• 0

Economisch afgeschreven producten verwijderen van materiële-activalijst

Ik heb een vraag over mijn materiele activa lijst, de lijst staat vol met items die economisch allang afgeschreven zijn en een restwaarde hebben van € 0,00.

Mijn boekhouder wil deze graag op de lijst houden, maar ik snap niet veel van de uitleg, waarom dat beter is, de lijst is heel lang.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, herman van der helm zei:

Dan houd je het overzicht van wat er allemaal in het bedrijf aanwezig is. Denk aan inbraak, brand ed.

 

En de MvA-lijst met de historische kostprijzen dient ook als basis voor het verzekerde bedrag aan inventaris (tenzij daarvan een deskundigentaxatie  is) . 

Dat bedrag bepaalt o.a. de premie, over/onderverzekering na schade én de risicoklasse-indeling voor de brandverzekering (if any, uiteraard...)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In dit geval heel veel uitzoekwerk. Mijn vorige boekhouders hebben vaak alleen de bedrijfsnaam opgegeven en dus geen boeknummers of factuurnummers. En helaas kloppen de aanschafdata ook niet altijd.
Dus ik zie ze liever verdwijnen, vooral omdat van een heleboel items de boekhouding al weggegooid is.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

Ik heb een vraag over mijn materiele activa lijst, de lijst staat vol met items die economisch allang afgeschreven zijn en een restwaarde hebben van € 0,00.

Dat een activum volledig is afgeschreven betekent niet dat het geen positieve of negatieve marktwaarde meer vertegenwoordigd.

Afschrijven niet alleen een fiscale maar vooral een bedrijfseconomische rekenmethode, waarbij het gaat over het toewijzen van kosten van een activum en niet om er zomaar een waarde aan te geven. 

 

Een geheel afgeschreven activum wordt doorgaans verplaatst van de post ‘materiële vaste activa’ naar de post ‘overige materiële vaste activa’ of ‘afgeschreven materiële vaste activa’ ... en ja, die lijst kan best heel lang worden. Het activum wordt pas van de lijst gehaald als het wordt verkocht, weggegeven of weggegooid. Dat weggooien (storten of recyclen) kan best wel eens geld kosten en daarmee krijgt het activum een negatieve waarde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Jasper S. zei:

Mijn vorige boekhouders hebben vaak alleen de bedrijfsnaam opgegeven en dus geen boeknummers of factuurnummers. En helaas kloppen de aanschafdata ook niet altijd.

Dat lijkt mij niet zo relevant ... belangrijk is de omschrijving van het activum en het aankoopbedrag ... en die staan, middels een cumulatieve afschrijving per item, in de balans vermeldt of in de toelichting van diezelfde balans.

De aanschafdata zijn bij volledig afgeschreven items toch ook niet meer belangrijk?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jasper S. zei:

Dus ik zie ze liever verdwijnen, vooral omdat van een heleboel items de boekhouding al weggegooid is.

Het Is een fiscale verplichting om de volledige administratie van een boekjaar tenminste 7 jaren te bewaren.

Maar ook dat is geen probleem omdat het aankoopbedrag en boekwaarde van een activum in het lopende boekjaar zijn overgenomen.

 

5 uur geleden, Jasper S. zei:

Bedankt voor je toevoeging, maar het klinkt net zo ingewikkeld als wat de boekhouder zei.

Er is een lijstje met activa en die blijft in alle volledigheid bestaan ... tenzij er een activum door verkoop, weggeven, weggooien of slopen van het lijstje gehaald ... hoe ingewikkeld wil je het hebben?

 

Dus geef aan je huidige boekhouder door welke activa niet meer bestaan en je lijstje krimpt daarna vanzelf.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Jasper S. zei:

Ow er staan nog dingen op van 1999. Sommige dingen gaan nu eenmaal nooit kapot.

Leeftijd is geen reden om dingen van het lijstje te schrappen.

 

Als je lang genoeg wacht wordt het vanzelf antiek en kan je bij verkoop alsnog een flinke boekwinst maken. :classic_biggrin:

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.