• 0

Stakingslijfrente opbouwen en uitkeren

Beste forumlezers,

 

Hopelijk weet iemand het antwoord op onderstaande vragen en is hij of zij zo vriendelijk om hier op te reageren.

 

Momenteel bouw ik in eigen BV een stakingslijfrente op als gevolg van een stakingswinst. Contractueel heb ik met de eigen BV vastgelegd dat deze stakingslijfrente een jaarlijks rentepercentage geniet. In het contract is opgenomen dat er de mogelijkheid is om het rentepercentage te herzien. Omdat mijn AOW-leeftijd (ten tijde van schrijven) nog meer dan 20jaar van mij af ligt beïnvloed het rentepercentage (bijvoorbeeld 1% versus 4%) de uiteindelijke hoogte van de  stakingslijfrente aanzienlijk. Ter illustratie, bij 1% kom ik op ongeveer 166.000 en bij 4% op 353.000. Een bedrag dat de BV maar (in bijvoorbeeld liquide middelen) paraat dient te hebben.

 

Nu kan ik nergens vinden wat het uitkeringsbeleid mag zijn van de BV wanneer ik de AOW-leeftijd bereikt heb. Ik lees dat er voor de uitkeringen van diverse lijfrente-varianten maximale jaar-bedragen zijn. En dus mijn eerste vraag:  Mag de BV bijvoorbeeld de volledige lijfrente in 6 jaar uitkeren of is er de verplichting om een maximum aan te houden?

 

Als ik het goed formuleer is de stakingslijfrente een compensatie van de BV voor het inbrengen van de goodwill bij het staken van de VOF enkele jaren geleden. Mijn tweede vraag is dan ook: Wordt deze inbreng door de fiscus gezien als betaalde premie of storting in de lijfrente door mij persoonlijk of heeft de BV de goodwill zelf omgezet in een lijfrente? Dit ivm de toekomstige uitkering en bijbehorende inkomstenbelasting (bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/sparen-voor-extra-inkomen/u-krijgt-een-uitkering-uit-een-lijfrente/)

 

Ik ben erg beniewd naar de eventuele reacties.

 

- koepsip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

20 uur geleden, koepsip zei:

In het contract is opgenomen dat er de mogelijkheid is om het rentepercentage te herzien. Omdat mijn AOW-leeftijd (ten tijde van schrijven) nog meer dan 20 jaar van mij af ligt beïnvloed het rentepercentage (bijvoorbeeld 1% versus 4%) de uiteindelijke hoogte van de  stakingslijfrente aanzienlijk

 

Let op: dat er contractueel een mogelijkheid bestaat om de rente te herzien betekent niet dat je hier volledig vrij in bent! Zo  kan een verlaging van de rente worden beschouwd als het prijsgeven van rechten. Rente-herziening is sowieso geen doe het zelf materie; raadpleeg hiervoor altijd een financieel adviseur. 

 

20 uur geleden, koepsip zei:

Nu kan ik nergens vinden wat het uitkeringsbeleid mag zijn van de BV wanneer ik de AOW-leeftijd bereikt heb

 

Dat is sterk afhankelijk van het moment waarop de lijfrente-overeenkomst met de BV tot stand is gekomen, de fiscale spelregels op dat moment en eventuele overgangsregelingen.

 

20 uur geleden, koepsip zei:

Mag de BV bijvoorbeeld de volledige lijfrente in 6 jaar uitkeren of is er de verplichting om een maximum aan te houden?

 

Als de lijfrente overeenkomst tot stand is gekomen na 1 januari 1992 geldt er inderdaad een maximale jaarlijkse uitkering voor de tijdelijke oudedagslijfrente. De bedragen voor 2019 ken ik nog niet, voor 2018 was dit  € 21.483,00 per jaar 

 

Als de lijfrente-overeenkomst tot stand is gekomen vóór 1 januari 2006 heb je overigens ook nog de mogelijkheid van een overbruggingslijfrente vóór en tot het bereiken van de AOW-leeftijd. Voor deze overbruggingslijfrente gelden hogere maxima (€ 63.288,- in 2018)

 

20 uur geleden, koepsip zei:

Als ik het goed formuleer is de stakingslijfrente een compensatie van de BV voor het inbrengen van de goodwill bij het staken van de VOF enkele jaren geleden. 

 

Ja en nee.  Waar het uiteindelijk om draait is dat de stakingslijfrente een vorm van belastinguitstel is over de stakingswinst van jou als persoon. Voordeel daarvan voor jou  (en de BV!)  is dat het op deze manier  geen liquiditeiten kostte, dit in  tegenstelling tot de alternatieven afrekenen of afstorten in een verzekerde of bancaire lijfrente

 

20 uur geleden, koepsip zei:

Wordt deze inbreng door de fiscus gezien als betaalde premie of storting in de lijfrente door mij persoonlijk of heeft de BV de goodwill zelf omgezet in een lijfrente?

 

Het artikel van belastingdienst waar je naar verwijst gaat uit van verzekerde of bancaire lijfrentes, en is voor jouw vraag niet relevant.

 

Voor jou is de stakingslijfrente een vorm van belastinguitstel geweest (je hebt nog geen belasting betaald over de stakingswinst door deze in een lijfrente te plaatsen), en de uitkeringen zijn belast. De BV hoeft er geen loonheffing op in te houden; jij moet de uitkering opgeven bij de aangifte inkomsten belasting. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.