• 0

Bedrijfsovername als werknemer

Vanuit mijn huidige werkverband (zzp/detachering) heb ik (28 jaar) kansen gezien om voor mijzelf te beginnen. Uit mijn eerste verkenning van de markt ben ik in gesprek geraakt met een collageconcurrent, die door een echtelijke scheiding, zijn bedrijf heeft laten 'overleven'. Zijn leeftijd is 57 en heeft geen verdere opvolging voor het bedrijf.

Achtergrond informatie:
Bruto omzet 2018 bedroeg om en nabij 140.000 euro, door de echtscheiding zijn er kostenposten bijgekomen (onder andere afkoop tweede lease  auto, uitkoop ex-partner en daarbij behorende juridische bijstand), onder de streep geeft 2018 daarom mijn inziens een vertekend beeld voor de komende jaren. Uitgaand van de verwachte kosten en gelijke omzet voorzie ik in 2019 een netto omzet van 90.000 euro.

Ontwikkeling die ik verwacht te realiseren:
Ik verwacht met mijn inzet de onderneming te laten groeien gedurende 2019 naar 240.000 euro bruto omzet. Ik heb berekend wat ik verwacht dat wij met zijn tweeën zonder extra personeel maximaal kunnen omzetten 360.000 euro bruto omzet, dit verwacht ik te kunnen bereiken binnen 3 jaar. 

Voorstel:
1) Hij heeft per 01-01-2019, 100% van de aandelen gekregen van het bedrijf, het bedrijf heeft geen noemenswaardige schulden of verplichtingen aan de echtscheiding overgehouden.
Ik kan mij inkopen voor een bedrag van 55.000 euro (60% van de voorziene netto omzet over 2019) en daarmee 50/50 eigenaar worden van de BV. Ik heb geen 55.000 euro ter beschikking hiervoor, dan dien ik een lening af te sluiten c.q. een investeerder te zoeken.

2) Een jaar in dienst gaan tegen een lager salaris a 1.900 netto als werknemer, na een jaar 50% van de aandelen te ontvangen. Dit vastgelegd in een (arbeids)overeenkomst met clausule dat als onverhoopt de ondernemer mij niet de 50% van de aandelen geeft (hij niet tevreden is met de samenwerking e.d.) de acquisitie door mij met mij overgaat naar een door mij te starten onderneming.  Daarnaast krijg ik 3 dagen per maand om eventueel bij te klussen, dit wil ik absoluut niet doen omdat ik mij volledig wil gaan richten op de onderneming. 
Uiteraard mag ik mijn eigen arbeidsovereenkomst vaststellen met de daarin bijbehorende clausules.

Mijn huidige uurtarief (zzp) bedraagt 100 euro per uur exclusief btw, op dit moment een langdurige opdracht 36 uur per week met de duur van 8 maanden. Het lagere salaris is daarmee voornamelijk een tijdsinvestering om volwaardig compagnon te worden. Mijn (schoon)familieleden staan niet achter mijn keuze om ondernemer te worden, mijn partner moedigt mij aan om mijn passie te volgen.

Vragen:
- Inkopen of inwerken? 
- Op welke wijze kan ik dan het beste financieren? In mijn directe vriendenkring heb ik helaas niemand een bedrag van die hoogte ter beschikking heeft.
- Weegt het lagere salaris in jullie optiek op tegen de inkoop van het bedrijf?
- Is het voldoende om dit vast te leggen in een arbeidsovereenkomst of dien ik deze wijze van financiering vast te leggen via een andere overeenkomst?

Nb:
Door compagnon te worden vermijd ik een kostbare en langdurige vergunningsaanvraag en beschik ik over zijn (plaatselijke) netwerk. Mijn toegevoegde waarde voor hem zit in procesoptimalisatie, vernieuwing en mijn (plaatselijk) netwerk buiten zijn werkgebied. Ook is met intreding de continuïteit van zijn bedrijf gegarandeerd als hij over 10 jaar met pensioen gaat. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op ondernemersforum Higherlevel,

 

Quote

Vanuit mijn huidige werkverband (zzp/detachering) heb ik (28 jaar) kansen gezien om voor mijzelf te beginnen.

 

Quote

Mijn huidige uurtarief (zzp) bedraagt 100 euro per uur exclusief btw, op dit moment een langdurige opdracht 36 uur per week met de duur van 8 maanden.

 

Quote

Ik kan mij inkopen voor een bedrag van 55.000 euro (60% van de voorziene netto omzet over 2019)

Plus dat je zelf al schrijft dat je nog andere zaken inbrengt. Wat gebeurt er met jouw langdurige opdracht? Die is (zou) als inbreng al het dubbele waard (zijn).

 

Het werknemerschap kost je mogelijk ook jouw ondernemersfaciliteiten.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Helaas ben ik bang dat die werkzaamheden niet verenigbaar zijn, enerzijds zou ik dan via mijn huidige opdrachtgever een partij vertegenwoordigen (een kant van de zaak) en anderzijds via de bv constructie de andere partij. 

 

Anders was bovenstaande situatie voor mij ook geheel anders geweest.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan is de situatie mij in ieder geval niet duidelijk. En daarbij plaats ik vraagtekens bij de timing en waardering.

 

Het is in bedoeling toch geen volledige overname maar een 50/50-samenwerking? Volgens mij heeft die man gewoon geld nodig en zitten jullie in heel verschillende levensfases.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

Ik begrijp dat het enigszins warrig overkomt, daarom dat ik ook de twijfel had en het idee ook hier heb gezet.
Wellicht dat meer context hierin de vragen iets duidelijker maakt.

Het betreft een kantoor gericht op bewindvoering, mentorschap en curatorschap en WSNP-bewind.
Hij heeft door het vertrek van zijn partner een cliëntenstop gehanteerd en zijn huidige cliëntenbestand niet meer uitgebouwd.
Ik verwacht uit zijn netwerk een instroom van nieuwe cliënten en vanuit mijn netwerk in een ander werkgebied een instroom aan cliënten.
Het voordeel voor mij is  dat ik geen vergunningen hoef aan te vragen bij onder andere het kwaliteitsbureau en dat ik voor de opbouw van een cliëntenbestand een inkomen heb. Als de samenwerking niet botert dan neem ik de cliënten onder mijn acquisitie mee naar mijn dan op te richten eenmanszaak. 
De werkzaamheden wat ik nu doe is niet hetgeen waar mijn passie ligt (voor een vooraanstaand kennisplatform ben ik auteur op het gebied van schuldhulpverlening en het sociaal domein en word ik ingezet om de overheid te vertegenwoordigen).

Het is in eerste instantie de bedoeling om compagnon te worden van hem, dus 50% van de aandelen gaan over op mijn naam. 
De cliënten zijn toegewezen aan de bv. 

Voor de inkoop van mij binnen de bv vraagt hij een bedrag gelijk aan ongeveer 60% van de netto omzet. Dit zou dan betekenen dat het halve cliëntenbestand van mij is.
Cliëntenbestand bestaat uit mensen die geen directe verbetering hebben om bewindvoering te stoppen de eerst komende 3 jaar.

Uiteindelijk zal hij uittreden en gaat het bedrijf volledig over op mij, mogelijk dat hij een 5-tal cliënten mee overneemt voor zijn oude dag voorziening. 
Dit laatste is echter nog niet uitvoerig besproken, ik heb voorgesteld om bovenstaande eerst te laten bezinken.
Nu ik er zelf niet helemaal meer uitkom roep ik de hulp van buitenstaanders in. 

Als het afgeraden word trek ik mijn eigen plan en start ik met de procedure om de vergunningen te krijgen.

Link naar reactie
  • 1
18 uur geleden, PaulStepherd zei:

Als het afgeraden word trek ik mijn eigen plan en start ik met de procedure om de vergunningen te krijgen.

 

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Je overweegt 55000 uit te geven, en je lange termijn te binden.

 

En die beslissing zou je willen nemen op basis van aan of afraden van enkele mensen op een anoniem forum, waarbij die mensen ook nog niet eens alle nodige details hebben?

 

Zou het niet beter zijn 1-2 duizend Euro te investeren in advies op maat van een jurist met financiele kennis voordat je zo'n, toch wel grote, beslissing neemt?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, PaulStepherd zei:

2) Een jaar in dienst gaan tegen een lager salaris a 1.900 netto als werknemer, na een jaar 50% van de aandelen te ontvangen.

 

Wat wordt hier verstaan onder "ontvangen"?  Krijgen? Kopen? en zo ja tegen welke prijs dan en hoe te financieren? 

Als jij geen reële marktconforme prijs voor deze aandelen betaalt, is dat belast loon. Wie draagt de loonbelasting af? 

 

Verder sluit ik me aan bij Kuifje: raadpleeg een jurist én een goede fiscalist voor advies

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou verwachten, gegeven de leeftijd van de verkoper, dat een buy-in gedurende 10 jaar een betere optie is.  Hiermee verdien je dan elk jaar een percentage van de aandelen, en hij kan uiteindelijk met pensioen. Nu krijg ik meer het gevoel dat hij die 55K hard nodig heeft. Zoek een business coach, goede boekhouder en fiscalist en praat alle scenario's goed door. Dan kan je zelf een voorstel doen op jouw voorwaarden. Niet zelf gaan prutsen, haal er ervaring bij. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Op 8-1-2019 om 09:53, kuifje zei:

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Je overweegt 55000 uit te geven, en je lange termijn te binden.


Die conclusie zou getrokken kunnen worden, de samenwerking zie ik meer als een versnelde opstap om met twee man een groter gebied te kunnen bedienen.
De € 55.000,00 inkoop kan ik helaas niet opbrengen dus mijn voorkeur zou zijn om als werknemer voor een tijdelijk lager salaris mij als compagnon in het bedrijf te laten overgaan. 
 

Op 8-1-2019 om 10:00, Norbert Bakker zei:

Wat wordt hier verstaan onder "ontvangen"?  Krijgen? Kopen? en zo ja tegen welke prijs dan en hoe te financieren? 

Als jij geen reële marktconforme prijs voor deze aandelen betaalt, is dat belast loon. Wie draagt de loonbelasting af? 


Het is dan bedoelt inderdaad als een schenking of symbolisch bedrag. De belasting dan door de onderneming worden betaald.
 

Op 8-1-2019 om 09:53, kuifje zei:

Zou het niet beter zijn 1-2 duizend Euro te investeren in advies op maat van een jurist met financiele kennis voordat je zo'n, toch wel grote, beslissing neemt

 

Op 8-1-2019 om 10:00, Norbert Bakker zei:

Verder sluit ik me aan bij Kuifje: raadpleeg een jurist én een goede fiscalist voor advies

 

19 uur geleden, Edo van Santen zei:

Zoek een business coach, goede boekhouder en fiscalist en praat alle scenario's goed door. Dan kan je zelf een voorstel doen op jouw voorwaarden.


Dat ga ik zeker doen, eerst alle stukken opvragen met betrekking tot de financiële huishouding, dan een adviseur opzoeken en aan de hand daarvan kijken wat nu het beste voorstel is wat ik kan doen en of dit opweegt tegen het zelf opstarten van een bedrijf. Dat laatste acht ik mij zeker in staat toe alleen zou de samenwerking als een versnelde opstap voor mij betekenen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Psul,

 

Ter aanvulling:

 

Belasting op aandelen (aanmerkelijk belang heffing) wordt niet door de onderneming betaald, maar door de aandeelhouder (box 2 in de inkomstenbelasting).

Tenzij de aandeelhouder een Holding heeft, dan is de overdracht in principe belastingvrij (deelnemingsvrijstelling).

 

Verder is het geen schenking, omdat je een tegenprestatie hebt geleverd nl arbeid tegen een te laag salaris.

Als je de aandelen "om niet" verkrijgt, zou het voordeel bij jou belast kunnen worden als loon uit dienstbetrekking.

 

Maar goed, dit soort zaken zal de adviseur ook met je bespreken.

 

Odeon

aangepast door odeon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.