,- bereikte. Ik was als ondernemer vers en naïef dat ik enkele maanden heb doorgewerkt. De persoon in kwestie vertrouwde ik dermate goed dat we het buiten het zakelijke ook goed met elkaar konden vinden.

Vele vele telefoontjes, mailtjes en bezoekjes verder is na 5 á 6 jaar eindelijk het bedrag terug betaald. Ik zal u alle nare details besparen, maar het komt er op neer dat ik deze persoon alle kansen en mogelijkheden heb geboden om netjes zaken te doen. Meer dan ik vandaag de dag zou bieden aan een klant. Ik heb de deur altijd open gehad voor gesprek en communicatie. Vele geen gehoor, niet thuis en beledigingen verder is het bedrag eindelijk voldaan.

 

Maar wat blijk nu? Deze persoon heeft per abuis afgerond € 1.500,- te veel overgemaakt. Een bedrag wat ik uiteraard niet had gefactureerd. Nu komen we tot de kern van mijn vraag. Moet ik dit hem terug betalen? Mijn good-will is weg met deze persoon. Zeker omdat ik er ben achtergekomen dat hij moedwillig meerdere mensen oplicht met deze praktijken. Inclusief mijzelf weet ik van 5 gevallen. En dat is enkel al in de twee maand erna dat ik van deze hoeveelheid weet.

De klant eist dit binnen een week terug te hebben gestort en anders "stappen" te ondernemen. Met deze brutaliteit is mijn wil al helemaal weg. Ik heb hem jaren lang geholpen met een zeer coulante afbetaling regeling. Nooit heb ik het zelf uit handen gegeven en dan krijg ik per direct deze ultimatum naar mij toegeworpen.

Mijn vragen luiden als volgt:

- Moet ik wettelijk gezien deze persoon zijn te veel gestorte bedrag terug betalen?

- Kan hij juridische of andere stappen nemen om dit terug te vorderen?

 

Disclaimer, ik ben er natuurlijk bewust van dat mijn actie ook niet heel chic is. Maar ik vind dit een uitzonderlijk geval. Ik heb hem jarenlang geholpen en schappelijk geweest. Ondanks alle beledigingen en niet nakomen van de afspraken van zijn kant. En daarop geteld dat hij structureel en moedwillig ondernemers oplicht.

Ik ben heel benieuwd naar uw gedachten en adviezen.

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Je lijkt je nu nogal te veel te laten leiden door emoties en gaat nu een potentieel juridisch gevecht aan met iemand waar je blijkbaar juist niks mee te maken wil hebben en waarbij het ook nog maar zeer de vraag is of je het bij het rechte eind hebt. Ik zou dat niet doen. Boek lekker dat bedrag terug en laat het achter je. Ga met leuke dingen verder!

Link naar reactie
  • 3
1 uur geleden, Raamen zei:

Ik ga, denk ik, het volgende doen.

 

Tsja bij principe kwesties gaat het meestal niet zo om wat juridisch mag en kan, maar waar je mee denkt weg te kunnen komen. Dat blijkt ook wel uit jou reactie en dan met name het laatste punt.

 

Ik snap de emotie wel, ik zou vooral enigszins trots zijn op het feit dat het jou wel gelukt is door gewoon stug vol te houden en desnoods waar je kan anderen moreel te ondersteunen om vooral vol te houden omdat het jou uiteindelijk wel gelukt is, ook al heeft het 5 jaar geduurd. Maar het heeft niet zoveel zin om hier de juridische kant verder uit te diepen want dat zal toch maar een relatief kleine factor zijn in jou keuze wat te doen.

 

Om je met de renteberekening op weg te helpen heb ik een excelsheet gemaakt die redelijk vanzelf spreekt. (hoop ik)

Elke keer dat er iets gebeurde een nieuwe factuur of een aflossing vul je de datum in in de kolom rentedatum en het bedrag dat erbij komt of eraf gaat.

Dat is het enige wat je moet invoeren datum, bedrag in juiste kolom en eventueel rente percentage als dat tussentijds wijzigt. De rest van de kolommen is formules die vanzelf rekenen.

per regel wordt dan steeds rente berekend. voor het aantal dagen dat er niets is betaald of gefactureerd.

Dat moet in elk geval helpen om op een redelijk bedrag zonder al te veel natte vinger werk uit te komen.

Is het alleen de vraag of je alle betaaldatums nog weet.. Anders wordt het toch nog flink huiswerk..

 

HL hulpmiddel renteberekening.xlsx

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Gezien het feit dat de hoofdsom wel volledig betaald is en dat de boekhouding een puinhoop is,  zou ik direct het bedrag van 1.500 euro terugbetalen en dit boek sluiten! Bewijs van toepasselijkheid van algemene voorwaarden is er ook niet.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1

 

6 minuten geleden, Rik · zei:

Alle vorderingen waren ook uit 2012 en 2013.

8 uur geleden, Raamen zei:

In 2012 en 2013 heb ik wat zakelijke diensten aan iemand verleend. 

Voordat TS zich rijk gaat rekenen ... ontbreekt hierbij niet een essentiële formaliteit?

Om aanspraak te kunnen maken op enige wettelijke rente, zal er voor het intreden van het verzuim toch wel ingebrekestelling noodzakelijk zijn.

Op grond van artikel 6:82 BW moet een ingebrekestelling een schriftelijke aanmaning bevatten. Eerst moet aan de schuldenaar worden aangegeven in welke verplichting hij tekort is geschoten, waarna de schuldenaar vervolgens een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld. De termijn in de ingebrekestelling moet zodanig zijn vastgesteld, dat de schuldenaar nog een laatste kans krijgt om zijn verplichting na te komen. Voldoet de schuldenaar niet binnen de gestelde termijn alsnog aan zijn verplichting, dan raakt hij in verzuim.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Om aanspraak te kunnen maken op enige wettelijke rente, zal er voor het intreden van het verzuim toch wel ingebrekestelling noodzakelijk zijn.

Ik meende dat dit automatisch gaat omdat er normaal gesproken een betalingstermijn is gesteld. Het een en ander kan ook nog afhangen van de leveringsvoorwaarden.

 

Quote

Hoofdregel is dat voor het intreden van verzuim een ingebrekestelling is vereist.

 

Verzuim kan echter ook intreden zonder dat het sturen van een ingebrekestelling vereist is.  Dit is het geval indien er tussen partijen een uiterste datum van betaling (hierna verder “fatale  termijn”)  is overeengekomen . Dat kan door bijvoorbeeld in de overeenkomst een termijn te noemen of door in de voorwaarden een tekst op te nemen als "indien er niet binnen de afgesproken termijn wordt betaald verkeert debiteur direct in het wettelijk verzuim zonder dat hiertoe een ingebrekestelling is vereist".

 

Een ingebrekestelling is evenmin nodig indien uit de verklaringen van de debiteur mag worden afgeleid dat deze zijn verplichtingen niet of niet correct zal nakomen.

 

https://www.seuren-vlies.nl/blog/wettelijke-rente-wat-is-dat-en-vanaf-wanneer-heeft-u-er-recht-op

 

En

 

Anders dan bij consumententransacties is voor het in rekening brengen van de wettelijke rente bij handelstransacties niet vereist dat de schuldenaar in verzuim verkeert. Je hoeft je zakelijke debiteur dus niet eerst in gebreke te stellen om wettelijke rente te kunnen rekenen.

https://fnvzzp.nl/nieuws/2017/03/wettelijke-rente-wanneer-en-hoeveel-verschuldigd

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1

Ik adviseer je een aantal dingen anders te doen dan je hierboven stelt:

 

- Stuur degene als antwoord een rekensom, waarin jij onderbouwt en vaststelt dat jij vanwege de samengestelde, wettelijke handelsrente juist niets aan hem verschuldigd bent en van hem wellicht nog meer rente kunt vorderen. Geef tevens aan dat je bij volharding van zijn kant dat ook gaat doen. Wijd nergens over uit, beperk je tot deze boodschap en..

 

- Laat degene los, maak zijn probleem niet langer het jouwe, als iemand zo in elkaar zit zoals jij beschrijft, loopt hij waarschijnlijk ooit een keer de verkeerde tegen het lijf en dan mag je hopen dat jij vanaf de zijlijn kunt toekijken hoe hij zijn verdiende loon krijgt.

 

Jij bent immers al gecompenseerd en dus hoef je niet zijn scherprechter te zijn.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Quote

In mijn zoektocht door alle jaren boekhouding is mij ook aardig wat aan het licht gekomen. Blijkbaar ben ik destijds zo stom geweest om in te stemmen met zijn voorstel destijds. Ik heb hem meerdere facturen met datums in de toekomst gestuurd om zo bedragen per kwartaal voor hem te hebben... Ja, dat is zonde. Op papier is de laatste factuur dus nog in 2016 geweest. Ook de originele facturen hebben we blijkbaar weg gegooid (zonder credit factuur, foei. Gewoon verscheurd) En in plaats daarvan nieuwe facturen vanaf half 2013.

Optie 4: direct terugbetalen zonder renteberekening

en dan hopen dat je nooit belastingcontrole gaat krijgen over al deze jaren en jezelf in fiscale zin niet benadeeld hebt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Raamen zei:

Moet ik wettelijk gezien deze persoon zijn te veel gestorte bedrag terug betalen?

 

Ja, op grond van art 6:203 BW (onverschuldigde betaling)

 

3 minuten geleden, Raamen zei:

- Kan hij juridische of andere stappen nemen om dit terug te vorderen?

 

Zeker,  en wettelijke rente/handelsrente en bijkomende (incasso/juridische) kosten

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tot wanneer zou je die klant nog een factuur kunnen sturen van wettelijke rente/handelsrente over de te laat betaalde bedragen?

 

Ik denk dat je dat eigenlijk direct na zijn te hoge betaling had moeten doen, maar misschien zit daar nog een mogelijkheid. Kan op een bedrag van €10.000 wat een aantal jaren openstaat behoorlijk oplopen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 minute ago, Rik · said:

Tot wanneer zou je die klant nog een factuur kunnen sturen van wettelijke rente/handelsrente over de te laat betaalde bedragen?

 

(Ik denk dat je dat eigenlijk direct na zijn te hoge betaling had moeten doen)

 

https://www.dezaak.nl/830/wettelijke-rente-niet-handelstransacties.htm


Hier zat ik ook net aan te denken. Ik zal er eens naar kijken. Ik ben er in de jaren ook ontzettend veel uren aan kwijt geraakt. Administratie en bezoekjes, mailtjes, telefoontjes

Link naar reactie
  • 0
1 minute ago, UwJurist said:

Als er aantoonbaar afspraken zijn gemaakt voor betaling van bedrag x tegen finale kwijting, moet u het teveel betaalde terugbetalen.

Dank voor uw reactie. Die is er in de zin dat er traceerbaar fluctuerende bedragen op willekeurige momenten zijn overgemaakt. Echter zijn er geen afspraken op papier over gemaakt. (waar ik me ook al voor de kop kan slaan dat ik niets heb vast gelegd destijds)

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Raamen zei:

Dank voor uw reactie. Die is er in de zin dat er traceerbaar fluctuerende bedragen op willekeurige momenten zijn overgemaakt. Echter zijn er geen afspraken op papier over gemaakt. (waar ik me ook al voor de kop kan slaan dat ik niets heb vast gelegd destijds)

 

Dan is er dus géén afspraak tegen finale kwijting over en weer? Ook niet per mail, app, geluidsopname etc?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het de vraag is of er bij de laatste betaling iets gezegd is over "finale kwijting".

Of van "dan zijn we quite" o.i.d.

 

Want als dat niet het geval is dan zou een naheffing van wettelijke rente/handelsrente misschien nog aan de orde kunnen zijn (hoewel ik geen jurist ben).

 

Dus wanneer is deze laatste betaling gedaan en wat is er over 'afgesproken'?

 

Link naar reactie
  • 0
5 minutes ago, Rik · said:

Ik denk dat het de vraag is of er bij de laatste betaling iets gezegd is over "finale kwijting".

Of van "dan zijn we quite" o.i.d.


Nee, daarover is niets afgesproken of vast gelegd. Ook niet nadien. 

Ik denk dat ik hem twee opties zou willen voorleggen:
- Als hij zijn stappen wilt doorzetten leg  ik een schadevergoeding/naheffing door middel van de wettelijke vastgestelde rente voor handelstransacties neer. Hiervoor heb ik in deze korte tijd nog geen exacte berekening gedaan maar dat zal enkele duizenden euro's meer zijn dan dat hij te veel had overgemaakt. Althans, als ik de zo snel gegooglede calculators mag geloven. (http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx ). Dan zou dat resulteren dat hij meer moet bij betalen.
- Of we beschouwen uit coulance het bedrag wat reeds is overgemaakt als voldaan van het geen hierboven genoemde. Daarmee verlenen we elkaar finale kwijtingen, en beschouw ik deze zaak hiermee als afgerond.

Is dit een veilige of juiste  beschouwing van wat we hier hebben besproken?

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Raamen zei:

leg  ik een schadevergoeding/naheffing door middel van de wettelijke vastgestelde rente voor handelstransacties neer

 

De kans is groot dat die vordering reeds verjaard is, tenzij je op een juiste manier gestuit hebt, maar ik vrees van niet...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Raamen zei:

Disclaimer, ik ben er natuurlijk bewust van dat mijn actie ook niet heel chic is. Maar ik vind dit een uitzonderlijk geval. Ik heb hem jarenlang geholpen en schappelijk geweest. Ondanks alle beledigingen en niet nakomen van de afspraken van zijn kant. En daarop geteld dat hij structureel en moedwillig ondernemers oplicht.

Ik weet eigenlijk niet goed waar u naartoe wilt ...

 

U had een vordering ... die is uiteindelijk geheel betaald (+ een beetje meer) ... alleen heeft dat enige jaren moeten duren.

Nu er teveel blijkt te zijn betaald, ziet u dat (of wilt u dat zien) als een een soort van compensatie voor al het opgebrachte geduld.

 

Is het niet ook een beetje uw eigen schuld dat u het zover hebt laten komen?

Het lijkt mij dat de Wet op de betalingsachterstanden bij Handelstransacties op dit momentum niet meer van toepassing is en wel omdat u de situatie jarenlang heeft geaccepteerd zoals het is. Geen getekende overeenkomst van opdracht, geen handelsvoorwaarden, geen schriftelijke aanmaningen, geen incassobureau ... helemaal niets, alleen veel geduld.

 

Ik zie u al voor de Rechter staan ...

Uw ex-klant verklaart ... "Wij hadden een mondelinge afspraak voor een gespreide betaling. Ik heb alles netjes afbetaald."

Uw verklaart (Tsja, wat kunt u verklaren?) ... "Ik ben altijd coulant en vol vertrouwen geweest."

Wat zal de Rechter vragen? ... In ieder geval de vraag wat u gedaan zou hebben als er niet teveel zou zijn betaald? Tot op heden helemaal niets, zo maak ik uit uw verhaal op.

Wat zal de Rechter beslissen? ... Geen getekende overeenkomst van opdracht, geen handelsvoorwaarden, geen schriftelijke aanmaningen, geen incassobureau en uiteindelijk is alles betaald, zij het een beetje later.

 

Ik sluit mij bij Wouter Hol aan ... "Ik zou dat niet doen. Boek lekker dat bedrag terug en laat het achter je. Ga met leuke dingen verder!"

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, Rik · zei:

Tot wanneer zou je die klant nog een factuur kunnen sturen van wettelijke rente/handelsrente over de te laat betaalde bedragen?

Daar stuur je geen factuur voor. Wettelijke rente is op grond van de wet verschuldigd.  Gezien het bedrag zou ik een deskundige daar even naar laten kijken en aan laten rekenen. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan het advies van StevenK opvolgen en de verschuldigde rente laten berekenen, het voordeel is dat je € 1500, 00 al hebt, meteen reageren op zijn eis dat binnen een week alle terug betalen niet lukt, omdat je verschuldigde rente laat berekenen.

Wees er wel zeker van dat je nergens in het e-mail verkeer hebt toegezegd dat de schuld voldaan is, rente is dan wel wettelijk verschuldigd, maar als je het hebt kwijtgescholden op 1 of andere manier, dan geldt m.i. de belofte die je hebt gedaan.

En wees erop bedacht, actie is reactie, volgens mij zitten jullie in een kleine wereld, is een tegen-actie je alles waard, om hoeveel geld aan rente gaat het?
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wanbetaling hoeft lang niet altijd oplichting te zijn. Je helpt een schuldenaar niet door een schuld enkele maanden op te laten lopen. Zie ook het recente topic met 'kleinere' dilemma van henkh.

 

Andersom geredeneerd is het slecht debiteurenbeheer (zeker ook getuige het vervolg) en risicomanagement.

 

De € 1.500 die nu besproken wordt, is niet van jou. Kun je deze niet direct en volledig terugstorten? Volgens mij is het een machtsspelletje waar je je niet toe moet laten verleiden. Een actie/stap ondernemen voelt achteraf vaak goed.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.